• Anonym (namn)

Familjen hatar namnen vi valt!

Väntar tvillingflickor och vi råkade avslöja namnen vi tänkt för släkten. Det blev bara negativa reaktioner! Varför reagerar man så?!
    Vi har tänkt att flickorna ska heta Dali och Poppy, är det verkligen SÅ hemskt bara för att de är lite att annorlunda?!
    Familjen släpper inte detta heller utan kontaktar på fb och försöker övertala, ba "men Hanna är ju finare" och sånt. Hur gör man för att få dem att knipa igen?

• Svar på tråden Familjen hatar namnen vi valt!
  • dreamy

Jättefina och personliga namn! Strunta i uuurtråkiga folk som vill ha vaaaanliga namn som maaatchar.... *snark* Nä, låt de små damerna få namn som möjligen kan komma i närheten av att passa deras (antagligen) speciella och fantastiska personligheter...

• Anonym (disa)
    Anonym (Tummen ner) skrev 2016-01-29 22:58:57 följande:

Namnet passar ju inte ens ihop, fattar noll. Det ena är blomman vallmo på engelska fast jag tänker bara på Popeye som är Karl Alfred på engelska. Den andra är ett spanskt kataloniskt efternamn på en känd konstnär som var man!?! Vart är den röda tråden liksom? Det är just detta som klingar wt. Att man bara blandar två helt olika namn från två olika språk. Namnet var för sig är inte wt men kombon. Allmänbildning saknas? Som att döpa sitt barn till Clinton och Sunflower...hallå lixom. Isåfall är väl Poppy och Lilly bättre till tvillingflickor? Eller Dalia och Viola. Gör om gör rätt.

Det är förkastligt att bunta ihop tvillingar och exempelvis klä dem matchande och ge dem matchande namn. Tvillingar har nog problem med att alltid sammankopplas och diverse identitetsproblem och behöver definitivt inga föräldrar som ytterligare spär på deras problematik.

Tycker därför att föräldrarna gör helt rätt i att välja "omatchande" namn till tvillingarna.
  • Anonym (Tummen ner)

Fast jag tycker generellt att även syskon namn ska matcha och då menar jag inte alls att de nödvändigtvis ska rimma som humle o dumle så jag tror du missförstod men den röda tråden borde finnas där, tex att namnen är från samma tidsepok eller att namnen härstammar från samma språk eller att de har liknande betydelser. Dexter och Greta är tex ingen jättebra matchning. Inte heller ett kataloniskt efternamn med ett engelskt ord. Mina tre döttrar har alla namn som härstammar från England och börjar på S och passar ihop men nej de rimmar inte men de flyter bra ihop.

• BCH52

[quote=76284666][quote-nick]Anonym (Tummen ner) skrev 2016-01-30 09:36:16 följande:[/quote-nick]

Fast jag tycker generellt att även syskon namn ska matcha och då menar jag inte alls att de nödvändigtvis ska rimma som humle o dumle så jag tror du missförstod men den röda tråden borde finnas där, tex att namnen är från samma tidsepok eller att namnen härstammar från samma språk eller att de har liknande betydelser. Dexter och Greta är tex ingen jättebra matchning. Inte heller ett kataloniskt efternamn med ett engelskt ord. Mina tre döttrar har alla namn som härstammar från England och börjar på S och passar ihop men nej de rimmar inte men de flyter bra ihop.

[/quoye]

Jag håller inte med om att namnen bör matcha, syskonen ses ju som en grupp/enhet endast under några korta barndomsår. Den största delen av livet är vi vuxna och presenterar oss ofta med förnamn och efternamn, det är alltså mycket viktigare att förnamnet passar med efternamnet än att det matchar syskonens namn.

Om namnen matchar för tydligt blir det lätt lite valpkullsvarning över det hela.

• Anonym (Tummen ner)

Då tycker vi olika helt enkelt. Och nej namnen behöver inte rimma men passa ihop på något sätt. Lika många stavelser helst så inte ett är kort och ett jättelångt som Lo och Rebecca, matchar inte. Att det även ska passa efternamnet är ju givet. Att man tänker på namnens bakgrund tillhör allmänbildning tycker jag då namnen på barnen säger ju en hel del om föräldrarna. Har bekantas bekanta vars barn heter Kevin och Alfred helknasigt. Och våra grannars barn heter Isolde och My Hur tänkte de där liksom. Fina namn för sig men till syskon är det hemskt.

• Anonym (Suck)

Namnet passar ju inte ens ihop, fattar noll. Det ena är blomman vallmo på engelska fast jag tänker bara på Popeye som är Karl Alfred på engelska. Den andra är ett spanskt kataloniskt efternamn på en känd konstnär som var man!?! Vart är den röda tråden liksom? Det är just detta som klingar wt. Att man bara blandar två helt olika namn från två olika språk. Namnet var för sig är inte wt men kombon. Allmänbildning saknas? Som att döpa sitt barn till Clinton och Sunflower...hallå lixom. Isåfall är väl Poppy och Lilly bättre till tvillingflickor? Eller Dalia och Viola. Gör om gör rätt.

Nu bad ju inte ts om din åsikt om namnen utan om hur hon skulle hantera släktens reaktioner. Namn är ju inte objektivt fula eller fina utan folk tycker olika, och i alla såna frågor är det ju ganska oartigt att oombett racka ner på andra människors val.
  • Anonym (trailertrash!)

Att matcha namn är WT om något. Så ska de springa runt i matchande kläder också. Trailer trash. 
    Ge barnen totalt olika namn för att visa att de är två olika individer. Det är coolt och nytänkande. 
  • Anonym (!)

Tycker Poppy var väldigt fint! Dali var väl inte riktigt min smak, men absolut inte fult :)

• DenLillaSjöjungfrun

Jag gillar verkligen era namn val Ts, speciellt Poppy!

Tänker mig en liten brittisk flicka när jag hör namnet Poppy(förmodligen för att det är populärt i England).

När jag hör Dali, tänker jag mig en flicka med en konstnärlig själ.

Väldigt fina namn.

Lyssna inte på släkten. De fick döpa sina barn, nu får ni döpa eran!

• Pommac1

Tänk på att det kan bli killar också. Jag känner en som skulle få tvillingtjejer och ut kom två pojkar. ????

• nihka
    Anonym (namn) skrev 2016-01-28 21:40:05 följande:
    Lite blandat. Medelklass, övre medelklass, hipsters, kulturarbetare, mediafolk, högutbildade.
    Namnen sticker inte ut i vår vänkrets. Nu ska vi nog bo i Sverige ett tag, men troligen inte för alltid.
    Jag frågar mig snarare vad poängen med att vara hård mot det annorlunda är? Namnen kommer inte heller ovillkorligen leda till tråkigheter, varken i Sverige eller i USA.
    Kan absolut tänka mig en statsminister vis namn Poppy. En Poppy jag känner är i 30-årsåldern och är neurolog, går utmärkt.
    Låter som namnen kommer fungera fint.

Då till frågan om hur man stävjar släkten. Man säger inget förrän barnet är fött och man börjar kalla det för sitt namn. För sent för det så ni får stå ut med deras tjat. Bara att slå dövörat till och dra nytta av erfarenheten till nästa gång.

Möjligen kan det hjälpa att tala om att eftersom ni redan har bestämt er för namnen är det upp till släktingarna att välja att hålla inne med sina åsikter så ni slipper tala om för barnen att den och den tycker att ditt namn är fult och aldrig gav sig med att försöka få er att tänka om, om barnen i framtiden skulle fråga.
  • Anonym (Fulaste namnen jag hört)

Dali & Poppy det blir kul att rimma på i alla fall !!! Inte för att någon ska bli mobbad men detta är ju som gjort för de! Inte för att släkten ha med se å göra men de är väll bara rädd om barnen lite ner en vad ni är!! Stackars barn med så gräsliga namn!

• fluu
    Anonym (.....) skrev 2016-01-30 00:42:51 följande:
    tänker på:
    Hjärta
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Familjen hatar namnen vi valt!