• Villhabarn29

Kommer du att göra ett kub+nupptest?

Jag tillhör den extremt nojiga kategorin. Jag har kontrollbehov och vill skydda mig själv med information. Jag är 29 år och lätt överviktig (men tränar och så). Tänker att jag ligger i riskgrupp.

Jag kommer kräva kub- och eventuellt nupptest. Än så länge är jag inte påläst då jag just bara passerat bim.

Kommer du att göra testen? För och nackdelar? Tankar och rädslor?

I ärlighetens namn tror jag inte jag kommer vilja föda ett sjukt barn. Det låter egoistiskt, jag vet. Men jag vill hålla ihop som människa. . Det är väl en stor prövning nog med ett friskt barn tänker jag.

• Svar på tråden Kommer du att göra ett kub+nupptest?
  • sairda

jag gjorde testet mest för att jag hade svårt att förstå att jag skulle ha barn, jag ville se att fostret levde för jag va så orolig att det skulle ha dött, i finland där jag bor gör man rul i v 21, för mig va det otänkbart att gå så många veckor utan att ens ha sett att barnet lever och det skulle stressat ihjäl mig, så varför inte åka och se bebisen när man har chansen tänkte jag :) sen ville jag veta om det fanns en stor risk att få ett sjukt barn för att förbereda mig, trots att jag vet att risktalet inte är " Säkert " alls fast man skulle få ett lågt tal, men jag fick 1:10 000 och nackspalten var 0.95 och hon sa det är normala siffror och allt såg bra ut, har nu 45 dagar kvar till bf och jag ska få en son :) jag är glad att jag tog chansen dels för att lugna mig själv och se att han levde och bara för att få se att allt ser bra ut i den veckan, tex att hjärtat och andra organ växer rätt :) 

• summa21
    Carabellis kusp skrev 2016-02-24 18:53:27 följande:

4 mm! Din då?

3,5.

Vad fick du för sannolikhet för syndromen?
  • Carabellis kusp
    summa21 skrev 2016-02-25 18:07:51 följande:

3,5.

Vad fick du för sannolikhet för syndromen?

1:2 på alla. Men när jag 3 dagar senare kom till fostermedicin mätte läkare till 3,4 och sa glatt att det här ska nog ordna sig. Vågade inte hoppas dock...
  • summa21
    Carabellis kusp skrev 2016-02-25 18:30:00 följande:

1:2 på alla. Men när jag 3 dagar senare kom till fostermedicin mätte läkare till 3,4 och sa glatt att det här ska nog ordna sig. Vågade inte hoppas dock...

Men allt har väl sett fint ut hitills?
  • Curlingmorsan

Jag gjorde KUB. Skulle aldrig frivilligt göra fostervattens- eller moderkaksprov pga missfallsrisken. Om jag hade fått hög risk på KUB så hade jag gjort det, men inte direktion första alternativ.

• LaFontaine
    Curlingmorsan skrev 2016-02-25 21:45:39 följande:

Jag gjorde KUB. Skulle aldrig frivilligt göra fostervattens- eller moderkaksprov pga missfallsrisken. Om jag hade fått hög risk på KUB så hade jag gjort det, men inte direktion första alternativ.

Jättedum fråga, men erbjuds det nånstans ens som första alternativ?
  • Vinterblomma85
    LaFontaine skrev 2016-02-26 08:40:29 följande:

LaFontaine skrev 2016-02-26 08:40:29 följande:

Den MVC där vi går erbjuds KUB, men det är givetvis frivilligt. Om man får ett avvikande resultat på KUB-testet finns det möjlighet att gå vidare med fostervattenprov, som också är frivilligt. Dessförinnan erbjuder vår MVC att man gör ett NIPT-test som är ett vanligt blodprov som med relativt hög säkerhet anger risken för tex vissa kromosomavvikelser. Så tack vare Nipt behöver man oftast inte gå vidare med fostervattenprov och de risker som kan innebära.
  • LaFontaine
    Vinterblomma85 skrev 2016-02-26 10:00:01 följande:

Den MVC där vi går erbjuds KUB, men det är givetvis frivilligt. Om man får ett avvikande resultat på KUB-testet finns det möjlighet att gå vidare med fostervattenprov, som också är frivilligt. Dessförinnan erbjuder vår MVC att man gör ett NIPT-test som är ett vanligt blodprov som med relativt hög säkerhet anger risken för tex vissa kromosomavvikelser. Så tack vare Nipt behöver man oftast inte gå vidare med fostervattenprov och de risker som kan innebära.

Jo, så långt var jag med. Vi hoppar nog över KUB och går direkt på NIPT. Däremot funderade jag på om nån fortfarande erbjöd fvp som förstahandsalternativ, innan KUB var gjort.
  • Vinterblomma85
    LaFontaine skrev 2016-02-26 10:38:57 följande:

Jo, så långt var jag med. Vi hoppar nog över KUB och går direkt på NIPT. Däremot funderade jag på om nån fortfarande erbjöd fvp som förstahandsalternativ, innan KUB var gjort.

Känns inte sannolikt att vården skulle gå på fvp i första hand i allmänhet.
  • Villhabarn29
    Vinterblomma85 skrev 2016-02-26 10:00:01 följande:

Vilken helt fantastisk mvc du har! Här i Sundsvall måste jag betala 2500 för KUB och NIPT görs endast i Umeå vilket för övrigt var ett test min bm ratade pga det inte låg hos landstinget än. Jag har bara läst bra om det. Det kostar 8500 kr i Umeå.
  • Moorii
    Villhabarn29 skrev 2016-02-26 10:46:54 följande:

Vilken helt fantastisk mvc du har! Här i Sundsvall måste jag betala 2500 för KUB och NIPT görs endast i Umeå vilket för övrigt var ett test min bm ratade pga det inte låg hos landstinget än. Jag har bara läst bra om det. Det kostar 8500 kr i Umeå.

Oj, vad olika det är! På mvc här i Göteborg kostar kub 1500, men vi valde att göra det privat och då kostade det 1900.
  • Vinterblomma85
    Moorii skrev 2016-02-26 11:30:49 följande:

Oj, vad olika det är! På mvc här i Göteborg kostar kub 1500, men vi valde att göra det privat och då kostade det 1900.

Det kanske jag skulle ha sagt att vi går på en privat mvc som vi bekostar själva och då ingår kub-testet. För Nipt får man lägga till lite.

Hörde för övrigt att vissa landsting tittar på att upphandla Nipt för alla gravida, men att det det går lite trögt bland annat pga att kostnaden i nuläget är så hög per test.
  • HCS

I vårat landsting görs inte KUB det heter nåt annat och görs om man hinner fylla 35 innan barnet föds. Skulle jag varit i den åldern skulle jag kanske göra det, men känner inget behov av det. Skulle inte riskera mf för ett fostervattenprov för att riskvärdena var lite höga. Det känns fel. Stora fel upptäcks på RUL. Många barn föds fullt friska trots lite sämre värde vid KUB.

• Carabellis kusp
    Vinterblomma85 skrev 2016-02-26 10:44:50 följande:

Känns inte sannolikt att vården skulle gå på fvp i första hand i allmänhet.

Man kan absolut göra fvp/mkp utan att ha gjort kub eller nipt innan. Kanske måste man motivera sig dock
Svar på tråden Kommer du att göra ett kub+nupptest?