• A112

Finns det verkligen ingen med EV pga samarbetssvårigheter som kan hjälpa mig?

Som rubriken lyder. Jag har skrivit innan men inte fått särskilt många svar. Kanske lättare om jag förklarar situationen kortfattat. Ligger i vårdnadstvist. Pappan och jag har gått på samarbetssamtal där FR tyckte att pappan inte samarbetade och rådde mig att gå till advokat vilket jag gjort. Pappan krävde från början varannan vecka vilket FR förklarat för honom att det inte fungerar om man inte kan samarbeta.

I tingsrätten gjorde jan en kovändning och drog ner tiderna vid hämtning och lämning varannan helg till minimala pga hans jobb säger han. Dessutom avsade han sig alla lov trots vår dotters vilja om halva lov hos honom.

Han vägrar att prata i telefon med mig men TR skrev att han skulle prata med mig varannan tisdag efter att han pratat med vår dotter om det fanns något att duskutera.

Det fungerar inte han lägger på om diskussionen inte blir som han vill. Om det ens blir någon diskussion. Så här har det varit sedan han träffade hans nuvarande för ca 3 år sedan att han har problem att prata med mig om vår dotter.

När hon är hos honom lämnas hon bort över en natt nästan varje gång.

Det pratas illa om mig framför vår dotter och vissa saker sägs direkt till henne om mig. Har påtalat att det inte är bra för vår dotter och att han får se till att det sluta men han menar att jag får ta den diskussionen med de det berör. Vilket är hans sambo och hans svägerska.

Vår dotters klass har problem med löss och det är en epidemi på skolan vilket vår dotter drabbats av flera gånger. Detta har jag velat diskutera med honom och försäkra mig om att hon blir behandlad på hans helg men det går inte att diskutera med honom.

Om han , de få ggr han har låtit mig komma till tals innan han lägger på luren så ska han prata med vår dotter först och sen mig. Han svarar inte på sms eller om jag skulle försöka få tag i honom. Han nonchalerar det. Påpekar jag något som min dotter sagt om hans beteende mot henne säger han att det är hon som missuppfattat. Sambon "frös" ut henne och pratade inte med henne på ett tag när hon var där. Sambon ville lära vår dotter att inte gunga på stolen genom att dra undan stolen när vår dotter reste sig och sträckte sig efter pärlor på bordet.

Vår dotter får inte vara i närheten av deras dotter utan översikt enligt sambon som står över dessa två och övervakar. Detta trots att min dotter inte gjort något.

Ja samarbetet kring vår dotter fungerar inte alls. Han blev tvungen att skriva på passansökan på TR, då hade han nekat det i ett år. Hans anledning var att passet hamnade hemma hos mig.

Kan detta räknas som samarbetssvårigheter?

Måste ju finnas någon som vet!

• Svar på tråden Finns det verkligen ingen med EV pga samarbetssvårigheter som kan hjälpa mig?
  • Anonym (Absolut)

Ja, tveklöst gör det det. Du måste dock kunna bevisa det.

• Kjell2

Du får fundera på vad du vill uppnå. Även med EV kommer du ha väldigt begränsade möjligheter att styra vad som händer under hans umgängestid. Så problem kring lusbehandling, stolgungning, utfrysning mm kommer du inte åt med EV.

Med EV underlättas saker som pass, skolval, vård mm. Det är också probelm kring den typen av frågor som gör att det bli EV.

En viktig faktor är hur föräldrarna yrkar vid en tvist. Om båda föräldrarna enbart kan tänka sig EV och inte GV ska det mycket till för att det ska bli GV.

Om du vil ha en bra bedömning av dina möjligheter bör du snacka med ett proffs.

• Anonym (Vienna)
    A112 skrev 2016-02-16 21:53:05 följande:

Som rubriken lyder. Jag har skrivit innan men inte fått särskilt många svar. Kanske lättare om jag förklarar situationen kortfattat. Ligger i vårdnadstvist. Pappan och jag har gått på samarbetssamtal där FR tyckte att pappan inte samarbetade och rådde mig att gå till advokat vilket jag gjort. Pappan krävde från början varannan vecka vilket FR förklarat för honom att det inte fungerar om man inte kan samarbeta.

I tingsrätten gjorde jan en kovändning och drog ner tiderna vid hämtning och lämning varannan helg till minimala pga hans jobb säger han. Dessutom avsade han sig alla lov trots vår dotters vilja om halva lov hos honom.

Han vägrar att prata i telefon med mig men TR skrev att han skulle prata med mig varannan tisdag efter att han pratat med vår dotter om det fanns något att duskutera.

Det fungerar inte han lägger på om diskussionen inte blir som han vill. Om det ens blir någon diskussion. Så här har det varit sedan han träffade hans nuvarande för ca 3 år sedan att han har problem att prata med mig om vår dotter.

Det pratas illa om mig framför vår dotter och vissa saker sägs direkt till henne om mig. Har påtalat att det inte är bra för vår dotter och att han får se till att det sluta men han menar att jag får ta den diskussionen med de det berör. Vilket är hans sambo och hans svägerska.

Vår dotters klass har problem med löss och det är en epidemi på skolan vilket vår dotter drabbats av flera gånger. Detta har jag velat diskutera med honom och försäkra mig om att hon blir behandlad på hans helg men det går inte att diskutera med honom.

Om han , de få ggr han har låtit mig komma till tals innan han lägger på luren så ska han prata med vår dotter först och sen mig. Han svarar inte på sms eller om jag skulle försöka få tag i honom. Han nonchalerar det. Påpekar jag något som min dotter sagt om hans beteende mot henne säger han att det är hon som missuppfattat. Sambon "frös" ut henne och pratade inte med henne på ett tag när hon var där. Sambon ville lära vår dotter att inte gunga på stolen genom att dra undan stolen när vår dotter reste sig och sträckte sig efter pärlor på bordet.

Vår dotter får inte vara i närheten av deras dotter utan översikt enligt sambon som står över dessa två och övervakar. Detta trots att min dotter inte gjort något.

Ja samarbetet kring vår dotter fungerar inte alls. Han blev tvungen att skriva på passansökan på TR, då hade han nekat det i ett år. Hans anledning var att passet hamnade hemma hos mig.

Hur gammal är Ert barn? Vad tror du skulle bli bättre att ha ensam vårdnad? Ert barn har ju fortfarande rätt att få vara hos sin pappa. Och om det varje gång är otrevligheter, anklagelser och "diskussioner" så förstår jag att han lägger på, det skulle inte jag heller orka med....

Hur vet du att HAN talar illa om dig för din dotter? Frågar du ut din dotter varje gång hon kommer hem till dig igen? 

Och vad har du med att "hon lämnas bort"?  är det till hennes farföräldrar?, varför skulle det isf vara något dåligt? Det brukar barn tycka är spännande och roligt, och det är väl kul att dom har en bra och nära relation? 

Vad gör DU för att få det hela att fungera? Utan anklaga pappan för att vara en skitstövel hela tiden? 
  • Anonym (Vienna)
    A112 skrev 2016-02-16 21:53:05 följande:

Å varför tror du inte han behandlar henne för löss? Gör han inte de blir väl resten av familjen drabbade? Måste han väl inte ha dig till att "tjata" om. Blir ju bara jobbigt för alla, försök å faktiskt se att han kan klara det själv utan att du måste lägga dig i precis allt? 

Å hur gammal är det andra barnet som "hon inte får vara själv med"? Kan säga att min sambos ena barn tog vårt barn på 5 månader och stängde in sig på sitt rum, och det tyckte faktiskt inte jag var ok..... Ok att hon satt med vårt barn med dörren öppen men inte med stängd dörr. Så att bara ta något ur sitt sammanhang är svårt att tolka? 

Å hur vet du detta med stolen? Är du hemma i deras hem med? 
  • Anonym (Hej)

Jag har tilldelats ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter. EV gav mig möjligheten att begränsa, samt även ställa in umgängen då pappan eller hans nya betett sig illa mot barnet.

Så det går, men man får samla bevis, ha en bra advokat och KÄMPA!

• Kjell2
    Anonym (Hej) skrev 2016-02-17 10:09:24 följande:

Jag har tilldelats ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter. EV gav mig möjligheten att begränsa, samt även ställa in umgängen då pappan eller hans nya betett sig illa mot barnet.

Hade an ett av domstol fastställt umgängesschema? Även med EV ska man ha rejält på fötterna innan man bryter mot det.

• mrskreiz

Många blandar ihop vårdnaden med umgänget. Att ha egen vårdnad säger ingenting om umgänget, och de problem du beskriver kommer inte upphöra för att du får vårdnaden. Kjell2 har gett dig bra svar.

Du måste kunna bevisa, precis som du är inne på, samarbetssvårigheter. Du kan inte bara berätta, för då kan pappan säger att det inte stämmer och så står ord mot ord. Även om du kan bevisa eller t.om om pappan håller med om att det finns samarbetssvårigheter och även om du får egen vårdnad, så kommer han fortfarande ha rätt till umgänge med sitt barn. Varannan helg är vanligt, ofta inklusive några vardagar kopplade till helgen. Kan ni inte samarbeta så kommer tingsrätten helt enkelt via dom fastslå vilka tider och dagar som gäller. 

Ett barn har rätt till sin far. Även om fadern är en idiot. Du måste acceptera att det är inte ditt jobb att bevisa att han är det. Du kan inte ändra på honom. Med tiden kommer ditt barn själv se vad dess far går för. Fokusera på den enda du kan ändra - dig själv. Var en god förälder, en bra mamma. Finns där för ditt barn. Arbeta på att släppa bitterheten.

Jag vet att det är något av det svåraste du kommer göra, för man vill ha upprättelse och inte minst så vill man att ens barn ska ha en trygg uppväxt med "vuxna" föräldrar. Men det är inte ditt ansvar att se till att fadern tar SITT ansvar. Det är ditt ansvar att ansvara för det du kan rå över.

Släpp det. Om du redan är boendeförälder och har barnet större delen av tiden, släpp det. 

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • Anonym (Hej)
    Kjell2 skrev 2016-02-17 10:19:54 följande:

Hade an ett av domstol fastställt umgängesschema? Även med EV ska man ha rejält på fötterna innan man bryter mot det.

Ja, det var fastställt i domstol. Men som vårdnadshavare lutade jag mig mot min plikt att se till att mitt barn är trygg och säker. Jag har brutit umgängesavtalet flera ggr pga diverse anledningar.

En gång kom pappan berusad. Han fick INTE med sig barnet kan jag säga.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hej) skrev 2016-02-17 10:09:24 följande:

Hur gjorde du??
  • Kjell2
    Anonym (Hej) skrev 2016-02-17 11:21:13 följande:
    Ja, det var fastställt i domstol. Men som vårdnadshavare lutade jag mig mot min plikt att se till att mitt barn är trygg och säker. Jag har brutit umgängesavtalet flera ggr pga diverse anledningar.

En gång kom pappan berusad. Han fick INTE med sig barnet kan jag säga.
    Tufft. Drev pappan det till domstol eller accepterade han?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-02-17 11:32:06 följande:

Hur gjorde du??

Sparade sms, filmade mina och barnets konversationer, spelade in samtal, osv.
    Kjell2 skrev 2016-02-17 11:32:48 följande:

Tufft. Drev pappan det till domstol eller accepterade han?

Han tog det till domstol, den idioten. Men där gick de på min linje, då jag hade agerat rätt. Man lämnar inte sitt barn till en alkoholpåverkad vuxen. Det är mitt ansvar att se till att mitt barn har det bra och är trygg.
  • A112

Till Vienna. Jag säger inte att han är en skitstövel hela tiden och jag vet att dottern behöver pappan också. Han har i hela hennes liv hållt sig på sin kant och inte brytt sig förrän familjerätten tvingade honom att tillexempel höra av sig till sin dotter en gång i veckan. Och det var jag som påpekade att dottern behövde ha mer kontakt med pappa. Dessutom har jag under alla år försökt få honom att ha henne mer under tillexempel lov osv men han har avstått från det och tackat nej.

När det gäller lössen så berättar dottern själv att pappa inte gjort det och att hon vill att jag gör det för att hon inte vill ha löss. Hon berättar själv för mig om det hon vill prata om, hon berättade att hon är rädd för pappans sambo och då frågade jag varför vilken är en naturlig fråga. Dessutom märks det rätt kraftigt att hon inte mår bra. Hon pratar med en krator om detta. Och ja det är mitt ansvar som mamma att se till att hon är trygg och får den omvårdnad hon ska. Då även avlusning om det ska efterbehandlas på pappas helg. Dessutom har man avlusninsdagar som rekommendation av skolorna vilket han ska ha fått information om och då tar man för givet att det sker tycker ja.

Ja det är ibland farföräldrarna men även andra som hon lämnas till. Jag tycker visst att det är bra att hon har kontakt med dem men att lämna bort henne vid varje umgängestillfälle?

Stolen, ja hon berättade själv efter att pappan sagt att hon inte lyssnade hos dem. Jag sa åt henne att hon ska lyssna på de vuxna som bestämmer och då kom detta fram. Jag frågar inte ut henne. Hon berättar själv om det är något som oroar henne.

Har du inget råd att komma med så behöver du inte skriva alls. Man skulle kunna tro att du känner pappan ju! :)

• Anonym (Vienna)
    A112 skrev 2016-02-17 19:51:49 följande:

Till Vienna. Jag säger inte att han är en skitstövel hela tiden och jag vet att dottern behöver pappan också. Han har i hela hennes liv hållt sig på sin kant och inte brytt sig förrän familjerätten tvingade honom att tillexempel höra av sig till sin dotter en gång i veckan. Och det var jag som påpekade att dottern behövde ha mer kontakt med pappa. Dessutom har jag under alla år försökt få honom att ha henne mer under tillexempel lov osv men han har avstått från det och tackat nej.

När det gäller lössen så berättar dottern själv att pappa inte gjort det och att hon vill att jag gör det för att hon inte vill ha löss. Hon berättar själv för mig om det hon vill prata om, hon berättade att hon är rädd för pappans sambo och då frågade jag varför vilken är en naturlig fråga. Dessutom märks det rätt kraftigt att hon inte mår bra. Hon pratar med en krator om detta. Och ja det är mitt ansvar som mamma att se till att hon är trygg och får den omvårdnad hon ska. Då även avlusning om det ska efterbehandlas på pappas helg. Dessutom har man avlusninsdagar som rekommendation av skolorna vilket han ska ha fått information om och då tar man för givet att det sker tycker ja.

Ja det är ibland farföräldrarna men även andra som hon lämnas till. Jag tycker visst att det är bra att hon har kontakt med dem men att lämna bort henne vid varje umgängestillfälle?

Stolen, ja hon berättade själv efter att pappan sagt att hon inte lyssnade hos dem. Jag sa åt henne att hon ska lyssna på de vuxna som bestämmer och då kom detta fram. Jag frågar inte ut henne. Hon berättar själv om det är något som oroar henne.

Har du inget råd att komma med så behöver du inte skriva alls. Man skulle kunna tro att du känner pappan ju! :)

A112 skrev 2016-02-17 19:51:49 följande:

Nej känner honom gör jag troligtvis inte. ;) Men dom punkter du tog upp i ts tyckte faktiskt jag lät rätt banala!. Förutom stolen om han drog bort för att hon skulle ramla, men det är ju också frågan om det är sant, vet inte hur gammal din dotter är? Men i vissa åldrar kan de ju säga dess märkliga ting, som för den skullen inte behöver vara sanna.

Vilka andra lämnas hon till? 
    Ser inget konstigt att hon är hos farföräldrarna, vad det låter som är det inte så ofta han har henne, och då kan det ju således inte bli så ofta hos dem heller....iaf jag gillade att vara hos mina far och morföräldrar när jag var liten..

Varför jag mer kanske reagerade är att jag levt/ lever i en situation där biomamman har kommit på och hittat på fel hos pappan konstant, min sambo. Det är så bisarrt å sjukligt för han är ju världens bästa pappa!, och sambo!. Sedan ja alla har sina brister, ibland skulle han kunna ha bättre framförhållning osv. men han är genomsnäll. så man blir paff hur hon kan vräka ur sig hur värdelös han är i all kontakt med honom. Kan säga att han inte heller svarar på sms, varför skulle han när han i varje sms får höra hur värdelös han är och vilken skitstövel han är osv, fast det inte finns något bakom hennes ord..det är liksom aldrig något konkret om barnen, utan bara anklagande hela tiden. Och det bland annat just om att barnen ibland var med hans föräldrar/ deras farmor å farfar, vilket är helt sjukt att förvägra å anklaga för att barnen får en bra relation med dem som hon gnällde över givetvis. 

Svar på tråden Finns det verkligen ingen med EV pga samarbetssvårigheter som kan hjälpa mig?