• Anonym (Ständig längtan..)

Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?

Jag flyttade till den staden jag bor i nu för 10 år sedan. Efter två år träffade jag min sambo som har två barn. Vi har nu även två gemensamma barn och ju äldre våra barn blir ser jag hur dom saknar sin mormor och morfar som bor 30 mil ifrån där vi bor. 
    Jag längtar "hem". Vill flytta upp några år men så kommer problemet, sambons äldre barn. Ena barnet har det skurit sig med mellan mig och barnet så hen bor enbart hos sin mamma medans andra barnet är hos oss varannan vecka.

Hjälper inte så jag är svartsjuk på sambons ex, känns som hon njuter av att hon var sambons första tjej, tog hans oskuld, fick dom första barnen med honom och att han ville gifta sig med henne (nej han vill inte gifta sig med mig). Hon ser mycket mycket bättre ut än mig trots att hon är äldre, hon är smart, får folk att lyssna på henne hon har helt enkelt pondus, medans jag jobbar "på golvet" och är just nu sjukskriven.
    Sambon lyssnar mer på henne och hon kör över honom för hon vet att jag blir förbannad. Hon frågar aldrig sambon om saker som rör barnen utan skickar ett sms där det står vad hon bestämt med barnen och hur mycket han ska betala och han är så dum att han gör det. Varför vet jag inte. Vi har inte råd med alla dumheter. Så allt det gör ännu mer att jag vill flytta så jag slipper allt tjafs och bråk om henne och vi kan leva ett normalt familjeliv.

• Svar på tråden Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?
  • Anonym (Du tänker rätt)

Högfungerande, vinstgivande företag har jag hört talas om, ja. Ett fungerande företag är inte en demokratisk verksamhet. Du kanske menar kooperativ?

Familjer som demokratiserar och där barnen är beslutsfattare får problem. Framför allt får de väldigt otrygga barn (och nu menar jag inte att få vara med och bestämma sitt lördagsgodis eller färgen på skorna man ska köpa).

nernu skrev 2016-02-06 12:33:55 följande:

Nej det kallas för egoism... Eller när hörde du talas om ett företag med nöjda anställda där chefen bestämmer allt utan att rådfråga någon och där besluten gör att det går bra för chefen men sämre för de anställda? Låter som en rätt så pissig chef. Och förälder.

• Anna Olsson Faker
    Anonym (Ständig längtan..) skrev 2016-02-04 22:42:39 följande:
    Även sen när dom blir äldre som i gymnasieålder? 
    Det finns ju tonåringar som flyttar hemifrån i den åldern, t.ex. för att gå ett gymnasieprogram som inte finns på orten. Men jag tycker att det initiativet ska komma ifrån barnet. Det är barnet som ska vilja frigöra sig och stå på egna ben, och därför flytta - inte föräldrarna som ska överge det...

Jag känner för övrigt flera som är i din situation: sitter fast på en ort är de inte vill bo egentligen, p.g.a. att partnern har barn sedan förr med någon som bor på orten. Det enda, som du redan har hört från andra, man kan göra är ju att från början inte sätta sig i den situationen...
  • Anonym (lösning)
    Brumma skrev 2016-02-06 11:43:41 följande:
    Maten äter hon i skolan. Så frukost och kvällsmat vardagar är ju det som går mer. Elen ingår i hyran.

Hon vabbar inte då barnet är äldre. Men när hon var yngre vabba de även vi. Även jag.
    Du glömmer fika med kompisarna, övernattningar, utflykter osv. Det går garanterat massor mer hos mamman om tjejen inte är en eremit.
  • Anonym (lösning)
    Ess skrev 2016-02-06 09:13:45 följande:
    Klart det gör, även om man har separat ekonomi så drabbar det en om den andra har dragit på sig höga utgifter. Inte på det viset att man behöver betala för dem, men det går ut över vad man kan göra tillsammans. Man får ju lägga ribban efter den som har minst pengar, eller bjuda hen.
    Han kan ju börja med att lägga lika mycket till de små varje gång han lägger till de stora.
    Varför ska de små få mer?? De blir också stora en dag och får mer, som storasyskonen får nu. Storasyskonen hinner flytta hemifrån innan de små ska böra ha dyra mobiler, märkeskläder, dyra aktiviteter osv.

Ens barn kostar i slutänden ungefär lika mycket mellan 0-18. Det går i perioder av fler och färre utgifter, beroende på ålder. Det säger väl sig självt.

Barn som man inte har hemma 24/7 året om, kan man ha stora utgifter kring. Det är väl lite upp till föräldern hur generös man är (hur mycket man tjänar spelar sin roll också...). Personligen tycker jag om att spendera pengar på barnen hela tiden, även om de bara bor här vv.

Anonym (lösning) skrev 2016-02-06 15:57:21 följande:

Varför ska de små få mer?? De blir också stora en dag och får mer, som storasyskonen får nu. Storasyskonen hinner flytta hemifrån innan de små ska böra ha dyra mobiler, märkeskläder, dyra aktiviteter osv.

• Anonym (usch)
    Anonym (Ständig längtan..) skrev 2016-02-05 15:09:04 följande:

Det är mina barn jag sätter i första hand. Jag vet att dom skulle få en bättre barndom om vi flyttar. Slippa som sagt det ständiga bråket med bio mamman till bonusarna. 

Ja du har säkert rätt i att dina barn hade fått det bättre, men hans äldre barn skoter du i? Ni borde inte ens tänka på en flytt utan i stället göra allt ni kan för att "hela" din sambo och det barnet som inte vill komma till ers relation.

Skaffar man barn med någon som redan har barn så kan man inte bara sätta sina barn förstå utan alla barn inblandade måste sättas först.
  • Ess
    Anonym (lösning) skrev 2016-02-06 15:57:21 följande:
    Förutsatt att han slutar att ge dem pengar när de fyller 18. Annars kommer han säkert att ge dem lite hjälp vid behov även som vuxna. 
    Har de ont om pengar nu, så ska inte de storas kostnader prioriteras. De får helt enkelt avstå om inte mamman har råd. 
  • Brumma
    Anonym (lösning) skrev 2016-02-06 15:52:59 följande:

Du glömmer fika med kompisarna, övernattningar, utflykter osv. Det går garanterat massor mer hos mamman om tjejen inte är en eremit.

Du tar för givet att jag inte vet vad hon gör på dagarna?

Jag skulle önska att sådant var aktuellt, men tyvärr är det inte det.
  • nernu
    Anonym (Du tänker rätt) skrev 2016-02-06 13:49:15 följande:

Högfungerande, vinstgivande företag har jag hört talas om, ja. Ett fungerande företag är inte en demokratisk verksamhet. Du kanske menar kooperativ?

Familjer som demokratiserar och där barnen är beslutsfattare får problem. Framför allt får de väldigt otrygga barn (och nu menar jag inte att få vara med och bestämma sitt lördagsgodis eller färgen på skorna man ska köpa).

Så länge föräldrarna bestämmer så är det alltid bra för barnen alltså? Skulle inte tro det.
  • Anonym (Fel räcker inte)
    Anonym (Du tänker rätt) skrev 2016-02-06 13:09:44 följande:

Brukar du räkna VAB som en utgift... Omvända världen!

Det är klart att VAB är en utgift, hur menar du? Jag får ca 970kr/dag från FK, det dras ca 1900kr/dag från min lön. 10 VABdagar på en månad och det blir till att ta från sparkontot för att betala räkningarna.
  • Anonym (Hmmm..)
    Anonym (Fel räcker inte) skrev 2016-02-06 23:51:20 följande:

Det är klart att VAB är en utgift, hur menar du? Jag får ca 970kr/dag från FK, det dras ca 1900kr/dag från min lön. 10 VABdagar på en månad och det blir till att ta från sparkontot för att betala räkningarna.

Exakt! Det där var så korkat att jag inte ens orkade kommentera det.
  • Ess
    Anonym (Du tänker rätt) skrev 2016-02-06 13:49:15 följande:

Jag håller med dig i det. De vuxna drar upp ramarna, sedan får barnen ta beslut som ligger innanför dem.

Ersättningen för VAB är beskattningsbar inkomst.

1900kr dras från din lön per dag, inga dåliga summor du rör dig med per månad. 60 000 brutto. Öh.

Ditt sparkonto klarar nog av att du TJÄNAR lite mindre under VAB-dagarna. (Du verkar ha väldigt sjukliga barn dessutom. Hoppas de växer ur det.)

Anonym (Fel räcker inte) skrev 2016-02-06 23:51:20 följande:

Bättre flytta till nåt land som inte har betald VAB alls. Som Storbrittannien till exempel. Där kostar en förskoleplats dessutom ca 10 000 per månad.

Svenska blåögdheten som bara inte förstår hur fruktansvärt BRA vi har det. Här får vi BETALT för att vara hemma med sjuka barn och förskoleavgiften har MAXTAK på ca 1300 kr. Det är illa! Nog kunde vi ha det bättre. Va?

Anonym (Hmmm..) skrev 2016-02-07 09:27:06 följande:

Exakt! Det där var så korkat att jag inte ens orkade kommentera det.

• Anonym (Hmmm..)
    Anonym (Du tänker rätt) skrev 2016-02-08 18:04:55 följande:

Bättre flytta till nåt land som inte har betald VAB alls. Som Storbrittannien till exempel. Där kostar en förskoleplats dessutom ca 10 000 per månad.

Svenska blåögdheten som bara inte förstår hur fruktansvärt BRA vi har det. Här får vi BETALT för att vara hemma med sjuka barn och förskoleavgiften har MAXTAK på ca 1300 kr. Det är illa! Nog kunde vi ha det bättre. Va?

Du är inte vidare smart du inte....

Diskussionen gällande VAB var att det kostar MER för boendeföräldern som måste vara hemma och VAB:a sjuka barn än det gör för umgängesförälder som ALDRIG förlorar på din lön!

Förstår du då eller ska jag försöka vara ännu tydligare?!
  • Brumma
    Anonym (Hmmm..) skrev 2016-02-09 07:06:34 följande:

Diskussionen gällande VAB var att det kostar MER för boendeföräldern som måste vara hemma och VAB:a sjuka barn än det gör för umgängesförälder som ALDRIG förlorar på din lön!

Sedan finns det ju umgängesförälder som tar VAB de med. De får dock inte barnbidrag eller underhållsbidrag till hjälp de månaderna..
  • Anonym (lena)
    Brumma skrev 2016-02-09 08:24:09 följande:

Sedan finns det ju umgängesförälder som tar VAB de med. De får dock inte barnbidrag eller underhållsbidrag till hjälp de månaderna..

Kanske om man ser till enskilda fall men om man generaliserar är det boendeföräldern som vabbar.

Men oavsett vem av föräldrarna som vabbar så borde vabbar och dylikt räknas in i underhållsbidraget.
  • Anonym (lena)
    Anonym (Hmmm..) skrev 2016-02-09 07:06:34 följande:

Anonym (lena) skrev 2016-02-09 08:26:51 följande:

Kanske om man ser till enskilda fall men om man generaliserar är det boendeföräldern som vabbar.

Men oavsett vem av föräldrarna som vabbar så borde vabbar och dylikt räknas in i underhållsbidraget.

Och med det menar jag att om umgängesföräldern vabbar så borde umgängesföräldern kompenseras för detta genom sänkt underhållsbidrag alternativt själv få underhållsbidrag från boföräldern om barnet är sjukt väldigt ofta så att vabbandet blir dyrt.

Barnets kostnader bör rimligtvis fördelas rättvist och solidariskt mellan föräldrarna.
Svar på tråden Fel att flytta till annan ort då sambon har barn här?