• Anonym (Knas)

Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?

Jag har levt i tron om att mamman har en fördel vid en separation när det gäller barnen. Men det verkar som det är en förlegad myt.

Har efter att ha hamnat i en tråkig sits läst på och blev helt skockad!!!!! Tyvärr finns det några mammor som vägrat pappan umgänge för att jävlas. I mitt fall är pappan arg på mig och har nu börjat hämnas på mig -med barnen. Från att inte ha tagit något ansvar så kräver han nu att ha barnen halva tiden. Barnen vill inte själva vilket jag kan förstå. Han har aldrig varit en trygg engagerad pappa av flera anledningar. Har en del dokumentation men inte tillräckligt "färsk". Barnen vågar inte säga längre till sin pappa att de vill hem för de tycker det är läskigt. Han blir så arg.

Har läst om pappor som misshandlat både barn och mammor som fått fly till kvinnojourer. Då stämmer karljäven mamman på vårdnaden och får ensam vårdnad pga att hon gömt sig med barnen. Om hon vägrar lämna barnen till mannen så hämtar polisen barnen. I Sverige, det är ju inte klokt!!!

Tydligen så har "barnen rätt till en NÄRA relation till båda föräldrarna". Det verkar gå över ALLT! Självklart skall det vara så om man båda är normalt bra föräldrar och ingen varken mamma eller pappa borde neka barnen den andre för sina egna syften. Men om den ene föräldern inte är lämplig? Vad gör man då? Det verkar som att ingenting räknas. Hur lätt är det att visa bevis? Pappan i mitt och andra fall förnekar ALLT! Och de dokumenten jag har med något år emellan är för gamla. Det är ju inte så att bara för att sista dokumentet för några år sedan så har allt vart lugnt....

Är det någon av er som vill dela med er om hur det gick för er? Jag står i valet och kvalet att låta honom ha barnen hur mycket han vill(mot deras vilja) och hoppas han tröttnar så de bor mest hos mig till slut. Eller skall jag strida? Hur dömde rätten för er?

• Svar på tråden Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?
  • Fennyxx
    KingOfKings skrev 2016-01-31 03:52:44 följande:

Ja det har väl förändrats till det bättre. Men att ha hälften av tiden är ju inte att vinna. Galen kvinnologik (igen, suck). Självfallet har pappan full rätt till 50 % av sina egna barn. Det som inte spelar någon roll är din ståndpunkt kring pappan, den är helt irrelevant. Inte barnens ståndpunkt är speciellt relevant eftersom de bott hos dig och troligen "smittats" av din pappasyn.

Rätten kommer inte ens ta upp ditt fall, eller om de tar upp fallet kommer de pumpa dig på så mycket pengar så att du får framfall av det hela till slut. Med all rätt skulle jag säga.

Sedan får man ju undra som alltid, varför du skaffade inte ett utan två barn med samma pappa som du ogillar. Det låter inte heller logiskt någonstanns.

Pappan har rätt? Tjena. Det är BARNEN som har rätt till sina föräldrar, inte tvärt om. Om folk vore mera måna om sina barn och mindre kåta på sina "rättigheter" hade vi säkert haft färre konflikter kring barn.
  • Fröken Apelsin

Barnen är tyvärr sina föräldrars ägodelar tills de fyller 18 år. Jag har läst om ett fall där pappan förgrep sig på sitt barn och barnet var tvungen att träffa pappan ensam i alla fall. Hindrade mamman barnet från att bli våldtgen riskerade hon att förlora hela vårdnaden. Tänk vilken sjuk värld vi lever i! Barnen har tyvärr inga rättigheter alls.

• Madraykin
    Anonym (Knas) skrev 2016-01-31 11:29:41 följande:

TS - jag förstår fortfarande inte riktigt vad din oro för barnen handlar om. När är det han blir arg på barnen?

Han har tidigare aldrig engagerat sig - nä ok, men han verkar göra det nu. Så vad är oron kring detta?

Ingen trygg pappa säger du - hur visar sig detta?

"Vägrar lämna tillbaks dem" - kan du vara mer konkret? Alltså han skulle ha lämnat tillbaka dem på t.ex. en söndag men gjorde aldrig det eller vad? 
  • Anonym (Också varit där)
    Anonym (Knas) skrev 2016-01-31 00:22:11 följande:

Jag har levt i tron om att mamman har en fördel vid en separation när det gäller barnen. Men det verkar som det är en förlegad myt.

Har efter att ha hamnat i en tråkig sits läst på och blev helt skockad!!!!! Tyvärr finns det några mammor som vägrat pappan umgänge för att jävlas. I mitt fall är pappan arg på mig och har nu börjat hämnas på mig -med barnen. Från att inte ha tagit något ansvar så kräver han nu att ha barnen halva tiden. Barnen vill inte själva vilket jag kan förstå. Han har aldrig varit en trygg engagerad pappa av flera anledningar. Har en del dokumentation men inte tillräckligt "färsk". Barnen vågar inte säga längre till sin pappa att de vill hem för de tycker det är läskigt. Han blir så arg.

Har läst om pappor som misshandlat både barn och mammor som fått fly till kvinnojourer. Då stämmer karljäven mamman på vårdnaden och får ensam vårdnad pga att hon gömt sig med barnen. Om hon vägrar lämna barnen till mannen så hämtar polisen barnen. I Sverige, det är ju inte klokt!!!

Tydligen så har "barnen rätt till en NÄRA relation till båda föräldrarna". Det verkar gå över ALLT! Självklart skall det vara så om man båda är normalt bra föräldrar och ingen varken mamma eller pappa borde neka barnen den andre för sina egna syften. Men om den ene föräldern inte är lämplig? Vad gör man då? Det verkar som att ingenting räknas. Hur lätt är det att visa bevis? Pappan i mitt och andra fall förnekar ALLT! Och de dokumenten jag har med något år emellan är för gamla. Det är ju inte så att bara för att sista dokumentet för några år sedan så har allt vart lugnt....

Är det någon av er som vill dela med er om hur det gick för er? Jag står i valet och kvalet att låta honom ha barnen hur mycket han vill(mot deras vilja) och hoppas han tröttnar så de bor mest hos mig till slut. Eller skall jag strida? Hur dömde rätten för er?

Hos oss dömdes boendet till hans fördel. Det var aldrig tal om vårdnad, han är ju lika mycket förälder som jag... Dock har dottern nu ett år senare själv bestämt att hon vill bo hos mig. Hon vågade inte säga det till pappan så hon sa till kurator, skolsköterska och lärare istället så det är skolan som agerat.

Jag vet inte vad för råd jag har till dig, men jag hoppas att det löser sig för er också. Försök inte påverka barnen, tala bara gott om pappan. Det gör jag och ändå så inser hon att han inte är intresserad av henne och hennes välbefinnande. Jag tror inte att hon förstår att han gör vad han kan för att straffa mig genom henne, men att hon inte är prioriterad där det har hon märkt och det får han ju igen av henne.
  • Anonym (Tingsrätt)

Har suttit som nämndeman i sådana här förhandlingar. Rätten dömmer i allmänhet till delad vårdnad 50/50 eftersom barnen som sagt har rätt till bägge sina föräldrar. Det verkar väl också generellt som att de vuxna "skärper" sig när det har kommit så långt som till en rättssal, att sitta i rätten och ljuga om sitt ex tycks ändå ta emot - de lösningar jag sett har känts bra.

• Anonym (Också varit där)
    Anonym (Tingsrätt) skrev 2016-01-31 22:09:23 följande:

Har suttit som nämndeman i sådana här förhandlingar. Rätten dömmer i allmänhet till delad vårdnad 50/50 eftersom barnen som sagt har rätt till bägge sina föräldrar. Det verkar väl också generellt som att de vuxna "skärper" sig när det har kommit så långt som till en rättssal, att sitta i rätten och ljuga om sitt ex tycks ändå ta emot - de lösningar jag sett har känts bra.

Det var just ljuganuet i rätten som gjorde att jag tillslut gav upp. För hu möter man det? Jag kunde ju motbevisa nästan allt men han bara fortsatte ljuga rakt upp i ansiktet på de som satt där. Det var så att jag skämdes å hans vägnar.

Men jag bara gav upp, fann mig i domen och hoppades att barnet skulle agera själv. Jag är glad att hon gjorde det, men det gör ont att se hur illa det fick bli innan fler reagerade och stöttade henne så att hon orkade gå emot pappan.

Jag vet inte vad man kunnat göra annorlunda, jag ville ju inte att det skulle bli för stort trauma för barnet med utdragen tvist. Jag insåg ju att det på något sätt var bestämt, politiskt eller bara slumpmässigt, att pappan skulle vinna.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Tingsrätt) skrev 2016-01-31 22:09:23 följande:

Fast det handlar inte så mycket om barnens rättigheter utan om de vuxnas. Om en förälder slår barnet måste barnet fortfarande träffa föräldern som slår medan en kvinna som blir slagen av sin man har rätt till skydd.
  • Anonym (Nikla)
    Anonym (...) skrev 2016-01-31 11:10:44 följande:

Det finns en diagnos (ett namn på hennes störning) men jag tycker inte att det är relevant för tråden.

Och det har hon berättat för dig alltså?

Det som triggar henne är snarare din mans brist på vettigt och vuxet uppförande gentemot henne!

Du är garanterat nästa psyksjuka ex så fort ni gjort slut!
  • Brumma
    Anonym (Nikla) skrev 2016-02-01 07:09:37 följande:

Och det har hon berättat för dig alltså?

Det som triggar henne är snarare din mans brist på vettigt och vuxet uppförande gentemot henne!

Du är garanterat nästa psyksjuka ex så fort ni gjort slut!

Och detta vet du?

Jag kommer nog aldrig sluta förundras över att okända människor på ett forum anser sig veta mer om personen som skriver, och om de människor personen skriver OM än personen som skriver.

Är ni synska?

Känner ni alla människor som skriver?

Om inte skulle jag fundera på lite gällande den egna "friskheten" och föreställningen att man vet bäst...
  • Anonym (Te)

Det är tyvärr så att i alla myndigheter; soc, familjerätten, Tingsrätten m m jobbar det både kompetenta och inkompetenta personer. Det handlar mycket om slumpen, vem man får som handläggare/nämdeman/domare/advokat o s v. (Detta har bekräftats av båda mina juridiska ombud/advokater.)

Vi har en situation där pappan slagit barnet flera gånger, blivit dömd för ett par av gångerna, vägrat barnet vård, struntat i att ta hand om barnet o s v. Det har ÄNDÅ varit så att JAG som mamma ska "pusha" och uppmuntra" (läs: tvinga) barnet att åka till honom. "För barnets bästa" p g a det "sunda i att ha en nära och god relation till båda sina föräldrar".......... Jag har blivit tillsagd att uppmuntra barnet att åka dit mot sin vilja så att inte tilliten mellan pappa och barn förstörs. (JO, det är sant!!) Vad händer med barnets tillit till mig då? Det kan ju alla räkna ut.. Jag har burit in en likblek och gråtande unge i pappans bil, tvingat in honom och pressat igen dörren. Allt för att inte dömas till umgängessabotage. Hemskt!

Till slut fick jag nog, vägrar att behandla mitt barn så här, och vände mig till alla tänkbara myndigheter, stämde pappan på vårdnad och umgänge. Processen har hållit på i över ett år nu. Tusen tabbar både här och där, barnet MÅSTE träffa pappa ett par ggr i månaden. Pappan "tackade nej" till umgängesstöd, så han slapp det trots att socialen rekommenderade det. Socialen och familjerätten tycker att det är en risk att släppa iväg barnet själv till pappan i och med våldhistoriken och historiken av att försumma barnet. Trots detta bestämde nämndemannen i fråga (I nån slags personlig vendetta mot mig) att sonen ÄNDÅ SKA TRÄFFA PAPPA. Och jag SKA UPPMUNTRA DET! PUNKT SLUT.

Det är helt sjukt allting. Otroligt ledsamt och sorgligt på alla sätt och vis. Är mest ledsen för mitt älskade barns skull såklart, men samtidigt oerhört arg och frustrerad på "systemet".

• Anonym (Petra)
    Anonym (...) skrev 2016-01-31 02:04:03 följande:

Min sambo är i motsatta situationen. Hans ex håller undan barnet från honom för att hon vill vinna boendet, men inför socialen hävdar hon att han är farlig för barnet, och att barnet är rädd för honom. Dessvärre lider hon av en psykisk störning, och det skulle inte förvåna mig om hon till sist har börjat tro på sina egna lögner..

Barnet utsätts inte för någon form av misshandel eller övergrepp hemma hos oss, och är definitivt inte rädd för sin pappa. Socialen har gjort en utredning och kan inte heller finna något oroväckande i hur han hanterar sitt barn.

Jag förstår att det är tufft att vara i sitsen där man känner att man måste skydda barnen, men samtidigt kan jag tycka att det är vansinne att bara utgå ifrån moderns utsagor. Då är det bättre att försöka få fram bevis så att man har något att visa upp.

Har du skaffat ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig? Jag tror det är svårt att klara av en sån här situation på egen hand.

Det finns alltid två sidor av myntet.

Kan även vara så enkelt som att pappan förnekar allt som är negativt med barnet. Barnet mår bra, barnet är inte rädd. Barnet är inte ledset osv. Det för att fadern inte kan eller vill se det. Det är lika vanligt att en förälder inte vill se, som det är med ett "psykiskt sjukt ex" oavsett kön!

Man kan inte utgå från att någons utsaga är sann, då alla har sin egna sanning. Men vid minsta misstanke om att barnet mår dåligt eller far illa måste man ta det seriöst.
  • Anonym (Arnold)
    Anonym (Nikla) skrev 2016-01-31 08:05:03 följande:
    Vad är det för psykisk störning hon sagt att hon har?
    Hon är "skockad". Kan vara störandeFlört
  • Anonym (mamma mu)

Nu är det ju så att så länge ni har gemensam vårdnad och rätten inte dömt till någonting annat så är ni två illa tvungna att komma överens om boende och umgänge. Alla beslut ni fattar ska basera sig på vad som är för barnens bästa. När ni inte är överens om vad som är för barnens bästa får ni antingen kompromissa eller dra ert fall till rätten.

Oavsett vad så inser du väl att du inte har tolkningsföreträde över vad som är för barnens bästa inför samhället. Du kan inte egenmäktigt bestämma över era barn så länge de har två föräldrar och båda är vårdnadshavare. Och hur skulle rättssäkerheten se ut om du kunde göra vad du ville med barnen utan några som helst bevis.

Precis som socialtjänsten kan omhänderta barn hur som helst har du någon rätt att undanhålla pappan barnen.

Se till att samarbeta och se hur det utvecklar sig. Och dokumentera och spara allting. Det kommer förmodligen rätt snabbt visa sig vad pappan klarar av och hur mycket han orkar. Om han är en såpass oengagerad förälder som han är finns det en stor chans för att han rätt snabbt tröttnar på att ha barnen varannan vecka. Särskilt om du inte verkar ta åt dig av hans spel. Och annars lär det märkas rätt snabbt på barnen att någonting är fel om han är en så dålig pappa som du påstår. Det kommer börja trilla in orosanmälningar från skolan och dylikt (kanske från dig med..).

När du har mer "bevis" kan du dra honom till rätten. Men ha lite is i magen och avvakta nu. Om ni har tur växer pappan in i sin föräldraroll nu när han tvingas ta ansvar och han blir en bättre pappa. Men vet ju aldrig.

• Anonym (...)
    Brumma skrev 2016-02-01 11:14:13 följande:
    Och detta vet du?

Jag kommer nog aldrig sluta förundras över att okända människor på ett forum anser sig veta mer om personen som skriver, och om de människor personen skriver OM än personen som skriver.

Är ni synska?

Känner ni alla människor som skriver?

Om inte skulle jag fundera på lite gällande den egna "friskheten" och föreställningen att man vet bäst...
    Ja, jag håller med..

I vårt fall så har socialen gjort en utredning om min sambos lämplighet som boendeförälder (efter anmälningar från exet) och har inte haft något att anmärka på (och ja, vi har bemött alla påståenden sakligt och inte förnekat saker om det funnits ett korn av sanning).

De ställde dock in sista momentet ("hembesök") för att de ansåg att det var mer akut att hålla ett samarbetssamtal med föräldrarna för att försöka förmå mamman att låta barnet träffa pappan, än att slösa den tiden på att komma hem till oss när de redan ansåg att barnet inte for illa av att vara här..

De har nog själva börjat inse efter nivån på mammans anmälningar (som t.ex. detta, som handlar om vår familj: www.familjeliv.se/forum/thread/76193764-far-en-pappa-titta-i-dotterns-underliv ) att det inte är oss det är fel på..

Tänker inte kommentera mer om vår situation i denna tråd nu.
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-02-02 18:20:47 följande:

Ja, jag håller med..

I vårt fall så har socialen gjort en utredning om min sambos lämplighet som boendeförälder (efter anmälningar från exet) och har inte haft något att anmärka på (och ja, vi har bemött alla påståenden sakligt och inte förnekat saker om det funnits ett korn av sanning).

De ställde dock in sista momentet ("hembesök") för att de ansåg att det var mer akut att hålla ett samarbetssamtal med föräldrarna för att försöka förmå mamman att låta barnet träffa pappan, än att slösa den tiden på att komma hem till oss när de redan ansåg att barnet inte for illa av att vara här..

De har nog själva börjat inse efter nivån på mammans anmälningar (som t.ex. detta, som handlar om vår familj: www.familjeliv.se/forum/thread/76193764-far-en-pappa-titta-i-dotterns-underliv ) att det inte är oss det är fel på..

Tänker inte kommentera mer om vår situation i denna tråd nu.

Ahh. Japp, den tråden följde jag.

Helt galet "

:/

Önskar er lycka till i framtiden..
  • choklad

Det är väl väldigt skönt att inte någon av föräldrarna ska ha en fördel baserat på dennes kön. Lämplighet som förälder sitter liksom inte mellan benen...

• Anonym (Knas)
    Anonym (mamma mu) skrev 2016-02-01 20:22:55 följande:

Nu är det ju så att så länge ni har gemensam vårdnad och rätten inte dömt till någonting annat så är ni två illa tvungna att komma överens om boende och umgänge. Alla beslut ni fattar ska basera sig på vad som är för barnens bästa. När ni inte är överens om vad som är för barnens bästa får ni antingen kompromissa eller dra ert fall till rätten.

Oavsett vad så inser du väl att du inte har tolkningsföreträde över vad som är för barnens bästa inför samhället. Du kan inte egenmäktigt bestämma över era barn så länge de har två föräldrar och båda är vårdnadshavare. Och hur skulle rättssäkerheten se ut om du kunde göra vad du ville med barnen utan några som helst bevis.

Precis som socialtjänsten kan omhänderta barn hur som helst har du någon rätt att undanhålla pappan barnen.

Se till att samarbeta och se hur det utvecklar sig. Och dokumentera och spara allting. Det kommer förmodligen rätt snabbt visa sig vad pappan klarar av och hur mycket han orkar. Om han är en såpass oengagerad förälder som han är finns det en stor chans för att han rätt snabbt tröttnar på att ha barnen varannan vecka. Särskilt om du inte verkar ta åt dig av hans spel. Och annars lär det märkas rätt snabbt på barnen att någonting är fel om han är en så dålig pappa som du påstår. Det kommer börja trilla in orosanmälningar från skolan och dylikt (kanske från dig med..).

När du har mer "bevis" kan du dra honom till rätten. Men ha lite is i magen och avvakta nu. Om ni har tur växer pappan in i sin föräldraroll nu när han tvingas ta ansvar och han blir en bättre pappa. Men vet ju aldrig.

Eftersom jag i stort sett ensam fått ta nästan allt ansvar för barnen, varit den som varit föräldraledig och spenderat all min tid på barnen så känner jag att jag står mina barn nära. De kommer alltid till mig och går inte till pappan då han aldrig engagerat sig. Jag med flera tycker det har känts under flera år som att pappan saknar empati. Vilket kan göra att han har svårt att sätta sig in i barnens situation och känslor.förskolan har även ringt och sagt att barnen inte mår bra så det är inte något som bara jag ser. När han brister i omsorgen av barnen, inte har lyckats spendera en enda familjesemester utan att supa sönder den osv så är jag orolig. Jag litar inte på att han skulle ändra sig helt plötsligt då detta pågått läääänge. Vad skulle jag vara för mamma att vägra barnen sin pappa som vill engagera sig? Å andra sidan, vad skulle jag vara för mamma som lämnar bort mina barn till en arg pappa med alkoholproblem, humör mm som vill hämnas och som lämnar barnen vind för våg?

Jag dokumenterar allt! Men jag vill inte samla bevis i att lämna barnen och sedan få hämta dem på bårhuset då han inte passat dem och de drunknat. Det är inte jag som drar honom till rätten. Det är han som tänker dra mig till rätten. Vi samtalar hos familjerätten som konstaterat att vi har en svår konflikt och skall varken ses eller ha någon typ av kontakt tills vidare. Jag trodde naivt att han var arg och det skulle lugna ner sig men det har blivit värre och värre. Spelar ingen roll vad jag gör. Har tagit ton med skit och han bara fortsatte att åka hit och gapade och skrek (inför barnen). Familjerätten tyckte inte han skulle ha barnen på 2v för att det skulle lugna ner sig och de skulle bli trygga. Och han skulle inte åka hit heller. Samma dag de sagt det så åkte han hit ändå.
Svar på tråden Jag som alltid trott mamman hade en fördel, men så fel jag hade?