Anonym (namn) skrev 2016-01-28 21:40:05 följande:
Lite blandat. Medelklass, övre medelklass, hipsters, kulturarbetare, mediafolk, högutbildade.
Namnen sticker inte ut i vår vänkrets. Nu ska vi nog bo i Sverige ett tag, men troligen inte för alltid.
Jag frågar mig snarare vad poängen med att vara hård mot det annorlunda är? Namnen kommer inte heller ovillkorligen leda till tråkigheter, varken i Sverige eller i USA.
Kan absolut tänka mig en statsminister vis namn Poppy. En Poppy jag känner är i 30-årsåldern och är neurolog, går utmärkt.
Låter som namnen kommer fungera fint.
Då till frågan om hur man stävjar släkten. Man säger inget förrän barnet är fött och man börjar kalla det för sitt namn. För sent för det så ni får stå ut med deras tjat. Bara att slå dövörat till och dra nytta av erfarenheten till nästa gång.
Möjligen kan det hjälpa att tala om att eftersom ni redan har bestämt er för namnen är det upp till släktingarna att välja att hålla inne med sina åsikter så ni slipper tala om för barnen att den och den tycker att ditt namn är fult och aldrig gav sig med att försöka få er att tänka om, om barnen i framtiden skulle fråga.