• Anonym (!)

Äter du pizza med händer eller bestick?

Mycket viktig fråga ja.

Äter ni pizza med händerna eller med kniv och gaffel?

• Svar på tråden Äter du pizza med händer eller bestick?
  • flygrl

För mig beror det nog på. Ibland äter jag med bestick ibland utan. Avgörs delvis av situationen :)

Bland italienare går meningarna i sär vet jag. En hel del menar äta med handen i alla lägen e nåt amerikaner infört medans man i Italien skulle föredra bestick om man sitter på restaurang och får in en hel pizza (serverad MED bestick). Men på enklare ställen och på gatan e det självklart händerna som gäller.

Blev tydligen tjafs om det här när New Yorks borgmästare Bill de Blasio, italian american av syditalienskt ursprung, nyligen käkade pizza med bestick i samband med nåt officiellt evenemang på hemmaplan i NYC.

m.nydailynews.com/new-york/de-blasio-eats-pizza-fork-article-1.1877540

• Alica90

Jag äter pizza uteslutande med kniv och gaffel.

Aldrig att jag skulle hålla på och kladda med händerna som om jag vore från något u-land.

• Velouria

OT: Det är roligt att det finns de som skriver anonymt i en sådan här tråd om pizzaätande. Vad är så känsligt med det liksom...

OnT: Jag äter till 99% med händerna. Då och då händer det att jag tar till kniv och gaffel för vissa delar av pizzan.

Integrerbart DNA
  • Velouria
    Alica90 skrev 2016-03-10 20:15:42 följande:

Jag äter pizza uteslutande med kniv och gaffel.

Aldrig att jag skulle hålla på och kladda med händerna som om jag vore från något u-land.

Jag antar att du äter alla mackor och knäckebröd med kniv och gaffel också. Om du nu skulle äta på ett hamburgarhak skulle du säkert äta hamburgarna med kniv och gaffel, eller hur? Jag antar att all mat som du som svennebanan egentligen "ska" äta med händer, äter du med kniv och gaffel. Eller hur?
    Integrerbart DNA
  • Brunhilde

Calzone är lite knepigt att äta med händerna, annars gör jag lite som det faller sig. Oftast skär jag den i lagom stora trekanter och äter med händerna.

• EnAnonumius

Pizza den slicas och så äter jag med händerna. 9/10 gånger

Vad fan, det går att tvätta händerna innan man käkar och så går det att tvätta händerna från kladd efter man käkat.

Käkar också ur kartongen så man slipper att slabba med en massa disk efteråt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Pimpinellan skrev 2016-03-04 18:10:56 följande:
    Är ni såna där som kan äta kyckling med händerna också? Jag får äckelkänslor bara jag ser maken göra det för flott på händerna är ju dödens äckligt!  Kräks  Daggmaskar-nemas problemas, mocka skit-stör mig inte alls, skura döskitiga toaletter går bra. Men inte flott på händerna! smile2.gif
    Du det finns i vissa sammanhang där även enligt finare bordsetikett att det är tillåtet att äta med händerna.
    Kycklingklubba och revbensspjäll är två av rätterna.

Enligt dessa finare bordsetiketts reglerna så sätter man på en liten "pappers huva" på kycklingklubbans nedre del, så man slipper att bli kladdig om handen. Samma gör man med revbensspjällen. Så slipper man "flott på händerna med" om man nu har problem med detta.

• EnAnonumius
    Velouria skrev 2016-03-11 00:55:06 följande:
    Jag antar att du äter alla mackor och knäckebröd med kniv och gaffel också. Om du nu skulle äta på ett hamburgarhak skulle du säkert äta hamburgarna med kniv och gaffel, eller hur? Jag antar att all mat som du som svennebanan egentligen "ska" äta med händer, äter du med kniv och gaffel. Eller hur?
    Detta kanske låter knäppt. Men jag äter normalt hamburgare med händerna.
    Fast jag har ätit hamburgare med bestick med, det var tvunget när man var i Norrland då deras hamburgare var så mycket tillbehör på, och en stor köttskiva på det, så det gick inte att klämma ihop den tillräckligt för att kunna gapa om den för att kunna ta ett bett, så man fick vackert äta med besticken som följde med på brickan.

Så det finns lägen när man är tvungen att använda bestick när man skall äta hamburgare.

• Pimpinellan
    EnAnonumius skrev 2016-03-11 09:06:47 följande:
    Du det finns i vissa sammanhang där även enligt finare bordsetikett att det är tillåtet att äta med händerna.
    Kycklingklubba och revbensspjäll är två av rätterna.

Enligt dessa finare bordsetiketts reglerna så sätter man på en liten "pappers huva" på kycklingklubbans nedre del, så man slipper att bli kladdig om handen. Samma gör man med revbensspjällen. Så slipper man "flott på händerna med" om man nu har problem med detta.

Jag äter inte revbensspjäll p.g.a smaken och kycklingklubba äts med bestick-punkt. Har då aldrig blitt bjuden på det heller. Och aldrig varit i sammanhang där det anses fint att äta med händerna, tvärtom! Det är synnerligen vidrigt med all sorts flott på händerna, jag har t.o.m svårt att ladda diskmaskinen. Och hamburgare de vart tredje år max jag äter det äts med bestick om det finns-annars tar jag servetten runt.
  • Velouria
    EnAnonumius skrev 2016-03-11 09:12:31 följande:

Detta kanske låter knäppt. Men jag äter normalt hamburgare med händerna.

Fast jag har ätit hamburgare med bestick med, det var tvunget när man var i Norrland då deras hamburgare var så mycket tillbehör på, och en stor köttskiva på det, så det gick inte att klämma ihop den tillräckligt för att kunna gapa om den för att kunna ta ett bett, så man fick vackert äta med besticken som följde med på brickan.

Så det finns lägen när man är tvungen att använda bestick när man skall äta hamburgare.

Ja, men you get my point
    Integrerbart DNA
  • MEE83

99% av gångerna med bestick, att det är italienskt att äta med händerna vet jag inte var folk fått ifrån, inte för att det spelar någon roll, men om du nu vill äta pizza på "rätt" sätt, så bör du använda bestick, precis så som de gör i maträttens ursprungliga hemstad, Neapel. 

Jag frågade faktiskt av ren nyfikenhet morsan om detta, då hon var nere i Italien en längre period nu i höstas för jobb, hon hade "basen" i Capri, dvs i neapelbukten, och det var bestick som gällde.  

• sextiotalist

Hemma kan jag äta med händerna ute med bestick. Ja, jag äter kycklingben med händerna även kräftor och räkor

Svar på tråden Äter du pizza med händer eller bestick?