• Bits1975

Fostret är inte en person?

Hejsan!

Jag skulle vilja dela med mig av lite svåra funderingar som vi säkert kommer att tycka allt möjligt om. Det handlar om abort.

Jag tyckt generellt att abort skall utföras när det behövs och vill inte förbjuda något, men egentligen är jag "emot", framförallt när det används som ett preventivmedel, vilket jag vet förekommer, det har antagligen att göra med min livsåskådning i det stora hela.

Idag läste jag dessa två artiklar som berörde mig på ett sätt:

www.expressen.se/nyheter/skoterska-skar-foster-ur-kvinnans-mage/

edition.cnn.com/2016/02/23/us/unborn-baby-cut-from-womb-verdict-colorado/index.html

Det är samma historia, men på svenska och engelska.

I korthet så handlar det om en 26 årig kvinna, som var gravid i sjunde månaden med en flicka. Hon åkte hem till en kvinna som hon hade haft kontakt med på craigslist, där kvinnan utgav sig för att sälja begagnade mamma och babykläder.
    När den gravida unga kvinnan kommer dit, blir hon attackerad med slag och en kniv. Förövaren skär ut babyn ur sin mammas mage och lägger den i ett badkar. Mamman lyckas svårt chockad låsa in sig i ett rum, och kontaktar polisen som sedan lyckas lokalisera henne. Förövaren säger till sin dåvarande pojkvän som dyker upp (han märker inte den inlåsta kvinnan) att hon fått missfall och fostret ligger i badkaret.
    Han ser fostret/babyn/flickan, och ser henne ta ett andetag, sedan sveper han in henne i en filt och åker iväg, babyns liv går ej att rädda.

Nu är förövaren fälld för mordförsök på den 26-åriga gravida kvinnan, men anledningen till att jag skriver här är att förövaren inte blev fälld för mord på fostret (sjunde graviditetsmånaden) eftersom det i just den staten inte räknas som en person.

Det tycker jag låter ganska kallt.

Anledningen till detta var att flickan (som fick namnet aurora) inte överlevde så länge utanför mammans mage. Då räknas hon inte som en person.

Vad tycker ni om det här?

• Svar på tråden Fostret är inte en person?
  • Lena

I många länder är praxis att det är ett barn om det har levt utanför kroppen annars inte, och det känns rimligt.

• Bits1975
    Lena skrev 2016-02-24 17:05:10 följande:

I många länder är praxis att det är ett barn om det har levt utanför kroppen annars inte, och det känns rimligt.

Om det levt utanför kroppen utan någon medicinsk hjälp? Jag tycker att den här flickan kändes så stor, om man tänker på barn som föds i sjätte graviditetsmånaden och överlever med hjälp av vård på neonatal.

Hon blev ju utskuren ur livmodern och lagd i ett badkar, så det var ju inget optimalt utgångsläge menar jag.
  • Lena

Visst är det inte optimal men de flesta barn tar iaf något andetag även om de sen avlider

• yodi
    Bits1975 skrev 2016-02-24 17:48:58 följande:
    Om det levt utanför kroppen utan någon medicinsk hjälp? Jag tycker att den här flickan kändes så stor, om man tänker på barn som föds i sjätte graviditetsmånaden och överlever med hjälp av vård på neonatal.

Hon blev ju utskuren ur livmodern och lagd i ett badkar, så det var ju inget optimalt utgångsläge menar jag.
    min dotter är född v 32 och klarade av att andas själv och behövde ingen större hjälp på neo så hade bebisen fötts på sjukhus så hade den haft stora chanser att klara sig.
  • yodi

nu är jag kanske inte helt opartisk då jag har två prematurer, en född v 27 och en född v 32.

men när man är så långt gången i graviditeten så har barnen bra chanser att klara sig om dom hade fötts för tidigt, så jag tycker att det är helt galet att det inte ska räknas som mord ;-(

• Bits1975
    yodi skrev 2016-03-15 20:02:40 följande:

nu är jag kanske inte helt opartisk då jag har två prematurer, en född v 27 och en född v 32.

men när man är så långt gången i graviditeten så har barnen bra chanser att klara sig om dom hade fötts för tidigt, så jag tycker att det är helt galet att det inte ska räknas som mord ;-(

Vad härligt att det gick så bra med dina prematurer <3

Ja, det känns så kallt, att kvinnans barn inte räknades som en person, och att det dessutom var kvinnans första graviditet, jag kan inte föreställa mig hur hon måste ha känt.
  • Aniiee

Det kunde varit värre. Förr räknades det som en person först efter 7 dagar., eller rent av en månad, efter födseln och att döda (eller vräka, dvs lägga ut levande i skogen eller whatever) ett spädbarn var helt lagligt.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Fröken Apelsin

I Sverige hade mannen blivit dömd för mord på barnet, enligt svensk lag räknas fostret som ett barn i vecka 22 och har en del juridiska rättigheter fast det inte är fött, det tycker jag är vettigt.

• Iarwain

Ett inte helt oproblematiskt etiskt dilemma.
    Rent praktiskt borde det lösas av att annat brott har samma straffskala.
    Gränsdragningar är alltid svåra.

• Fröken Apelsin
    yodi skrev 2016-03-15 20:02:40 följande:

Det räknas som mord i Sverige tack och lov.
  • Bits1975
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-24 19:14:02 följande:

I Sverige hade mannen blivit dömd för mord på barnet, enligt svensk lag räknas fostret som ett barn i vecka 22 och har en del juridiska rättigheter fast det inte är fött, det tycker jag är vettigt.

Jag minns ett fall för många år sedan (kanske 90-talet) där en man blev dömd till mordförsök på ett ofött barn (barnet överlevde utanför mamman) och det blev vad jag minns ganska banbrytande och det skrevs mycket om det i tidningarna.
Svar på tråden Fostret är inte en person?