Första tiden med syskon-äldre barnet vara hemma el gå till förskolan?
Hej!
Vi planerar få syskon i okt/nov och har en son som är 2,5 då. Är det bra idé att syskon stannar hemma ett tag eller gå till förskolan som vanligt? Hur gjorde ni?
Hej!
Vi planerar få syskon i okt/nov och har en son som är 2,5 då. Är det bra idé att syskon stannar hemma ett tag eller gå till förskolan som vanligt? Hur gjorde ni?
Har inte hamnat i situationen ännu, nummer två kommer i början på juni. Vi kommer ha storebror hemma de första två månaderna för att pappa kommer vara hemma den tiden. F-ledig och semester. När jag blir själv sen kommer han vara på förskolan 6 timmar tre dagar i veckan.
Hur mycket kommer din partner vara hemma? Skönt att vara två en liten längre stund om man har möjlighet rent ekonomiskt och praktiskt, så kan även den stora vara hemma och vänja sig med nya situationen :)
Vi kommer ha vår äldsta i skolan pga skolplikten men lillasyster får stanna hemma från förskolan de första t å veckorna.
Vi lät barnet själv välja.
Jag tycker att det är bra om syskonet kan vara hemma en vecka eller två med nya bebisen så den får bekanta sig med den nya situationen i lugn o ro.
Jag tänker att barnet kan välja själv. Vissa barn stannar gärna hemma och myser, andra kanske hellre skulle vara en stund på förskolan. Men "som vanligt" i bemärkelsen 8 timmar/dag skulle jag aldrig välja. Här går man ner på 15 timmar/vecka direkt man blir föräldraledig.
Glömde skriva hur vi gjorde. Hade en 4,5-åring på förskolan, hon var hemma en/ett par veckor för det var jullov.
2,5-åringen gick inte på förskola, så hon var hemma som vanligt.
Vår äldsta fortsatte gå sina vanliga tider (pappans arbetstider) första månaden. Efter det gick hon 15h/vecka.
Vi hade vår då treåring hemma de första tre veckorna (samma som pappan var hemma) därefter förskola 5h x 3.
Vår dotter var två år när lillebror kom, det var vinter, hon var väldigt sen med det sociala och språket, hon var extremt svår, hon gick därför fyra dagar i veckan (korta dagar) även direkt när lillebror var ny.
Hur lång tid är lagom att vara hemma? Om allt går planerat så kommer syskon slutet på okt/början på nov.
Måste ni bestämma det nu? Kan ni inte bara ta dagarna som de kommer när bebisen är född?
Jag hade kört på som vanligt. Det är ändå så mycket nytt för första barnet.
Är mitt uppe i det nu. Har gjort som så att under de första tio pappa-dagarna får äldsta barnet gå nästan som vanligt på förskolan förutsatt att det inte går någon läskig sjukdom där. Detta för att det inte ska bli så tydligt att vi inte kan ägna all vår uppmärksamhet till honom längre och för att det inte ska bli så stor omställning för honom. Sedan kommer han börja gå 15h i veckan (får inte gå mer) tis-tor.
För oss är det viktigt att så mycket som möjligt är som vanligt för honom. Sedan får vi se hur det fungerar efter ett tag.
Vi vill ju också kunna ha lite ensamtid med nya bebisen.
Sonen var hemma 2-3 veckor. Han var 2 år o 2 månader när lillasyster föddes.
Vi har en snart treåring och en bebis född i slutet av jan. Vi har storebror hemma tills mitten el slutet av mars för att förhoppningsvis slippa värsta smittorna och för att hinna teama ihop oss som familj med nya bebisen. Sen är tanken att det blir fsk mån- tors 9-14:30..med undantag lov och sommar då vi har båda barnen hemma.
Tack för era svar. Ja man är orolig för smittorna på förskolan när man har en nyfödd..