• utandig

BF augusti 2016 IVF bäbis.

Hej, 

Letar efter er som är gravida efter IVF/ICIS eller liknande och har BF ungefär samma tid som jag själv. Skönt att kunna stötta och ge råd till varandra under den här lyckliga men skrämmande tid. 

Hoppas att någon eller några skall vilja följas här. Skrattande

• Svar på tråden BF augusti 2016 IVF bäbis.
  • HJohannesson

Hej allesammans! Underbart att alla blivit gravida, jag har följt er i lite olika trådar!

Jag är i v17 nu, världens minsta mage typ. Hur ska de se något på rul om 2.5 vecka?

Hur mår ni?
    Jag mår äntligen bättre men har börjat få ont i ryggen istället!

• Så vit
    HJohannesson skrev 2016-02-20 10:32:46 följande:
    Hej allesammans! Underbart att alla blivit gravida, jag har följt er i lite olika trådar! Jag är i v17 nu, världens minsta mage typ. Hur ska de se något på rul om 2.5 vecka? Hur mår ni? Jag mår äntligen bättre men har börjat få ont i ryggen istället!
    Jag har mått helt okej hela tiden. Inget illamående direkt och egentligen inget annat heller. Det som har känts mest är väl att jag har varit trött och det är jag egentligen fortfarande. Jag är jättestor för min vecka tycker jag och kommer nog inte kunna att dölja det på jobbet så länge till. Jag har redan gått upp 6 kg Rynkar på näsan. Det gör väl inte så mycket egentligen eftersom jag inte vägde så mycket från början men det är det att det redan känns i kroppen att jag bär på extra tyngd och om det fortsätter så här kommer jag att lägga på mig jättemycket och jag är orolig att jag kommer att bli så tung och ha svårt att gå osv. Är redan jätteandfådd nu för ingenting, hur blir det i v 30 liksom? Enligt min bm så har jag just nu bmi 23-nånting (kommer inte ihåg exakt), men när jag räknar själv så ligger jag på nästan 24. Räknar man bmi annorlunda när man är gravid?

Hur har du mått innan?
  • Nmg

Tack

Usch det låter inte roligt med migrän och endo.mår du böttre nu?

Jag tycker det är väldigt jobbigt att bli hänvisad hit o dit, ringer man ivf kliniken hänvisar de till kvinnokliniken på min ort ringer jag dit säger de att jag ska prata med min bm.pratar man med henne så hänvisar hon till kvinnokliniken. Suck hahah...

utandig skrev 2016-02-19 17:08:34 följande:

NMG Gratiis. gu så roligt! Själv har jag då upplevt lite mindre roliga saker . först en kraftig överstimulering masa vätska som jag har haft fram till vecka 10, då va de bara lite kvar bakom livmodern. på tal om små "cystor" är det jätte vanligt efter IVF , jag har själv några på äggstockarna så växtvärken första veckorna va inte hel kul pga endometrios, vätska och cystor hehe. MEN sen kom den lite läskiga biten. Upplevde under nån vecka att ja mådde nästan helt bra. SEN kom migrän, ja alltså inte huvudvärk utan migrän som har hållt i sig i snart 4 veckor. blä! stämmer helt att man blir kastad runt som IVFare tyvärr  men jag ska iaf få hjälp nu via min vårdcentral som skickar mig till en neurolog. sorry att jag vart sjukt dålig på att skriva å följa upp. datorn gick sönder å så allt de där med hälsan men jag har iaf sett bäbisen ett par gånger eftersom dom behövt kontrollera vätskan.  nu är det 6 veckor kvar till vårat ultraljud i då e vi 20+4 tror jag. Berätta gärna hur de går för er alla och erfarenheter och tips. kram tjejer

• Nmg

Förresten vet du när cystor som uppkommit efter ivf förväntas försvinna? Kommer bli riktigt orolig om

Alla är kvar när jag går på RUL efter påsk..

• HJohannesson
    Så vit skrev 2016-02-20 10:50:47 följande:
    Jag har mått helt okej hela tiden. Inget illamående direkt och egentligen inget annat heller. Det som har känts mest är väl att jag har varit trött och det är jag egentligen fortfarande. Jag är jättestor för min vecka tycker jag och kommer nog inte kunna att dölja det på jobbet så länge till. Jag har redan gått upp 6 kg Rynkar på näsan. Det gör väl inte så mycket egentligen eftersom jag inte vägde så mycket från början men det är det att det redan känns i kroppen att jag bär på extra tyngd och om det fortsätter så här kommer jag att lägga på mig jättemycket och jag är orolig att jag kommer att bli så tung och ha svårt att gå osv. Är redan jätteandfådd nu för ingenting, hur blir det i v 30 liksom? Enligt min bm så har jag just nu bmi 23-nånting (kommer inte ihåg exakt), men när jag räknar själv så ligger jag på nästan 24. Räknar man bmi annorlunda när man är gravid?

Hur har du mått innan?
    Äh tänk inte på vikten. Enligt min bm går man upp mycket antingen i början eller i slutet. Vissa lagrar fett tidigt, inget konstigt :)

Jag har mått illa och varit så trött. Jag minns knappt första tiden. ZzZzZz.

Jag är snart i v18 och jag har gått upp 3 kg sen inskrivningen, totalt 4 kg tror jag :)

Angående magens storlek så var jag så svullen i början (blev nog lite överstimulerad) så jag har haft typ samma form hela tiden haha! Men nu har livmodern verkligen börjat ta sig uppåt i magen så det är mer hårt nu än innan!

Jag tror inte man räknar BMI när man är gravid. Jag hade BMI 25 innan jag blev gravid och det var helt normalt ;)
  • utandig
    Nmg skrev 2016-02-20 21:57:40 följande:

Förresten vet du när cystor som uppkommit efter ivf förväntas försvinna? Kommer bli riktigt orolig om

Alla är kvar när jag går på RUL efter påsk..

nje, är hemma 1,5 vecka till- väntar på neurolog tid . Arbetsgivaren är la sådär glad, förväntar mig att få sparken då jag är provanställd. Men just nu kan jag itne bry mig mindre när jag har en liten i magen. huvudvärken e hemsk me hoppas den går över så småning om.  nej tyvärr så går dom inte bort fick jag som svar. det beror lite på vilken form man har fått. vissa kan ju spricka och gå tillbaka av sig själv men detta är mer vanligt med så kallade vattencystor. Jag har valt att boka tid på privatklinik längre fram efter rutin ultraljudet så att de kan hålla lite koll på dessa men mer kan man tyvär inte göra. Det är risk för missfall om man går in och försöker ta bort dessa så svaret blev att det är bättre att dom får sitta kvar även om de gör ont. 
  • utandig
    Så vit skrev 2016-02-20 09:57:33 följande:

Åh vad kul att veta vad det blir och grattis till bra NIPT-resultat! Glad

Utandig det låter inte särskilt kul. Jag tycker att det är lite konstigt att IVF-klinikerna släpper en till vanliga MVC så fort man har gjort första VUL och sett att det finns en graviditet. Och min MVC har inga läkare knutna till sig så om man får några gravkomplikationer så får man kontakta vårdcentralen istället. Det enda min MVC gör är att ta blodprov, urinprov och kontrollera vikt, i princip. Så står det iaf i den planeringen jag har fått. RUL får vi göra på sjukhuset eftersom det är en liten ort som inte har sådana apparater. Så det känns väldigt "spretigt" för mig att först ha varit på IVF-kliniken, nu ha min MVC, göra RUL på sjukhuset och ev behöva ha kontakt med VC framöver om det blir komplikationer. Obestämd

Sen tycker jag att det är lite jobbigt att behöva åka till MVC så ofta för att ta lite prover och kolla vikten. Jag valde att inte bli inskriven förrän nu i v 14. Efter förra grav ville jag inte heller behöva ringa och avboka tider för att man kanske får missfall (som jag var tvungen att göra sist), så jag väntade. Ska inte tillbaka förrän i v 26. Så jag har räknat ut att jag bara har typ 4 ggr till innan jag ska på semester och därmed går hem för gott. Jag har fått tid för RUL i v 20. På pappret jag har fått står det att man kan få reda på kön om de kan se det och man vill veta. Vi har väl inte bestämt riktigt än, jag vill gärna veta men mannen är lite kluven till om han vill eller inte. Men jag tror att han lutar åt att vilja ta reda på det! Glad

JO det är hopplöst, har insett att privat är bäst så får man träffa samma person. vi skall boka in några besök för uppföljning privat efter rutinultraljudet om 6 veckor. Då är vi i vecka 20. min bm mottagning har läkare en gång i veckan och de e bara för gyn. alla andra besvär är det vårdcentralen nu mera. Känner iaf att min vårdcentral hjälper mig genom att skicka mig till en neurolog. Hoppas migränen går över snart annars blir jag säkert hemma ett tag till. är provanställd på jobbet och förväntar mig faktiskt att bli uppsagd så e lite små nere pga alla komplikationer men jag är ju äntligen gravid så vi försöker inte tänka på allt de andra :). Hur mår du nu då? 
  • Nmg

Aha usch va

Läskigt till mig sa de att de skulle försvinna...

Hoppas du inte blir av med jobbet pga bebis usch va arg man kan bli på

Sånt...

utandig skrev 2016-02-22 15:02:18 följande:

nje, är hemma 1,5 vecka till- väntar på neurolog tid . Arbetsgivaren är la sådär glad, förväntar mig att få sparken då jag är provanställd. Men just nu kan jag itne bry mig mindre när jag har en liten i magen. huvudvärken e hemsk me hoppas den går över så småning om.  nej tyvärr så går dom inte bort fick jag som svar. det beror lite på vilken form man har fått. vissa kan ju spricka och gå tillbaka av sig själv men detta är mer vanligt med så kallade vattencystor. Jag har valt att boka tid på privatklinik längre fram efter rutin ultraljudet så att de kan hålla lite koll på dessa men mer kan man tyvär inte göra. Det är risk för missfall om man går in och försöker ta bort dessa så svaret blev att det är bättre att dom får sitta kvar även om de gör ont. 

• utandig
    Nmg skrev 2016-02-22 15:23:22 följande:

Aha usch va

Läskigt till mig sa de att de skulle försvinna...

Hoppas du inte blir av med jobbet pga bebis usch va arg man kan bli på

Sånt...

Tack, skall ha möte med chefen och faket nästa vecka faktiskt  . Tror inte ja blir av me jobbet så länge det är sammanhängande med min graviditet och nu när faket är involverad. Tyvärr när man är provanställd har man nada rättigheter. Arbetsgivaren måste inte uppge orsak men faket sa att det är rätt uppenbart om dom skulle varsla mig om uppsägning nu närmaste tiden. har dock några måander kvar på provanställningen. jag hoppas hoppas att den försvinner snart, har vart helt fruktansvärt och sen att jag känner att jag ibaldn måste ta smärtstillande trotts att jag absolit inte vill riskera någonting med mitt barn. :( jisses va vi ska få kämpa vi kvinnor men de ska de förhoppningsvis vara värt :) är nu i vecka 15 och 5 veckor kvar till ultraljudet . känns skönt iaf och hoppas bäbisen mår bra, det ända som oroar mig . 
  • HJohannesson

Hoppas alla mår bra och att magarna växer :) idag är det v19 för mig och bebisen börjar sparka. Underbart.

Berättar ni för andra om ivf:n? Jag berättar för alla som frågar om det tog lång tid osv. Jag tänker att det finns fler i vår situation som kan få stöd av att det finns fler som har haft svårt att bli gravida.

• Nmg

Då håller jag tummarna att du har jobbet kvar! Hur mår du nu med illamående etc?

utandig skrev 2016-03-01 21:37:03 följande:

Tack, skall ha möte med chefen och faket nästa vecka faktiskt  . Tror inte ja blir av me jobbet så länge det är sammanhängande med min graviditet och nu när faket är involverad. Tyvärr när man är provanställd har man nada rättigheter. Arbetsgivaren måste inte uppge orsak men faket sa att det är rätt uppenbart om dom skulle varsla mig om uppsägning nu närmaste tiden. har dock några måander kvar på provanställningen. jag hoppas hoppas att den försvinner snart, har vart helt fruktansvärt och sen att jag känner att jag ibaldn måste ta smärtstillande trotts att jag absolit inte vill riskera någonting med mitt barn. :( jisses va vi ska få kämpa vi kvinnor men de ska de förhoppningsvis vara värt :) är nu i vecka 15 och 5 veckor kvar till ultraljudet . känns skönt iaf och hoppas bäbisen mår bra, det ända som oroar mig . 

• Nmg

Va mysigt att känna sparkarna! Jag kan nåt "fladdra" men vet inte om det är tarmarna .. Är i v 14+5. Vi har berättat för närmaste familjen om ivf och maken har berättat för en kompis. Jag gar berättat för min chef. Hag tror inte att jag kommer berätta för flera. Känner inre att de står mig så nära ävenfast man umgås ibland...

HJohannesson skrev 2016-03-02 11:02:37 följande:

Hoppas alla mår bra och att magarna växer :) idag är det v19 för mig och bebisen börjar sparka. Underbart.

Berättar ni för andra om ivf:n? Jag berättar för alla som frågar om det tog lång tid osv. Jag tänker att det finns fler i vår situation som kan få stöd av att det finns fler som har haft svårt att bli gravida.

• Så vit
    HJohannesson skrev 2016-03-02 11:02:37 följande:
    Hoppas alla mår bra och att magarna växer :) idag är det v19 för mig och bebisen börjar sparka. Underbart. Berättar ni för andra om ivf:n? Jag berättar för alla som frågar om det tog lång tid osv. Jag tänker att det finns fler i vår situation som kan få stöd av att det finns fler som har haft svårt att bli gravida.
    Åh jag längtar tills jag känner bebisen. Men jag är bara i v 16 än så länge så det kan ju ta sin tid. Jag berättar för väldigt många att vi har gått igenom behandlingar och att vi har haft missfall och så. Det visar sig nästan alltid att det är någon som själv har varit med om behandlingar, haft svårt att få barn eller har haft missfall. Eller känner någon som har haft svårt. Jag tror nog bara att det är väldigt sällan man öppnar sig om det. Barnlöshet är ju en väldigt, väldigt tuff grej att gå igenom, med först utredningar och sedan behandlingar på det och jag tror att det kanske är därför man inte pratar så mycket om det. Alltså man orkar kanske inte tänka tillbaka och känna och visa de känslorna för alla man möter. Själv är jag väldigt öppen så jag har inga problem med att berätta att det har varit otroligt tufft och att jag nu är väldigt glad men fortfarande orolig en del. Men alla är ju inte sådana och alla kanske inte klarar av att ta emot "dåliga/negativa" känslor heller, så man får ju känna av lite. :)
  • HJohannesson
    Nmg skrev 2016-03-02 11:42:08 följande:

Va mysigt att känna sparkarna! Jag kan nåt "fladdra" men vet inte om det är tarmarna .. Är i v 14+5. Vi har berättat för närmaste familjen om ivf och maken har berättat för en kompis. Jag gar berättat för min chef. Hag tror inte att jag kommer berätta för flera. Känner inre att de står mig så nära ävenfast man umgås ibland...

Ja det är mysigt när bebisen visar att den också är med :) och det kommer snart för dig också!
  • HJohannesson
    Så vit skrev 2016-03-02 17:57:56 följande:
    Åh jag längtar tills jag känner bebisen. Men jag är bara i v 16 än så länge så det kan ju ta sin tid. Jag berättar för väldigt många att vi har gått igenom behandlingar och att vi har haft missfall och så. Det visar sig nästan alltid att det är någon som själv har varit med om behandlingar, haft svårt att få barn eller har haft missfall. Eller känner någon som har haft svårt. Jag tror nog bara att det är väldigt sällan man öppnar sig om det. Barnlöshet är ju en väldigt, väldigt tuff grej att gå igenom, med först utredningar och sedan behandlingar på det och jag tror att det kanske är därför man inte pratar så mycket om det. Alltså man orkar kanske inte tänka tillbaka och känna och visa de känslorna för alla man möter. Själv är jag väldigt öppen så jag har inga problem med att berätta att det har varit otroligt tufft och att jag nu är väldigt glad men fortfarande orolig en del. Men alla är ju inte sådana och alla kanske inte klarar av att ta emot "dåliga/negativa" känslor heller, så man får ju känna av lite. :)
    Jag får ofta frågan om det var planerat och om vi försökt länge (kan bero på att vi varit ihop sen urminnes tider) så jag svarar därefter.

Jag tycker fel att det är tabu (även om jag förstår att det är för jobbigt för många att prata om)

En enda gång har jag hört ngt negativt om ivf, den personen (ung singel) tyckte adoption var sååå mycket bättre. Dvs hon hade ingen koll alls. Det är ju typ lättare och billigare att göra 10 ivf än att adoptera och tar kortare tid.

Jag gjorde ju också bara en ivf så jag slapp ju den jobbigaste delen så det kanske är därför jag inte har ngt mot att prata om det.
  • Nmg

Här

Är de bra, hur mår du?

HJohannesson skrev 2016-03-07 12:06:07 följande:

Hur har ni det tjejer ?

• Nmg

Augusti nu nån som Fått bebis tidigare än bf kanske?

Svar på tråden BF augusti 2016 IVF bäbis.