• Äldre 24 Feb 21:12
    18179 visningar
    13 svar
    13
    18179

    Problem vid flaskmatning

    Hejsan! Jag har en snart 10 veckor gammal flicka här hemma som äter ersättning.

    De senaste två veckorna har hon börjat "tjorva" jättemkt vid matningarna och jag tycker att det är såååå jobbigt. Hon äter mycket mindre och mer sällan vilket resulterar i grin och skrik och minimalt med sömn för henne. Allt blir en ond cirkel. När hon ska äta så börjar hon ganska direkt stt stonka, svälja ojämt, svälja stora mängder luft, vrida sig och sparka med ben/ veva med armar. Hon äter med mams kolikflaskor och har gjort det i princip sen födseln så har inte bytt flaska, heller inte ersättning.

    Hon har en hel del problem med gaser samt vad jag tycker verkar vara sura uppstötningar.

    Har någon varit med om liknande? Vad funkade för er för att få en lugn matning? Tacksam för ALLA svar.

    Hälsningar Annelie

  • Svar på tråden Problem vid flaskmatning
  • Äldre 24 Feb 21:16
    #1

    Jag skulle prova byta ut nappstorleken på flaskan till nr 2. Ditt barn får säkert ut alldeles för lite för att det ens ska vara värt att försöka tillräckligt länge.
    Min syster hade samma problem o jag gav samma råd, nu äter hennes lilla igen

  • Äldre 24 Feb 21:22
    #2

    Tack för ditt svar! ???? Dock har jag testat detta under någon matning men fick känslan utav att hon inte riktigt hann med då och svalde fel osv. Men jag ska prova igen och flera mål på raken så att hon får en chans att "lära" sig att maten kommer snabbare.

  • Äldre 24 Feb 21:23
    #3

    Oj ser att det blev frågetecken istället för en smiley.

  • Äldre 24 Feb 21:23
    #4

    Om du tror att hon har problem med sura uppstötningar så bör du kolla upp och låta utreda henne för ev sk "tyst reflux".

  • Äldre 24 Feb 21:24
    #5

    Om du tror att hon har problem med sura uppstötningar så bör du kolla upp och låta utreda henne för ev sk "tyst reflux".

  • Cadenc­ee
    Äldre 24 Feb 21:43
    #6

    Vilken ersättning äter hon? Min son fick problem med magen av Semper så fick byta till Nan och då vart det mindre gaser/ont i magen illafall. Kanske e därför hon krånglar också? För att hon har ont i magen.

  • Äldre 24 Feb 21:49
    #7

    Hon kan också vara känslig för komjölksprotein och behöva speciell ersättning, men detta ska utredas av barnläkare. Det kan ge refluxliknande problem som du (ts) beskriver.


    Cadencee skrev 2016-02-24 21:43:50 följande:

    Vilken ersättning äter hon? Min son fick problem med magen av Semper så fick byta till Nan och då vart det mindre gaser/ont i magen illafall. Kanske e därför hon krånglar också? För att hon har ont i magen.


  • Äldre 24 Feb 21:56
    #8

    Precis så gjorde vår son. Han fick ont i magen av ersättningen och blev förstoppad. Vi tillsatte lite kokosolja i ersättningen och gav magdroppar. Ett tag bytte vi ersättning, från Sempers vanliga till Lemolac, samtidigt som han fick magdropparna. Det löste problemet för oss.

  • Äldre 24 Feb 22:08
    #9

    Hur funkar bajseriet så att säga? Testa att byta ersättning, det kan vara så att barnet inte tycker om den och/eller får gaser/ont i magen av det. Min son drack ersättning flitigt men hade som konsekvens av ersättningen väldigt hård mage och fick både lactulos och resulax för att över huvud taget kunna bajsa. Alla barn är olika och reagerar olika så testa dig fram och prata med bvc (om ni har en bra sköterska) :)

  • Äldre 24 Feb 22:44
    #10

    Hon äter Sempers Lemolac. Vi har provat nan och även mjölkfri på inrådan av barnläkare. (Provat olika pga. hennes onda och gasiga mage). Hon har ätit lemolacen i ca 5 veckor och det var de första 3 veckorna inget problem vid just matningen. Hon får även magdroppar och har provat med minifom. Hon bajsar 1ggr per dag i seg men icke "korvliknande" konsistens. Jag hjälper henne med magmassage varje dag samt cyklande med benen m.m.

    Att hon har problem med gaser och magknip har jag på något vis förlikat mig med att hon har och att det förhoppningsvis går till sig vid 3-4 månaders ålder.

    Det är just det här med tjorvet vid matningen som känns så knepigt.. Iom att det inte alltid varit så.

    Ska tala med BVC om tyst reflux.

  • Äldre 25 Feb 06:51
    #11

    Det kan vara så att hon får ont i magen (förmodligen pga att hon sväljer en massa luft) när hon äter. Testa att byta till Dr Brown's flaskor ett tag iaf. De är de enda som funkar för min son, han fick i sig jättemycket luft (och åt på tok för snabbt) med Mam, men med Dr Brown's går matningen som en dans :)

  • Äldre 25 Jun 12:36
    #12

    Hej! Ser att det är ett tag sen du skrev den här tråden, men vill höra hur det har gått för er? Har en tös på 7 veckor som jag har samma bekymmer med. Dock äter hon fint vissa flaskor så det är inte vid varje matning.

  • Wed 28 Sep 2022 06:25
    #13

    Hej! Har Sanna problem här med en 6- veckors och undrar hur det gick för er till slut? Skäms

Svar på tråden Problem vid flaskmatning