• Anonym (naturligt?)

Ingen medicin eller skrapning? Konstaterat missfall idag..

Hej.

Fick tyvärr reda på idag att fostret i magen inte fanns kvar längre, trodde jag var i vecka 11+3 men visade sig att fostret dött i v 7-8..hade en blödning tidigare under graviditeten, men då fick jag höra att det är normalt tidigt under graviditeten, gjorde bara ett graviditetstest som fortfarande visade potitivt en vecka efter det, så jag trodde allt var ok.

Iallafall, läkaren sa att det inte fanns mycket kvar av "rester" som skulle ut och att kroppen kommer sköta det själv nu när jag börjat få lite blödningar (började med bruna flytningar och ont i ryggen igår och fortsatte med lite blod på pappret och några små, små klumpar idag) Sen var det inte mer med det..

Men..vad jag kan läsa mig till så verkar det som att de flesta som får missfall får hjälp utav medicin för att få ut allt? Jag fick inget, var inte ens prat om det. Är det vanligt? Detta är mitt första missfall så jag har ingen aning. Läkaren sa bara till mig att komma tillbaka om 10 dagar ifall blödningen inte slutat så skulle dom kolla med ultraljud igen?

Är detta skött på rätt sätt? Någon som vet? Känner mig lite förvirrad :-/ tacksam för svar.

• Svar på tråden Ingen medicin eller skrapning? Konstaterat missfall idag..
  • Anonym (naturligt?)

Idag började jag blöda som rikligare mens, har dock inte så jätte ont i magen. Undrar om jag ska ta järntabletter för att motverka blodbrist? Vet dock inte vad mitt hb ligger på just nu. Men har någon utav er behövt ta järn i samband med missfallet? Ursäkta dum fråga kanske, men jag har ingen koll alls och man har ju läst mycket hemskt om kvinnor som tuppat av pga stora blödbingar så tanken från min sida är väl om det går att hjälpa till att undvika en sån situation.

• Fia 28
    Anonym (naturligt?) skrev 2016-01-29 13:04:30 följande:

Idag började jag blöda som rikligare mens, har dock inte så jätte ont i magen. Undrar om jag ska ta järntabletter för att motverka blodbrist? Vet dock inte vad mitt hb ligger på just nu. Men har någon utav er behövt ta järn i samband med missfallet? Ursäkta dum fråga kanske, men jag har ingen koll alls och man har ju läst mycket hemskt om kvinnor som tuppat av pga stora blödbingar så tanken från min sida är väl om det går att hjälpa till att undvika en sån situation.

Jag blev rekommenderad att ta järntabletter efter mitt missfall då HB gick från 130 till 105.
  • louiseclaire

Beklagar missfallet <3

Jag har hagt 1 MA i v13 ( fostret dog i v9) ett mf i v8 och ett mf i måndags i v6. Fick cytotec tabletter i flera omgångar efter ma, men blev tvungen att skrapas pga rester. Mf i v8 fick jag skrapas akut pga att jag förlorade fruktansvärt mycket blod, och missfallet som jag hade i måndags tycks ha skött sig själv, blödde som en kraftig men i ca 3dagar, hade ont, men nu tycks det vara över. Jag har ätit järntabletter efter mina missfall ( efter mitt 2a var hb på typ 80, men det var för att jag förlorade så mycket blod pga att moderkakan växt in i livmodern på ett felaktigt sätt )

Hoppas att allt går bra för dig som kkramar

• Anonym (naturligt?)

Låter som att det knappast kan skada att stoppa i sig järntabletter då.. Alla verkar blöda så himla mycket att detta börjar kännas riktigt oroväckande på något vis, när kroppen ska klara allt på egen hand..hur vet man när man blöder för mycket? Såpass att man bör söka hjälp? Jag som inte ens brukar blöda speciellt mycket under mensen, räknar min nuvarande blödning som rikligare :-/

• louiseclaire

Alla blöder olika! Den här gången när jag bara var i v6 så är det mer somen riklig mens. Tror att de brukar säga att måste man byta binda oftare än 1-2 ggr/ timmen så bör du åka in. Du kan ju alltid ringa 1177 och prata med dom, de brukar kunna ge bra råd, eller din gynklinik

• Anonym (Liknande)

Jag blev ganska svimfärdig men hade nog ätit dåligt också. Köpte järntabletter.

Ringde sjukvårdsrådgivningen när jag blödde som mest och hade som mest ont och de sa bara ta värktablett, det går över.

Jag tror det ska göra ont och blöda mycket. Ring sjukvårdsrådgivningen annars när du känner att det blir för mycket och hoppas på bättre hjälp än jag fick.

• Anonym (3 MA)

Mitt hb var som vanligt högt vid mitt MA, men järndepåerna var låga så jag fick äta en kur järntabletter. Om du har piller hemma och känner att du mår okey trots allt blödande behöver du inte åka in akut. Får du feber eller känner dig svimfärdig så åk in.

• Anonym (naturligt?)

Tack alla! Inga roliga saker att prata om, men jag är jätte tacksam för att ni svarat på mina frågor.

Beklagar att ni gått igenom detta allihopa.

• Anonym (3 MA)
    Anonym (naturligt?) skrev 2016-01-29 15:35:35 följande:
    Tack alla! Inga roliga saker att prata om, men jag är jätte tacksam för att ni svarat på mina frågor.
    Beklagar att ni gått igenom detta allihopa.
    Hoppas du kryar på dig snart och får barn inom rimlig tid. {#emotions_dlg.flower}  Min olycka önskar jag ingen nämligen!
  • Anonym (naturligt?)

Nu är jag här med ännu en fråga och chansar på att få svar, hade rätt rikliga blödningar i 4 dagar med massa klumpar och har haft betydligt mindre blödningar nu i 3 dagar, kommer inte mycket i bindan utan mer på pappret efter besök på toaletten och värken är borta, men det kommer fortfarande små klumpar ibland? Brukar det fortsätta komma små klumpar så länge blödningen håller i sig? Bör jag åka in till gyn eller ska jag vänta? Jag vet verkligen ingenting om detta och är orolig för att det ska finnas massa kvar, känner mig så dum med alla dessa frågor.. :-/

• Anonym (....)

Ring in till gyn och rådgör. Bättre åka in och kontrollera, än att få infektioner.
    Lycka till!

Svar på tråden Ingen medicin eller skrapning? Konstaterat missfall idag..