• Anonym (ts)

Jag bryr mig inte om hans unge

Har levt med min sambo några år. Han har en unge sedan tidigare som bor här vardagar då ungen går på förskola i närheten. I början var jag engagerad, hjälpte till vid nattning, hämtning på förskola, lekte och fixade kalas och allt vad det var. Nu, några år senare, är jag så jäkla less. Jag har verkligen ingen lust med såna saker utan gör hellre saker själv och låter sambon sköta sin unge på egen hand. Ungen lever om här hemma och då kan jag bli irriterad, men veckorna går fort och snart är det helg igen och då åker ungen till sin morsa för det mesta. Så det är ju skönt att få helgerna fria. Ungen gör saker med sin morsa på helgerna, och min sambo sköter ju allt kring ungen när ungen är här. Är det så hemskt och farligt att jag inte bryr mig om ungen? Några med erfarenhet som har bott länge på detta sätt - att sambon har unge/ungar sedan tidigare och man själv inte tar nåt ansvar? Det ansvar jag tar kring ungen är minst sagt motvilligt, och jag ställer upp bara för att göra sambon nöjd. Funkar upplägget i längden för alla inblandade? Jag har inga känslor för ungen alls, men har accepterat faktum att ungen kommer vara här ibland. Ungen märker väl att jag inte är så engagerad, men jag vet inte vad hen tycker om det. Dagarna går och vi alla lever i det. Sambon uttryckte tidigare att han tyckte jag skulle ta stort ansvar kring hans unge och se oss som familj och jag har berättat hur jag tänker kring det. Så han vet ju och ser ju att jag inte är eller vill  vara brydd kring ungen. Han vill nog att jag ska vara på ett annat sätt men det verkar ändå som han accepterat detta. Jag har en bild av hur det "borde" vara, men kan inte leva upp till det. Lyckliga kärnfamiljen går ju inte av förklarliga skäl att få med honom. I den bästa av världar borde jag ju engagera mig i den "familj" jag fått, i den lyckliga bonusfamiljen, men jag har ingen lust eller ork eller känsla för det. Så nu är det såhär tills vidare. Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta, kanske bara samla mina tankar. Någon som känner igen sig? Är det förkastligt eller är det hållbart? Min sambo vill jag inte vara utan såklart.

• Svar på tråden Jag bryr mig inte om hans unge
  • BioBonus

Vill du leva så här? Är det värt att offra dagar, veckor, år på ett liv du inte verkar må bra i? Vi har bara ett liv - ta vara på det och sträva efter lycka och harmoni. För din skull.

• anonym hanna

Hej, jag tycker som så att du väljer hela paketet eller inget. I paketet med din sambo ingår hans barn. Och att inte ta del i det livet betyder ju också att ni inte kommer att få ett harmoniskt hem. Barnet mår antagligen dåligt, du mår dåligt och antar din sambo med. Så du får nog lov att välja, allt eller inget. Sedan tycker jag att det också är upp till din sambo att välja, han borde ju sätta sitt barn i första rummet så barnet får en harmonisk miljö. Det kan inte vara roligt att leva nära någon som inte egentligen vill ha med en att göra. Och sådant känner barnet garanterat av.

• sextiotalist

Jag tror att det blev fel från början för er.

Man vinner väldigt mycket på att se till att man har någon relation med barnet, om det är som en kompis, som en faster/moster, som en extraförälder eller som ett äldre syskon är egentligen ointressant. Det viktigaste att man skapar en relation med barnet som känns rätt för barnet och för dig (där har pappan noll att säga till om).
    Du gick in för detta till 100% och det var inte din grej och då blev det fel.

anonym hanna skrev 2016-02-19 10:51:46 följande:

Hej, jag tycker som så att du väljer hela paketet eller inget. I paketet med din sambo ingår hans barn. Och att inte ta del i det livet betyder ju också att ni inte kommer att få ett harmoniskt hem. Barnet mår antagligen dåligt, du mår dåligt och antar din sambo med. Så du får nog lov att välja, allt eller inget. Sedan tycker jag att det också är upp till din sambo att välja, han borde ju sätta sitt barn i första rummet så barnet får en harmonisk miljö. Det kan inte vara roligt att leva nära någon som inte egentligen vill ha med en att göra. Och sådant känner barnet garanterat av.

Aha, det har vi gjort helt fel, jag har (och sambons barn för den delen också) plockat russinen ur kakan, jag valde inte allt eller inget, jag valde de delar jag ville välja och för oss har det fungerat utmärkt, över 20 år senare så har vi facit i hand.

Att det fungerat beror nog på att vi inte har sett det så stelbent som många andra verkar göra, utan hittat en form som passar oss.
    Brumma t.ex (vi är ofta väldigt eniga när det gäller trådar typ dessa) har valt en annan roll men hon förstår och respekterar den rollen jag har tagit.
    Jag har alltså inte gått in som en extraförälder, bör väl tillägga att vi även har gemensamt barn och inte ens det har krånglat till det, utan det har fungerat ändå.
  • Brumma

Förlåt men det där är nog en av de värsta "packa in folk i färdiga fack" kommentarerna som finns.

"Paketet" är inte samma för alla. Det är inte heller något som EN måste acceptera. Dvs, båda vuxna har valt ett sk paket. Bonusföräldern har valt en partner med barn. Föräldern har valt att leva med en partner som INTE är förälder till ens barn.

Att påstå att "man måste köpa hela paketet" är att sätta sig till doms över en hel massa människor som faktiskt har förmåga att själva välja hur de vill leva sina liv.

Alla separerade föräldrar VILL inte ha en partner att dela föräldraskapet med. De är nöjda och glada att själva ta huvudansvaret och se partnern som ngn som de har en kärleksrelation med. Tycker du att dessa föräldrar MÅSTE kräva av partnern att dela föräldraskapet?

Inte heller alla barn vill ha någon "ny förälder" som engagerar sig, uppfostrar osv. Tycker du att dessa barn inte har rätt att själva forma sina relationer?

Vad är det som gör att DU vet hur andra människor skall leva sina liv? Vad är det som gör att DU vet vad andra människors "paket" innehåller?

Och varför är det bara den nya som måste välja paketet. Borde det inte vara något som båda måste tänka på när de går in i ett förhållande? Skall man inte mötas i gemensam respekt?
  • Kriya

Ett bra utgångsläge i en familj är att fråga sig vad man önskar för varandra och hur man kan bidra till varandras lycka. Om alla i en familj har det utgångsläget, så brukar det mesta lösa sig. Om någon i en familj främst bara önskar saker för sig själv så förlorar familjen en högre, själslig dimension, dvs familjelivet blir meningslöst och ytligt. Jag tror liksom Sextiotalist att man inte bör utgå från något ideal, t ex 'ta hela paketet eller inget', det är viktigare att pussla ihop en balans som alla trivs med.

... får dock en viss känsla av att ts är aningen känslobedövad av någon anledning och undrar om det lite väl stora avståndstagandet från barnet beror på att hon befarar att relationen till pappan kommer ta slut?

• Anonym (ts)
    Kriya skrev 2016-02-19 17:50:03 följande:

Ett bra utgångsläge i en familj är att fråga sig vad man önskar för varandra och hur man kan bidra till varandras lycka. Om alla i en familj har det utgångsläget, så brukar det mesta lösa sig. Om någon i en familj främst bara önskar saker för sig själv så förlorar familjen en högre, själslig dimension, dvs familjelivet blir meningslöst och ytligt. Jag tror liksom Sextiotalist att man inte bör utgå från något ideal, t ex 'ta hela paketet eller inget', det är viktigare att pussla ihop en balans som alla trivs med.

... får dock en viss känsla av att ts är aningen känslobedövad av någon anledning och undrar om det lite väl stora avståndstagandet från barnet beror på att hon befarar att relationen till pappan kommer ta slut?

Intressant kommentar. Jag förstår hur du menar, tror jag, men samtidigt vill jag reservera mig för att hans unge inte är något jag räknar till min familj. Känslokallt? Kanske. 
    Jag tror inte det kommer ta slut, men klart det är lite skakigt i relationen, dock till stor del pga hans unge.
  • Anonym (ts)
    Brumma skrev 2016-02-18 20:53:26 följande:

Att du inte tar något ansvar tycker jag är en sak och något som är upp till er. Däremot tycker jag inte att man bör leva med någon man inte tycker om. Alls. Du skriver själv att barnet märker av att du inte är så engagerad, vilket i sig kan vara hekt ok - även föräldrar kan vara olika engagerade och alla är inte några "lekföräldrar" tex. Det brukar bli bra ändå.

Men märker barnet även av att du helst inte vill ha barnet där alls?

Du skriver det inte rakt ut men det låter som om du inte tycker speciellt bra om barnet eller att barnet är där på heltid?

Jag tror att sådant märks nämligen.

Så, jag tycker som sagt att det är ok att låta föräldern ta ansvaret för barnet, även om jag tror det kan ställa till problem i längden om ni vuxna inte har samma tanke där, och det verkar ni inte riktigt ha?

Däremot tycker jag inte det är bra om barnet känner av din aversion mot barnet. Ingen skall behöva känna sig oönskad i sitt hem.

Brumma skrev 2016-02-18 20:59:29 följande:
    Jag tror att det kan bli ett stort problem efter vad du beskriver.

Din sambo är egentligen inte nöjd med att du tar en avståndstagande roll, även om han verkar acceptera det. Frågan är om han skulle acceptera det om ni fick gemensamma barn? Då skulle särbehandling märkas ganska tydligt...

Jag tror det kan vara bra att ha en gemensam grundtanke om ansvar och engagemang innan man skaffar gemensamma barn, annars är risken stor för att det leder till stora konflikter mellan de vuxna.

Jag tror inte heller att barn mår bra av att särbehandlas från andra barn i familjen. Dvs, det är ok att inte älska sitt bonusbarn men man kan inte stänga ute barnet och särbehandla.

Så. Att gå in i ett förhållande där det finns ett barn sedan innan och inte ha gemensamma barn är lättare än att ta samma avståndstagande roll med gemensamma barn.
    Jag tror också det är det som kan ställa till/ställer till problem, att vi inte har samma tanke. Dock har båda varit tydliga med varandra så det är det som blir så märkligt. Jag kommer inte ändra mig och plötsligen agera den exemplariska styvmamman, utan det blir helt klart han som får acceptera detta upplägg. Det är dit vi är påväg tror jag. Kan han inte leva med det så är det ju upp till honom, så känner jag iallafall. Jag tycker inte särskilt bra om ungen, nej, och gör det jag kan för att det inte ska märkas. Sambon har själv sagt att han tror att jag skulle göra skillnad på ett eventuellt gemensamt barn och hans barn och att han inte gillar tanken på det. Ändå pratar han om en framtid tillsammans. Jag vet ju vad jag vill och tycker, och för mig är det naturligt att jag har en annan känsla för mitt barn (som inte existerar än) än för hans. Jag tror det mer blir upp till honom att komma underfund med om han vill leva med det. Jag vet ju inte om han skulle göra skillnad på ett sådant barn jämfört med hans tidigare barn, kanske skulle han kompensera sitt barn sedan tidigare? Jag har ingen aning.
  • Anonym (fia)
    Anonym (ts) skrev 2016-02-20 10:04:28 följande:
    Intressant kommentar. Jag förstår hur du menar, tror jag, men samtidigt vill jag reservera mig för att hans unge inte är något jag räknar till min familj. Känslokallt? Kanske. 
    Jag tror inte det kommer ta slut, men klart det är lite skakigt i relationen, dock till stor del pga hans unge.
    Precis, varför ska andras ungar räknas in i ens familj om man inte vill det?
  • Anonym (ts)
    MenKomIgemVaFan skrev 2016-02-18 21:01:39 följande:

Den där ungen kommer att få en fucked up bild av vad en familj är och vad kärlek är.

Det blir ju på ett sätt som en dysfunktionell familj, iom att hen bor där på heltid. Hen möts av en kärleksfull pappa och en...kall(?) styvmamma.

Varför vill du utsätta barnet för dig? Varför vill du utsätta dig själv för barnet?

Jag skulle aldrig bo tillsammans med någon som jag känner så illa för.

BioBonus skrev 2016-02-18 21:38:25 följande:

Vill du leva så här? Är det värt att offra dagar, veckor, år på ett liv du inte verkar må bra i? Vi har bara ett liv - ta vara på det och sträva efter lycka och harmoni. För din skull.

Mitt liv är toppen. Jag trivs inte med hans barn men accepterar det för vad det är. Jag ser en framtid med mannen och ser inte hans unge som ett hinder. 
    Varför kommer ungens bild av familj vara fucked up? Pappan och jag är mycket kärleksfulla mot varandra. Pappan är mycket kärleksfull mot ungen. Mamman är det säkert också mot ungen. Ungens familj är mig veterligen mamman och pappan, och så länge inte de brister i omsorgen ser jag inte var jag kan göra skada för att jag inte är kärleksfull och föräldraaktig inför barnet. Förlåt, men jag har jättesvårt att se var ungen hela existens och känsloliv hänger på mig. För mig är ungen min sambos unge och ungen bör se mig som pappas sambo. Det är inte tal om någon föräldrafigur. Jag ser bara inte självklarheten i att jag måste vara på just ett sätt för att allas liv ska fungera. Det här upplägget passar mig bäst, och tro mig, jag har testat olika metoder i detta så jag har inte bara valt att stänga av utan ser det som enda alternativet.
  • Anonym (ts)

Jag instämmer i Brummas kommentar om att paketet måste se olika ut för alla. Och att det går åt båda hållen. Förvånansvärt många glömmer detta och ser min "roll" som den enda med ansvar. Det är så många fler komponenter med som har lika/större ansvar. Jag förstår inte din kommentar riktigt. Menar du att jag måste intala mig själv att barnet är såsom mitt eget, att jag ska hysa känslor för barnet och ta ett föräldranasvar? Är det vad som är paketet och allt eller inget?
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2016-02-19 11:12:42 följande:

Jag tror att det blev fel från början för er.

Man vinner väldigt mycket på att se till att man har någon relation med barnet, om det är som en kompis, som en faster/moster, som en extraförälder eller som ett äldre syskon är egentligen ointressant. Det viktigaste att man skapar en relation med barnet som känns rätt för barnet och för dig (där har pappan noll att säga till om).
    Du gick in för detta till 100% och det var inte din grej och då blev det fel.

Aha, det har vi gjort helt fel, jag har (och sambons barn för den delen också) plockat russinen ur kakan, jag valde inte allt eller inget, jag valde de delar jag ville välja och för oss har det fungerat utmärkt, över 20 år senare så har vi facit i hand.

Att det fungerat beror nog på att vi inte har sett det så stelbent som många andra verkar göra, utan hittat en form som passar oss.
    Brumma t.ex (vi är ofta väldigt eniga när det gäller trådar typ dessa) har valt en annan roll men hon förstår och respekterar den rollen jag har tagit.
    Jag har alltså inte gått in som en extraförälder, bör väl tillägga att vi även har gemensamt barn och inte ens det har krånglat till det, utan det har fungerat ändå.
    Jag håller med. Tror också det blev fel. Han förväntade sig 100% och jag gick in för det för hans skull, utan att själv känna av hur det skulle bli eller kännas för mig. Det slog slint, absolut. 
  • smulpaj01
    Anonym (ts) skrev 2016-02-20 10:17:11 följande:

Mitt liv är toppen. Jag trivs inte med hans barn men accepterar det för vad det är. Jag ser en framtid med mannen och ser inte hans unge som ett hinder. 

Varför kommer ungens bild av familj vara fucked up? Pappan och jag är mycket kärleksfulla mot varandra. Pappan är mycket kärleksfull mot ungen. Mamman är det säkert också mot ungen. Ungens familj är mig veterligen mamman och pappan, och så länge inte de brister i omsorgen ser jag inte var jag kan göra skada för att jag inte är kärleksfull och föräldraaktig inför barnet. Förlåt, men jag har jättesvårt att se var ungen hela existens och känsloliv hänger på mig. För mig är ungen min sambos unge och ungen bör se mig som pappas sambo. Det är inte tal om någon föräldrafigur. Jag ser bara inte självklarheten i att jag måste vara på just ett sätt för att allas liv ska fungera. Det här upplägget passar mig bäst, och tro mig, jag har testat olika metoder i detta så jag har inte bara valt att stänga av utan ser det som enda alternativet.

Även om DU inte ser hans barn som ett hinder för din kärlek till mannen i nuläget så ska du veta att sånt ofta ändras om du får en egen unge med mannen.

Du kommer garanterat särbehandla din unge bättre och då mer än någonsin inte tycka att hans barn tillhör familjen. Det kommer också bli så att DU är den som står utanför eftersom din unge, mannen och hans barn alla ingår i samma familj - den enda som inte ingår är Du!

Vanligt är också att kvinnor som du anser att mannen särbehandlar sin förstfödda och att din unge inte får lika mycket uppmärksamhet.

I ert fall får man hoppas att det faktiskt blir så eftersom det annars blir väldigt synd om hans barn när ni eventuellt skaffar en unge tillsammans. Men bäst vore såklart om du kunde hitta en barnlös man att skaffa ungar med!
  • Anonym (ts)
    smulpaj01 skrev 2016-02-20 10:35:30 följande:

Även om DU inte ser hans barn som ett hinder för din kärlek till mannen i nuläget så ska du veta att sånt ofta ändras om du får en egen unge med mannen.

Du kommer garanterat särbehandla din unge bättre och då mer än någonsin inte tycka att hans barn tillhör familjen. Det kommer också bli så att DU är den som står utanför eftersom din unge, mannen och hans barn alla ingår i samma familj - den enda som inte ingår är Du!

Vanligt är också att kvinnor som du anser att mannen särbehandlar sin förstfödda och att din unge inte får lika mycket uppmärksamhet.

I ert fall får man hoppas att det faktiskt blir så eftersom det annars blir väldigt synd om hans barn när ni eventuellt skaffar en unge tillsammans. Men bäst vore såklart om du kunde hitta en barnlös man att skaffa ungar med!

Jag är inte missunnsam på något sätt. Alla får lov att ha sina relationer och skulle mitt barn och hans barn betrakta varandra som syskon så är det upp till dem. Jag är fortfarande barnets mamma (det hypotetiska barn som inte existerar alltså) och sambon kommer vara pappa till det. All får ha sina relationer men jag ser ingen anledning till att jag skulle se mig själv som utanför,och jag ser inte heller anledningen för dig att påtala något sådant - skulle jag inte vara familj med mitt eget barn? Alla har de relationer som de vill ha.
  • SupersurasunkSara

Det finns en risk att han, om ni får ett gemensamt barn, överkompenserar sitt barn för att du särbehandlar det och att du då kommer att bli irriterad för att han inte gör lika utan 'sätter sitt tidigare barn före'. Det är också stor risk att du då kommer att känna ännu mer aversion mor hans tidigare barn, känna att det kommer och stör, är i vägen och bli irriterade på att din sambo vill inkludera sitt tidigare barn mer än du är intresserad av.

Jag brukar inte alltid hålla med Smulpaj, men här tycker jag hon kommer med bra argument. Du, ditt barn och din sambo kommer att vara din familj. Men eftersom din sambo inkluderar även sitt barn så finns risken att du kommer att bli utanför, eller känna dig så iaf.
    Din sambo kommer troligen vilja ha med sitt barn på semestrar, äventyr ni gör på helger osv och då blir det kanske en uppdelning, han och hans barn gör sitt, du och ert barn annat, vilket kan skapa irritation hos dig; hans barn får sin pappa mer än ditt barn får det. Kanske kommer att känna dåligt samvete om ni gör något utan hans barn = han blir mindre rolig för dig och ert barn.

Kanske kommer ni klara detta galant, men tänk er noga för både en och tre gånger innan ni skaffar gemensamma barn.

• smulpaj01
    SupersurasunkSara skrev 2016-02-20 12:46:48 följande:

Det finns en risk att han, om ni får ett gemensamt barn, överkompenserar sitt barn för att du särbehandlar det och att du då kommer att bli irriterad för att han inte gör lika utan 'sätter sitt tidigare barn före'. Det är också stor risk att du då kommer att känna ännu mer aversion mor hans tidigare barn, känna att det kommer och stör, är i vägen och bli irriterade på att din sambo vill inkludera sitt tidigare barn mer än du är intresserad av.

Jag brukar inte alltid hålla med Smulpaj, men här tycker jag hon kommer med bra argument. Du, ditt barn och din sambo kommer att vara din familj. Men eftersom din sambo inkluderar även sitt barn så finns risken att du kommer att bli utanför, eller känna dig så iaf.

Din sambo kommer troligen vilja ha med sitt barn på semestrar, äventyr ni gör på helger osv och då blir det kanske en uppdelning, han och hans barn gör sitt, du och ert barn annat, vilket kan skapa irritation hos dig; hans barn får sin pappa mer än ditt barn får det. Kanske kommer att känna dåligt samvete om ni gör något utan hans barn = han blir mindre rolig för dig och ert barn.

Kanske kommer ni klara detta galant, men tänk er noga för både en och tre gånger innan ni skaffar gemensamma barn.

Tackar det är exakt så jag menar
  • Anonym (Drottningen)

barnet är inte TS barn och barnet har en mamma och pappa.Ts är inte otrevlig mot barnet.Vad ska hon göra?Leka bullmamma och så?Hon är ju ihop med barnets pappa,inte adopterat barnet.

• Ess
    Anonym (ts) skrev 2016-02-20 10:10:55 följande:
    Brumma skrev 2016-02-18 20:59:29 följande:
    Jag tror att det kan bli ett stort problem efter vad du beskriver.

Din sambo är egentligen inte nöjd med att du tar en avståndstagande roll, även om han verkar acceptera det. Frågan är om han skulle acceptera det om ni fick gemensamma barn? Då skulle särbehandling märkas ganska tydligt...

Jag tror det kan vara bra att ha en gemensam grundtanke om ansvar och engagemang innan man skaffar gemensamma barn, annars är risken stor för att det leder till stora konflikter mellan de vuxna.

Jag tror inte heller att barn mår bra av att särbehandlas från andra barn i familjen. Dvs, det är ok att inte älska sitt bonusbarn men man kan inte stänga ute barnet och särbehandla.

Så. Att gå in i ett förhållande där det finns ett barn sedan innan och inte ha gemensamma barn är lättare än att ta samma avståndstagande roll med gemensamma barn.
    Jag tror också det är det som kan ställa till/ställer till problem, att vi inte har samma tanke. Dock har båda varit tydliga med varandra så det är det som blir så märkligt. Jag kommer inte ändra mig och plötsligen agera den exemplariska styvmamman, utan det blir helt klart han som får acceptera detta upplägg. Det är dit vi är påväg tror jag. Kan han inte leva med det så är det ju upp till honom, så känner jag iallafall. Jag tycker inte särskilt bra om ungen, nej, och gör det jag kan för att det inte ska märkas. Sambon har själv sagt att han tror att jag skulle göra skillnad på ett eventuellt gemensamt barn och hans barn och att han inte gillar tanken på det. Ändå pratar han om en framtid tillsammans. Jag vet ju vad jag vill och tycker, och för mig är det naturligt att jag har en annan känsla för mitt barn (som inte existerar än) än för hans. Jag tror det mer blir upp till honom att komma underfund med om han vill leva med det. Jag vet ju inte om han skulle göra skillnad på ett sådant barn jämfört med hans tidigare barn, kanske skulle han kompensera sitt barn sedan tidigare? Jag har ingen aning.
    Det är självklart att man gör skillnad på egna och andras barn. Men man får behandla dem lika, tex att båda får en glass osv. Men större grejer kan du köpa till ditt barn och sen får det andra barnets mamma fixa åt sitt barn.
    Sen kommer det troligen att bli en del åldersskillnad mellan barnen, vilket också gör att det är rätt självklara skillnader mellan hur de behandlas. Barnet kommer dessutom att va så stort att det förstår att hen har sin mamma och du är mamma åt xx.
    Men sen instämmer jag med smulpaj, att tycker du redan nu inte om hans barn så kommer det definitivt INTE att bli bättre med ett gemensamt. Det kommer troligen att öka avståndet ännu mer mellan er. Men jag håller inte med om att du är den enda som kommer att känna det som om du inte tillhör familjen. Hans barn är ju också en utomstående som inte riktigt hör till. Ni andra kommer att dela vardagen alla dagar, när hans barn inte gör det alltid.
  • Ramiz

Ni måste sätta er ner å prata igenom vad han förväntar sig och vad du kan tänkas att ställa upp på. Och sen komma fram till en lösning.

Självklart hjälps ni åt, ni är en familj. Men inte om det går ut över hur du mår.

Tror att många karlar (finns säkert dom kvinnor som gör så med) gör det felet att lägga över ansvaret för sina barn till den nya kvinnan/mannen per automatik å vill att det ska vara en kärnfamilj.

Jag är med om exakt samma sak å mu har jag satt ner foten, det är hans barn, han får sköta hämtning/lämning bäst han vill själv. Självklart kan jag göra det när jag är hemma, men jag ska inte pausa mitt liv pga det..

Vill du, får du gärna pma mig :)

• Anonym (Svårt val)

Jag tycker inte att man kan begära att någon annan skall gå in och bry sig över någon annans barn och faktist ta ansvar mm över det. Givetvis förstår jag att det vore det aldra bästa men man kan inte sätta det som ett krav.

Svar på tråden Jag bryr mig inte om hans unge