• AnnaKG

4 åring med ont i magen/kräkningar ofta

Vår dotter är 4 år gammal..

Hon har under dem senaste månaderna vaknat på natten ofta och har ont i magen. Ibland har hon kräkts ibland inte.

Hon är alltid pigg dagen efter och äter och dricker som vanligt.

Hon har ingen diarré, snarare tvärtom.. Ofta hård i magen. Inte som "harkluttar" men hon får krysta och försöka bajsa flera gånger innan det tillslut kommer.

Hon är som sagt fyra år gammal och har fortfarande ett behov av att sova middag. Speciellt på förskolan, vilket inte är så konstigt i sig kanske. Men ja upplever henne " tröttare" än andra barn i hennes ålder. Alla barn är ju olika så klart, det vet jag!

Jag har en telefontid med barnläkare senare i veckan men ja tänkte mest ifall någon känner igen sig i detta? Vad kan de handla om? Intolerans? Allergi?

Hon är 100 cm lång och väger 15,5 kg (om de nu skulle spela någon roll)

Detta återkommande magproblem har alltid funnits där när ja ser tillbaka. Bara de att ja alltid sätt det som magsjuka oavsett om hon kräkts en gång eller 10 gånger.

Från 1-2 års ålder va hon "magsjuk" ca 7 gånger. Och då gick hon inte på förskola.

Sedan "försvann" problemet för att återkomma nu för några månader sen. Sista månaden har de skett 4 gånger med kräkningar men betydligt fler gånger med bara ont i magen.

Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden 4 åring med ont i magen/kräkningar ofta
  • Ess

Har ni kollat så hon inte är förstoppad?
    Har hon fått Klyx, eller Movicol eller liknande någon gång?

• Ess

Känner igen symptomen från min dotter som har lätt för att bli förstoppad och lider av magkatarr och reflux bla.

• AnnaKG
    Ess skrev 2016-02-29 10:49:35 följande:

Har ni kollat så hon inte är förstoppad?

Har hon fått Klyx, eller Movicol eller liknande någon gång?

Ja vi har vart hos läkare förr och hon fick movicol och resulax fick hon varannan dag när hon var runt 2,5 år för att "lösa upp och få bort proppen" Men de hjälpte inte jätte bra. Då sa läkaren att hon har lätt för att dra på sig virus o att vi skulle behandla alla kräkningar som magsjuka. Det har vi gjort. Nu sista tiden har de hela eskalerat och blivit allt oftare...

Nu med lite mer kött på benen så förstår ja att detta är inget nedrans virus!
  • AnnaKG
    Ess skrev 2016-02-29 10:50:52 följande:

Känner igen symptomen från min dotter som har lätt för att bli förstoppad och lider av magkatarr och reflux bla.

Hur ter sig magkatarr på ett litet barn? Hur gammal är din dotter?
  • Ess

Nu är hon 11 och ska fylla 12.
    Men så långt tillbaks jag kommer ihåg har hon klagat över ont i halsen och ont i magen, vi har tagit otaliga halsprov, när det egentligen var uppstötningar som orsakat inflammation i matstrupen. Kom vi på efter långt om länge. 
    Magkatarren visar sig som ont imagen, sen har hon ju alltid uppstötningar eftersom hon har reflux, men de kan förvärras när magkatarren blir sämre bla av stress.
    Magen svullnar gärna upp också, så hon ser lite "tjock" ut.

• Ess

Ju sämre hon mår ju tröttare blir hon. Hon kan ibland va alldeles svart runt ögonen.

Måste logga ut nu, men kollar in senare igen.

• AnnaKG
    Ess skrev 2016-02-29 11:08:02 följande:

Ju sämre hon mår ju tröttare blir hon. Hon kan ibland va alldeles svart runt ögonen.

Måste logga ut nu, men kollar in senare igen.

Det måste vara väldigt jobbigt för henne :(

Vet ju själv hur pass jobbigt det är med sura uppstötningar bara!

Äter hon medicin för de? Och får hon medicin när hon blir förstoppad?

Min dotter har aldrig svullen buk.. Men i perioder kan hon rapa o fisa mycket.

Hon bajsar nån/några gånger i veckan men det är sällan varje dag! Men läkaren har sagt att det är normalt!!!! Jag tycker inte de dock..

Jag blir inte klok.. Tycker så synd om henne!

Dessutom blir de väldigt mycket Vab här hemma just nu :(
  • cosinus

Tänkter två saker.

1. Förstoppning
    2. Allergi

Det ena utesluter för all de inte det andra. Men är förstoppning utredd skulle jag gissa på allergi. 

Min ena son är allergisk mot baljväxter (ärtor, bönor, linser o s v), soja och en del andra saker som dock inte förekommer lika frekvent i kosten. Innan vi fick koll på det hade han ofta ont i magen, dålig aptit och var allmänt sliten. Sovit mest av barnen o s v.

Nu, om han av misstag får i sig soja eller andra baljväxter så mår han rejält dåligt, kan kräkas även om han inte gör det varje gång. Av någon anledning vaknar han då oftast på natten och mår jätteilla. Han kan ha sagt redan på dagen/kvällen att han mår dåligt men ändå så han klarar av att vara uppe men på natten kan han då vakna och kräkas. Numera blir han även prickig vilket är väldigt praktiskt för det gör det enkelt att utesluta magsjuka men så reagerade han inte som liten.

• Anonym (Lisa)

En tanke jag får när jag läser din text är om hon är kollad för glutenintolerans?
    Detta då symtomen på detta kan skifta mycket, men jag ser vissa symtom som passar in.

• AnnaKG
    Anonym (Lisa) skrev 2016-02-29 12:30:54 följande:

En tanke jag får när jag läser din text är om hon är kollad för glutenintolerans?

Detta då symtomen på detta kan skifta mycket, men jag ser vissa symtom som passar in.

Nej inte för gluten.. Men för mjölkprotein.

Men om man är gluten, borde inte symtom komma då varje dag? Tex så äter hon smörgås varje morgon innan förskolan. Äter pasta och andra "vanliga" livsmedel.

Det kan ju gå 1-2 veckor emellan kränkningarna. Dock så har hon ont i magen nästan varje dag!

Tack till er alla som svarat o delar med er av era erfarenheter!
  • cosinus
    AnnaKG skrev 2016-02-29 13:27:29 följande:

Men om man är gluten, borde inte symtom komma då varje dag? Tex så äter hon smörgås varje morgon innan förskolan. Äter pasta och andra "vanliga" livsmedel.

Det kan ju gå 1-2 veckor emellan kränkningarna. Dock så har hon ont i magen nästan varje dag!

Test på barn i den åldern behöver ju inte visa rätt. De kan vara negativa och ändå kan barnet vara allergiskt mot något.

Märker ni någon skillnad på frekvens av ont i magen/kräkningar när hon är på dagis respektive långledig (t ex jul, sommar).
  • Margaux

Förstoppning kan läkaren känna efter enkelt, vi fick också lära oss det av vår allergiläkare. Vår son är mer eller mindre kroniskt förstoppad om vi inte ger Laktulos regelbundet. Men han har istället diarré och går jämt på toaletten i samband med måltider.
    Allergiprover är inte helt tillförlitliga och absolut inte på gluten men man kan göra ett gentest på föräldrarna som räknar ut sannolikheten för barnet att ha det.
    Hör med läkaren!
    Man ska inte mixtra för mycket med dieten för små barn men man kan ju prova att under ett par veckor utesluta en allergen tex gluten för att se om det gör någon skillnad.

• Anonym (Lisa)
    AnnaKG skrev 2016-02-29 13:27:29 följande:

Måste inte komma varje dag, min son hade inte ont i magen inga kräkningar det som vi tog det på var olika blodvärden, huvudvärk och trötthet. men efter diagnosen och han ätit glutenfritt en månad insåg han att han haft ont i magen men det var "normalt" för honom att han inte reagerade på den smärtan. 
    Min rekommendation är att prata med bvc, men du måste stå på dig då dom ofta inte vill ta dessa prover då dom är dyra!
  • Ess
    AnnaKG skrev 2016-02-29 11:56:30 följande:
    Det måste vara väldigt jobbigt för henne :(

Vet ju själv hur pass jobbigt det är med sura uppstötningar bara!

Äter hon medicin för de? Och får hon medicin när hon blir förstoppad?

Min dotter har aldrig svullen buk.. Men i perioder kan hon rapa o fisa mycket.

Hon bajsar nån/några gånger i veckan men det är sällan varje dag! Men läkaren har sagt att det är normalt!!!! Jag tycker inte de dock..

Jag blir inte klok.. Tycker så synd om henne!

Dessutom blir de väldigt mycket Vab här hemma just nu :(
    Hon får Esomeprazol och Movicol och tabletter mot illamående varje dag. Innan sommaren var jag hemma på heltid med henne i flera månader eftersom hon kräkte upp allt och inte fick behålla någon vätska heller. Hon blev även inlagd pga vätskebrist.
    Se till att du får en remiss till barnkliniken där dom kan utreda henne ordentligt.
  • Pkb

Min son är likadan, han är allergisk mot mjälkprotein även om testerna inte visade det. Min kompis barn som är allergisk mot ägg reagerar också likadant.

Svar på tråden 4 åring med ont i magen/kräkningar ofta