• Myran76

Kritik mot förskola Hammarby Sjöstad

Sitter och ska ansöka om förskola för vår son. Vi bor i Hammarby Sjöstad så tittar mest där men även Årsta. Blir förvånad över hur få jag hittar.

Men framför allt undrar jag om någon vet vad de låga betygen för Kids2Home beror på. I enkäten från 2015 är det bara 62% av de svarande som rekommenderar förskolan. År 2014 var det 100% men året innan ännu värre ? bara 40%. Varför dessa tvära kast? Och ni som har barn där eller känner någon som gör, varför var så många missnöjda år 2015.

Kan några andra förskolor rekommenderas i omgivningen?

• Svar på tråden Kritik mot förskola Hammarby Sjöstad
  • Åsa

Utan kunskap om förskolan du nämner eller om hur enkäten du nämner gått till:

Här i Göteborg är det mångdubbelt fler klagomål på förskolorna i de centrala stadsdelarna, där många föräldrar är högutbildade, än i ytterområden där det finns ett större socialt utanförskap och färre av föräldrarna procentuellt är högutbildade. Vi drar nog inte därför slutsatsen att förskolorna är så markant mycket bättre där. Resursstarka föräldrar tenderar att ha högre krav på verksamheten.

Verksamheten står och faller med personalen. En pensionsavgång här, en föräldraledighet där och en välfungerande avdelning kan landa i kaos.

• Myran76
    Åsa skrev 2016-02-12 19:07:03 följande:

Utan kunskap om förskolan du nämner eller om hur enkäten du nämner gått till:

Här i Göteborg är det mångdubbelt fler klagomål på förskolorna i de centrala stadsdelarna, där många föräldrar är högutbildade, än i ytterområden där det finns ett större socialt utanförskap och färre av föräldrarna procentuellt är högutbildade. Vi drar nog inte därför slutsatsen att förskolorna är så markant mycket bättre där. Resursstarka föräldrar tenderar att ha högre krav på verksamheten.

Verksamheten står och faller med personalen. En pensionsavgång här, en föräldraledighet där och en välfungerande avdelning kan landa i kaos.

Ja, stämmer säkert att resursstarka klagar mer. Just i detta fall tror jag det är något annat dock. Denna enkät är hämtad från Stockholms stads officiella hemsida för förskolor och man kan jämföra resultaten från olika skolor i samma område. Just FS var den mest helt klart sämst siffror. Många andra i samma område låg på över 90%. 
Svar på tråden Kritik mot förskola Hammarby Sjöstad