• evaeva18

mobil avi? förenade armen lågestik ab?

min bror har fått en avi att hämta ut ett paket från förlängla armen lågestik.

han inte beställt något.

vad händer om han ej hämtar ut paketet?

någon mer som har råkat ut för detta? han misstänker att det är en mobil som någon har beställt på hans namn?

• Svar på tråden mobil avi? förenade armen lågestik ab?
  • sportpappa
    evaeva18 skrev 2016-02-27 13:00:46 följande:

nu fick jag upp ett sms från min bror

ateas mobil något i den stilen kommer paketet från början?

Atea säljer IT-tjänster och produkter till företag. Typiskt kontorsutrustning, försäljning och leasing.
    Det är svårt att säga något om hur ni ska göra eftersom jag inte känner till vilket företag han jobbar på och om de kanske använder Atea som leverantör av kontorsutrustning.

Jag hade nog plockat ut paketet (om det är kostnadsfritt så klart) för att jag är så nyfiken och sen väntat och sett vad som händer
  • sportpappa

...men jag tycker sånt här är ganska kul och gillar att bråka med företag som bråkar med mig.

• evaeva18

okej nja min bror smsar nu att han avaktar och hämtar ej ut det

jag hade nog ej heller hämtat ut det orkar inte bråka sen är jag rädd det skulle vara droger i paketet blir alltid parionid

• evaeva18

ny info

hitta.se har någon lagt upp ett mobilnummer som ej tillhör min bror

alltså måste någon tecknat något avtal på min bror

ska han nu ringa polisen?

• sportpappa
    evaeva18 skrev 2016-02-27 16:36:05 följande:

ny info

hitta.se har någon lagt upp ett mobilnummer som ej tillhör min bror

alltså måste någon tecknat något avtal på min bror

ska han nu ringa polisen?

Jag hade inte gjort något förrän jag haft mer information. Just nu har ni ingen information om vad det är för avtal som är tecknat eller med vilken operatör. Jag hade väntat till första fakturan så att man har allt skriftligt.

Eller så hade jag kollat upp vilken operatör det är genom den här tjänsten: e-tjanster.pts.se/telefoni/nummertjanster/enskiltnummer
    Kontaktat dem och frågat om han har något abonnemang där. Distansavtalslagen ger rätt att säga upp ett avtal inom 14 dagar. Berätta för dem vad ni tror har hänt och se vad de kan göra. Det är ju skönt att slippa bestrida något.

Prova att ringa mobilnumret och se var ni kommer. Om någon svarar så låtsas att ni ringt fel och fråga vem ni har hamnat hos.
  • evaeva18

ingen svarar på nummret

då har nog någon hämtat ut paketet

• evaeva18

Onej på tre sa dem att paketet är ut hämtat och han måste polisanmäla detta NU
    står nu på kö till polisen.

skrämmande att någon kan hämta ut och teckan avtal på någon annan bara så där.

undra vad polisne kan göra nu

• evaeva18

nu e mobilnummret spärrat av tre.

Kan den som ha mobilen en då avända sig av den? eller är den låst?

• evaeva18

kan man hämta ut paket utan leg?

när jag beställer paket brukar de fråga om leg men inte om det från tex tradera?

hur lätt är det att förfalska leg?

• evaeva18

polisen sa att någon antagligen har beställt en dyr mobil och sen hämtat ut den

kommer räkning skulle min bror bestrida den

åklagare ska kolla på fallet idag

• Nyfikna72

Det enklaste hade ju varit att hämtat ut paketet snarast möjligt. Är det nå ruffel och båg hade man bara kunnat skicka tillbaks det beställda. Man gör sig ju inte skyldig till nåt brott bara för att man hämtar ut nåt. Hade det varit droger eller nåt så går man såklart direkt till polis och anmäler och lämnar in.

• evaeva18

mobilen var redan ut hämtat hämtades ut när det kom till postombudet tjuven kunde kolinummret

• evaeva18

nu e min bror rädd att någon kanske har förfalskat id kort kanske till o med tagit ut sms lån i hans namn

vad ska man göra?

• sportpappa
    evaeva18 skrev 2016-02-27 21:18:26 följande:

nu e min bror rädd att någon kanske har förfalskat id kort kanske till o med tagit ut sms lån i hans namn

vad ska man göra?

Så länge ni inte vet att något har hänt så är det svårt att göra en polisanmälan.
    Ni har redan anmält det inträffade.
    Dokumentera allt som händer. Anmäl när det finns något att anmäla.

Här kan ni få lite fler tips: polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedrageri/Identitetsstold--utsatt/
    Att kolla upp folkbokföringen och adressändringar är en bra idé.
  • evaeva18

tack sportpappan!

nu får min bror mycket att ta tagi

• evaeva18

tjuven har öppnat ett konto på hemsida där man bara kan handla med sms köp som kommer på fakturan på abomanget.

han har också falskt leg han finns på övningskamrorna i butik dock har polisen mycket att göra..

detta är en madröm..

Svar på tråden mobil avi? förenade armen lågestik ab?