• Spegelbilden

någon barnmorska som har svar på vad detta kan vara?

Hej,

Är gravid i vecka 37 och har haft förvärkar som känts som mensvärk fast lite värre, till och från i någon vecka. I måndags började jag helt plötsligt må väldigt illa men spydde inte. Det gick över någon timme efter jag ätit. Igår kväll började jag må väldigt illa men lyckades somna. Vaknade ett par timmar senare och spydde då två gånger. Var vaken och illamående ett par timmar till innan jag lyckades somna om. När jag vaknade i morse var illamåendet borta. Nu har dock ett nytt problem dykt upp. Sedan ett par timmar tillbaka så får jag som hugg i högra sidan av magen som strålar bak mot ryggen. De kommer med några minuters mellanrum och håller i sig ett par sekunder innan de försvinner. Magen blir inte hård. Har provat att både duscha och tagit alvedon utan att det hjälper.

Någon som vet vad problemet kan vara?

• Svar på tråden någon barnmorska som har svar på vad detta kan vara?
  • Lyckygirl9999

Ring förlossningen. Alla upplever värkar olika och med tanke på att du skriver att det är några minuters mellanrum kanske det har satt igång?

D
  • Spegelbilden
    Lyckygirl9999 skrev 2016-02-10 16:44:31 följande:

Ring förlossningen. Alla upplever värkar olika och med tanke på att du skriver att det är några minuters mellanrum kanske det har satt igång?

D
    Det är ju svårt att vet hur det ska kännas. Samtidigt så känns det lite löjligt att ringa och "störa" förlossningen. Jag har ju haft en del förvärkar men då har det som sagt känts i hela magen och magen har blivit hård. Tänker att de "riktiga" värkarna därför kommer kännas likadant men göra ännu ondare. Men det behöver kanske inte vara så?
  • Lyckygirl9999

Du är absolut inte löjlig! Jag ringde i vecka 25 pga sammandragningar och det var en urinvägsinfektion. Så de på förlossningen finns där för dig

Läst om tjejer som fött på alvedon och knappt reagerar på smärtan, så det känns som sagt olika för alla!

• Una Flux

Kan du inte få komma till din MVC i morgon bör du åka in till gynakuten. I värsta fall är du på väg i Havandeskapsförgiftning. Det du beskriver är symtom på det. Jag är inte barnmorska, men jag har haft Havandeskapsförgiftning. Du ska inte negligera dina besvär. Om du har tur är det magsjuka och inget mer, men du bör undersökas.

• Una Flux
    Una Flux skrev 2016-02-10 17:11:48 följande:

Kan du inte få komma till din MVC i morgon bör du åka in till gynakuten. I värsta fall är du på väg i Havandeskapsförgiftning. Det du beskriver är symtom på det. Jag är inte barnmorska, men jag har haft Havandeskapsförgiftning. Du ska inte negligera dina besvär. Om du har tur är det magsjuka och inget mer, men du bör undersökas.

Det smög sig in ett fakta fel . Jag menade inte gynakuten, utan förlossningen.
  • Lyckygirl9999
    Una Flux skrev 2016-02-10 17:11:48 följande:

Har man inte sprängande huvudvärk vid havandeskapsförgiftning? Det trodde jag :o
  • Una Flux
    Lyckygirl9999 skrev 2016-02-10 17:20:38 följande:
    Har man inte sprängande huvudvärk vid havandeskapsförgiftning? Det trodde jag :o
    Symtom är svullnad och viktuppgång, synfenomen såsom prickar, huvudvärk, värk under höger revbensbåge, illamående/kräkning. Det är smygande symtom som gör att man inte riktigt tänker på dem. Man behöver ju inte ha alla. Jag hade alla, men tänkte inte så mkt på dem - man blir ju även lite seg i huvudet.
  • Lyckygirl9999
    Una Flux skrev 2016-02-10 18:55:16 följande:

Symtom är svullnad och viktuppgång, synfenomen såsom prickar, huvudvärk, värk under höger revbensbåge, illamående/kräkning. Det är smygande symtom som gör att man inte riktigt tänker på dem. Man behöver ju inte ha alla. Jag hade alla, men tänkte inte så mkt på dem - man blir ju även lite seg i huvudet.

Jaha okej! Då lärde jag mig något nytt. Tack! :)
  • mammalovis

Jag har inte haft hugg, men lite illamående och kräktes gjorde jag någon gång precis i slutet av graviditeten, ev sista veckan. Ring och kolla med fl i alla fall. Om det är värkarna som startat är det ju dumt att chansa om det är så tätt.

• Spegelbilden
    Lyckygirl9999 skrev 2016-02-11 13:11:40 följande:

Hur har det gått för dig ts?

Huggen gick över ett par timmar efter att jag skrivit inlägget. Undrar dock fortfarande var det va för något. Ska till BM på måndag så får fråga då. Men det hade ju varit intressant om det fanns någon bm här inne som kunde dela med sig av sin teori.
  • Loli87

Tycker du ska ringa.. Kanske havandeskapsförgiftning?

Spegelbilden skrev 2016-02-11 13:13:50 följande:

Huggen gick över ett par timmar efter att jag skrivit inlägget. Undrar dock fortfarande var det va för något. Ska till BM på måndag så får fråga då. Men det hade ju varit intressant om det fanns någon bm här inne som kunde dela med sig av sin teori.

• jw87

Jag tycker du ska googla på HELLP-syndromet, allvarlig form av havandeskapsförgiftning.
    Har haft det själv och din beskrivning av smärtan på höger sida samt strålande/krypande mot ryggen passar väldigt väl. Såg att du skrev att det gick över efter ett par timmar, men ta upp detta med din BM imorgon, och det är väl en självklarhet i v37, men blodtryck och kissprov för att kolla äggvita i urinen är ett måste. Är något sv det förhöjt tycker jag du ska ta kontakt med förlossningen. Kan ju vara något helt annat, men hellre ta det säkra före det osäkra här! Lyckta till!

• Spegelbilden

Har idag varit hos bm. Hon tog blodtrycket och det var något förhöjt jämfört med alla andra gånger jag varit där, men tydligen långt ifrån att de skulle vara farligt. Att jag spytt hade hon inget svar på mer än att det inte heller var farligt eftersom jag bara spydde två gånger. Kramperna jag haft i magen visste hon inte heller va det var men sa att det kanske var någon nerv som kommit i kläm. Får väl helt enkelt tro på att allt är som det ska.

• Una Flux

Men fick du inte lämna urinprov? Det är ju ett kardinalfel i sådant fall.

• Spegelbilden
    Una Flux skrev 2016-02-18 18:52:44 följande:

Men fick du inte lämna urinprov? Det är ju ett kardinalfel i sådant fall.

Jag sa att jag inte lämnat något urinprov alls då bm glömde det i början (hade en annan än jag har nu) och då sa min nuvarande bm att vi kunde ta ett prov. Sen glömdes de bort. Hon ringde mig efter jag gått och sa att vi kunde ta det vid nästa besök istället. Som jag förstod det på henne så uppfattar hon det inte som att det är något fel med mig (eller barnet) och därför inte anser det så viktigt med urinprov.
  • Una Flux
    Spegelbilden skrev 2016-02-18 20:11:04 följande:
    Jag sa att jag inte lämnat något urinprov alls då bm glömde det i början (hade en annan än jag har nu) och då sa min nuvarande bm att vi kunde ta ett prov. Sen glömdes de bort. Hon ringde mig efter jag gått och sa att vi kunde ta det vid nästa besök istället. Som jag förstod det på henne så uppfattar hon det inte som att det är något fel med mig (eller barnet) och därför inte anser det så viktigt med urinprov.
    Nä, hon är uppenbarligen inte orolig över dig. Hon bedömer inte dina symtom som allvarsamma. Ditt blodtryck har stigit något. Det är ett observandum. Du får vara uppmärksam på hur du mår och om något avviker. Jag hoppas att det stannar vid detta och graviditeten fortlöper utan problem.
  • Christabel81

Ont i höger sida och illamående...Jag tänker blindtarmen. Fick operera den under min graviditet.

Svar på tråden någon barnmorska som har svar på vad detta kan vara?