• Anonym (Undrande)

Mammans, pappans eller pappans nyas ansvar?

Två föräldrar som är separerade har ett barn. Efter överenskommelse är det pappan som skjutsar till och från barnets vistelser hos mamman. Pappan har inte längre någon bil och kan inte lämna eller hämta barnet när barnet ska vara hos sin mamma. Pappans nya har en bil, men den använder hon till arbetet framförallt. Mamman har ingen bil då hon helst inte vill köra bil. Hur löses detta problem? Det kommer ta ett tag, några månader enligt pappan, tills han får tag i en ny bil. Ska mamman lösa detta så att deras gemensamma barn kommer hem till mamman eller är det pappan som borde göra det? Kan mamman och pappan komma överens om att pappans nya får låna ut sin bil för att barnet ska komma till mamman? Vad hade ni gjort? Det viktigaste måste väl ändå vara att barnet kommer till sin mamma, eller?

• Svar på tråden Mammans, pappans eller pappans nyas ansvar?
  • Anonym (T)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-02-12 08:14:44 följande:

Jag är pappans så kallade nya. Tack så mycket för alla era svar, jag har själv varit inne på samma linje och var osäker på om jag är en stor fet egoist som inte bara vill släppa allt mitt för att få detta att fungera för dem. Det är jag kanske ändå. Pappan har inte sagt till mamman att han inte har någon bil utan räknar kallt med att fritt nyttja min. Pappan sätter inte någon press på mamman. Jag tror han gör detta för att hon är väldigt bekväm och för att han vill ha så lite strul som möjligt kring detta. Jag vet inte varför men gissar att han tror att det gör mer skada än nytta att försöka sätta press. Jag tror också likt Lina ovan att det har att göra med dysfunktionalitet från relationen de hade.

Skulle han alltid kunna räkna med min bil i detta så skulle detta innebära en total låsning för mig varje helg, och det känns inte bra eller kul på något sätt. Det är inte någonting jag vill göra helt enkelt. Speciellt inte när mamman själv aldrig någonsin har gjort någon ansats att själv vara den som ordnar det. Jag vill inte bli inblandad eller vara den som möjliggör detta, utan vill de ha det så så får de lösa det själva. Jag är rädd att det kommer sättas i system. Tusen tack för era svar!

Hmm ok. Förstår absolut att du inte vill låna ut bilen i det här läget. Det hade inte jag heller gjort.

Men då är det ju egentligen pappan som gör "fel" här först och främst. Jag kan till viss del förstå om man redan har en dysfunktionell relation (föräldrarna) att man försöker undvika allt som kan innebära tjafs och strul.

Men det här är för guds skull vuxna människor, vissa fighter får man ju ta även om det blir jobbigt. Vet han/ni att hon kommer sätta sig emot detta? Det verkar ju isf vara dags att sätta ner foten mot mamman.

Det är definitivt inte ok att pappan tar för givet att du ska låna ut din bil bara för att han inte vill bråka med mamman.
  • Aiyana

Jag är pappans så kallade nya. Tack så mycket för alla era svar, jag har själv varit inne på samma linje och var osäker på om jag är en stor fet egoist som inte bara vill släppa allt mitt för att få detta att fungera för dem. Det är jag kanske ändå. Pappan har inte sagt till mamman att han inte har någon bil utan räknar kallt med att fritt nyttja min. Pappan sätter inte någon press på mamman. Jag tror han gör detta för att hon är väldigt bekväm och för att han vill ha så lite strul som möjligt kring detta. Jag vet inte varför men gissar att han tror att det gör mer skada än nytta att försöka sätta press. Jag tror också likt Lina ovan att det har att göra med dysfunktionalitet från relationen de hade.

Skulle han alltid kunna räkna med min bil i detta så skulle detta innebära en total låsning för mig varje helg, och det känns inte bra eller kul på något sätt. Det är inte någonting jag vill göra helt enkelt. Speciellt inte när mamman själv aldrig någonsin har gjort någon ansats att själv vara den som ordnar det. Jag vill inte bli inblandad eller vara den som möjliggör detta, utan vill de ha det så så får de lösa det själva. Jag är rädd att det kommer sättas i system. Tusen tack för era svar!

Självklart kan man ställa upp och vara hygglig någon enstaka gång om t.ex mammans eller pappans bil hade gått sönder. Här har ingen förälder någon bil och räknar med att du ska lösa deras problem. Det hade jag heller inte gått med på. En enstaka gång är en sak men att alltid behöva låna ut sin bil är en helt annan. Stå på dig!
  • Ess
    Vinterankan skrev 2016-02-12 07:03:16 följande:
    Så tänker jag också. Om bonusmamman har ett riktigt behov av bilen så får pappan anpassa sig till det genom att åka kollektivt eller lämna och hämta senare eller tidigare än planerat så att bonusmamman har tillgång till bilen när hon behöver den.

Att säga nej och låta bilen stå och tvinga barnet att åka kollektivt med någon av föräldrarna istället är bara småaktigt och inte ett vettigt beteende mot en partner.
    Man behöver inte ha ett "riktigt" behov för att få ha sin egen bil stående ifred.

Det är föräldrarnas dumhet som får barnet att tvingas åka kollektivt.
  • Ess

Du gör rätt i att hålla på att din bil är din, och vill han ha en så är det upp till honom att skaffa.
    Men varför stannar du ens kvar, både mamman och din sambo verkar va rätt dumma i huvudet?
  • MASolokvist

Vem vet?

Det är kanske lite äventyrligt där de bir...

Lite vildmark... Kollektivtrafikfritt...

Sarek?

AnnaZL skrev 2016-02-12 07:46:24 följande:

Jag förstår inte heller varför att åka kollektivt ska vara så omöjligt för föräldrarna? Det rör sig ju inte om vandring i dagar genom vildmark, utan att sitta inne i fordon.

• Anonym (Undrande)

Jag håller verkligen med om att att vissa verkar vara mer benägna att ha konflikter med sin partner än med sitt ex. Jag tror kanske att det har att göra med att mer står på spel kring barnet, kanske rädsla att mista barnet om en tvist skulle äga rum. Eller jag vet inte. Men konflikter kring hans barn påverkar ju absolut vår relation negativt. Men om barnet kommer först så spelar ju inte det någon roll i det stora hela, verkar det som.

Jag har faktiskt inte tänkt i banorna om att barnet skulle vara kvar över helgen. Med handen på hjärtat så är det absolut inte dumt med att ha helgen barnfri. Men jag börjar faktiskt fundera på hur det ska lösa sig om jag står på mig och blånekar honom bilen. Jag vet faktiskt inte. Han räknar nog med att jag ska ge mig. 

Jag tror hur som helst inte att han kommer kräva att hon ska ta sig hit och hämta barnet. Jag hade absolut kunnat tänka mig att hjälpa till i detta om det var så att de alltid hade gemensamt ansvar kring hämtning och lämning. Men nu är det ju inte så. "Varför ska JAG?", tänker jag. "Varför ska JAG offra mig och ge upp mitt, när inte hon lägger manken till i NÅGONTING?". Det är så svårt att motivera sig själv att ge och ge till personer som bara tar och tar. En ädlare människa hade väl antagligen ställt upp trots allt. Om inte annat så för pappans skull. Så jag förstår absolut er som säger att vi är lika stora kålsupare alla tre, det ser jag ju också. Men ändå ;) .  

• seriösanvändare

Att pappan inte ens har pratat med mamman om detta (eller berättat att bilen har gått sönder), sätter delvis saken i ett nytt ljus. Det är pappan som gör mest fel här. Vill han fortsätta curla mamman så är det hans val, men det är respektlöst och dålig stil att försöka göra det på bekostnad av sin partners planer.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (Undrande) skrev 2016-02-12 16:57:48 följande:
    Jag håller verkligen med om att att vissa verkar vara mer benägna att ha konflikter med sin partner än med sitt ex. Jag tror kanske att det har att göra med att mer står på spel kring barnet, kanske rädsla att mista barnet om en tvist skulle äga rum. Eller jag vet inte. Men konflikter kring hans barn påverkar ju absolut vår relation negativt. Men om barnet kommer först så spelar ju inte det någon roll i det stora hela, verkar det som.

Jag har faktiskt inte tänkt i banorna om att barnet skulle vara kvar över helgen. Med handen på hjärtat så är det absolut inte dumt med att ha helgen barnfri. Men jag börjar faktiskt fundera på hur det ska lösa sig om jag står på mig och blånekar honom bilen. Jag vet faktiskt inte. Han räknar nog med att jag ska ge mig. 

Jag tror hur som helst inte att han kommer kräva att hon ska ta sig hit och hämta barnet. Jag hade absolut kunnat tänka mig att hjälpa till i detta om det var så att de alltid hade gemensamt ansvar kring hämtning och lämning. Men nu är det ju inte så. "Varför ska JAG?", tänker jag. "Varför ska JAG offra mig och ge upp mitt, när inte hon lägger manken till i NÅGONTING?". Det är så svårt att motivera sig själv att ge och ge till personer som bara tar och tar. En ädlare människa hade väl antagligen ställt upp trots allt. Om inte annat så för pappans skull. Så jag förstår absolut er som säger att vi är lika stora kålsupare alla tre, det ser jag ju också. Men ändå ;) .  
    Ni är INTE lika stora kålsupare alla tre. Lyssna inte på dem som använder barnet som slagträ för att ge dig dåligt samvete. Om barnet inte får träffa sin mamma för att du inte lånar ut din bil varje helg, är det föräldrarnas fel. Inte ditt.

Det gäller ju inte livet och det GÅR att ordna på annat sätt. Om din bil är upptagen så får pappan antingen låna en annan bil, hyra bil eller åka kollektivt. Eller börja ställa lite krav på mamman, kanske kan de mötas på halva vägen? Det finns ju massor av lösningar som inte inkluderar DIN bil.

Är det något fel på mamman? Eller är det din sambo det är fel på som inte vågar ta konflikter?
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (T)
    seriösanvändare skrev 2016-02-12 17:23:36 följande:

Ni är INTE lika stora kålsupare alla tre. Lyssna inte på dem som använder barnet som slagträ för att ge dig dåligt samvete. Om barnet inte får träffa sin mamma för att du inte lånar ut din bil varje helg, är det föräldrarnas fel. Inte ditt.

Det gäller ju inte livet och det GÅR att ordna på annat sätt. Om din bil är upptagen så får pappan antingen låna en annan bil, hyra bil eller åka kollektivt. Eller börja ställa lite krav på mamman, kanske kan de mötas på halva vägen? Det finns ju massor av lösningar som inte inkluderar DIN bil.

Är det något fel på mamman? Eller är det din sambo det är fel på som inte vågar ta konflikter?

Precis!!
  • Anonym (Pope)

Jag tror ändå det är viktigt att du står för din åsikt, även om det är skönt med barnfritt så är det värt att hålla på sin integritet, och eftersom barnet snarare riskerar att bli kvar hos er kan man ju inte anklaga dig för att motsätta dig barnets närvaro. Om pappan tar barnet på kollektivet så handlar det bara om kortare period och kan vara spännande för barnet. Hoppas däremot pappan får träsmak och lär sig att resonera mindre smaklöst i fortsättning. Det kanske pressar honom att förklara varför han egentligen gått med på detta märkliga arrangemang kring logistiken.

Stå på dig och njut av att din egenhändigt förtjänade bil som du använder precis hur du själv vill!

• Anonym (förklara)

Denna konflikt bygger också på det helt felaktiga antagandet att det TS ska göra - och behöver sin bil till - är mindre viktigt. Det är tydligen viktigare att barnet kommer till sin mamma I BIL - och tydligen i just TS bil - än att TS kan använda sin bil som hon vill.

Det klart att det är viktigt att barnet kommer till sin mamma, men det får ju föräldrarna sköta, och det finns ju andra lösningar. Jag hade skjutsat eller lånat ut min bil om jag inte behövde den, men inte annars. Och absolut inte varje helg.

Jag hade också självklart ställt in vad jag än hade för planer om barnet (eller sambon) t ex behövde komma till sjukhus eller något annat allvarligt. Men detta handlar ju inte om det, utan om en lat mamma, en konflikträdd pappa och ett umgänge som inte fungerar (?)

Svar på tråden Mammans, pappans eller pappans nyas ansvar?