• Anonym (en gång)

mirtazapin krka och alkohol?

Hej.

Undrar om någon här har ätit mirtazapin krka?

Jag har ätit det i ca 10 dagar och har precis ökat dosen från 7.5 till 15 mg, alltså väldigt låg dos.

Till helgen ska vi gå ut och min undran är om jag kan låta bli att ta min medicin den dagen och dricka några enstaka öl? Ev även låta bli medicinen dagen innan?

Jag vet att det står att man inte bör dricka alkohol, men efterom jag går på så låg dos och ätit de så kort tid så kanske det inte är så farligt?

Någon som ätit samma och som vet, kanske av egen erfarenhet?

Observera att jag inte pratar om att dricka mig stup full utan bara ta några öl.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden mirtazapin krka och alkohol?
  • Anonym (en gång)
    Anonym (Thea) skrev 2016-03-03 08:28:03 följande:

Risken är ju att medicinen förstärker effekten av alkoholen... Jag glömde helt enkelt bort att jag åt medicin och drack två glas vin och kände absolut av det mer än vad jag annars gjort. Och mådde även sämre dagen efter med en del ångest tankar trots att jag inte gjort nåt dumt..jag blev liksom inte full men absolut påverkad och det mådde jag dåligt av.

Men som allt annat verkar det vara individuellt hur man reagerar och vilken effekt medicinen har..Finns dom som fått blackout i samband med medicin och alkohol samt blivit rejält bakfull på litet intag och även de som fått ökad ångest dagen efter (då man lätt kan få bakfylleångest ändå) och andra har råsupigt och inte märkt nåt alls....

Rent krass kan jag tycka att man faktiskt låter bli att chansa när det står att man inte ska blanda... Är det såååå viktigt att dricka? Och nej jag har inte druckit sedan den gången.. Varför chansa liksom.. Finns goda alkoholfria alternativ

Tack för ditt svar. Vill absolut höra att det finns de som reagerat negativt också inte bara få svar från dem som säger att det gick bra för dem.

Såklart reagerar alla olika och därför bra att få höra båda sidor.

Och håller med det är inte jätteviktigt att dricka det går ju bra att umgås ändå.

• Anonym (Hello)

Det kan ju antingen förstärka eller försvaga medicinen. Jag äter annan stämningsstabiliserande än du plus antidepressiv och läkaren har sagt nej. Jag har dock druckit ändå, både skippat tabletterna men också med. Jag märkte ingen skillnad faktiskt förrän dagen efter då jag var väldigt bakis-trött hela dagen. Fast jag har också upplevt en gång att jag blev väldigt full och det slutade inte särskilt bra alls. Så undvik typ för stark öl och drick med andakt om du ska dricka. Jag tänker inte dricka med medicin. Ytterst sällan.

• Anonym (h)

Har en bekant som hållit på sådär. Alltså gått på psykmedicin och druckit ändå, eller skippat medicinen några dagar för att kunna dricka i helgen.
    Resultat = totalt kaos!

Alla är ju visserligen olika, och jag vet einte vilka alla mediciner han testat, men kan väldigt bra tro att mirtazapin kan ha varit en av dom.

För honom passade det INTE att göra, och hans fyllor brukade sluta i slagsmål, fyllecell, självskada eller att han slog sönder nåt.

För dej kan det ju visserligen kanske gå bra. Själv hade jag inte vågat chansa.

Då jag själv ätti mirtazapin blev jag dessutom så jävla dåsig att jag personligen inte hade haft lust att dricka. 

Sen vad gäller hur snabbt det far ur systemet, ingen aning. kanske står i bipackssedeln? Men å andra sidan kan jag gissa att ju längre man ätit det, desto längre tar det innan det helt försvinner ur kroppen... 

• Anonym (en gång)
    Anonym (h) skrev 2016-03-03 09:05:48 följande:

Har en bekant som hållit på sådär. Alltså gått på psykmedicin och druckit ändå, eller skippat medicinen några dagar för att kunna dricka i helgen.

Resultat = totalt kaos!

Alla är ju visserligen olika, och jag vet einte vilka alla mediciner han testat, men kan väldigt bra tro att mirtazapin kan ha varit en av dom.

För honom passade det INTE att göra, och hans fyllor brukade sluta i slagsmål, fyllecell, självskada eller att han slog sönder nåt.

För dej kan det ju visserligen kanske gå bra. Själv hade jag inte vågat chansa.

Då jag själv ätti mirtazapin blev jag dessutom så jävla dåsig att jag personligen inte hade haft lust att dricka. 

Sen vad gäller hur snabbt det far ur systemet, ingen aning. kanske står i bipackssedeln? Men å andra sidan kan jag gissa att ju längre man ätit det, desto längre tar det innan det helt försvinner ur kroppen... 

Du skriver att du blev dåsig av mirtazapin, jag har inte känt att tabletten gör nånting för mig, har ju visserligen bara ätit dosen 7.5mg i en vecka och därefter upp till 15 mg vilket jag bara har ätit i 3 dagar, så är väl kanske för tidigt att säga om den hjälper mig då dosen är väldigt låg och det står att det kan ta två veckor innan man känner av den.

Men med det sagt betyder det ju inte att jag kan reagera negativt tillsammans med alkohol.

Tack för svar.
  • Anonym (en gång)
    Anonym (Hello) skrev 2016-03-03 08:56:07 följande:

Det kan ju antingen förstärka eller försvaga medicinen. Jag äter annan stämningsstabiliserande än du plus antidepressiv och läkaren har sagt nej. Jag har dock druckit ändå, både skippat tabletterna men också med. Jag märkte ingen skillnad faktiskt förrän dagen efter då jag var väldigt bakis-trött hela dagen. Fast jag har också upplevt en gång att jag blev väldigt full och det slutade inte särskilt bra alls. Så undvik typ för stark öl och drick med andakt om du ska dricka. Jag tänker inte dricka med medicin. Ytterst sällan.

Verkar vara flera som upplever att de haft ångest dagen efter.

Ja om jag väljer att ta någon öl så blir det självklart inte någon starkare variant.

Tack för svar.
  • Anonym (Thea)
    Anonym (en gång) skrev 2016-03-03 10:16:54 följande:

Du skriver att du blev dåsig av mirtazapin, jag har inte känt att tabletten gör nånting för mig, har ju visserligen bara ätit dosen 7.5mg i en vecka och därefter upp till 15 mg vilket jag bara har ätit i 3 dagar, så är väl kanske för tidigt att säga om den hjälper mig då dosen är väldigt låg och det står att det kan ta två veckor innan man känner av den.

Men med det sagt betyder det ju inte att jag kan reagera negativt tillsammans med alkohol.

Tack för svar.

Största anledningen till att jag ens fick mitrazepam var att jag hade sömnsvårigheter.... Annars finns det ju massor med antidepressiva man kan få... Sov jättebra på dom.. Gjorde som du först 7,5 sedan 15 mg... När jag slutat med dom tog jag ändå nån ibland just för att få sova och då hjälpte det med en halv när jag inte åt dom hela tiden...
  • Anonym (Hello)
    Anonym (en gång) skrev 2016-03-03 10:18:50 följande:

Verkar vara flera som upplever att de haft ångest dagen efter.

Ja om jag väljer att ta någon öl så blir det självklart inte någon starkare variant.

Tack för svar.

Ja, det jag drack var en ipa och en imperial stout... Så det var liksom inte tio öl.
  • Anders61

Hej,
    Ett sent svar men kanske andra läser tråden.
    Jag har ätit Mirtazapin till och från i minst tio år. Jag har under hela mitt liv (60år)
    druckit alkohol ett par gånger i veckan och under semesterresor varje dag och aldrig upplevt något problem med att blanda M med alkohol. Dock kan jag tänka mig att det kan variera från person till person så man får vara uppmärksam på hur det verkar för just mig.

• Anonym (Ö)

Enkelt: du ska inte ta tabletten om du tänker dricka alkohol samma dag.
    Då är det helt lugnt.

• Anonym (Lia)

Har druckit 2 ggr under min tid med mirta. Lät bli att ta medicin dagen jag drack. Mitt straff blev båda gångerna att jag låg sömnlös hela natten så har inga planer på att göra om det :P

Det rekomenderas inte att man ska dricka ihop med mirta men många gör det ändå och hoppar över medicin den dagen.

Jag drack inte så mycket första gången (ca 6-7 cider/öl) och märkte inget speciellt förutom att jag inte blev onykter alls. Var som att dricka saft haha. Så andra gången drack jag mer men blev inte onykter då heller så det var inget roligt att dricka :)

Har varit helt utan alkohol i måååånga år så borde ivf ha känt mig lite berusad men icke..

• Anonym (M)

Jag tar i dagsläget 30mg varje kväll och kan ärligt säga att jag har inte förändrat mina drycker vanor. Om jag vill ta ett glas vin eller går ut med en vän så gör jag det. Jag säger absolut inte att det är rätt eller ofarligt, utan att jag gör det och märker ingen skillnad.

Svar på tråden mirtazapin krka och alkohol?