• JohannaSaGo

Förlänga kontrakt! Panik!

Hej! Det är så att jag är väldigt tidigt gravid v7. Och om allt går som det ska är jag beräknad i oktober..

Jag har vikariat (heltid) till augusti och idag kom chefen till mig att hon förmodligen ska fixa förlängt till mig. Jag vet inte hur det är men om allt går som det ska så kanske man jobbar gravid i september också? Om man är beräknad i början av august.. när bör jag berätta för chefen? På en gång? Haft missfall förr..

Tror ni dom förlänger och låter mej jobba sista tiden samt får komma tillbaka efter mammaledighet?

• Svar på tråden Förlänga kontrakt! Panik!
  • BuoBä

Enligt reglerna för föräldraledighet behöver du berätta senast 2 månader innan du tänkt vara ledig. Så förlänger de inte behöver du eg inte säga något alls.

Sen kan det väl vara snyggt att berätta för chefen när det börjar synas, men som sagt inget måste.

Huruvida de förlänger eller tar tillbaka dig efter ledigheten kan ingen veta utan det måste du diskutera med chefen. Förslagsvis i juli/augusti.

• JohannaSaGo
    BuoBä skrev 2016-02-11 11:19:38 följande:

Enligt reglerna för föräldraledighet behöver du berätta senast 2 månader innan du tänkt vara ledig. Så förlänger de inte behöver du eg inte säga något alls.

Sen kan det väl vara snyggt att berätta för chefen när det börjar synas, men som sagt inget måste.

Huruvida de förlänger eller tar tillbaka dig efter ledigheten kan ingen veta utan det måste du diskutera med chefen. Förslagsvis i juli/augusti.

Problemet är att chefen vill förlänga nu snart nya kontrakt .. i mars.. :-/ då måste jag nog berätta snart?
  • BuoBä

Jag hade inte sagt nåt såpass tidigt utan glatt skrivit på förlängningen.

• JohannaSaGo
    BuoBä skrev 2016-02-11 12:52:30 följande:

Jag hade inte sagt nåt såpass tidigt utan glatt skrivit på förlängningen.

Så låt säga att jag skriver på. Sedab berättar att jag är gravid och låtsas att jag inte visste om det då? Känns fräckt..

Men vad kan det ge mig?

Om man är beräknad låt säga 10:e oktober.. hur länge jobbar man?

Har ju kontrakt nu till sista augusti.

Om jag får sluta då så kan man väl skydda sin sgi genom att skriva in sig på arbetsförmedlingen?
  • Anonym (Hmm)

Jag berättade när vi sätt med papprerna och skulle skriva på men i efterhand så fanns det egentligen ingen anledning tycker jag.

Det finns hundra olika anledningar till att inte berätta om en graviditet i ett så tidigt skede så fräck tycker jag absolut inte du behöver känna dig.

• BuoBä

Nej det är inte fräckt. Alla vet att vad som helst kan hända i en tidig graviditet, och går det åt skogen så har du i alla fall ett jobb. Går det bra så får arbetsgivaren lösa det. 

Hur länge du kan jobba beror helt på vad du har för typ av jobb och hur du mår.

Jag har ett kontorsjobb och har haft en lätt graviditet och jag räknar med att jobba till 2 veckor innan BF. Är i v36 nu så det ser ut att hålla. De flesta i min mammagrupp med liknande jobb verkar också ta ledigt 2-3 veckor innan. Mest för att det kan vara skönt att vila upp sig, och man aldrig vet ifall barnet får för sig att bli någon vecka tidigt. 

Har man ett tyngre jobb verkar graviditetspenning 60 dagar innan BF vara standard.

Mår du dåligt och får komplikationer så du blir sjukskriven så är det bättre att ha ett jobb att bli sjukskriven från än att vara arbetslös. 

• smugs

Det finns ingen som helst anledning att berätta om graviditeten i ett så pass tidigt skede. Håller med tidigare talare att det får arbetsgivaren lösa vid tillfälle och det kan även bli så att du blir sjukskriven innan. Allt löser sig, var inte orolig :)

Jag fick nytt uppdrag precis då jag fick reda på att jag var gravid och skrev på kontraktet. Är i vecka 15 och har ännu inte berättat på jobbet. Dock har jag planer att göra det nästa eller näst nästa vecka då jag är i vecka 16-17 eftersom det redan börja synas på mig (andra barnet).

• JohannaSaGo

Jaha man jobbar så pass länge heheh har Inte kollat upp sådant ännu.

Jag känner mig så larvig. Självklart vill jag inte berätta nu, jag är bara rädd för att allt går bra och när jag sedan berättar så kanske chefen säger :varför sa du inget tidigare så vi inte behövde förlänga ditt kontrakt.

Eller att hon tänker så åtminstone.

Men inte mitt problem antar jag.. Att skriva på ger mej kanske 1 månads mer jobb och säkerheten att komma tillbaka efter mammaledighet iofs..

BuoBä skrev 2016-02-11 21:31:17 följande:

Nej det är inte fräckt. Alla vet att vad som helst kan hända i en tidig graviditet, och går det åt skogen så har du i alla fall ett jobb. Går det bra så får arbetsgivaren lösa det. 

Hur länge du kan jobba beror helt på vad du har för typ av jobb och hur du mår.

Jag har ett kontorsjobb och har haft en lätt graviditet och jag räknar med att jobba till 2 veckor innan BF. Är i v36 nu så det ser ut att hålla. De flesta i min mammagrupp med liknande jobb verkar också ta ledigt 2-3 veckor innan. Mest för att det kan vara skönt att vila upp sig, och man aldrig vet ifall barnet får för sig att bli någon vecka tidigt. 

Har man ett tyngre jobb verkar graviditetspenning 60 dagar innan BF vara standard.

Mår du dåligt och får komplikationer så du blir sjukskriven så är det bättre att ha ett jobb att bli sjukskriven från än att vara arbetslös. 

• Anonym (Marie)

Jag skulle skriva på utan att berätta, det är så pass tidigt och mår du bra så jobbar du kanske fram till förlossning (gjorde det själv). Eftersom du får förlängt så uppfattar jag det som att du är en uppskattad medarbetare och då vill de ha dig tillbaka efter ledigheten.

Lycka till!

Svar på tråden Förlänga kontrakt! Panik!