• LillyE

Träff med barnmorska, i vilken vecka?

Hejsan.

Har nyligen fått veta att jag är gravid. Är i v 4. Det är vårt första barn. Jag har tagit kontakt med mödravårdcentralen. Där vi fick tis om 4 veckor för en informationsträfd med några andra. Där de ska prata om fosterdiagnostik.

Sen skulle nästa träff bli vecka 15. (Om man inte bestämmer sig för att göra kub test)

Jag tycker detta känna väldigt sent. Hur har det varit för er andra?

Känns väldigt länge att vänta tills vecka 15 innan vi ens får träffa vår barnmorska.

Är det bara jag som är nervös eller i vilken vecka brukar man ha första träffen.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Träff med barnmorska, i vilken vecka?
  • Carambolan

Det är helt normalt. Finns inte så mycket för dem att undersöka i början.

Med mitt första barn hade vi inskrivningssamtal med "vår" barnmorska i vecka 8 (inget gruppmöte) sen såg vi henne inte igen förrån vid RUL i v 19.

• nnnnnnnn

Det verkar fullständigt normalt.
    Vi valde KUB för att man då får ett ultraljud som kan bekräfta att barnet växer och utvecklas som det ska. Då får man också en extra undersökning som kan lugna en, just de veckorna när man börjar tro att man bara drömt det hela eller inbillat sig det...

Grattis och lycka till!

• hondendärtjejen

Jag träffade barnmorskan första gången v 8 för ett inskrivningssamtal och blodprover, sen i v 12 för att få svar på proverna och boka tid för rutinultraljudet som blev v 21.

Sen träffade jag inte henne förrän v 25 nästa gång, och då började jag gå var tredje -var fjärde vecka. Detta är mitt andra barn, vet inte om man får gå lite oftare med första. Kommer inte ihåg.

Lycka till!

• LillyE

Tack snälla för era snabba svar:)

Då ska jag försöka lugna mig lite!

Om man bestämmer sig för att gör Kub, gör man då även en rutinultraljud sen runt vecka 20 :)?

Jaa det känns rätt overkligt, hade velat ta ett gravtest varje dag bara för vara säker heh!

• mawliens
    LillyE skrev 2016-02-28 01:07:05 följande:

Om man bestämmer sig för att gör Kub, gör man då även en rutinultraljud sen runt vecka 20 :)?

Jaa det känns rätt overkligt, hade velat ta ett gravtest varje dag bara för vara säker heh!

Jag hade ett "hälsosamtal" i vecka 7 och i vecka 10 hade jag själva inskrivningen och då fick jag RUL bokat till vecka 18 och man gör alltid RUL även om man gjort KUB.

Lycka till med allt :)
  • Iowhannah

Jag var på inskrivning i v 10-11, KUB v 14, RUL v 20, och sen träffade jag inte bm förrän i v 25.

• Fröken W

Jag tror att det är väldigt olika beroende på vilket landsting man bor i.

Jag var på hälsosamtal i vecka 7 och inskrivning vecka 11.

Väljer man att/får man göra kub så görs det runt vecka 12-14.

Rul blir alla erbjudna att göra runt v 17-20 oavsett om man gjort kub eller inte. Viktigt att veta är att rul också är en variant av fosterdiagnostik som man kan tacka nej till (även om bm gärna vill att man gör det och att de allra flesta väljer att göra det).

• LillyE

Tack :)

Man känner sig lätt förvirrad samt lite orolig. Så det känns bra att höra att det är såhär det brukar gå till :)

• nnnnnnnn
    LillyE skrev 2016-02-28 01:07:05 följande:

Ja, man får alltid erbjudande om RUL. Givetvis inget krav att man måste gå, men det är ju så roligt!
    KUB blir som en bonustitt på barnet.
  • Ruter

Jag hade inskrivningssamtalet som va första besöket i v.14 ultraljudet i v.22 och träffade barnmorsakn igen v.25 efter det.. Även fast jag va sjukskriven pga illamåebde fram till v.20 fick jag inga träffar med varken barnmorskan eller någon läkare. Inte änns efter att jag blev inlagd tvp dygn med dropp tyckte dom att jag behövde några besök hos dom.

• LillyE

Vad tråkigt att det blev så för dig Ruter! Det låter ju inte alls bra :(

Hoppas att du får må bra resten av din graviditet.

Svar på tråden Träff med barnmorska, i vilken vecka?