• milli79

Sluta ge alvedon!

Med tanke på att flera föräldrar fortfarande är snabba med att ge alvedon. Alla läkemedel måste brytas ner av levern och detta får konsekvenser.

www.aftonbladet.se/debatt/article19196827.ab

"Paracetamol (Alvedon, Panodil) som gavs i 1-2 doser till 10 dagar gamla möss påverkade hjärnans utveckling och ledde bland annat till hyperaktivitet, försämrad inlärningsförmåga och sämre minne.

Forskarna lyckades också identifiera den biokemiska orsaken till de rubbningar som framkallades av febermedicinen.? Dessa forskningsrön har bemötts av en svårförståelig passivitet såväl i det medicinska etablissemanget som bland den upplysta allmänheten.??

För någon månad sedan publicerades ytterligare en betydelsefull undersökning av en internationell forskargrupp, i den ansedda amerikanska medicinska tidskriften JAMA Pediatrics. Bruk av paracetamol under graviditeten kan ge upphov till beteendeproblem hävdades det även här. Studien omfattar inte mindre än 64 000 danska graviditeter, barn och mammor som följts tills barnen blivit 7 år gamla. Användning av paracetamol under graviditeten ökade risken för beteenderubbningar och ADHD-symtomatologi hos barnen.

Eftersom hjärnan är stadd i en intensiv utveckling främst under fosterlivet men också långt fram i skolåldern är dessa resultat av utomordentligt stor betydelse och ytterst oroande.??

Paracetamol är ett av våra mest använda läkemedel. I Sverige säljs inte mindre än 450 ton (!) årligen. ?Överdosering till barn och ungdomar är ett stort och ökande problem. Till giftinformationscentralen kommer årligen cirka 1 600 förfrågningar i gruppen 10-19 år och cirka 3 000 i gruppen barn under 10 år avseende toxiska biverkningar av denna medicin. Antalet förfrågningar har fördubblats under 2000- talet.

Bakgrunden till dessa hänvändelser är ofullständigt känd. Få känner till att några extradoser under ett fåtal dagar utöver de rekommenderade kan ge leverskador, i värsta fall livsfarliga. De nya studierna betonar också att även normal användning misstänks kunna rubba hjärnans utveckling.??

Mot bakgrund av de nya rön som gjorts borde paracetamolläkemedel omedelbart receptbeläggas.

Råd till gravida kvinnor och barn med feber eller smärta måste utarbetas och ingå i obligatorisk information från barna-, mödra- och vårdcentraler. ?Feber i sig är inte farligt så länge barnet mår bra och dricker fint.

Den bistra sanningen i dag är att vi inte vet hur säkert paracetamol (Alvedon, Panodil) är.? Tills framtida forskning, som kan ta flera år, klarlagt orsakssammanhanget mellan paracetamol och hjärnpåverkan borde barn med några få undantag, som influensa och vattenkoppor, hålla sig borta från detta läkemedel.??"

• Svar på tråden Sluta ge alvedon!
  • milli79
    gbgumman skrev 2016-02-16 20:03:58 följande:
    Alla barn är olika. Mina äldsta (11 år) har tex ALDRID fått antibiotika och den yngre ungen bara en gång. Självklart ger man bara medicin till barn som behöver det.
    Nu pratade vi inte om antibiotika :) men så skönt när man slipper ge. Ingen av våra tre har fått antibiotika trots flera öroninflammationer.

Och tyvärr är det inte självklart för alla föräldrar att ge värktabletter bara när det absolut behövs. Jag vet många som ger när de bara har lite feber, därför jag la ut artikeln. Alla mediciner påverkar levern. Vi har tyvärr oxå gett värktabletter till våra oftast vid tandvärk då vi provat allt och barnen varit väldigt ledsna och påverkade. Ibland tycker även jag att det är nödvändigt men som sagt många ger i onödan.
  • LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-02-16 20:00:43 följande:

Mina barn har aldrig feber men båda har barnmigrän precis som jag hade. Får man smärtstillande snabbt kan man mota Olle i grind. Tack och lov är det inte jätte ofta.

"Mota Olle i grind" eller "Anfall är bästa försvar"?

www.expressen.se/tv/omtalat/15-aringen-nara-doden---efter-en-vanlig-varktablett/

Värktabletter försämrar kroppens egna immunförsvar. Har man då en sjukdom som är extremt svår för kroppen att bekämpa, så kan Värktabletter vara rena rama dödsfällan.
  • milli79
    LillaLoppi skrev 2016-02-16 20:18:03 följande:

www.expressen.se/tv/omtalat/15-aringen-nara-doden---efter-en-vanlig-varktablett/

Värktabletter försämrar kroppens egna immunförsvar. Har man då en sjukdom som är extremt svår för kroppen att bekämpa, så kan Värktabletter vara rena rama dödsfällan.
    Precis! Tyvärr verkar inte många ha förstått hur stora konsekvenser det kan få. Finns mängder av biverkningar som många inte kopplar ihop.
    "Värktabletter kan ge barn astma
    Professor: En oroväckande koppling

Bebisar som får läkemedlet paracetamol, som finns i till exempel Alvedon riskerar att få astma när de blir sex eller sju år gamla.

Det visar en undersökning av 200 000 barn gjord av Medical research institute i Nya Zeeland.

Risken att drabbas av eksem och allergier ökar också.

De nya undersökningen visar att bebisar som behandlas med paracetamol under sitt första levnadsår har en 50 procent högre risk för att utveckla astma när de blir sex eller sju år gamla.

I undersökningen deltog 200 000 barn i 31 länder. Enligt forskarna ska paracetamol endast ges till barn med hög feber på minst 38,5 grader Celsius, säger forskarna, uppger nyhetsbyrån AFP.

"En oroväckande koppling"

Erika von Mutius en av professorerna bakom studien anser att föräldrar bör undvika att ge sina barn paracetamol rutinmässigt.

- Vår studie visar på en oroväckande koppling mellan paracetamol och de här sjukdomarna. Nu behöver vi göra en studie där barn får antingen sockerpiller eller verksam substans för att se om paracetamol verkligen har en sådan här effekt på barn, säger Erika von Mutius, till DN."

www.aftonbladet.se/halsa/article11515460.ab

• Nenne666

Har alltid varit försiktig med läkemedel både till mig själv och mina barn och halverar gärna rekommenderad dos om det inte handlar om penicillin eller något en läkare har föreskrivit. Detta har funkat bra här både vad det gäller hostmedicin och alvedon.

• gbgumman
    LillaLoppi skrev 2016-02-16 20:18:03 följande:

Vet inte om du haft barnmigrän. Men för mig kunde det vara så att om jag fick smärtstillande tidigt kunde det gå över snabbt. Annars låg jag i ett mörkt rum i tre dar och skrek och vid de tillfällen gick det åt många fler tabletter.
  • gbgumman
    gbgumman skrev 2016-02-16 21:18:47 följande:
    Vet inte om du haft barnmigrän. Men för mig kunde det vara så att om jag fick smärtstillande tidigt kunde det gå över snabbt. Annars låg jag i ett mörkt rum i tre dar och skrek och vid de tillfällen gick det åt många fler tabletter.
    Migrän har inget med immunförsvar. Knäppt svar.
  • milli79
    gbgumman skrev 2016-02-16 21:18:47 följande:
    Självklart ska ingen behöva "lida". Ofta finns det dock en naturlig väg. Migrän får man av en orsak som bör kollas upp (även om läkarna har andra teorier). Många gånger är det magnesiumbrist vilket är vanligt. 

Det finns givetvis många andra orsaker men att inte gå till botten med problemet är ingen bra lösning. Ofta är det näringsbrister men det kan även vara låsningar i nacke och en kiropraktor/naprapat eller osteopat brukar kunna hjälpa till då.

Kan även bero på mattillsatser eller intoleranser (som inte alltid syns på läkarnas tester)

kurera.se/migranen-som-bortblast/

www.bakom-kulisserna.biz/news/vatten-och-salt-%E2%80%93-tv%C3%A5-enkla-naturliga-satt-att-forebygga-och-bota-sjukdom/

kurera.se/orsaken-bakom-migran-funnen/
  • gbgumman
    milli79 skrev 2016-02-16 21:43:07 följande:
    Självklart ska ingen behöva "lida". Ofta finns det dock en naturlig väg. Migrän får man av en orsak som bör kollas upp (även om läkarna har andra teorier). Många gånger är det magnesiumbrist vilket är vanligt. 

Det finns givetvis många andra orsaker men att inte gå till botten med problemet är ingen bra lösning. Ofta är det näringsbrister men det kan även vara låsningar i nacke och en kiropraktor/naprapat eller osteopat brukar kunna hjälpa till då.

Kan även bero på mattillsatser eller intoleranser (som inte alltid syns på läkarnas tester)

www.bakom-kulisserna.biz/news/vatten-och-salt-%E2%80%93-tv%C3%A5-enkla-naturliga-satt-att-forebygga-och-bota-sjukdom/

Om jag inte minns fel så har det med hormoner att göra. Försvann i puberteten. Har också problem med nacke m.m. Och äter tabletter för den huvud värk jag har idag är av helt annan art. Går hos psykolog kiropraktor och läkare som samarbetar med varandra ang. den värken är jag expert.
  • LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-02-16 21:19:30 följande:

Migrän har inget med immunförsvar. Knäppt svar.

Likförbannat sänker det kroppens egna försvar, så man får ju hoppas att det bara ära migrän när det väl gäller.
  • gbgumman
    LillaLoppi skrev 2016-02-16 21:57:06 följande:
    Likförbannat sänker det kroppens egna försvar, så man får ju hoppas att det bara ära migrän när det väl gäller.
    Min barn har inget lågt immunförsvar. Tvärt om. Sonen är 11 år och dottern 8. Jag har vabbat 3 dagar/ år och barn sedan de föddes och då ingår massor av tider hos logoped, tandläkare och ögonläkare. Dottern har haft hög feber två gånger i sitt liv och sonen en gång.
  • LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-02-16 22:01:32 följande:

Min barn har inget lågt immunförsvar. Tvärt om. Sonen är 11 år och dottern 8. Jag har vabbat 3 dagar/ år och barn sedan de föddes och då ingår massor av tider hos logoped, tandläkare och ögonläkare. Dottern har haft hög feber två gånger i sitt liv och sonen en gång.

Och? Paracetamol och ibuprofen har fortfarande en hämmande effekt på kroppens egna immunförsvar.
  • milli79
    gbgumman skrev 2016-02-16 21:51:30 följande:
    Om jag inte minns fel så har det med hormoner att göra. Försvann i puberteten. Har också problem med nacke m.m. Och äter tabletter för den huvud värk jag har idag är av helt annan art. Går hos psykolog kiropraktor och läkare som samarbetar med varandra ang. den värken är jag expert.
    Fast migrän är inget normalt tillstånd även om det kan vara lättare att få i pubertet osv. Det finns naturlig hjälp men det är inte alltid vi har den kunskap. Skönt att du får hjälp nu :).
  • Cadencee

Vi har som regel hemma till sonen på 3 år att om febern ligger på 39 grader vid läggdags ges alvedon för att han ska få sova är den över 39,5-40 grader dagtid ger vi också. Nu är han dock inte sjuk alls mycket så det blir verkligen inte ofta. Men det är upp till varje förälder att avgöra när sådana preparat behövs

• cosinus

Det handlar väl mer om att ge det så sällan man kan.

Man ska inte ta kortison för ofta heller men som läkarna konstaterade när min son hade minst 8 svåra krupp-anfall per år. Det är ju bra att kunna andas också...

Likaså får mina barn (i första hand ipren men sen alvedon) när de ligger över 40 grader eller börjar yra (den ena börjar se konstiga saker på väggen bara han passerar 39 och det blir han rädd av)

Men får ta det onda med det goda, de flesta mediciner han någon form av baksida men rätt använt så överväger fördelarna.

• Royalle
    milli79 skrev 2016-02-16 21:43:07 följande:

Migrän kan bero på mycket. Jag har mycket mindre migrän sen jag fick barn första gången. Men vid stress och postat kan jag fortfarande få anfall.
  • Tow2Mater
    milli79 skrev 2016-02-16 20:28:09 följande:

- Vår studie visar på en oroväckande koppling mellan paracetamol och de här sjukdomarna. Nu behöver vi göra en studie där barn får antingen sockerpiller eller verksam substans för att se om paracetamol verkligen har en sådan här effekt på barn, säger Erika von Mutius, till DN."

www.aftonbladet.se/halsa/article11515460.ab

Men vad underbart, nu vill de ge icke verksam medicin till sjuka bebisar också, och ge andra sjuka bebsisar en medicin de anser är skadlig bara i forskningssyfte. Underbara "forskning".
  • Tow2Mater
    milli79 skrev 2016-02-16 20:28:09 följande:

Bebisar som får läkemedlet paracetamol, som finns i till exempel Alvedon riskerar att få astma när de blir sex eller sju år gamla.

Det visar en undersökning av 200 000 barn gjord av Medical research institute i Nya Zeeland.

Men vad studien visar ar kanske bara att barn som har sjukdomssymtom ges medicin for att lindra, inte att medicinen orsakar symtom;

"This study has only found associations between paracetamol and asthma symptoms in a cross-sectional analysis, meaning that it has not established any cause-and-effect relationship between the two. As it stands, it may be the case that children with symptoms such as wheezing, a potential sign of asthma, were given paracetamol due to their existing symptoms."
    www.nhs.uk/news/2010/11November/Pages/paracetamol-use-asthma-risk-children.aspx
  • nattuss89

Tack för detta inlägg! Ibland blir jag mörkrädd när jag ser hur "lätt" folk trycker i sina barn värktabletter. Självklart kan man ge en tablett vid behov, men precis som du skriver så behöver barn, och speciellt små barn, egentligen inte alvedon så fort dom får lite feber. Det är ju kroppens sätt att skydda oss, sen självklart är det en annan sak om barnet har väldigt hög feber, jätteledsen och hängig, inte vill äta, dricka osv. Men många gånger tror jag faktiskt att man ser lite för lätt på det här med värktabletter. Ibland gör dom faktiskt mer illa än nytta.

Svar på tråden Sluta ge alvedon!