• Imsevimse77

vem ska ha rummet?

Hej!
    Vi är en familj på 3 barn och två vuxna.
    Den äldsta fyller snart 18 år och de yngsta är 9 och 6 år.
    Den yngsta har autism.
    Vi ska byta lägenhet i sommar från en 6 till en fyra, tänker att äldsta kommer ändå att flytta så fort han kan så vi får tränga ihop oss ett tag.

Nu är bara frågan om vem av de små som ska ha det andra egna rummet?
    17 åringen är ju given såklart på eget rum men vem av de små ska ha det andra?
    Vi tänkte först att jag och min man sover i vardagsrummet men det var tyvärr för litet till att både ha säng och soffa så vi tar det största rummet och sen får en av de små ha sin säng inne hos oss.

Första tanken var såklart att minstingen skulle sova inne hos oss men sen så slog det mig att mellanbarnet som är min bonusdotter egentligen inte är i behov av eget rum då hon nästan aldrig är i det hon har nu.
    Hon sitter mest i soffan och tittar på sin iPad,
    Minstingen leker mycket med sin tågbanan och är väldigt mycket på sitt rum.
    Samtidigt vill jag inte att hon känner sig undanskuffad bara för att hon kommer varannan vecka. Hon är lika stor del av familjen som vi som bor på heltid.
    Å andra sidan är hon mera otrygg än vad lillebror är skulle gärna sova inne hos oss.
    Vi frågade henne och hon visste inte riktigt själv.

Att dela rum är inte på tapeten då de trots en väldigt fin syskonkärlek klarar att hålla ihop i några timmar.
    Vi har provat och det har inte funkat.

• Svar på tråden vem ska ha rummet?
  • Imsevimse77

Vi får klura ett tag till, flytten sker i sommar så vi har tid kvar att tänka.
    Tack för era svar!

• Holma
    Imsevimse77 skrev 2016-02-13 19:05:49 följande:
    För att vi dels bor i en lägenhet som kostar 10000 kr i månaden.
    Vi bor i en sexa varav ett rum används inte, när sonen flyttar kommer ytterligare ett rum stå tomt.
    Vi kan nu komma ner 2000 kr i hyra plus att vi får en tomt som vi alltid har önskat.
    Självklart kan man avvakta men det är svårt att få denna möjlighet igen i det område vi vill bo.
    Det kommer ju att dröja över ett år innan 17 åringen flyttar , det är lång tid att bo trångt .
    Bonusen verkar behöva ett eget rum dom hon kan få vara ifred i med sin padda o en tv , hon kanske inte trivs i det hon har nu ? Att dela rum med er tror jag inte är bra .
  • malle88

Kan ni göra en mysig del i ert nya sovrum så att bonusen kan dra sig undan ifred? Använder ni rummet mycket? Det låter ju som hon behöver eget rum minst nu men hon börjar ju bli äldre. Men det kan vända ganska fort och det inte säkert storebror hunnit flytta än. Om hon är ok med att sova i ert sovrum tycker jag det låter bäst. Då får ni också varannan vecka "barnfri" i sovrummet och det kan ju vara skönt :)

• Sandra8978
    Imsevimse77 skrev 2016-02-13 19:07:26 följande:
    Det är inte min dotter så med att sätta ner foten får min man sköta.

Ang sexualdriften finns det andra ställen än sovrummet plus att bonusen kommer varannan vecka. Under veckan hon är hos oss kan man faktiskt hålla sig. ;)
    :) En vecka kan man hålla sig det är sant.

Själv hade jag inte tålt att se ett bonusbarn spendera timtals per dag framför plattan. 
  • nevermind

Men... Varför byta lägenhet nu?? 17-åringen går väl på gymnasiet och kommer inte kunna jobba förrän hen är 19?? Det är alltså minst ett-två år dit.

• Kerubmamman

Går det stora sovrummet att dela av till två små? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • scanmia

Gör ett av rummen till ett gemensamt lekrum, med en säng i för bonusen. Yngste pojkens sängplats kan vara inne hos er och han får ha sin trygghet där om han behöver utrymme med utbrott eller så. Tjejen kommer ändå att vara större delen av tiden i vardagsrummet, men kommer att få ha ett rum för sig själv att sova i. Utmaningen blir att hitta en lösning där hennes saker inte riskerar att gå sönder. Kanske en hylla i vardagsrummet eller ett skåp med lås på?

• Vinterankan

Gör så att ni och 9-åringen delar rum men att det blir hennes när hon är där. Dvs inred det inte som ett rent vuxenrum utan mer som ett rum som passar henne. Om hon har kompisar som sover över eller är på besök så är det hennes rum och ni sover i vardagsrummet.

• Velmaja
    Kerubmamman skrev 2016-02-13 19:39:42 följande:

Tänkte säga samma sak
  • Ramborg

En neurotypisk sexåring kan inte tillåtas få utbrott så ofta och så allvarligt att han inte kan dela lekrum med ett annat barn. Det är där du får börja. Ett gemensamt lekrum låter som en bra lösning.

42.
  • Topcom

Om sovrummet är lite större kanske det kan delas av till två mindre rum, sen kan ni göra ett sovrum till er av det rummet ni tänkte ha som barnrum från början

• nevermind
    Ramborg skrev 2016-02-14 08:17:01 följande:

En neurotypisk sexåring kan inte tillåtas få utbrott så ofta och så allvarligt att han inte kan dela lekrum med ett annat barn. Det är där du får börja. Ett gemensamt lekrum låter som en bra lösning.

42.
  • metervara

Ni kan sova på bäddsoffa i vardagsrummet?

• modsey

skulle köpa en fin bäddsoffa åt er och sova i vardagsrummet!

• Imsevimse77
    Kerubmamman skrev 2016-02-13 19:39:42 följande:

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Tyvärr inte, vi hade den tanken men rummet är för litet.
  • Imsevimse77
    Topcom skrev 2016-02-14 08:26:18 följande:

Om sovrummet är lite större kanske det kan delas av till två mindre rum, sen kan ni göra ett sovrum till er av det rummet ni tänkte ha som barnrum från början

Hm, kanske skulle kunna vara en ide.
    Får fundera :)
  • Imsevimse77
    nevermind skrev 2016-02-13 19:39:30 följande:

Men... Varför byta lägenhet nu?? 17-åringen går väl på gymnasiet och kommer inte kunna jobba förrän hen är 19?? Det är alltså minst ett-två år dit.

Mycket är för denna möjlighet kommer troligtvis inte komma inom de närmsta åren.
    Vi fick en chans och vi tog den.
    Givetvis kommer det att bli trångt fördelarna väger upp. :)
  • Imsevimse77
    malle88 skrev 2016-02-13 19:27:38 följande:

Kan ni göra en mysig del i ert nya sovrum så att bonusen kan dra sig undan ifred? Använder ni rummet mycket? Det låter ju som hon behöver eget rum minst nu men hon börjar ju bli äldre. Men det kan vända ganska fort och det inte säkert storebror hunnit flytta än. Om hon är ok med att sova i ert sovrum tycker jag det låter bäst. Då får ni också varannan vecka "barnfri" i sovrummet och det kan ju vara skönt :)

Hon är tvådelad, vi frågade henne vad hon tyckte och först ville hon ha ett eget rum men i nästa stund tyckte hon att det skulle vara mysigt att få sova inne hos oss.
    Sovrummet skulle i sånt fall inredas så det blir "hennes rum" dvs hon har sin säng, skrivbord och annat hon behöver.
    För oss gäller det ju egentligen bara att ha en säng.
  • Holma
    Imsevimse77 skrev 2016-02-15 15:38:24 följande:
    Mycket är för denna möjlighet kommer troligtvis inte komma inom de närmsta åren.
    Vi fick en chans och vi tog den.
    Givetvis kommer det att bli trångt fördelarna väger upp. :)
    Tycker alla barn det oxå är värt den chansen eller är det ni vuxna som tycker det ?
  • malle88
    Imsevimse77 skrev 2016-02-15 15:41:18 följande:

Hon är tvådelad, vi frågade henne vad hon tyckte och först ville hon ha ett eget rum men i nästa stund tyckte hon att det skulle vara mysigt att få sova inne hos oss.

Sovrummet skulle i sånt fall inredas så det blir "hennes rum" dvs hon har sin säng, skrivbord och annat hon behöver.

För oss gäller det ju egentligen bara att ha en säng.

Låt henne fundera ett tag och fråga igen :)

Ett alternativ som en kompis till mig hade som tonåring var att dela av rummet med bokhyllor till två rum. Funkar det för henne och brorsan? Blir rätt mycket förvaring då också :)
Svar på tråden vem ska ha rummet?