Ok eller inte att låta ett barn gå och lägga sig och somna titta des på surfplattan varje kväll.
Ja, som frågan lyder, är det ok att natta barn med hjälp av surfplattan? Motivera gärna varför ni röstar som ni gör.
Ja, som frågan lyder, är det ok att natta barn med hjälp av surfplattan? Motivera gärna varför ni röstar som ni gör.
Säger absolut nej till det, sista stunden innan man ska sova behöver man inte ge hjärnan en massa nya intryck.
Okej eller inte får såklart var och en avgöra själv, men jag röstade 'nej' eftersom det, för mig personligen, inte är okej.
Jag läser hellre en bok eller berättar en saga för vår 5-åring innan han ska sova och att vi somnar tillsammans (eller han somnar i vårt sällskap, snarare).
Surfplattan får han använda en stund tidigare på dagen. Vi vill dessutom gärna vara närvarande när han använder plattan så att vi ser vad han gör.
Ibland är tyvärr inte föräldrar de bästa att fatta beslut för vad som är bäst för sina barn. I ivern att komma bort från 40-60-talets hårda regelbok har det gått för långt åt andra hållen och de gagnar inte barnen.
Ja absolut, men helst Tv eller Ljudbok istället. När jag var liten hade jag hörselhallucinationer som bara kom fram när det var tyst. Mina föräldrar löste detta genom att spela en uttonande cd-skiva med mina favoritlåtar på. Sen när jag blev äldre blev jag även livrädd för filmen scary movie när en tjej kryper ut ur en tv, så då löste jag det med att alltid ha min tv på. Somnnade till filmer varje natt, oftast disney. Nu sover jag utan ljud, med hörselproppar men om mina framtida barn skulle vilja somna till en film eller till en ljudbok så skulle jag inte säga nej. Jag hade dessutom väldigt ofta klardrömmar när jag var yngre vilket var helt underbar, och jag fick det speciellt när tvn var på. Har dessutom inga koncentrationssvårigheter eller låg IQ så ni behöver inte oroa er. Dessutom ligger jag själv ofta och kollar youtube på mobilen innan jag ska sova, så skulle inte det vara hyckleri att inte låta mitt barn göra detsamma? Iaf innan barnet kan läsa, för jag kan inte riktigt krypa ner i spjällsängen så lätt så läsa böcker tillsammans får vi nog göra i soffan eller i min säng.
det är väl bara att se på sig själv. Jag har ofta datorn en stund i sängen innan jag somnar men jag märker ju att jag somnar snabbare om jag tex läser lite ur en bok i stället. Förutom detta med skärmljuset som påverkar vår hjärna att inte förstå det är läggdags, börjar jag tänka på en massa saker av det jag sett eller läst på skärmen. Inget bra sätt att slappna av, tänka på inget och somna.
Jag kan föredra lite lugn musik, men utan att se på skärmen. Låt spotify rulla svagt md nån mysig spellista.
Mina tonåringar har laddat ner ett program som gör att tonen i ljuset på skärmen ändras tex kl 21 så att det mer ska likna normalt kvällsljus så inte hjärnan blir lurad.
Verkar barnet må bra av det, får sitt sömnbehov tillgodosett och får tillräckligt med annan stimulans under dygnet i övrigt så ser jag inga problem med det.
Ja absolut, men helst Tv eller Ljudbok istället. När jag var liten hade jag hörselhallucinationer som bara kom fram när det var tyst. Mina föräldrar löste detta genom att spela en uttonande cd-skiva med mina favoritlåtar på. Sen när jag blev äldre blev jag även livrädd för filmen scary movie när en tjej kryper ut ur en tv, så då löste jag det med att alltid ha min tv på. Somnnade till filmer varje natt, oftast disney. Nu sover jag utan ljud, med hörselproppar men om mina framtida barn skulle vilja somna till en film eller till en ljudbok så skulle jag inte säga nej. Jag hade dessutom väldigt ofta klardrömmar när jag var yngre vilket var helt underbar, och jag fick det speciellt när tvn var på. Har dessutom inga koncentrationssvårigheter eller låg IQ så ni behöver inte oroa er. Dessutom ligger jag själv ofta och kollar youtube på mobilen innan jag ska sova, så skulle inte det vara hyckleri att inte låta mitt barn göra detsamma? Iaf innan barnet kan läsa, för jag kan inte riktigt krypa ner i spjällsängen så lätt så läsa böcker tillsammans får vi nog göra i soffan eller i min säng.
Jag tycker det är lite spännande. Alla undersökningar jag sett visar att den absoluta majoriteten av alla barn använder surfplatta eller dator dagligen. Vad spelar det för roll om den stunden är på dagen eller innan sänggående. Jag tycker det är mysigast att läsa en bok, visst. Men om jag hade haft en väldigt aktiv unge (som en vän till mig) där surfplatta är det bästa sättet att få barnet att varva ner innan sömn då hade jag lätt kört på det. Varför är plattan så farlig just vid nattning?
Jag tycker det är lite spännande. Alla undersökningar jag sett visar att den absoluta majoriteten av alla barn använder surfplatta eller dator dagligen. Vad spelar det för roll om den stunden är på dagen eller innan sänggående. Jag tycker det är mysigast att läsa en bok, visst. Men om jag hade haft en väldigt aktiv unge (som en vän till mig) där surfplatta är det bästa sättet att få barnet att varva ner innan sömn då hade jag lätt kört på det. Varför är plattan så farlig just vid nattning?
För mig handlar det inte om platta specifikt. Det handlar om intryck som gör det svårare att komma till ro.
Det är bara att lyssna på vilken stressforskare som helst när det gäller sömn och vila så finns det klara rekommendationer hur man bör göra för att må så bra som möjligt. Därför tycker jag inte att skärmtiden skall vara förlagd till just den stund då man ska gå och sova. Jag är noga med min egen sömn, varför skulle jag göra annorlunda för mitt barn?
Sen är barn olika. Det finns säkert både vuxna och barn som har behov av någon form av aktivitet innan sänggåendet. Precis som att vissa trivs med att ha musik i bakgrunden medan de studerar eller så. Men de allra flesta mår bra av att varva ner timmen/timmarna innan man ska gå och sova.
Ang Strålskyddsstiftelsen: blogg.tkj.se/myndigheterna-kritiserar-stralskyddsstiftelsen/
De är alltså lögnare.