Inlägg från: BCH52 |Visa alla inlägg
  • BCH52

Familjen hatar namnen vi valt!

Till din familjs försvar kan man säga att de säkert vill väl, men oj så fel det blir. Så ohyfsade människor kan man bara tycka synd om.

Så där lite elakt tänker jag att ni kan ha lite kul med det där. Ni kan t.ex. säga att ni ändrat er och nu tänker ge dem namnet Misse och Kisse, nästa vecka ändrar ni er igen till något annat Karl-Astrid och Sven-Eva. Så där kan ni hålla på och hitta på olika namn.

Fast det är kanske lite FÖR elakt.

Poppy och Dali, helt Ok namn tycker jag, men så har jag bott på lite olika ställen i världen.

• BCH52

[quote=76284666][quote-nick]Anonym (Tummen ner) skrev 2016-01-30 09:36:16 följande:[/quote-nick]

Fast jag tycker generellt att även syskon namn ska matcha och då menar jag inte alls att de nödvändigtvis ska rimma som humle o dumle så jag tror du missförstod men den röda tråden borde finnas där, tex att namnen är från samma tidsepok eller att namnen härstammar från samma språk eller att de har liknande betydelser. Dexter och Greta är tex ingen jättebra matchning. Inte heller ett kataloniskt efternamn med ett engelskt ord. Mina tre döttrar har alla namn som härstammar från England och börjar på S och passar ihop men nej de rimmar inte men de flyter bra ihop.

[/quoye]

Jag håller inte med om att namnen bör matcha, syskonen ses ju som en grupp/enhet endast under några korta barndomsår. Den största delen av livet är vi vuxna och presenterar oss ofta med förnamn och efternamn, det är alltså mycket viktigare att förnamnet passar med efternamnet än att det matchar syskonens namn.

Om namnen matchar för tydligt blir det lätt lite valpkullsvarning över det hela.

Svar på tråden Familjen hatar namnen vi valt!