• Crash Man

Hur skulle du reagera om du såg någon utsättas för våld?

Handen på hjärtan nu. Hur skulle du reagera om du såg någon främling bli utsatt för våld? Många säger att de skulle agera på något sätt, men hur många skulle verkligen göra det om det väl hände.

Det är en sak om man ser ett brott begås en bit bort så man har en möjlighet att smussla rram mobilen och ringa polisen, men om det hände i ett trångt utrymmet t.ex en hiss hur skulle du göra då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du reagera om du såg någon utsättas för våld?
  • lövet2
    lagge2 skrev 2016-02-20 22:08:14 följande:
    Nu är det ju svårt att veta om misshandel/övergrepp har ökat eftersom polisen själva nu har erkänt att de mörkat händelser för att inte allmänheten ska få reda på allt såsom Kungsträdgården mm mm mm mm mm.

Enligt min mening så har det aldrig förekommit så mycket knivvåld, så mycket gruppvåldtäkter/sexofredanden.

Att det är gäng som driver runt beror väl på att Löfvén välkomnat dem med sina skyltar.

Kanske är det bara en tillfällighet att knappt några tjejer vågar besöka badhus nuföritden....vad vet jag.
    Enligt din mening, ja. Hmmm ... Obestämd

Jag tror det hänger mycket på vilka glasögon man väljer att ha på sig.
  • lagge2
    lövet2 skrev 2016-02-20 22:10:15 följande:
    Enligt din mening, ja. Hmmm ... Obestämd

Jag tror det hänger mycket på vilka glasögon man väljer att ha på sig.
    Ja, det gäller att inte ha solglasögon på sig under kvällstid - det är år 2016 nu och det kan gå illa i landet Sverige om du inte ser upp  =)
  • Anonym (Lollouppåtlandet)

Hur mår du lagge2? Har granskat dina inlägg och trådar. Det ser inte friskt ut!

• Anonym (En fråga....)
    Anonym (Lollouppåtlandet) skrev 2016-02-20 22:41:58 följande:
    Hur mår du lagge2? Har granskat dina inlägg och trådar. Det ser inte friskt ut!
    Varför angriper ni lagge2.......Jo för att han skriver sanningen eller hur?

Det har aldrig funnits så många knivskärningar som under Lövens tid som statsminister.
    Det har ökat med bilbränder.
    Rån på barn, äldre.
    Våldtäkter har ökat både inomhus (badhus) som utomhus.

Jag kan rabbla hur många hemskheter som helst där vi utomstående måste agera när det gäller våld. Vi måste göra nåt.....antingen ringa 112 eller gå mellan våldet (vilket i sig är farligt).

Vakna upp nu ni som låssas att inget händer i dagens Sverige....som det är nu har de aldrig varigt tidigare.

• flygrl

Tycker nog det ser realistiskt ut och jag hade helt klart blivit skärrad om jag vart med i hissen. Sen frågar jag mig däremot med vilken rätt Bror Duktig typerna som gjort filmen utsätter andra oskyldiga för den ångest och stress en sån situation innebär för dom flesta människor. Sånt där kan ju fan utlösa ångest och göra människor djupt otrygga i sin vardag.

Att människor inte ingriper beror ju säkert oftast på rädsla. Jävligt otäckt va instängd på liten yta med en våldsam person och där ett ingripande kan sluta illa för en själv om den våldsamme bestämmer sig för attackera en själv. Förutsättningarna e också olika beroende på vem du e, va du har med i bagaget och självklart din egen fysiska styrka och förmåga hantera våld. Att begära att en kvinna på kanske 160 cm och 55 kg ska va beredd gå i fysisk närkamp med en ung man på säg 185 cm och 80 kg i ett slutet utrymme utan möjlighet fly e orimligt. Du kan också ha erfarenheter med dig som gör att du inte har modet ingripa. Tex. egna erfarenheter av ha utsatts för våld.

På nätet e alla tuffa & handlingskraftiga men man vet inte på förhand om man vågar göra nåt. Höga ideal e en sak, brutal verklighet en annan.

Själv har jag tyvärr ofrivillig erfarenhet av våldsamma sammanhang. Jag va med under tvång och mår än idag skit över det. Har försökt stoppa en rå misshandel av en oskyldig person men drabbades då själv av våld och insåg jag inte kunde göra ett skit. Mina 156 cm/49 kg räcker liksom inte långt mot stora hänsynslösa killar som dessutom bär vapen. Allt det där e avslutat kapitel men har format mig och gjort jag förlorat massa illusioner om mig själv och andra människor. Vet inte om jag skulle våga göra så mycket där i hissen. Förhoppningsvis. Men då med risken själv råka illa ut och jag har redan råkat illa ut i mitt liv fast jag bara e 18.

Har däremot inga tankar i stil med fair fighting och sånt. Optimalt vore en .357 Magnum i handen och möjlighet skjuta om de inte va risk träffa den stackars bruden eller andra oskyldiga. Ett skjutvapen kan funka som equalizer så även den som e stor och elak får backa eller dö av f****n blyförgiftning.

Sen tycker jag öht folk kunde försöka se varandra lite mer. Jag gillar Sverige skarpt men en dålig sak e att många svenskar tittar åt ett annat håll och knappt låtsas se en. Hur fan ska jag kunna lita på uppbackning från människor som konstant tittar bort och låtsas som man inte finns där?

• Anonym (Lollouppåtlandet)

Lagge2 och anonym(en fråga....) är samma person!

• Anonym (En fråga....)
    Anonym (Lollouppåtlandet) skrev 2016-02-20 23:54:26 följande:
    Lagge2 och anonym(en fråga....) är samma person!
    Där tog du verkligen fel. Jag vet inte vem Lagge2 är, men om du så tror så får det stå för dig.
  • Flash Gordon

Beror väl på vem det är som får stryk och vem som slår?

Inte särskilt troligt att jag skulle lägga mig i om jag är ute på stan en kväll och två förortsgäng börjar slåss med varandra på andra sidan gatan.

• Flash Gordon

Jaha, det ska vara att man står i en hiss och två börjar bråka?

Samma svar där då. Beror på vilka som bråkar.

Jag är givetvis inte dum nog att lägga mig om två förortskillar börjar tjafsa. Meningslöst att bli knivhuggen, eller värre, för deras skull. Som han som blev ihjälsparkad för att han sa åt någon att sluta pissa i en port.

• lagge2
    Flash Gordon skrev 2016-03-01 09:58:17 följande:

Jaha, det ska vara att man står i en hiss och två börjar bråka?

Samma svar där då. Beror på vilka som bråkar.

Jag är givetvis inte dum nog att lägga mig om två förortskillar börjar tjafsa. Meningslöst att bli knivhuggen, eller värre, för deras skull. Som han som blev ihjälsparkad för att han sa åt någon att sluta pissa i en port.

Tyvärr är det ju vanligt folk som blir rånade och knivskurna.....händer hela tiden nu i min stad. Jisses, vilken skillnad det har blivit på bara ett år.

Stora gäng som driver runt på kvällar och nätter.....rån, misshandel eller våldtäkt.
    Spännande "utmaning" som politikerna har gett oss.
  • Anonym (Pyret)

Jag är liten och klen och dessutom lätt handikappad så jag kan inte springa så fort. Jag skulle därför  inte försöka avstyra något på egen hand. Däremot skulle jag ringa SOS.

• Anonym (Trupp)

Jag ingriper. Det är omöjligt att i förväg dägahur men jag hari alla fall alltid gjort det hittills. Om någon rent fysiskt ger sig på en annan så kan det faktiskt hjälpa att bara ryta till och fråga vad den gör.

Jag är liten och klen så jag är inte till hjälp på något annat sätt om det gäller vuxna eller tonåringar.

• Zadre

Jag vet inte. Är ganska säker på att jag skulle göra något iallafall.
    För en massa år sedan så var jag med en kompis och en grupp med hennes vänner ute på krogen. När vi sen lämnade ställen så gick vi förbi en grupp ungdomar (vi var i samma ålder) och det var bråk på gång för en kille hade en annan upptryckt mot en mur medans en skrikande tjej slet i killen och försökte få honom att släppa. Jag började sakta ner och tankar som att springa efter vakterna från krogen bara ett par hundra meter därifrån eller att hoppa på killen själv flashade genom huvudet. De andra tjejerna jag var mer tog dock tag i mina armar och började dra mej därifrån. "Titta inte!" sa dom. Jag vände mej om och kollade vad som pågick och då låg den stackarns killen på marken och blev sparkad i ansiktet av den andra killen medans tjejen sprang i cirklar och skrek hysteriskt. De andra ungdomarna verkade mest titta på.
    Är ganska säker på att jag skulle gjort nåt om de andra jag var med inte stoppade mej.

• Anonym (Trupp)
    Zadre skrev 2016-04-26 18:22:36 följande:

Jag vet inte. Är ganska säker på att jag skulle göra något iallafall.

För en massa år sedan så var jag med en kompis och en grupp med hennes vänner ute på krogen. När vi sen lämnade ställen så gick vi förbi en grupp ungdomar (vi var i samma ålder) och det var bråk på gång för en kille hade en annan upptryckt mot en mur medans en skrikande tjej slet i killen och försökte få honom att släppa. Jag började sakta ner och tankar som att springa efter vakterna från krogen bara ett par hundra meter därifrån eller att hoppa på killen själv flashade genom huvudet. De andra tjejerna jag var mer tog dock tag i mina armar och började dra mej därifrån. "Titta inte!" sa dom. Jag vände mej om och kollade vad som pågick och då låg den stackarns killen på marken och blev sparkad i ansiktet av den andra killen medans tjejen sprang i cirklar och skrek hysteriskt. De andra ungdomarna verkade mest titta på.

Är ganska säker på att jag skulle gjort nåt om de andra jag var med inte stoppade mej.

Risiga vänner. Ni hade gott kunnat komma till nytta. Vad jag förstår av dig så var ni minst tre? Och dessutom då den tjejen som redan stog där och försökte göra något åt det. Skäms på dina vänner...
  • Smastor

Jag är en dålig människa och skulle bekämpa eld med eld :p

• Thotis90

Jag som har levt med våld i nära relation och vet hur jävligt det kan vara hade garanterat gjort någonting, för det önskar jag att någon hade gjort för mig när jag var mitt i det. Det kan rädda liv!

Livet med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Anonym (26)

Som flera anda nämnt beror det på om jag har mina småbarn med mig eller inte, jag skulle inte göra något för att riskera att de utsattes för någon fara. Min mamma reagerade impulsivt och la sig i om hon såg något som inte var okej på "stan" när vi var små, fantastiskt civilkurage men jag kommer ihåg att det kändes otryggt och obehagligt för oss barn som var med. Inte heller nu som höggravid skulle jag göra något handgripligen, om det inte handlade om barn/ungdomar under typ 15 år.

Jag såg en kille som tog stryptag och slog på sin flickvän en gång när jag inte hade barnen med mig. Flera vuxna män stod och tittade på utan att ingripa och jag som ensam tjej (typ 170 lång o 55 kg då) reagerade instinktivt och gick fram och skrek " Vad fin håller du på med, låt henne va!". Killen kom av sig och slutade, tjejen verkade tacksam men hemskt att ingen av de andra reagerade.

Det är lätt att skriva att man absolut skulle ingripa men när det väl gäller kan man ju drabbas av chock och panik, men det minsta jag tycker man ska göra är att iaf dra sig undan och ringa polis.

Svar på tråden Hur skulle du reagera om du såg någon utsättas för våld?