• Anonym (Tåg)

    Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill

    Jag jobbar som lokförare. Fråga vad du vill så ska jag försöka svara :)

  • Svar på tråden Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill
  • Anonym (S)

    Vilken är den värsta kontra den bästa sortens passagerare du har? 
    Varför valde du just lokförare, vad är fördelarna med yrket, vad är nackdelarna? 

  • Anonym (Tåg)

    Jag kör persontåg så har alltid med mig ombordpersonal.
    Det känns ganska varierat men kan ju bero på vart man jobbar (hur många olika sträckor man kör)

    Jag kör både eltåg och dieseltåg. Det är väl egentligen ganska lika, kan vara lite drygt att tanka på vintern bara ;) Men jag har favoriter av dom fordonen jag kör, men av olika anledningar.

    Jag oroar mig inte för strålning, det finns inget som bevisar hur skadligt det är. Då skulle jag personligen mer fundera på nattarbete och stilla sittandet som mer ohälsosamt..

    Det händer att vi får ta emot hot också. Om ombordpersonalen får problem så hjälper man dom. Att tåget är sent eller att någon inte vill betala är väl oftast anledningen till att folk blir arga. Annars så är det på plattformen vid hyttbyte som man träffar på resenärer.

    Jag är 28 år.

    Det bästa är att jag har ett ganska fritt jobb, som jag kan lämna på arbetsplatsen då jag slutar. Inget som behövs ta hem. Och den fina utsikten då man kör, att kunne se dom olika årstiderna så tydligt :)

    Det värsta är väl risken om människopåkörning. Och durpåkörningar.

    Nej jag har med mig fika/mat/vatten då jag jobbar. Men en koppa kaffe eller the händer det ibland att det blir.

    Värsta är passagerare dom som hotar och skäller. Vi förstår att det är frustrerande när vi är sena. Men vi kan inte påverka det. Får vi inte köra så får vi inte, att skälla på oss hjälper inte. Då är det bättre att skriva in och klaga till kundtjänst så att det finns på papper.

    Bästa passagerarna är alla andra ;)