• SweetJune

Hur länge brukar era barn vara magsjuka?

Hur länge brukar era barn vara magsjuka, dvs från det att de insjuknar och sen är friska för att kunna gå till förskola (48 timmar symptomfria, mår bra)?

• Svar på tråden Hur länge brukar era barn vara magsjuka?
  • Carambolan

Har bara hänt några enstaka gånger, men då har de varit dåliga i 2-4 dagar, dvs borta från förskolan en vecka ungefär.

• Natulcien

Vår 5-åring har haft magsjuka två gånger, och då har han kräkt 1-2 gånger. Sen har han mått bra, och vi har väntat 48 timmar. Så 3 dagar har han väl varit borta. Men som sagt, bara magsjuk ett halvt dygn, sen är det ju 48-timmarsregeln som har gjort att han varit hemma längre.

• Egon den stora

Spy i ett till tre dygn är väl normalt, men jag har varit med om en vecka också, då är man rätt slut.

• cosinus

De flesta magsjukor vi får så är barnen sjuka en dag och sen då i karantän 2 dagar till. Typ sjuk måndag och hemma ti-ons för sakens skull.

Undantag finns såklart men de är rätt ovanliga

• Emy88

Mina barn har precis haft sin första magsjuka. Har kräks och haft diarré i sex dagar, nu tror jag att det äntligen har släppt. Men de blir ju hemma både imorgon och på tisdag så alltså 1,5 veckas vabb.

• SweetJune
    Emy88 skrev 2016-02-21 18:44:54 följande:

Mina barn har precis haft sin första magsjuka. Har kräks och haft diarré i sex dagar, nu tror jag att det äntligen har släppt. Men de blir ju hemma både imorgon och på tisdag så alltså 1,5 veckas vabb.

Tråkigt att höra men skönt att de mår bättre. Gick ni till vårdcentralen för att få ett sjukintyg (förlängd vab). Min son har haft det nu sen i onsdags och går inte över..
  • Anonym (olika)

Äldsta barnet (11 år) har aldrig haft diarré. Enbart kräkt 1 - 6 gånger så max 5h + 48h. 
    Jag själv är likadan. 
    Yngsta barnet (4 år) har varje gång även fått diarré som håller i sig ett par dagar så det blir betydligt fler dagar hemma för honom. 
    Sambon är som yngsta barnet fast värre. Inte många gånger han blivit dålig, men blir han det så kräks han minst 20 ggr och blir helt utslagen.

• isolande

Mina barn kräks 1-2 ggr i sängen på natten, sen är de pigga som mörtar. Jag däremot blir ju urdålig i 2 dygn...

• isolande

Går till dagis och jobb 48 timmar efter sista symptomet. Alltid. Det är fri jakt på såna som bryter mot det...

• Butterscotch

Jag kan knappt minnas när magsjuka inte inneburit en kräkning och sen hemma med friska och pigga barn i två dagar innan de är välkomna tillbaka på dagis.

• SweetJune

Sonen har kräkt nu i 5 dagar.. Hade uppehåll i ca 2 dygn och kräkte precis igen.. Går aldrig över

• Litet My

Ena dottern får alltid bara symptom 1/2 dag och är som vanligt sedan. Stora minns jag inte det var så längesedan och lilla har aldrig haft.

• pigglet

Vi är experter på magsjuka  :(
    Fanns det möjlighet till att vaccinera mot det skulle jag inte tvekat när barnen var yngre. De kräktes oavbrutet i nästan ett dygn, alltså varje kvart ungefär. Dessutom börjar det om efter något dygn. Värsta varianterna har hållit på 2 veckor - då håller man sig för skratt vill jag lova. 2 av dem har blivit inlagda ett par gånger... Och till råga på allt har vi en enorm förmåga att få just magsjuka, i förskoleåldern hann vi över 50 vändor.

Nu, med alla barn i skolåldern, blir 2 av dem friska efter några timmars kräkningar. Äldsta barnet har dock fortfarande en förmåga att bli riktigt dålig. Hon ligger och kvider "Döda mig" efter något dygn. Just det där att kroppen hakar upp sig och fortsätter kräkas hysteriskt timme efter timme, trots att det inte finns något alls att kräkas upp, det är tortyr.   :(

Svar på tråden Hur länge brukar era barn vara magsjuka?