Anonym (Undrande) skrev 2016-02-12 16:57:48 följande:
Jag håller verkligen med om att att vissa verkar vara mer benägna att ha konflikter med sin partner än med sitt ex. Jag tror kanske att det har att göra med att mer står på spel kring barnet, kanske rädsla att mista barnet om en tvist skulle äga rum. Eller jag vet inte. Men konflikter kring hans barn påverkar ju absolut vår relation negativt. Men om barnet kommer först så spelar ju inte det någon roll i det stora hela, verkar det som.
Jag har faktiskt inte tänkt i banorna om att barnet skulle vara kvar över helgen. Med handen på hjärtat så är det absolut inte dumt med att ha helgen barnfri. Men jag börjar faktiskt fundera på hur det ska lösa sig om jag står på mig och blånekar honom bilen. Jag vet faktiskt inte. Han räknar nog med att jag ska ge mig.
Jag tror hur som helst inte att han kommer kräva att hon ska ta sig hit och hämta barnet. Jag hade absolut kunnat tänka mig att hjälpa till i detta om det var så att de alltid hade gemensamt ansvar kring hämtning och lämning. Men nu är det ju inte så. "Varför ska JAG?", tänker jag. "Varför ska JAG offra mig och ge upp mitt, när inte hon lägger manken till i NÅGONTING?". Det är så svårt att motivera sig själv att ge och ge till personer som bara tar och tar. En ädlare människa hade väl antagligen ställt upp trots allt. Om inte annat så för pappans skull. Så jag förstår absolut er som säger att vi är lika stora kålsupare alla tre, det ser jag ju också. Men ändå ;) .
Ni är INTE lika stora kålsupare alla tre. Lyssna inte på dem som använder barnet som slagträ för att ge dig dåligt samvete. Om barnet inte får träffa sin mamma för att du inte lånar ut din bil varje helg, är det föräldrarnas fel. Inte ditt.
Det gäller ju inte livet och det GÅR att ordna på annat sätt. Om din bil är upptagen så får pappan antingen låna en annan bil, hyra bil eller åka kollektivt. Eller börja ställa lite krav på mamman, kanske kan de mötas på halva vägen? Det finns ju massor av lösningar som inte inkluderar DIN bil.
Är det något fel på mamman? Eller är det din sambo det är fel på som inte vågar ta konflikter?