• JohannaSaGo

Ångest inför att berätta..

Hej! Kan någon förklara för mig att det är OKEJ.
    Det är så att jag började ett nytt jobb förra året i September. 100%.

Chefen frågade mig i December om jag har några planer på att te.x börja plugga, eller sluta nu närmaste tiden. Hur jag kände.. 
    Och jag har/hade inga planer på att sluta eller börja skola. 

Så i Januari fick jag påbörja en massa utbildningar på jobbet som gör mig lite mer "full skillad" och skämtar om att jag har ett livslångt kontrakt hos dom, samt att dom ska förlänga mitt kontrakt som nu är ett vikariat.

Problem (för dom) är att jag i slutet av Januari fick reda på att jag är gravid och är nu i v8. 

Jag tänker vänta tills ungefär vecka 12-13 med att berätta men jag har sån ångest över nätterna om detta.. 

Att dom har "satsat" på mig eftersom dom inte tror jag ska sluta inom snar framtid. Känns som att dom kunde utbildat någon annan istället :(

Är jag larvig?? Tror chefen kommer tänka "så onödigt att vi utbildade henne när hon ska gå och bli gravid, det borde hon berättat att hon försökte bli gravid"

Men samtidigt var det ju ganska oplanerat.. nae fy =( jag tänker för mycket.. 

• Svar på tråden Ångest inför att berätta..
  • Anonym (Nn)

Jag känner med dig ts.

Satt i samma sits. Jag fick en ny position på jobbet. En helt ny tjänst, ny avdelning som jag skulle starta upp.

Blev helt oplanerat gravid. Hade sån ångest stt berätta för chefen. När jag väl berättade det för chefen ursäktade jag mig väldigt mycket. Såhär i efterhand när jag tänker på det så gick det nästan att tolka som att "om det är olämpligt gör jag abort". Men chefen tog det bra.

Det planerades att jag skulle jobba ganska nära inpå bf, men hann bara jobba knappt 2 månader efter uppstart innan jag fick prematuravärkar och öppnade mig i v 29, så blev inlagd på sjukhus.

Men till min förvåning ringde chefen någon gång i veckan och frågade hur det var med mig.

Hoppas din chef är lika förstående som min var.

• Curlingmorsan

När ni pratade om det här i december så visste du ju inte. Och om det nu var oplanerat så var det ju inget du kunde veta heller. Men däremot vet du nu, så hade jag varit du så hade jag berättat direkt. Talat om att det fortfarande är väldigt tidigt men att du vill att hen ska veta redan nu.

• Anonym (samma)

Jag förstår dig verkligen ts, jag kommer ev få förlängning av mitt vik i 6-12 mån, i så fall börjas det nya viket typ en mån innan bf....

Vi har ej skrivit papper eller så än, men är orolig om ja kan dölja min graviditet. Är i v 7 o mår asilla... Jag hoppas på att alla papper blir klara, sen blir jag mest sur för varför verkar alla chefter förutsätta att mamman ska ta den mesta ledigheten? Jag o man ska försöka göra så jag i alla fall kan jobba 25-50 %

Ha inget dåligt samvete TS

• PinkSugar
    AnkiC skrev 2016-02-19 21:37:58 följande:
    Så kvinnor ska inte ha samma chans till fortbildning/utveckling som män då anser du?
    Jo, men tack vare sådana som TS kommer allt mindre chefer våga satsa på kvinnor. Chansen är nu större att chefen kommer prioritera män vid vidareutbildningar eftersom han kommer ihåg TS illojalitet. 
  • Anton84

De flesta skaffar barn ingen viss ålder. Det är en del av livet och det vet de flesta chefer. Dina chefer har förmodligen barn själva.

Du ska ju förmodligen jobba där ett tag, vad spelar det för roll i det långa loppet med barnpauser?

• Anton84
    PinkSugar skrev 2016-02-20 08:23:37 följande:

Jo, men tack vare sådana som TS kommer allt mindre chefer våga satsa på kvinnor. Chansen är nu större att chefen kommer prioritera män vid vidareutbildningar eftersom han kommer ihåg TS illojalitet. 

FYI så blir männen också föräldrar och många tar ut föräldraledighet och vabb i dagens samhälle.

Samhället tjänar inte på att folk inte vågar skaffa barn pga arbeten. Dessutom skulle jag säga att föräldrar är den bästa arbetskraften, vi är sjukt effektiva och duktiga på att planera eftersom vi har strikta tider att förhålla oss till.
  • Anilo
    Hur kan det vara illojalt att bli gravid? Hade du upplevt att hon var det om någon kört på henne med sin bil och hon varit sjukskriven i ett år??
    När tycker du att det hade passat bäst att hon blev gravid, utifrån företagets perspektiv alltså? Eller det bästa kanske hade varit om hon steriliserade sig?
  • Anonym (Lisa)
    PinkSugar skrev 2016-02-19 21:31:43 följande:

Tack för att du förstör för oss andra kvinnor i arbetslivet.

Vänta tills du själv skaffar barn :)
  • AnkiC
    Så då anser du att även män ska berätta för chefen så fort hans fru väntar barn då? Eller slipper männen det? Då bör chefen fråga alla män också om de tänkt vara ledig något framöver för det kan jag lova dig att de inte gör. Ska män kunna få barn och ändå satsas på och inte kvinnor? Ska man göra skillnad?
  • JohannaSaGo

Varför ens anta att det är en manlig chef? Du är bara korkad.

• JohannaSaGo

Tack för alla svar! Känns bättre. Kommer berätta redan nästa vecka och sen får chefen ta det hur hon vill. Det är mitt liv, jag blir 30år och det är mitt första barn. :)

• Efraim Barkbit

Kära TS!

Jobbar du på en arbetsplats där man inser det faktiska värdet av personalen så kommer de se din graviditet som en tillgång. Du kommer väl tillbaka? Familjeliv berikar och gör människor helare i sin yrkesroll.

Som det klassiska exemplet där Ekonomichefen säger till VD:

- Tänk om vi utbildar personal och de slutar?

VD svarar:

- Tänk om vi INTE utbildar dem och de stannar.

• Anonym (Yes)
    JohannaSaGo skrev 2016-02-20 10:27:32 följande:

Tack för alla svar! Känns bättre. Kommer berätta redan nästa vecka och sen får chefen ta det hur hon vill. Det är mitt liv, jag blir 30år och det är mitt första barn. :)

Precis!!! Viktigt att tänka så. Jobbet är inte viktigare än dig själv. Det lärde jag mig efter en sjukskrivning på två år. Man ska följa sig själv.
  • Så vit
    Det är väl snarare såna som dig man inte vill ha som chef som är helt inskränkt och bevarar omoderna samhällsstrukturer.

Till ts, självklart ska du inte ha dåligt samvete för detta. Du kunde ju inte veta att du skulle bli gravid just nu och även om . Det värsta är att även om man upplever att man har en bra arbetsplats och bra chef så skulle arbetsplatsen/chefen förmodligen ersätta dig utan att ens blinka, om det skulle hända något på arbetsplatsen. Om du tror att din chef inte skulle satsa på dig och istället välja någon annan om du berättar att du är gravid och kommer att var föräldraledig så innebär det ju i praktiken att du straffas för att du känner en lojalitet mot arbetsgivaren.
Svar på tråden Ångest inför att berätta..