• Anonym (Tips)

Att ljuga i boendeutredningen

Jag vill bara dela med mig av lättnaden man känner när man gjort rätt och undrat om man någonsin kommer att få cred för det.

I vår boendeutredningen satt pappan och hittade på och ljög en hel del. I princip hela utredningen ser man att vi talar emot varandra. Jag var helt uppriktig, talade inte illa om pappan och la fram konkreta anledningar till varför boendet skulle vara hos mig. Han fick mig att låta som en häxa som inte brydde sig om sitt barn och som var hur hemsk som helst. Han vände på mina argument och fick mig att låta helt konstig...

Han vann boendet.

Jag var ledsen och förvånad över hur man kan sitta och ljuga och lyckas manipulera socialtjänsten på det viset, men landade ändå i beslutet och bråkade inte om det. Barnet blev först ledsen för HEN ville gärna bo hos mig men jag var positiv och la fram fördelarna med att bo hos pappan.

Nu ett år efter domen har barnet mycket bestämt sagt till pappan att HEN inte vill bo hos honom och om inte HEN får flytta till mig så kommer HEN att rymma hit.

Under hela utredningen har pappan tydligen pratat illa om mig, försökt manipulera barnet till att inte vilja bo hos mig och nu blev det nog när barnet förstått vad som hänt

Så ett tips till er i samma sits som jag eller som sitter och ljuger är att bara vänta. Barnet går inte att lura.

• Svar på tråden Att ljuga i boendeutredningen
  • Anonym (Tips)

Ja, jag kände att en utdragen tvist skulle bli jobbig för barnet. Jag fick väga hur illa det var hos honom kontra hur barnet skulle må.

• Anonym (sviken)

Vet du vad jag gjorde när min mamma lade sig platt för pappa och soc?

Jag gav upp! Mamma ville inte ha mig. Pappa ville bara ha mig för att mamma inte skulle få ha mig. Han ljög och hittade på och fick soc med sig. Jag ville bo hos mamma, men jag fick inte för mamma, för hon ville inte ställa till med bråk "för min skull". Hon övergav mig, hon svek mig, för hon älskade mig inte tillräckligt för att bråka, för att få mig tillbaka, för att kämpa för mig.

Jag försökte ta livet av mig när jag var 13 år gammal, för ingen ville ha mig, mamma ville inte kämpa för mig, hon ville överklaga, ville inte "bråka". Men då kom i alla fall en ljuspunkt: min farmor bråkade, med mina föräldrar, med läkare, med soc, med tingsrätten. Hon ville ha mig, hon svek mig inte när jag behövde någon.

Du spelade med ditt barns liv. Tur som fan för dig att du vann.....

• Anonym (Tips)
    Anonym (sviken) skrev 2016-02-15 16:37:28 följande:

Vet du vad jag gjorde när min mamma lade sig platt för pappa och soc?

Jag gav upp! Mamma ville inte ha mig. Pappa ville bara ha mig för att mamma inte skulle få ha mig. Han ljög och hittade på och fick soc med sig. Jag ville bo hos mamma, men jag fick inte för mamma, för hon ville inte ställa till med bråk "för min skull". Hon övergav mig, hon svek mig, för hon älskade mig inte tillräckligt för att bråka, för att få mig tillbaka, för att kämpa för mig.

Jag försökte ta livet av mig när jag var 13 år gammal, för ingen ville ha mig, mamma ville inte kämpa för mig, hon ville överklaga, ville inte "bråka". Men då kom i alla fall en ljuspunkt: min farmor bråkade, med mina föräldrar, med läkare, med soc, med tingsrätten. Hon ville ha mig, hon svek mig inte när jag behövde någon.

Du spelade med ditt barns liv. Tur som fan för dig att du vann.....

Nu har jag varit noga med att säga till HEN att jag älskar HEN och att det viktigaste för mig är att HEN mår bra. Barnet har haft kurator i skolan och jag har sagt hela tiden att hen alltid är välkommen till mig när HEN vill och att jag alltid går att ringa till dygnet runt.
  • Anonym (Tips)
    Snövits skrev 2016-02-15 15:44:52 följande:

Ja du..... gav du upp så lätt så är det svårt att göra nåt nu.

Jag hade kämpat i 4år för att få boendet. Jag ville inte dra ut på det mer när alla så uppenbart gick på hans historier.
  • Anonym (sviken)
    Anonym (Tips) skrev 2016-02-15 17:42:16 följande:
    Nu har jag varit noga med att säga till HEN att jag älskar HEN och att det viktigaste för mig är att HEN mår bra. Barnet har haft kurator i skolan och jag har sagt hela tiden att hen alltid är välkommen till mig när HEN vill och att jag alltid går att ringa till dygnet runt.
    Det sa min mamma också. Stup i kvarten, men det var bara ord. Ord är inte värda ett skit utan handling. "Jag älskar dig, jag önskar att du fick bo hos mig, jag vill ha dig hos mig." Jaha, det säger du. Gör något, då! Sitt inte bara där, gör något!

Varför skriver du hen med stora bokstäver? Är ditt barn en könlös gud?
  • Anonym (Tips)
    Anonym (sviken) skrev 2016-02-15 17:50:07 följande:

Det sa min mamma också. Stup i kvarten, men det var bara ord. Ord är inte värda ett skit utan handling. "Jag älskar dig, jag önskar att du fick bo hos mig, jag vill ha dig hos mig." Jaha, det säger du. Gör något, då! Sitt inte bara där, gör något!

Varför skriver du hen med stora bokstäver? Är ditt barn en könlös gud?

Min telefon skriver med stora bokstäver och jag skriver inte ut kön eftersom jag inte vill det.

Ok, så jag har gjort fel hela tiden med mitt barn. Det är skönt att det löst sig, och jag är ledsen att du vuxit upp med de känslor du har. Jag hoppas att du mår bättre nu.
Svar på tråden Att ljuga i boendeutredningen