• Fialoppan

Hjälp mig att förstå

Hej! Jag är en förvirrad tjej som inte förstår vad försäkringskassan menar på sin hemsida. Jag har varit inne på försäkringskassans hemsida flertal gånger. Jag har även försökt googla fram information och kollat flera olika hemsidor men jag förstår ingenting. Vi väntar vårt första barn. Min sambo har fast jobb i Danmark och jag har ett vikariat här i Sverige som går ut när jag går på mammaledighet. Hur gör vi nu för att få ut så många dagar som möjligt och så att min sambo kan vara hemma med vårt barn utan att vi går under rent ekonomiskt? Kan vi gå hemma samtidigt? Jag vill inte sätta mitt barn på dagis innan han fyllt 1 år. Vad händer när kontraktet går ut? Måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen då för att få ut någon föräldrapenning? Hur skulle ni gjort? Jag vet egentligen inte vad jag vill få svar på. Vi vill kunna vara hemma så länge som möjligt med vårt barn. Min sambo vill vara pappaledig och jag vill veta vad som gäller när mitt kontrakt går ut. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp mig att förstå
  • pigglet

Det är mycket att sätta sig in i i början. Det där med utlandsjobb är jag inte insatt i alls. Men man kan boka ett möte på försäkringskassan och få träffa en handläggare som kan gå igenom just er situation - det kanske kunde vara något?

• Alexi

Vad som gäller när man arbetar utomlands är ganska krångligt. Då bör det ju vara så att det är från Danmark han får föräldrapenning men det är något ni måste kolla upp ordentligt. 

Hur länge har ditt vikariat pågått? Har du jobbat i minst åtta månader heltid? I så fall får du ju full fp baserat på den inkomsten och kan utan problem vara hemma minst ett år. Du behöver inte skriva in dig på AF så länge som du är föräldraledig på heltid och tar ut fp (minst fem dagar per vecka efter ettårsdagen). Läs på om reglerna för SGI, du som är arbetslös måste vara väldigt noga med att skydda din SGI.

• sextiotalist

Det jag har förstått är att det är endast du som har en SGI. Om din sambo tar föräldraledigt så blir det den lägsta ersättningen.

Rätten för din sambo att vara föräldraledig lyder under dansk lagstiftning och det regelverk som är på din sambos arbetsplats.

Men det finns säkert de som vet detta på fk så ring.

• niimas

Hej. Går ditt kontrakt ut samma dag du går på föäldraledighet eller hur är det. Kolla med arbetsförmedlingen så du inte gör fel. Du kan förlora mycket pengar. Och vad det gäller din sambo så beror det på om han är socialförsäkrad i sverige eller Danmark. Man ska tydligen kunna vara försäkrad i sverige även om man arbetar i danmark. Är han försäkrad i sverige har han rätt till sina 240 dagar. Annars har han iaf minst 16 veckor föräldraledighet han har rätt till som han heller inte behöver registrera i sverige. 2 av veckorna är direkt efter barnet fötts. Antingen är det så att han får lön eller barseldagpeng. Du kan hitta info på oresunddirekt.se

Svar på tråden Hjälp mig att förstå