• Anonym (OOOOOOOO)

Ärligt nu, hur ofta googlar du andra människor?

Det jag vill veta, om någon vågar erkänna, är hur ofta du googlar folk du kommer i kontakt med?

Brukar du googla dina släktingar?
    En ny dejt eller någon du är intresserad av från en dejtingsajt?
    Din dejts eller partners släktingar och vänner?
    Vänners vänner?
    Dina nuvarande arbetskamrater eller nya arbetskamrater?
    Kunder på ditt jobb?
    Någon du råkat få namnet på som du har träffat på krogen eller ett café t ex?
    Barnens klasskompisars föräldrar?
    Nya grannar?
    Om du jobbar i en kassa och ser en kunds namn på betalkortet?
    Din läkare/tandläkare/sjuksyster?
    En expedit du handlar av, dvs på mataffären eller annan affär?
    Gamla skolkompisar?

Det finns förstås hur många förslag som helst att ge om hur du kan ha träffat någon du vill googla så ge gärna själv förslag på vem du googlar och varför. Eller googlar du kanske aldrig någon? Är det vanligare att du googlar personer du kommer i kontakt med än att du inte gör det? Varför googlar du personen? För att få reda på vad den äger och har, jobbar med och vad för smaskigt personen har skrivit i någon blogg och på social media eller för att få reda på adressen för att kontakta personen för att bjuda den på fika? Dvs är dina avsikter "hederliga" eller inte så värst hederliga? Så vem googlar du och varför? Är det sällan du googlar någon eller googlar du så gott som alla du kommer i kontakt med?

• Svar på tråden Ärligt nu, hur ofta googlar du andra människor?
  • Muslimsktjej

Jag googlar ofta på mina lärare för att försöka ta reda på vilket parti de sympatiserar med. 
    Lyckas inte alltid.. men värt ett försök iallafall. Hittar jag inget så kollar jag bara på vilket parti/block som fått flest röster i området där läraren bor. 

Annars nae, är inte speciellt nyfiken av mig.. 

• Anonym (Tintomara)

Googlar nya människor utan undantag! Kollar upp familjeförhållanden, intressen osv. Även på birthday.se för att se vem de lever med osv

• Anonym (OOOOOOOO)

Det verkar mer vanligt än ovanligt att man googlar vänner och bekanta. Känner ni obehag att någon kan hitta er så lätt? Vissa har ju mer info än andra om sig på internet, speciellt om man äger fastigheter och är VD, ledamot eller företagsledare och äger bilar t ex så kommer det upp mer om en än om man bor i en hyreslägenhet och jobbar som truckförare på ett lager och inte äger något. Nu räknar jag inte med social media där man faktiskt själv kan styra hur mycket om sig själv man vill lägga upp utan jag pratar om massa register som man inte har någon kontroll över för att det anses vara offentlighetsprincipen som gäller tom L-xb-se får ju lägga upp register om brott som är sökbart på namn. Tycker du det känns obehagligt att veta att diverse människor googlar dig?

• Anonym (fis)

Googlat snubbar jag inte känner men ska på dejt med. Annars googlar jag nog aldrig på någon.

• lövet2

Googlar bara artister och skådisar i stort sett, för att hitta information om deras karriär. Har nog aldrig hänt att jag googlat privatpersoner.

• Alvina

Ibland googlar jag kändisar om det är något jag vill veta om den personen, men jag har aldrig googlat privatpersoner. Finner inget intresse för sånt.

• Anonym (Okej)
    Muslimsktjej skrev 2016-02-15 18:16:28 följande:

Jag googlar ofta på mina lärare för att försöka ta reda på vilket parti de sympatiserar med. 
    Lyckas inte alltid.. men värt ett försök iallafall. Hittar jag inget så kollar jag bara på vilket parti/block som fått flest röster i området där läraren bor. 

Varför vill du ha fram det?
  • Anonym (:))

Jag googlar kändisar ibland, om man vill få reda på något om dem, tex ålder eller se vilka filmer de varit med i (det är så irriterande när man känner igen någon men inte kan koppla varifrån!). Privatpersoner brukar jag mycket sällan googla, händer nog egentligen bara när man typ ska sälja något på blocket så vill jag se om det är någon som skrivit att köparen är en bedragare eller så. Sånt brukar spridas rätt snabbt. Däremot kan jag mer ofta kolla upp tex klasskamrater eller någon snygg kille på facebook. Mest för att se om man har något gemensamt eftersom många delar varenda lilla ögonblick av sitt liv på facebook/instagram/twitter nuförtiden. 

• Anonym (yes)

Googlar för att jag är nyfiken. Nu senast en person från dejtingsida.

• Plupp73

. Tycker du det känns obehagligt att veta att diverse människor googlar dig?[/quote]

Nej, inte särskilt faktiskt. Jag har inget att dölja, inga obetalda räkningar eller dyl. Att det finns register känns som en trygghet, i längden kanske de garanterar mig att mitt barn på förskolan inte tas om hand av någon som dömts som pedofil.

Hade jag hyrt ut en bostad hade jag velat kunna garantera mig att hyresgästen inte hade inkassoärenden.....

• Anonym (lärare)
    Muslimsktjej skrev 2016-02-15 18:16:28 följande:

Varför vill du veta vilket parti de sympatiserar med, och har du någon gång lyckats? Vad kollar du efter?

Jag undrar för att jag är själv lärare och det har inte gått upp för mig att mina politiska åsikter ska ha betydelse för mina elever. Då jag inte är partipolitiskt engagerad och inte heller särskilt intresserad tror jag inte att jag lämnar så många partipolitiska spår på internet. Eller inga alls, egentligen. Däremot kan man säkert förstå åtminstone vilka jag inte sympatiserar med genom att t ex titta på vad jag delar i sociala medier, men där har jag det mesta endast åtkomligt för mina vänner.

Det verkar också extremt vanskligt att döma lärarens åsikter efter majoriteten i bostadsområdet. En människa blir ju inte t ex moderat bara av att bo ett område där många andra är det.
  • Anonym (lärare)

Jag googlar förresten också mest bara kändisar, om jag googlar personer. Det har hänt att jag har googlat gamla bekanta som jag har tappat kontakten med bara för att se vad som har hänt dem sen sist, eller om jag kan hitta en bild, men de flesta är ganska osynliga på internet.

• guinevere

Googlar tex läkare för att se tidigare patienters omdömen, googlar lärare/föreläsare ibland för att se vad de publicerat.
    Googlar min familj och mig själv för att hålla koll på att inget konstigt börjar dyka upp.
    Ibland blir jag väldigt nyfiken på någons ålder (typ om de hunnit göra massor men ser unga ut) å kollar upp den på ratsit.

• Fairydust

Googlar bara kändisar...aldrig privatpersoner.

• Anonym (Vart vill ni ta Pythagoras sats?)

Ni som googlar, har ni någonsin blivit överraskad?

Jag googlar ganska ofta personer i olika sammanhang, tycker det är roligt att leka detektiv ;)

Har sällan blivit överraskad av mörka hemligheter, men det har hänt.

• Fobiker

Musiker, skådespelare, filmregissörer och andra kändisar kan jag googla ibland. Privatpersoner googlar jag ytterst sällan, några få gånger totalt. Googlar jag mig själv hittar jag bara mitt telefonnummer/adress samt min facebookprofil.

Svar på tråden Ärligt nu, hur ofta googlar du andra människor?