• isblomma21

2 åring vaknar 5-10 gånger på natten

Hej! Min 2 åriga tjej vaknar så mycket på nätterna. Hon kan inte somna om själv, utan hon behöver snutta för att göra det. Så har det varit hela hennes liv, hon har aldrig sovit en hel natt. Hon har också precis börjat sova i egen säng. Hon har aldrig tagit napp eller nappflaska, välling eller liknande, bara bröstet. Känner att vi behöver en förändring. Hade gärna tagit hjälp av pappan men eftersom vi inte bor ihop och dom träffas väldigt sällan är det tyvärr inte ett alternativ. Ungefär såhär brukar en vanlig natt se ut:

Kl 20: läggdags, somnar med tutte i munnen, smyger bort när hon somnat ordentligt

Runt kl 22: vaknar och vill snutta för att somna om, om hon inte får det blir hon helt hysterisk och gråter och skriker i flera timmar (har testat)

Runt kl 24: vaknar och vill snutta

Runt kl 02: vaknar och vill snutta (runt den här tiden brukar jag inte kunna smyga bort utan att hon vaknar, så ibland slutar det med att jag sover resten av natten i spjälsängen med henne)

Men om jag lyckas smyga bort så fortsätter det såhär.

Runt kl 04: vaknar och vill snutta

Runt kl 06: vaknar och vill snutta

Runt kl 08: vaknar och vill snutta, och också dags att gå upp

Vissa nätter vaknar hon varje timme, och vill snutta.

Har försökt att ha på mig tröja så hon inte kommer åt bröstet, erbjuda nåt annat (vatten, mjölk etc) istället men ingenting fungerar. Hon gråter helt hysteriskt tills hon knappt kan andas, så det slutar med att hon får bröstet ändå. Och då somnar hon inom 5 sekunder.

Jag känner mig helt slut. Och jag kan inte ha det såhär längre. Jag behöver alla tips jag kan få, hur ska jag lära henne på ett snällt sätt att somna om på egen hand?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden 2 åring vaknar 5-10 gånger på natten
  • Lilla Gs mamma

Hon har alltså aldrig blivit avvand? Låter som att hon mest vill snutta för att det känns tryggt?

Har du någon närstående som kan ta tre-fyra tuffa nätter med henne så att hon vänjs av vid att snutta? Om du är i närheten kan det vara svårare.

• Maddi

Om du pratar med henne att nu finns det ingen mjölk kvar, den är slut (naturligtvis på ett pedagogiskt sett) och erbjuder henne nappar istället, att hon får välja ut napp själv och så blir det antagligen några nätter som blir skitjobbig men ge dig får du inte göra.

• Alexi

Men sluta amma så är väl antagligen problemet löst. Berätta något på temat om att det inte går att amma längre, ta på dig en tröja, ställ in dig på några jobbiga nätter och så är sannolikt problemet borta sen.

• Anonym (Ta bort)

Mitt första barn var besatt av välling. Han var nog 4 år innan vi vågade sätta ner foten och ta bort vällingen, han ville ha välling flera gånger per natt. När vi väl hade bestämt oss så var det inte så farligt. Han blev ledsen och arg några gånger och sedan gick det över. I efterhand så fattade vi att det mest hade handlat om oss - vi vågade inte ta vällingen. Med vårt andra barn har vi varit mycket bättre på att sätta rimliga gränser - och tänka mer på barnet. Det är ju inte bra för ett barn att vakna så där mycket - alltså måste man som vuxen lösa situationen.

Tänk att du gör det här för att det ska bli bra. Jag tycker absolut inte att du ska lämna bort henne till någon annan, då blir det ju jätte jobbigt för henne, hon måste ju känna sig trygg när ni börjar med den nya rutinen.

Ta på dig en tröja, säg till henne att hon inte får, att du inte vill. Men trösta henne! Låt henne ligga i din säng jämte dig hela natten så kanske hon inte vaknar så ofta. Var konsekvent, små barn vänjer sig fort. Min två-åring slog i sina tänder och tandläkaren sa att han inte fick ha sin älskade napp mer. Vi var tvungna att ta den - bara så där. Vi trodde att det skulle bli jättejobbigt, men efter 2 nätter hade han glömt den.

• Anonym (Bia)

Jag håller med ovanstående. Eftersom det stör sömnen så mycket så vore det nog klokt att ta bort amningen. Håller också med om att det är bäst om du gör det själv, maximal trygghet.

Jag stod ut 15-16 månader av nattamning med mina innan jag kände att det var nog.

Svar på tråden 2 åring vaknar 5-10 gånger på natten