• Anonym (Orolig "bonusmamma ")

Elak biomamma

Ska försöka göra det här kort vilket inte är lätt men särbo med man som har tre barn, han är skild sedan fyra år från barnens mor. De har inte haft så lätt att samarbeta på grund av henne för allt han gör eller säger är fel enligt henne och hon drar sig inte för att berätta för barnen vilken idiot han är. Hon favoriserar också barnen i tur och ordning och pratar han med ett av barnen kan hon sluta prata med barnet några dagar . Hon skriker och gapar i bakgrunden när han pratar med barnen i princip varje gång. ALLT som händer är min särbos fel enligt henne. I perioder lyckas hon nästan vända barnen mot honom. Som tur är vill barnen träffa sin pappa men vad gör det här med barnen?

Är det någon mer som har det så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-16 17:53
    Ojoj får nog förtydliga här. Jag är orolig för hur barnen mår. Detta handlar inte om mig som "bonusmamma" som jag har satt inom citattecken just för att vi inte bor ihop mer än när barnen är hos särbon. Min oro är huruvida barn känner om den ena föräldern bara blir smutskastad av den andre.Jag gillar min särbo barn mycket så det är inte det som är frågan i den här tråden. Men tyvärr har ju det här forumet blivit som alla andra ,man skriver bara massa skit och elakheter utan att ens läsa inläggen ordentligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-16 22:44
    Jag vill tacka för svaren jag fått från alla som tog min fråga på allvar! Jag riktar in mig på att vara en bra vuxen för barnen och aldrig säga ett ont ord om mamman till dem. Den här tråden är på riktigt och jag har hört och bevittnat mamman "in action".

• Svar på tråden Elak biomamma
  • Anonym (Fia)
    Brumma skrev 2016-02-17 06:38:59 följande:
    PS. Du får gärna länka till trådar där jag hållt med bonusmamman enbart för att det varit en bonusmamma och inte för andra orsaker... Eller där jag tycker att biomamman gör fel pga att hon är mamma... För du måste ju ha vissa i åtanke?
    Vet du inte själv vilka trådar du skriver i?
  • Anonym (jo)
    Sanaria skrev 2016-02-17 11:27:26 följande:
    Men herregud, du vet väl med dig själv att du alltid försvarar bonusmamman. Du är alltid på bonusmammans sida, vad det än gäller. Kan du länka till en tråd där du håller med biomamman? Eller där du tycker att en bonusmamma har fel/gör fel?
    Bra rutet. Exakt min uppfattning också.
  • Brumma
    Sanaria skrev 2016-02-17 11:27:26 följande:

Men herregud, du vet väl med dig själv att du alltid försvarar bonusmamman. Du är alltid på bonusmammans sida, vad det än gäller. Kan du länka till en tråd där du håller med biomamman? Eller där du tycker att en bonusmamma har fel/gör fel?

Här är en. Tex.

www.familjeliv.se/forum/thread/76304462-fel-att-flytta-till-annan-ort-da-sambon-har-barn-har

Jag utgår inte från om man är bonusmamma eller mamma. Jag försöker utgå från vad som verkar rätt och logiskt. Vems ansvar barnen borde vara tex.

De trådar som fångar mitt intresse handlar i huvudsak om bonusmammor som ifrågasätter ansvaret - om en bonusmamma måste ta samma ansvar som föräldrarna tex. Här håller jag inte med bonusmamman pga att hon är bonusmamma utan för att min åsikt är att varje familj själva gemensamt får komma fram till vilka roller man ska ha/få i den nya familjen. Jag tycker däremot en bonusmamma gör fel om hon fryser ute barnen eller behandlar dem illa. Ingen skall behöva bo med någon som avskyr dem.

Sedan ja, det blir naturligt att jag ofta tar bonusmammor i försvar. Jag finner dem nämligen väldigt ofta påhoppade utan anledning. Så fort en bonusmamma uttrycker "jag är skittrött på bonusen " eller "bonusen är så bortskämd" haglar attackerna. Om en mamma skriver samma saker får hon stöttning, förståelse och hjälp. Bemötandet man får pga ett prefix är på det här forumet helt snedvridet och väldigt väldigt otrevligt om man råkar ha "fel" prefix. Det gör mig förbannad eftersom jag inte gillar mobbing och när folk samlas i mobb för att trampa nee någon. Det händer som sagt inte helt sällan (nästintill varenda tråd) om en bonusmamma är TS. Så ja, i de tillfällena ställer jag mig fördel mesta på bonusmammans sida. Å andra sidan skulle jag göra likadant om det var en mamma som blev behandlad så, men som sagt händer det inte speciellt ofta.
  • Brumma
    Anonym (Fia) skrev 2016-02-17 11:32:49 följande:

Vet du inte själv vilka trådar du skriver i?

Jo.

Men när har jag ställt mig på en bonusmamma sida enkom för att hon är en bonusmamma? Och inte pga att hon faktiskt har rätt att "klaga", be om hjälp eller liknande?

Jag vet ju, som du uttrycker det, vad jag skriver. Och jag vet anledningen. Ändå tycker du dig ha rätt att hävda att du vet bättre. Så då undrar jag ju vad som gör att du vet bättre än jag själv?

Vilka trådar har jag skrivit där jag enkom går på prefixet "bonus" och inte på själva problematiken som tas upp?
  • BioBonus

Jag har varit på forumet i fyra år. Och Brumma minst lika länge. Vi är båda bonusmammor och mammor. Att vi hör hemma i båda lägren gör det kanske lättare att se bortom prefixen och fokusera på problemet istället. En bonusmamma som hatar sitt bonusbarn, hatar oftare situationen än barnet i sig. Ofta ligger problemet inte alls hos barnet utan hos föräldern. Men innan man når fram till pudelns kärna så måste man ju orka ta sig tiden att skala av lagren och inte bara stirra sig blind på att det är en kvinna som uttrycker avsky mot något som kunde vara ens eget barn.

Jag håller inte alltid ned Brumma, men har aldrig läst en tråd där hon försvarar bonusmammor enkom för att de är bonusmammor, men hon är helt klart en mer nyanserad syn, och mindre låst vid prefix, än många (ofta anonyma) skribenter. Så läs vad hon skriver istället och ta bort prefixet som verkar vara så oerhört viktiga för många av er. Se problemen och lösningarna istället för att låta lejoninnan inom er styra.

Alla kan behöva goda råd och nya vinklingar på ens problem ibland. Oavsett prefix. Men det är så typiskt kvinnor att ge sig på andra kvinnor istället för att försöka hjälpa och det är sorgligt tydligt i vissa trådar. Och oss ovärdigt.

• Sanaria
    BioBonus skrev 2016-02-17 13:17:33 följande:

Jag har varit på forumet i fyra år. Och Brumma minst lika länge. Vi är båda bonusmammor och mammor. Att vi hör hemma i båda lägren gör det kanske lättare att se bortom prefixen och fokusera på problemet istället. En bonusmamma som hatar sitt bonusbarn, hatar oftare situationen än barnet i sig. Ofta ligger problemet inte alls hos barnet utan hos föräldern. Men innan man når fram till pudelns kärna så måste man ju orka ta sig tiden att skala av lagren och inte bara stirra sig blind på att det är en kvinna som uttrycker avsky mot något som kunde vara ens eget barn.

Jag håller inte alltid ned Brumma, men har aldrig läst en tråd där hon försvarar bonusmammor enkom för att de är bonusmammor, men hon är helt klart en mer nyanserad syn, och mindre låst vid prefix, än många (ofta anonyma) skribenter. Så läs vad hon skriver istället och ta bort prefixet som verkar vara så oerhört viktiga för många av er. Se problemen och lösningarna istället för att låta lejoninnan inom er styra.

Ja, men grejen är att för Brumma och en del andra i Bonusmamma-maffian verkar det vara en omöjlighet att ens en del av problemet kan ligga hos bonusmamman själv. 

Exempel: Om någon i nån tråd tror att ett problem kan bottna i att en bonusmamma bär på känslor av avundsjuka eller har svårt att acceptera hans tidigare liv, då säger alltid Brumma och co "nej så är det inte, det är extremt ovanligt etc etc"

Detta trots att det finns ganska många trådar där bonusmammor erkänner att de bär på dessa jobbiga känslor.

Men om någon tror att ett problem beror på att en biomamma är avundsjuk, bitter,  inte har gått vidare etc då säger Brumma och co "ja det är mycket troligt att det är så"

Det är som att bonusmammegänget aldrig vill acceptera att en bonusmamma kan vara "ägare" till ett problem.

Med det sagt s
    å håller jag med om att det hackas onödigt mycket på bonusmammor i en del trådar.
  • Brumma
    Sanaria skrev 2016-02-17 13:37:37 följande:

Ja, men grejen är att för Brumma och en del andra i Bonusmamma-maffian verkar det vara en omöjlighet att ens en del av problemet kan ligga hos bonusmamman själv. 

Exempel: Om någon i nån tråd tror att ett problem kan bottna i att en bonusmamma bär på känslor av avundsjuka eller har svårt att acceptera hans tidigare liv, då säger alltid Brumma och co "nej så är det inte, det är extremt ovanligt etc etc"

Detta trots att det finns ganska många trådar där bonusmammor erkänner att de bär på dessa jobbiga känslor.

Men om någon tror att ett problem beror på att en biomamma är avundsjuk, bitter,  inte har gått vidare etc då säger Brumma och co "ja det är mycket troligt att det är så"

Det är som att bonusmammegänget aldrig vill acceptera att en bonusmamma kan vara "ägare" till ett problem.

Med det sagt så håller jag med om att det hackas onödigt mycket på bonusmammor i en del trådar.

När någon påstått att problem (alltså i aöla bonusfamiljer) med bonusfamiljen huvudsakligen beror på att den nya är svartsjuk så ja, då skriver jag att det inte är min erfarenhet. Jag tror inte att det HUVUDSAKLIGEN beror på det, eftersom jag faktiskt inte tror det är speciellt vanligt. Jag är dock medveten om att det händer, vilket självklart trådarna om just det ämnet visar, men att FL skulle vara någon slags spegling på vad som är vanligt i verkliga livet tror jag faktiskt inte på :)

Och ja. Erfarenhetsmässigt har jag sett att det OFTARE (vilket inte det heller betyder ofta eller att det alltid är så) är mamman som inte kan släppa taget. Släppa taget om "kontrollen" av sina barn. Vem de älskar, vem som finns i deras liv. Uppfostran osv.

Självklart kan en bonusmamma vara ägare till problemet. Men då skall det vara pga av saker hon sagt och gjort, inte pga ngt jäkla prefix.

Det du skriver visar ganska tydligt på att du läser mina inlägg med förutfattade meningar. Du har bestämt dig för vad mina inlägg säger. Precis som

många bemöter en bonusmammas åsikter.. Synd.
  • BioBonus
    Sanaria skrev 2016-02-17 13:37:37 följande:

Med det sagt så håller jag med om att det hackas onödigt mycket på bonusmammor i en del trådar.

Ofta dras dock svartsjukekortet direkt istället för att försöka bena ut problemet. Som att alla vi bonusmammor är avundsjuka och svartsjuka på våra mäns fd. Och det stämmer väldigt sällan i verkliga livet. Jag ser också att det finns trådar där svartsjuka är ett problem, men läs i relationsforumet så är det väldigt vanligt i många förhållanden. Det är inte ett bonusmammaproblem utan ett mänskligt problem. Och kan man här få hjälp att separera den känslan från sina känslor mot barnet så är väl det win-win? De flesta är ju trots allt hellre den nuvarande frun än den föredetta när saker sätts i sitt rätta perspektiv?

Däremot så kan jag som mamma förstå svartsjukan, eller kanske snarare avundsjukan, över att någon annan lever det liv med min fd man som jag trodde jag skulle ha. Och där bottnar många problem man läser om här - att någon annan lever med våra barn. Och det är inte den "nya" kvinnans fel.

Men detta att hoppa på tex Brumma, för hennes åsikter, hjälper ju aldrig den som ventilerar. Trådarna spårar ur när sakfrågan tappas bort som i inlägg som ovan.

För att återgå till ämnet - att snacka skit om den andre föräldern till barnet är så fruktansvärt lågt, oavsett vilken vuxen runt barnet som än gör det. Så ja - där är biomamman elak. Framförallt mot barnen. Att spela ut barnen mot varandra utifrån deras kontakt med pappan är förkastligt. Oavsett vilken vuxen som gör det. Och i ts fall så förstår jag hennes oro för hur det påverkar barnen och deras relation med sin pappa. Problemet är egentligen inte hennes utan barnens och jag kan tyvärr inte råda hur man gör situationen lättare för dem om inte mamman ändrar sitt beteende.
  • Sanaria
    BioBonus skrev 2016-02-17 13:58:00 följande:
    Ofta dras dock svartsjukekortet direkt istället för att försöka bena ut problemet. Som att alla vi bonusmammor är avundsjuka och svartsjuka på våra mäns fd. Och det stämmer väldigt sällan i verkliga livet. Jag ser också att det finns trådar där svartsjuka är ett problem, men läs i relationsforumet så är det väldigt vanligt i många förhållanden. Det är inte ett bonusmammaproblem utan ett mänskligt problem. Och kan man här få hjälp att separera den känslan från sina känslor mot barnet så är väl det win-win? De flesta är ju trots allt hellre den nuvarande frun än den föredetta när saker sätts i sitt rätta perspektiv?

Däremot så kan jag som mamma förstå svartsjukan, eller kanske snarare avundsjukan, över att någon annan lever det liv med min fd man som jag trodde jag skulle ha. Och där bottnar många problem man läser om här - att någon annan lever med våra barn. Och det är inte den "nya" kvinnans fel.

Men detta att hoppa på tex Brumma, för hennes åsikter, hjälper ju aldrig den som ventilerar. Trådarna spårar ur när sakfrågan tappas bort som i inlägg som ovan.

För att återgå till ämnet - att snacka skit om den andre föräldern till barnet är så fruktansvärt lågt, oavsett vilken vuxen runt barnet som än gör det. Så ja - där är biomamman elak. Framförallt mot barnen. Att spela ut barnen mot varandra utifrån deras kontakt med pappan är förkastligt. Oavsett vilken vuxen som gör det. Och i ts fall så förstår jag hennes oro för hur det påverkar barnen och deras relation med sin pappa. Problemet är egentligen inte hennes utan barnens och jag kan tyvärr inte råda hur man gör situationen lättare för dem om inte mamman ändrar sitt beteende.
    Knaske svartsjuka gentemot exet som kvinna inte är så vanligt, men svartsjuka/jobbiga känslor pga att mannen hade en familj sedan innan är nog ganska vanligt. Och att bonusmammans antipati mot barnen grundar sig i sådana känslor ar nog också ganska vanligt...just saying.
  • BioBonus
    Sanaria skrev 2016-02-17 14:15:01 följande:

Knaske svartsjuka gentemot exet som kvinna inte är så vanligt, men svartsjuka/jobbiga känslor pga att mannen hade en familj sedan innan är nog ganska vanligt. Och att bonusmammans antipati mot barnen grundar sig i sådana känslor ar nog också ganska vanligt...just saying.

Jag känner ganska många bonusmammor och väldigt få har det problemet. Men visst - de behöver ju heller inte ventilera sitt icke-problem på FL. Och där ligger väl också det faktum att de jag känner också har ett förflutet, kanske även barn sen tidigare. Så mina åsikter färgas nog mer av verkligheten än vad jag läser här. Och när jag läser om kvinnor som är svartsjuka mot exet och låter känslorna flöda över på barnen så försöker jag få dem att skifta fokus. Så det inte drabbar barnen hellre än att trycka ner henne för hennes mänskliga känslor.
  • Anonym (Fia)
    BioBonus skrev 2016-02-17 13:58:00 följande:

Fast det är ju samma åt andra hållet "biomamman är minsann svartsjuk för att pappan hittat någon ny" tydligen även fast mamman har en ny sedan många år.
  • Sanaria
    BioBonus skrev 2016-02-17 14:25:18 följande:
    Jag känner ganska många bonusmammor och väldigt få har det problemet. Men visst - de behöver ju heller inte ventilera sitt icke-problem på FL. Och där ligger väl också det faktum att de jag känner också har ett förflutet, kanske även barn sen tidigare. Så mina åsikter färgas nog mer av verkligheten än vad jag läser här. Och när jag läser om kvinnor som är svartsjuka mot exet och låter känslorna flöda över på barnen så försöker jag få dem att skifta fokus. Så det inte drabbar barnen hellre än att trycka ner henne för hennes mänskliga känslor.
    Bra! Det jag försöker få fram är att både biomammor och bonusmammor kan bära på svartsjuka, bitterhet och andra ovärdiga och "ofina" känslor, och låta dem gå ut över oskyldiga. Det stör mig att en del av er alltid verkar se bonusmamman som den goda och oskyldiga, som ett offer.

Men visst, sen finns det andra (ofta anonyma som sagt) som alltid ser bonusmamman som den onda.

• Anonym (Pia)
    Brumma skrev 2016-02-17 06:38:59 följande:
    PS. Du får gärna länka till trådar där jag hållt med bonusmamman enbart för att det varit en bonusmamma och inte för andra orsaker... Eller där jag tycker att biomamman gör fel pga att hon är mamma... För du måste ju ha vissa i åtanke?
    Bonusmammans roll i nyfamiljen
    I den tråden var det extremt tydligt att du tog parti för "bonusmamman".

Det är såna svar från din sida som gör att jag mest skummar dina svar och inte tar dem på allvar. Precis som att jag skummar de svar som utgår från att biomamman alltid är en ängel. I den här tråden tex så är det bara ett par svar som faktiskt skrivits på ett opartiskt sätt och som är värda att läsa. Tråkigt, för ts skulle verkligen behöva hjälp med sin jobbiga situation.
  • Brumma
    Anonym (Pia) skrev 2016-02-17 14:58:00 följande:

Bonusmammans roll i nyfamiljen

I den tråden var det extremt tydligt att du tog parti för "bonusmamman".

Det är såna svar från din sida som gör att jag mest skummar dina svar och inte tar dem på allvar. Precis som att jag skummar de svar som utgår från att biomamman alltid är en ängel. I den här tråden tex så är det bara ett par svar som faktiskt skrivits på ett opartiskt sätt och som är värda att läsa. Tråkigt, för ts skulle verkligen behöva hjälp med sin jobbiga situation.

Jag tar parti för att bonusfamiljen (förälder, bonusförälder och barn) gemensamt får välja vilken roll bonusföräldern skall ta/få.

För mig är det ganska självklart ja att man själv får välja hur man vill leva sitt liv och inte att man ska behöva rätta sig efter hur någon utanför familjen tycker att man skall göra.

Så nej. Det har inget med att jag tar parti för bonusmammor att göra utan för att jag tar parti för att man själv har rätten att bestämma över sitt liv. Tillsammans med de man räknar som familj.

Det gäller även mammor och eventuella bonuspappa. Enda gången jag anser att man har rätt att lägga sig i är när barnen mår dåligt. Det gäller åt båda hållen.

Bättre får du allt göra för att visa på att jag tar parti för bonusmammor "alltid".

Att du anser att andra har rätt att styra över hur man lever sitt liv är inte direkt ett "bevis" för vilket parti jag tar. Eller hur?
  • Anonym (S)

Men snälla! Ni förstör ju tråden för TS med ert tjafs! Gör en egen tråd!

• BioBonus
    Anonym (Fia) skrev 2016-02-17 14:45:03 följande:
    Fast det är ju samma åt andra hållet "biomamman är minsann svartsjuk för att pappan hittat någon ny" tydligen även fast mamman har en ny sedan många år.

Jag tror många av oss mammor har svårt med tanken att en annan kvinna ska leva med våra barn, i "vår" roll. Och det har inget med känslorna inför den nya kvinnan eller den gamla mannen att göra. Utan med vår känsla för barnen.
    Svartsjuka kan förklara mycket, men försvarar lite. En bonusmamma kan känna avsky gentemot sitt styvbarn pga svartsjuka mot exet, men då gäller det ju att separera orsaken och uttrycket. Vilket inte "du är bara svartsjuk, flytta ifrån din sambo innan du skadar barnet" gör. Detsamma gäller för en mamma. Att känna avsky för bonusmamman får inte te sig i uttryck som skadar barnen. Vilket det gör i TS. Det är barnen som får ta emot mammans galla, för att hon inte kan hantera sina känslor mot exet (och kanske mot TS, det vet vi inte).
    Att förminska en människa för att hon känner svartsjuka är inte konstruktivt. Att se svartsjukan som en förklaring till ett problem och sen försöka lösa problemet genom  att separera de två från varandra är det däremot. 

TS, ni kan inte göra så mycket mer än att aldrig sänka er till mammans nivå. Aldrig tala illa om henne, alltid överrösa barnen med kärlek och hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga. Har ni försökt få med henne till familjerätten för samtal?

• Brumma
    Anonym (S) skrev 2016-02-17 15:09:23 följande:

Men snälla! Ni förstör ju tråden för TS med ert tjafs! Gör en egen tråd!

Det håller jag med om.

Vore trevligt om vissa kunde sluta komma med beskyllningar och hålla sig till ämnet istället.

Dock - om någon beskyller mig för något måste jag få bemöta det..

Av 35 inlägg i tråden tror jag vi är fyra inlägg eller ngt som besvarar TS och problematiken hon tar upp.
  • hotis75

Precis som du skrivit i tillägget på ditt inlägg så aldrig säga något negativt om den ander föräldern. Har vuxit upp som skillsmässobarn där båda föräödrarna pratat skit om den andre föräldern införoch till mig och det är jättejobbigt samtidigt som man blir arg för massa säger elaka saker om pappa så vill inte man inte vissa det inför mamma för göra henne arg och tvärtom, det är bland det värsta man som vuxen kan göra mot ett barn. Fick mycket hjälp inne på Terapisnack förrut för berarbetta det mina föräldrar ställt till med

Svar på tråden Elak biomamma