• Anonym (Trådstartaren)

Vi med partner i fängelse/stödgrupp

Detta forum är till för oss som behöver stöd. Jag själv har en partner som sitter i fängelse å jag känner mig ganska ensam om detta men så är det ju inte.

Vill inte veta av några negativa kommentarer här att vi är idioter osv för vi väljer att stanna med någon som sitter inne. Ingen av oss vet anledningen till brottet eller vad som hänt.

Så hoppas på fler vill dela med sig utav sin situation.

• Svar på tråden Vi med partner i fängelse/stödgrupp
  • Surskit

Jag har en till fråga. Finns det någon möjlighet för den som sitter i fängelse att få använda en dator med internetanslutning. Det skulle i sådana fall vara enbart för studier och arbete.

• Anonym (Jag)
    Surskit skrev 2017-02-27 10:58:13 följande:

Jag har en till fråga. Finns det någon möjlighet för den som sitter i fängelse att få använda en dator med internetanslutning. Det skulle i sådana fall vara enbart för studier och arbete.

I fängelse vet jag ej men i häktet får man inte använda internet alls.
  • Anonym (Tjosan)
    Surskit skrev 2017-02-27 10:58:13 följande:

Hej,
    det har jag svårt att se. Satt själv på anstalt 2007-2011 och det fanns då ingen möjlighet. Kanske att låg säkerhetsklass (öppen anstalt) kan fungera, men jag tror inte det är att hoppas på. Kriminalvården kommer förse honom med arbete (inte att jämställa med ett vanligt arbete, utan mer som sysselsättning). Studier finns men prövas utifrån behov, dvs inte hans behov utan den som är i störst behov kommer först. Det blir de som inte kan läsa/skriva/räkna. Om din man vill läsa gymnasiekurser går det säkert att ordna, men det tar tid.
    Kommer ihåg frustrationen över att allt tar så lång tid i Kriminalvården, så lång tid så man hinner byta avdelning eller anstalt och så får man börja om igen
  • Surskit

Tack för svaret Tjosan

Han hade precis fått ett jobb, som skulle gå att utföra från fängelse, men inte utan dator och internet (ett uppdrag inom programmering), så det är ju lite synd. Men men frihetsberövande är ju frihetsberövande.

• Anonym (Har haft anhörig på anstalt)

Jag vet ibland tar det väldigt lång tid med saker och ting och jag vet inte alltid varför. När jag arbetade som kriminalvårdare på en anstalt var det en intagen vars fläkt i rummet varit trasig och han hade bett om ny i flera veckor. Detta var mitt i högsommar. När han sa detta till mig gick jag och hämtade en i källaren gick till VB fick den plomberad och godkänt på en gång detta tog 10 min??? En annan hade en trasig lampa som han bett om väldigt länge samma där jag gick och hämtade en på direkten tog 5 minuter. Vet att dom intagna sa att dom inte ville jag skulle sluta där då det händer saker när jag jobbade där, dom menade att det gick fort allting.

• Anonym (Orolig)

Hej!

Har själv en man som väntar på rättegång. Är orolig och rädd över vad som ska hända. Skulle vara skönt att ha andra i samma situation att prata med.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-14 23:43:19 följande:

Hej!

Har själv en man som väntar på rättegång. Är orolig och rädd över vad som ska hända. Skulle vara skönt att ha andra i samma situation att prata med.

Vet du vad han riskerar för straffpåföljd?
  • Anonym (Orolig)

Han riskerar 1,5-3 års fängelse

• Surskit
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 23:49:58 följande:

Han riskerar 1,5-3 års fängelse

Det är ungefär samma som min. Du kan skriva till mig via min profil om du vill :)

Kram
  • Anonym (B)
    Surskit skrev 2017-02-28 09:53:54 följande:

Tack för svaret Tjosan

Han hade precis fått ett jobb, som skulle gå att utföra från fängelse, men inte utan dator och internet (ett uppdrag inom programmering), så det är ju lite synd. Men men frihetsberövande är ju frihetsberövande.

Ja ett frihetsberövande för att han begått ett brott
  • Surskit
    Anonym (B) skrev 2017-04-16 16:21:51 följande:

Eh, ja? Har du något att säga eller bara minder
    Anonym (B) skrev 2017-04-16 16:21:51 följande:

Eh, ja? Har du något mer att säga eller ville du bara bli sedd?
  • Surskit

Jag ber om ursäkt för att texten blir knas. FL fungerar inte så bra på telefonen.

Men ni som har koll, hur fungerar det vid utslussning? Vilka kriterier finns det för att få fotboja en betydande tid? Eller är dessa beslut mer godtyckliga?

• Anonym (Har haft anhörig på anstalt)

Dom måste ha suttit av en viss tid av sitt straff och sen beror det på vad dom är dömda för.

• Anonym (Esj)

Min man sitter på livstid. Vi har en son, 2 år. Han har suttit 2,5 år nu

• Anonym (Jag)
    Anonym (Esj) skrev 2017-04-28 00:24:24 följande:

Min man sitter på livstid. Vi har en son, 2 år. Han har suttit 2,5 år nu

Mord??

Stackars din unge
  • Anonym (Kk)
    Surskit skrev 2017-04-27 20:00:06 följande:

Jag ber om ursäkt för att texten blir knas. FL fungerar inte så bra på telefonen.

Men ni som har koll, hur fungerar det vid utslussning? Vilka kriterier finns det för att få fotboja en betydande tid? Eller är dessa beslut mer godtyckliga?

Om han passar in i målgruppen för fotboja och riskbedömning och annat tillåter kan man tidigast få fotboja dagen efter att man avtjänat halva den totala strafftiden.
  • MsmH

Här är det en till med en person i fängelset. Mitt ex som sitter 2 år och 10 månader. Var på besök i helgen i deras besökslägenhet. Lika jobbigt att lämna det fast mycket bättre än att bara sitta i 3 timmar och känna att tiden bara rinner iväg skit fort. Vart sitter era män?

• Madelein

Hej,

Vill bara upplysa om att det finns stöd att få om man har en familjemedlem i fängelse, häkte eller frivård.

Bufff är en ideell organisation som erbjuder stöd till barn och unga med föräldrar/familjemedlemmar i fängelse, häkte eller frivård.

Bufff finns erbjuder träffar och samtal på 13 orter i landet och har en nationell stödtelefon 020-200330 samt en chatt. 

Se hemsidan för aktuell information, www.bufff.nu

Vänligen Madelein på Bufff

Svar på tråden Vi med partner i fängelse/stödgrupp