Alexi skrev 2016-02-29 15:51:28 följande:
Men det handlar om vem som är primär aknytningsperson för bebisen, att den försvinner spårlöst (i bebisens ögon).
Jag anser definitivt inte att båda föräldrarna måste vara närvarande första året. Just för att båda inte är det så har bebisar i Sverige sällan samma band till den som jobbar. Jag åkte bort en vecka med min son när han var fyra månader, jag tror inte han funderade en sekund över var pappan var då. Detta eftersom jag helammade och samsov med honom och var helt föräldraledig och pappan när han var hemma främst fokuserade på vår tvååring.
Om pappan känner barnet lika väl som mamman går det antagligen utmärkt men av din ts framgick inte det, tvärtom verkade det som att pappan var osäker med barnet och inte verkar ha varit så mycket med honom.
Att du får mer energi att vara en bättre mamma är fullständigt irrelevant för frågeställningen om barnet tar skada av att du åker bort.
Just därför kanske man som mamma inte ska propsa på att amma, samsova och vara föräldraledig så länge som möjligt medan mannen får jobba in extra till hushållet = inte kan närvara lika mkt i barnets liv första året.
I min familj har vi delat rakt av på föräldraledigheten plus att jag lämnat min man ensam med barnen redan från början. Trots amning. Har jag varit borta längre så har han fått ge flaska enstaka mål. Alltså, kom igen, det är barnets PAPPA som ska ta hand om barnet då TS ska iväg. Självklart kommer det gå hur bra som helst, och blir det jobbigt så tar barnet inte skada ändå.
Jag har lämnat mina barn till mormor och farmor flera timmar från det att de varit månadsgamla. Aldrig några problem någonsin med vare sig avsked eller problem för de äldre att natta/trösta. Idag är barnen 3 och 4 ½ och har så fin kontakt med sina närmsta släktingar. Heltryggt. Men jag vet att folk tycker jag är ohönsig och "modig".
Jag tycker man målar in sig i ett hörn om man som mamma ska ha sitt barn klistrat på kroppen hela första året. Skyll dig själv då sen när du inte kan gå hemifrån eller ha barnvakt om du någon gång verkligen skulle behöva ha det....