• Anonym (För abort)

Abort - vad är det som är så fel?

Undrar hur ni resonerar och varför ni har kommit fram till att det är fel med abort. Det är ett liv men vad är det för liv? Så tänker jag.

• Svar på tråden Abort - vad är det som är så fel?
  • Anonym (För abort)
    MEE83 skrev 2016-02-05 07:01:05 följande:

Preventilmedel är inte alltid en garanti, våran unge blev till, trots att min sambo var på p-piller(prionelle), och hon är jävligt noggrann, sådan tur kan man ha(ej ironisk, dock tidigare chockskadad, haha) och abort är/var inget för henne. 

Hon kanske inte vågade outa att hon ville ha barn :P
  • MEE83
    Anonym (För abort) skrev 2016-02-05 07:13:58 följande:
    Hon kanske inte vågade outa att hon ville ha barn :P
    Tanken slog mig några gånger ja, hehe ... men man måste ju lita på vad ens partner säger, och det gör jag, osannolik tur/otur(beroende på hur man ser det). :D

No harm done dock, man är ju inte direkt redo, just då, men man ju lite tid att vänja sig vid tanken! Det är ju lite som att få en slägga i huvudet dock, chockskadad galore! haha

Nu när jag varit pappa i 16 månader, så är det bara ett stort glädjeämne, men jag får hoppas på att det inte blir en andra rond av samma tur/otur, ett barn räcker känner jag. 
  • Anonym (-)
    Anonym (Biolog) skrev 2016-02-04 22:55:24 följande:
    Medvetenhet om att vara dräktig är en sak. Avstannad dräktighet en annan sak. Medvetet framkalla abort? Människor tar piller eller karvar ut fostret med något instrument. Hur gör djur? Du behöver inte övertyga mig om att djur är intelligenta och har känslor, du behöver bara tala om HUR djuren gör när de bestämmer sig för att abortera fostret. En väldigt konkret fråga. Hur går det till?
    Hur går det till när människan bestämmer sig för att abortera fostret? Hur?
  • Pkb

Hmm, jag känner bara så starkt att det inte är rätt, det känns....onaturligt...fel. Varför? Hmm, för att det är ett liv jag släcker, något som om bara någon vecka har händer, ögon och ben.

• Anonym (För abort)
    Pkb skrev 2016-02-05 08:06:31 följande:

Hmm, jag känner bara så starkt att det inte är rätt, det känns....onaturligt...fel. Varför? Hmm, för att det är ett liv jag släcker, något som om bara någon vecka har händer, ögon och ben.

Som inte direkt kan tänka...
  • Anonym (T)
    Pkb skrev 2016-02-05 08:06:31 följande:

Antar att du är strikt vegan då?
  • Pkb
    Anonym (T) skrev 2016-02-05 13:27:27 följande:

Antar att du är strikt vegan då?

Nej
  • Anonym (T)
    Pkb skrev 2016-02-05 13:55:25 följande:

Nej

En gris har dna som är väldigt lik människans, praktiskt och taget våra kusiner

Dom har hjärtan, hjärnor, ben och ögon.. men du har inget problem med att dom får en metallbit skjuten i huvudet, halsen sönderskuren och blir tömda på blod och sen får sina kroppar styckade

Deras ruttnande lik paketeras och säljs som kött till dig, det är inte onaturligt och fel?

Kor? Kycklingar? Får?

1/3 av alla graviditeter slutar som missfall, vad är skillnaden egentligen mellan att hoppas på missfall för att man verkligen inte vill ha barn och att ta ett genomtänkt och medvetet beslut att avsluta graviditeten med ett par piller?
  • Pkb
    Anonym (T) skrev 2016-02-05 15:23:26 följande:

En gris har dna som är väldigt lik människans, praktiskt och taget våra kusiner

Dom har hjärtan, hjärnor, ben och ögon.. men du har inget problem med att dom får en metallbit skjuten i huvudet, halsen sönderskuren och blir tömda på blod och sen får sina kroppar styckade

Deras ruttnande lik paketeras och säljs som kött till dig, det är inte onaturligt och fel?

Kor? Kycklingar? Får?

1/3 av alla graviditeter slutar som missfall, vad är skillnaden egentligen mellan att hoppas på missfall för att man verkligen inte vill ha barn och att ta ett genomtänkt och medvetet beslut att avsluta graviditeten med ett par piller?

Jag värderar ett människo liv högre än ett djurs liv. Jag tycker inte det är fel att slakta djur men är emot djurplågeri.
  • Anonym (-)
    Anonym (För abort) skrev 2016-02-05 12:44:42 följande:
    Som inte direkt kan tänka...
    Har du barn?
  • Aniiee
    Anonym (Biolog) skrev 2016-02-04 22:55:24 följande:
    Medvetenhet om att vara dräktig är en sak. Avstannad dräktighet en annan sak. Medvetet framkalla abort? Människor tar piller eller karvar ut fostret med något instrument. Hur gör djur? Du behöver inte övertyga mig om att djur är intelligenta och har känslor, du behöver bara tala om HUR djuren gör när de bestämmer sig för att abortera fostret. En väldigt konkret fråga. Hur går det till?
    Har ska du få något att googla: "The Bruce effect", "Borage, elephant" och "fetal resorption"
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Klara)

Jag är emot abort för egen del. Det är ett påbörjat liv för mig. Vem är jag att bestämma att detta ska avslutas? Jag är dock för den fria aborten och förstår att det finns kvinnor som gör det valet. Men för mig är det otänkbart.

• nernu

Vad är det för stolligheter du skriver? Ingen hjärna? Hjärnan bildas redan vecka 5 i graviditeten. Då börjar även hjärtat att slå. Runt vecka 16-20 känner och föredrar fostret olika smaker. Efter vecka 20 känner barnet igen mammas röst. 

Ja det är mammans kropp men det är inte hennes eget liv som avslutas vid abort utan barnets. Det är definitivt problematiskt. Ännu mer problematiskt är det att man inte kan lyfta frågan utan att bli utpekad som kvinnohatare och motståndare till kvinnans rätt till sin egen kropp. 

• Anonym (Biolog)
    Anonym (T) skrev 2016-02-05 05:23:13 följande:
    Skrattretande att du kallar dig själv biolog och inte vet det.. uppenbarligen behöver du läsa på

Något är fel, regnar för lite tex. Djuret bestämmer sig för att det inte är värt att slösa resurser på att utveckla fostret, hormonerna ändras, hormonerna för att hålla fostret vid liv minskas och livmodern får sammandragningar för att tömma livmodern, dels stängs näringen och bibehållandet av fostret av och dels töms livmodern, och detta kallas kastning

I studierna visades att det måste vara en medveten handling då det gjordes så tydligt och hos så många, självklart mättes både hormonnivå och gjordes jämförelser med andra år och andra flockar

Samma sak observerades hos fåglarna förutom att där verkade syftet vara att få två fäder till äggen för att öka överlevnaden för ungarna
    Biologin är ett så brett fält, att ingen kan behärska allt. Det vore skrattretande att påstå något annat.

Läsa på, det är just det jag vill, men du vägrar ju att ge ut dina källor.

?I studierna visades att det måste vara en medveten handling?
    Jag betvivlar att det är en vetenskaplig text du har läst. De vetenskapliga artiklar om djurs medvetna handlingar jag har läst redogör noggrant för hur man kontrollerar just den saken. I en populärvetenskaplig text är författaren fri att komma med sina egna spekulationer, men det betyder inte att det är vetenskaplig fakta.

• Anonym (Biolog)
    Aniiee skrev 2016-02-05 19:58:41 följande:
    Har ska du få något att googla: "The Bruce effect", "Borage, elephant" och "fetal resorption"
    Nu har jag googlat och läst.

Bruce effect: Det nyaste jag hittade handlade om möss. Hanarna urinerar på honorna, urinen innehålller 17beta-estradiol, det tas upp av honorna och leder till att dräktigheten avbryts.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25125222

Sen har vi en apart, gelada. Enligt författarna är detta första exemplet på vetenskapligt bevisad Bruce effect hos vilda djur. De nämner inte ens ordet ?medvetet?. Det gör däremot den som skrivit ett populärvetenskapligt sammandrag:

"Before we go any further, it bears mentioning that there is no evidence these miscarriages are being performed consciously by the pregnant females; they're simply hardwired to happen."

Om mekanismen hos geladan vet man ingenting.

"What might the proximate mechanism be for a Bruce effect in geladas? In rodents, the presence of strange males can trigger a Bruce effect through pheromonally induced gonadotropin release in the female, causing decreased prolactin secretion (3, 27, 28). Additionally or alternatively, a Bruce effect could also be triggered by heightened levels of physiological stress associated with new males [e.g., increased levels of aggression (16) or elevated infanticide risk] or other stressful situations [e.g., elevated predation risk (29)]."

Och varför har evolutionen åstadkommit detta? Därför att den nya hanen kommer att döda varje unge som föds som inte är hans. Honor som föder sina ungar och får dem dödade kommer i det långa loppet att få färre ungar än de vars dräktighet avbryts så att de genast kan bli dräktiga med den nya hanen. Därför kommer abortmekanismen att förstärkas av evolutionen.

Hos geladorna behåller hanarna sitt ledarskap så länge, att om honan blir dräktig genast när en ny hane har tagit makten, så är chansen stor att hon får behålla sin unge tills den blir avvand. Hos andra arter varar ledarskapet kortare tid än det tar innan ungen är avvand. Även om honan skulle bli dräktig med den nya hanen, så blir han ändå utbytt innan ungen är avvand, och så riskerar ungen att bli dödad i alla fall. Hos dessa arter har evolutionen inte drivit fram någon Bruce effekt.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22362878

io9.gizmodo.com/5886670/gelada-monkeys-offer-evidence-that-abortion-is-part-of-evolutionary-fitness

Elefanter och borage:
    En (1) elefant som födde en färdigt utvecklad unge. Detta handlar inte om abort. Hittade inget vetenskapligt om detta, bara en text i samma io9 som ovan. ?It's possible that medical knowledge is also passed from older to younger generations. It's also possible that the behavior is instinctive.?

io9.gizmodo.com/elephants-might-be-able-to-self-medicate-to-induce-labo-1611904103

Så alla ni som hävdar att djur medvetet kan framkalla abort, jag väntar fortfarande på ett vetenskapligt bevis.
  • Anonym (Biolog)
    Anonym (-) skrev 2016-02-05 07:42:19 följande:
    Hur går det till när människan bestämmer sig för att abortera fostret? Hur?
    Jag frågar inte efter hur tanken uppstår, utan hur tanken omsätts i handling.
Svar på tråden Abort - vad är det som är så fel?