Fostret är inte en person?
Hejsan!
Jag skulle vilja dela med mig av lite svåra funderingar som vi säkert kommer att tycka allt möjligt om. Det handlar om abort.
Jag tyckt generellt att abort skall utföras när det behövs och vill inte förbjuda något, men egentligen är jag "emot", framförallt när det används som ett preventivmedel, vilket jag vet förekommer, det har antagligen att göra med min livsåskådning i det stora hela.
Idag läste jag dessa två artiklar som berörde mig på ett sätt:
www.expressen.se/nyheter/skoterska-skar-foster-ur-kvinnans-mage/
edition.cnn.com/2016/02/23/us/unborn-baby-cut-from-womb-verdict-colorado/index.html
Det är samma historia, men på svenska och engelska.
I korthet så handlar det om en 26 årig kvinna, som var gravid i sjunde månaden med en flicka. Hon åkte hem till en kvinna som hon hade haft kontakt med på craigslist, där kvinnan utgav sig för att sälja begagnade mamma och babykläder.
När den gravida unga kvinnan kommer dit, blir hon attackerad med slag och en kniv. Förövaren skär ut babyn ur sin mammas mage och lägger den i ett badkar. Mamman lyckas svårt chockad låsa in sig i ett rum, och kontaktar polisen som sedan lyckas lokalisera henne. Förövaren säger till sin dåvarande pojkvän som dyker upp (han märker inte den inlåsta kvinnan) att hon fått missfall och fostret ligger i badkaret.
Han ser fostret/babyn/flickan, och ser henne ta ett andetag, sedan sveper han in henne i en filt och åker iväg, babyns liv går ej att rädda.
Nu är förövaren fälld för mordförsök på den 26-åriga gravida kvinnan, men anledningen till att jag skriver här är att förövaren inte blev fälld för mord på fostret (sjunde graviditetsmånaden) eftersom det i just den staten inte räknas som en person.
Det tycker jag låter ganska kallt.
Anledningen till detta var att flickan (som fick namnet aurora) inte överlevde så länge utanför mammans mage. Då räknas hon inte som en person.
Vad tycker ni om det här?