• Fröken W

Berätta på jobbet, hjälp!

Hej på er!

Jag är gravid i vecka 10+6 och arbetar som lärare.

Rektorn har bett mig komma till henne i morgon för att prata om tjänstefördelning inför hösten. Borde jag berätta för henne redan då? Känns ju inte bra att sitta och säga att "ja, men jag undervisar gärna klass x i ämnena y i höst" när jag inte kommer att vara där om allt går bra...

Jag har en bra relation till chefen och mina kollegor och vill inte ställa till det för dem samtidigt som det känns lite tidigt att berätta redan nu.

Åh fy vilken beslutsångest. Hur skulle ni gjort i min situation?

(PS jag är typ allergisk mot synsätt som "det är deras problem att du inte är där i höst, oroa dig inte över det")

• Svar på tråden Berätta på jobbet, hjälp!
  • nnnnnnnn

Varför inte säga:
    "om allting går som vi vill, så är jag säkert FL till höst, men det är så tidigt att vi inte berättat för någon ännu, så nu hoppas jag på att du inte för detta vidare"

Men tänk på att även om du inte arbetar, så är det ju så att det bör vara dina önskemål som rektorn ska ta hänsyn till - vikarien får ta din tjänst när du är ledig (utan att ha möjlighet att påverka den, eftersom de inte kan anställa vikarien redan...)
    Så det är DINA önskemål som rektorn vill ha in.

Så du behöver inte alls berätta på länge, länge!

• Curlingmorsan

Jag hade berättat. Men påpekat att det fortfarande är väldigt tidigt.

Jag blev gravid i somras. Berättade nästan så fort jag plussade på jobbet för vi stod inför en omorganisation och jag ville att de skulle veta när de planerade. Efter några veckor fick jag missfall. Kände mig dum som hade berättat och men de påtalade flera gånger hur tacksamma de var att jag berättat tidigt.
    Den här gången berättade jag i vecka 8, redan dagen efter jag berättat blev jag sjukskriven.

• Älgdromedaren

Hej.

Jag tycker du svarar din egen fråga när du skriver "Känns inte bra att sitta och säga ja när..." Följ din magkänsla, Vad känns mest rätt i (bebis)-magen?

Du har en bra relation till din chef.

Jag skulle ha berättat. Det är ju nånting roligt som du bär på, din chef kommer bli glad för din skull. Kanske vifta en "det är väldigt tidigt än"-flagg.

Grattis!!

• LaFontaine

Jag är i v 7 och berättade för min chef idag eftersom vi skulle planera upp för hösten. Jag var dock väldigt tydlig med att det här stannade enbart mellan oss. Han blev glad för min skull och tacksam över att han redan nu har tid att planera för att rekrytera vikarie till mig.

• Fröken W

Tack snälla ni för alla kloka svar! Får fundera under natten och fatta ett slutgiltigt beslut i morgon.

• Linnojsan

Fröken w; jag tror du kan berätta och känna dig lugn. Jag är i vecka 8+3 och berättade igår för chefen. Det var inte planerat att berätta såhär tidigt. Men jag fick en blödning som gjort att jag var tvungen att åka på akuttid för vul. Där allt inte såg bra ut så jag vet att jag kommer få göra måånga besök på lasarettet den närmsta månaden. Plus att jag ska sjukskrivas tills jag är i vecka 11+2 ca. Så jag vart tvungen att berätta men hen vart SÅ positiv och håller nu tummarna för mig vilket jag finner en enorm stöttning och ett skönt lugn i. Då vet han vad frånvaron beror på osv. Resten av arbetsgruppen får undra bäst de vill. Vi tänker inte berätta för de varför jag är sjukskriven tre veckor.

• Fröken W
    Linnojsan skrev 2016-03-05 18:40:10 följande:

Fröken w; jag tror du kan berätta och känna dig lugn. Jag är i vecka 8+3 och berättade igår för chefen. Det var inte planerat att berätta såhär tidigt. Men jag fick en blödning som gjort att jag var tvungen att åka på akuttid för vul. Där allt inte såg bra ut så jag vet att jag kommer få göra måånga besök på lasarettet den närmsta månaden. Plus att jag ska sjukskrivas tills jag är i vecka 11+2 ca. Så jag vart tvungen att berätta men hen vart SÅ positiv och håller nu tummarna för mig vilket jag finner en enorm stöttning och ett skönt lugn i. Då vet han vad frånvaron beror på osv. Resten av arbetsgruppen får undra bäst de vill. Vi tänker inte berätta för de varför jag är sjukskriven tre veckor.

Hoppas att det går bra för dig!

Det var ju ett tag sen jag skrev inlägget, men jag valde att berätta för chefen.

Hon reagerade väldigt positivt så det kändes skönt. Dock oroar jag mig ju fortfarande över att något ska gå fel och jag måste berätta för henne att det inte blev nåt. Men men.
Svar på tråden Berätta på jobbet, hjälp!