• *Ida*

Hjälp fruktansvärt illamående vad rekommenderas att äta ?

Hej.

Jag går in i v 7 om ett par dagar. Men idag när jag vaknade upp mådde jag så fruktansvärt illa att ja inte vet vart ja ska ta vägen.

Tips på saker som slinker ner lätt fast illamående sitter i halsen ?

• Svar på tråden Hjälp fruktansvärt illamående vad rekommenderas att äta ?
  • MyDestiny

För mig funkar vitt bröd med smör tex frallor, tunnbröd, Rostmackor. Filmjölk eller färsk frukt tex apelsin, äpple är gott också.
    Du får försöka hitta det som funkar för dig..
    I min förra graviditet gick illamåendet över runt v 14-15 så jag försöker bara hålla ut och tänka att det blir bättre....

• happylife

Kalla vindruvor, glass, ostfralla, fil med start, melon, kardemummaskorpor, hallon/blåbärkräm, våfflor med sylt, fiskpinnar med spenat! Mina favoriter, mår pyton!

• annieh897

För mig funkade vitt rostat bröd, glass, yoghurt och apelsiner. Levde på det i 1,5 månad.

• Anonym (Vania)

När man mår så illa så vill man inte ens tänka på att röra på sig. Men det hjälper. Det finns t.o.m forskning på det. Det hjälpte mig. Jag tränade väldigt lätt, liten pulsökning typ promenad.

• Ymsan

Salta kex, skorpor och glass. Te och vatten funkade att dricka

• varmlanning

Fil med musli. Apelsiner. Melon. Gärna färska bär. Banan. Rågbröd med filadefiaost och kalla grönsaker. Kött kan jag knappt äta så jag köper musli med mycket nötter i osv bara för att få i någon typ av näring.

• Snelson

I början av min graviditet mådde jag mycket illa. Jag åt fil till frukost, lunch o ibland kvällsmål. Var kanon och det enda jag tyckte var gott!

• Murvel82

Det här hjälpte mig att överleva, trots fruktansvärt mycket kräkande..
    Generellt sett funkade kall mat bättre än varm, lättare att behålla. 

Riskakor
    Toast
    Iskall körsbärssaft
    Lemonad
    Ljummet potatismos
    Små bitar äpple
    Ärtor på burk
    Lite chips ibland
    Ginger Ale
    Isglass

Lycka till! 

• Emibjn

Hej! 

Måste tipsa dig om att dricka vatten med skivad ingefära i! Jag lät det stå och dra i en kanna. Det är faktiskt det enda som verkligen har hjälpt mot mitt illamående på ett sätt så att det har försvunnit. Min barnmorska tipsade mig om ingefära-kapslar. Det testade jag dock inte så jag vet inte hur de är. 

Annars tyckte jag det var väldigt gott med citron och granny smith äpplen. Det tog inte riktigt bort illamåendet, men det kändes allmänt fräschare och friskare på något sätt. 

Hoppas du hittar något sätt som fungerar för dig!

• Anonym (A)

Sorbet.

Fick lite konstiga blickar när jag bad om sorbet som förrätt på en tjänsteresa, men sedan kunde jag få i mig en lätt måltid.

• Irmisans

Skivad gurka gillar jag! Apelsinfestis, yoghurt, råa morötter, äpple, blåbär, mm funkar också bra.

Bästa tipset är jag kan ge är dock inte vad man ska äta, utan att äta lite och ofta. Varannan timme äter jag för att få det att funka.

Går det dock inte över så finns det medicin att testa som man kan köpa receptfritt. Åksjukearmband lindrar en del för mig så det kan vara värt att testa!

Lycka till!

Oplanerad Mamma
  • Anonym (Vi är flera)

Jag är precis i samma läge, mår illa, när jag äter blir det bättre för stunden, sen är det hoppa i sängen för att sova. Fruktansvärt. Jag försöker äta ljust bröd och saft, vatten går inte.

• Margaux

Å ljuva minnen....
    Jag levde på salta kex, vitt bröd med ost! Lemonad, ginger ale och Coca Cola...
    Så gillade jag färska vårrullar och sushi. Men absolut inte lax. Hatade all typ av lax som gravid. Stek lax kräktes jag av bara doften av...
    Ingefära hjälper mot illamående så prova det...

• Anonym (Jo)

Jag åt mkt risgrynsgröt med äppelmos, kanel och mjölk. När jag var gravid och hade svårt att äta. Det är mild mat. Finns färdiga "korvar " i affären. Åt också leverpastejsmörgåsar, röda äpplen och vindruvor. Jordgubbar på sommaren.

• lövet2

Mariekex och saft direkt på morgonen. Hade på nattduksbordet och åt innan jag klev upp. Sedan blev det mest isglass och fruktsallad.

Svar på tråden Hjälp fruktansvärt illamående vad rekommenderas att äta ?