• Anonym (Tåg)

    Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill

    Jag jobbar som lokförare. Fråga vad du vill så ska jag försöka svara :)

  • Svar på tråden Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill
  • Anonym (S)

    Vilken är den värsta kontra den bästa sortens passagerare du har? 
    Varför valde du just lokförare, vad är fördelarna med yrket, vad är nackdelarna? 

  • Anonym (Tåg)

    Jag kör persontåg så har alltid med mig ombordpersonal.
    Det känns ganska varierat men kan ju bero på vart man jobbar (hur många olika sträckor man kör)

    Jag kör både eltåg och dieseltåg. Det är väl egentligen ganska lika, kan vara lite drygt att tanka på vintern bara ;) Men jag har favoriter av dom fordonen jag kör, men av olika anledningar.

    Jag oroar mig inte för strålning, det finns inget som bevisar hur skadligt det är. Då skulle jag personligen mer fundera på nattarbete och stilla sittandet som mer ohälsosamt..

    Det händer att vi får ta emot hot också. Om ombordpersonalen får problem så hjälper man dom. Att tåget är sent eller att någon inte vill betala är väl oftast anledningen till att folk blir arga. Annars så är det på plattformen vid hyttbyte som man träffar på resenärer.

    Jag är 28 år.

    Det bästa är att jag har ett ganska fritt jobb, som jag kan lämna på arbetsplatsen då jag slutar. Inget som behövs ta hem. Och den fina utsikten då man kör, att kunne se dom olika årstiderna så tydligt :)

    Det värsta är väl risken om människopåkörning. Och durpåkörningar.

    Nej jag har med mig fika/mat/vatten då jag jobbar. Men en koppa kaffe eller the händer det ibland att det blir.

    Värsta är passagerare dom som hotar och skäller. Vi förstår att det är frustrerande när vi är sena. Men vi kan inte påverka det. Får vi inte köra så får vi inte, att skälla på oss hjälper inte. Då är det bättre att skriva in och klaga till kundtjänst så att det finns på papper.

    Bästa passagerarna är alla andra ;)

    Jag blev lokförare för att det var intressant, en kort utbildning, lätt att få arbete och för att pappa jobbar som det.

    Fördelar är att det är fritt och när man kommer hem så behöver man inte fortsätta med något som måste vara färdigt.

    Nackdelar är saker som strular, att jag kommer att köra på en människa och arga resenärer.

    Sen är det ju arbetstider också. Dom är både en fördel och en nackdel.... Just nu jobbar jag inte natt och det tycker jag är skönt. Men vi (alla bolag eller iaf dom flesta) jobbar varannan helg så man kan nästan räkna med att festen man blir bjuden på är på "fel" helg osv. Tidiga mornar, sena kvällar, överliggningar. Men också ledigt mitt i veckan...Just nu är det toppen, då vår son inte behöver vara så mycket på dagis och då är han ändå lite extra för att inte störa verksamheten med lämning och hämtning på "fel" tider osv. Sen när han börjar skolan så blir det ju lite tråkigare... Vi har mor och far föräldrar nära som kan rycka in om min partner måste på möten osv och jag är borta och det har behövts ett par gånger... Sen kan man ju inte helt lita på att man slutar tiden som står på papperet fort har det hänt något och så är man sen. Men det är väldigt sällan vi är sena.

  • Anonym (Vania)

    Vad kan förhindra eller försvåra att man kommer in på utbildningen? Jag är 35 år och akademiker, normalbegåvad antar jag. Lite slarvig ibland men med ett stort säkerhetstänk.

  • Anonym (Tåg)

    Oj det är svårt att säga. Slarvig kan bli ett problem. Det görs många tester innan där en stor del går ut på att testa nogrannhet. Alla test (bla korttidsminne, spatial förmåga, följa order, simultankapacitet och koncentration) har fler uppgifter än vad som hinns med på den tilldelade tiden. Så att dom ska kunna bedömma kurvan på ''snabbt men rätt''. Sen är det samtal med psykolog, läkarundersökning och ibland drogtest. Det är ganska stor del av dom som sökt som inte klarar testerna. Men det är ju bara att försöka :) Lycka till!

  • ROP

    Hej,

    Jag går just nu en kurs till Radioloksoperatör hos Green Cargo, med sikte på att ev bli lokförare längre fram. Min fråga är: trafikverkets körkortsprov för lokförare som vi måste göra, vad innehåller det, hur djupt går det in på saker? Vår lärare vet nämligen inte... Hoppas du har gjort det och kan svara. ???? Tack!

  • Anonym (Tåg)

    Jag har tyvärr inte gjort körkortsprovet efter som jag redan var färdig förare då dom kom på att det skulle börjar med sådant. Lycka till!

  • GräveJörgen

    har inte läst hela tråden så den här frågan kankse redan har fått svar men jag frågar änddå::

    har du slagit nån jobbig passacherare på käften nån gång?


    bästa gräv maskin? Hitachi!
  • Anonym (Tåg)

    Nej jag har inte slagigt någon passagerare

  • Bibbidi

    När man jobbar som lokförare "utgår" man från något speciellt ställe så du alltid kan åka hem efter arbetsdagen eller blir det så att du måste sova över i någon annan stad ofta? 

    Hur lång är utbildningen?


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Tåg)

    Jag tror att alla järnvägsföretag har överliggningar på borta station.Jag sover borta ca 1-2 ggr i veckan.

    Just nu är utbildningen ca 1 1/2 år. Men jag har hört att dom ska gå tillbaka till 1 års utbildning igen

Svar på tråden Jag jobbar som lokförare, fråga vad du vill