• Rusticola

Barnens första funderingar kring sex

Hej!

Har två barn, 7 och 10 år. Båda har börjat bli nyfikna på vad sex är för något (Ingen av dem har nån tanke på att ha sex själv utan de undrar bara av nyfikenhet).

Min tanke när minstingen i smyg med två kompisar gick in på en hemsida för sexleksaker för att där titta på dildos od och satt och fnissade i soffan var denna:

Kul med nyfikenhet, självklart har barn rätt i att undra och ta reda på. Men jag vill ju inte att ni ska se ngt otrevligt/otäckt på nätet så jag vill vara med och kolla och förklara vad det är för något. Sagt och gjort, när kompisarna åkt hem sate jag mig med sjuåringen och sökte efter sex på nätet... men på sidor för barn/unga hittade vi mest om skydd/sjukdommar/kärleksbekymmer/läggningar od och det är ju på tok för tidigt då sjuåringen inte relaterar alls till sig själv ed ännu utan bara vill veta vad sex är för något. Porr ville jag inte söka på eftersom jag inte vill pressa på honom mass saker han inte alls trodde fanns (avsugningar/gruppsex od). Jag ville bara hitta någon vanlig kärleksakt med vanligt samlag så han fick sin nyfikenhet stillad men inte ens när jag söker själv hittar jag något sådant. Kollat efter filmklipp också. Tänker att det borde finnas någon youtubekanal ed med "pk-sex" för att stilla barnens nyfikenhet där de kan få titta och fnittra själva.

Vad tycker ni?

Har någon ngt förslag?

• Svar på tråden Barnens första funderingar kring sex
  • Alexi

Fast behöver man verkligen se ett samlag bara för att man är nyfiken? Kan inte man bara låta den nyfikenheten vara tills de själva har sex?

• Royalle

Man måste ju inte titta. Förklara istället vad som händer. Min åttaåring har väldigt bra koll då vi har gård och hon har sett det mesta med de djuren, både seminering och naturligt

När hon frågat har jag bara förklarat.

Sen finns en gammal tecknad serie som visar kroppen, och bland annat ett avsnitt om hur barn blir till. Sök på En cellsam historia.

• Alexi

Ser just ett inslag på Aktuellt om program om sex för barn. Finns tydligen någon tecknat program från Barnkanalen om Snoppen och Snippan. Och ett norskt program som visar allt.

• Fru Ve

Låna lämpliga barnböcker på biblioteket istället tycker jag. Tror det är bättre information än på nätet. Läs tillsammans med barnen.

• Rusticola

Tack för alla svar, funderar vidare. Att jag vill hjälpa dem hitta vad de söker även om de "egentligen är för små" har två skäl. Dels att de kommer leta reda på det själva ändå men då med kompisarnas påhejad om dåliga sidor i stället för med mitt omdöme, dels att jag inte vill att de ska "upptäcka själva" och behöva uppfinna hjulet på nytt utan i stället vara avslappnade och förberedda så att de slipper göra om massa misstag eller vara oroliga och rädda för något som ingen ville prata med dem om. Sex är ju härligt och inget att dölja eller skämmas över.

• Rusticola

Kan ju tillägga att de har full koll på allt det tekniska kring ägg och spermier od, de har de haft länge. Det är inte det jag söker för det kan jag enkelt förklara själv. Det är själva sexet och vad man har för sig då de är nyfikna på.

• Lena

Då är nog det norska barnprogrammet om sex helt rätt. Ska finnas på youtube.

• Elin 834

Läs Håkan bråkan och bebismysteriet. Den förklarar sex så himla bra.

• Rusticola

Tittade på nrk:s "Pubertet" (norska programmet) och det är ju verkligen strålande bra! Precis så jag tycker man ska prata om sex och kön. Rakt, enkelt och inget gamaldags sensurerande och skuldbeläggande av sexualiteten! Dock vänder det sig ju till barn i puberteten så möjligen kan 10-åringen se det men för mindre barn känns det fel att fokusera på vad som händer i puberteten när han har sex år kvar. Ska läsa Håkanboken och se om jag hittar vad vi söker...

Återigen tack för tips!

Svar på tråden Barnens första funderingar kring sex