• Aniiee

Enkel födelsedagsmeny - tips tack

Först vill jag bara gnälla av mig. Om FL hade haft en spoilerknapp så hade jag använt den, men istället få alla som inte vill läsa mitt gnäll helt enkelt skippa att läsa det kursiverade.

Gnäll: Jag känner verkligen inte för att fira min födelsedag (i år heller). Åldersnoja? Kanske. Men mest för att det inte är roligt. Jag hinner liksom aldrig fira mig, eftersom det alltid är jag som fixar och donar och köper presenter (ja, jag köper presenter till mig själv. Det är ingen annan som gör det, för alla envisas bara med att handla med mig eller ge mig pengar. Fantasin där är verkligen på topp.) och lagar mat och bjuder in folk jag inte vill träffa och ser till att alla har något att göra och lagar mat och fixar tårtor och lagar mat och gör efterrätter och lagar mat och fixar snacks och lagar mat och ställer fram nattmackor och lagar mat. Man skulle ha blivit kärnfysiker istället för kock.  Så, slutgnällt.

Nåväl, hur som haver. Är det någon som har tips på något man kan bjuda på på en ojämn födelsedag? Något som inte kräver så mycket aktiv tid? Jag funderar, helt allvarligt, på att ringa efter pizza till 15 pers, men det känns lite som att det är i underkant..... Det enda jag vet att jag ska göra är en glassbomb, men den vetetusan om jag tänker bjuda andra på =P

Så, 1-3 maträtter, tårta och lite "nattamat" tar jag gärna emot tips på. Gärna saker som kan förberedas en-två dagar i förväg och kanske även delegera i alla fall delar av arbetet till personer över 6 år gamla.

Jag älskar mat, men bara när jag har lust att laga den =/

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Svar på tråden Enkel födelsedagsmeny - tips tack
  • Aniiee
    K grrl skrev 2016-03-10 08:48:03 följande:

Amerikansk/texmex buffé? Lite roligare än tacos. Coleslaw, hemkokt bbq-sås, kryddiga kycklingvingar/lår, revbensspjäll, pulled pork/beef eller drunken chicken, pico de Gallo, guacamole...

Jag ville ju ha MINDRE jobb, inte mer =P

Men det är ju asgott =)
  • kallebakom

eller köp 10 burkar tupp i vin på lidl bara öppna och värma och ta åt sig äran !
    rätt dyra för att vara konserver 49kr st,men faktiskt riktigt god

• Aniiee

Det blir hamburgerbuffé och red velvet cake. Vikningsbröd och shakshuka till nattamat. Och en jävla massa godis och glass. Jag tänker ligga på soffan och spela Arslan: Warriors of legends, tills ungskocken kommer och vill spela mario kart eller något. Syrran får baka, det är hon bra på. Har vi lite tur kan man kanske grilla....

Tack för alla tips jag fick! Uppskattas mycket =)

• klyban

Drinktilltugg/förrätt, grönsaker i stavar, och 1-3 sorters dipp.
    Enkelt, snabbt och gott.
    Tid ca15min om man är bra med kniven.

Middag carnitas, som man äter med tacotillbehör och tortillia.
    Enkelt, sköter sig självt i ugnen(det är pulled pork av fläskkarré bit).
    Krydda och bryna ~15-20min, 5-6h i ugnen väl där inget arbete överhuvudtaget.
    Sen ca 5-7min per fläskkarré bit för riva upp och rensa ur hinnor, tror det behövs två om man inte hittar nån stor.

Efterrätt kan man köra pannacotta med hallonsås.
    Enkelt, snabbt och går göra dagen innan.
    Tid 15min för pannacottan och ungefär lika mycket för hallonsåsen(som ska silas för att få bort fröna, sen redas lätt med potatismjöl).

En kanonmåltid och inte tidsödande.
    Det är väl hur mycket tacotillbehör man vill ha och ens kunnande med kniven, som avgör hur lång tid det tar.
    Men det finns tex färdigskivade oliver i vissa affärer som tex willy´s.
    Sallad kan man köpa påse, och finns säkert nån genväg till:
    Kanske man kan titta ner i salladsdisken i affären, där finns det mycket som är gjort för dig redan.
    Ett högre pris ja, men det kommer gå snabbt.

• maritbinge

Jag tycker att det låter alldeles utmärkt att handla in ett gäng pizzor. Bjud inte folk som är så stuck up att de inte kan uppskatta en god pizza. 

Ett annat alternativ är ju att ta med folk på restaurang istället. Eller fira ute på en bar eller så. Du måste ju inte laga mat till folk bara för att du är kock (för du är kock, right, eller missuppfattar jag?) och de flesta borde ju förstå att du ibland också bara vill kunna slappna av.

Annars enkel mat, typ en lins- och morotssoppa och lite hemgjorda piroger, det lagade jag sist jag fyllde år. Året innan gjorde jag en väldigt enkel couscoussallad (couscous, ruccola, russin och oliver), tzatziki, pitabröd (färdiga alltså, i mitt kök bakas det inte) och superenkla linsbollar.

Att laga snacks låter ju verkligen lite väl jobbigt, åtminstone för mig. Ställ fram en skål chips och en skål smågodis, bara. (Eller är det jag och mina kompisar som mentalt är 12 år och tycker att en skål chips är hur bra som helst som snacks på en födelsedagsfest?)

• klyban
    maritbinge skrev 2016-03-11 10:13:00 följande:
    Jag tycker att det låter alldeles utmärkt att handla in ett gäng pizzor. Bjud inte folk som är så stuck up att de inte kan uppskatta en god pizza. 

Ett annat alternativ är ju att ta med folk på restaurang istället. Eller fira ute på en bar eller så. Du måste ju inte laga mat till folk bara för att du är kock (för du är kock, right, eller missuppfattar jag?) och de flesta borde ju förstå att du ibland också bara vill kunna slappna av.

Annars enkel mat, typ en lins- och morotssoppa och lite hemgjorda piroger, det lagade jag sist jag fyllde år. Året innan gjorde jag en väldigt enkel couscoussallad (couscous, ruccola, russin och oliver), tzatziki, pitabröd (färdiga alltså, i mitt kök bakas det inte) och superenkla linsbollar.

Att laga snacks låter ju verkligen lite väl jobbigt, åtminstone för mig. Ställ fram en skål chips och en skål smågodis, bara. (Eller är det jag och mina kompisar som mentalt är 12 år och tycker att en skål chips är hur bra som helst som snacks på en födelsedagsfest?)

Piroger är rätt tidskrävande, men gott.

Skulle jag köra på pizza, så skulle jag köra panpizza.
    Som är lite bättre att hålla värmen.
    Sen är inte Kinamat så dumt att köpa, och portionerna är oftast stora.
    Bara köpa nån extra ris, så är man väl täckt.

• klyban
    maritbinge skrev 2016-03-11 10:14:02 följande:
    Wups, nu såg jag att du redan hade bestämt vad du ska bjuda på. Sorry!

Se där Skål
    Men vi får se det som ett tips till nästa gång då Flört

• maritbinge
    klyban skrev 2016-03-11 10:15:26 följande:

Piroger är rätt tidskrävande, men gott.

Skulle jag köra på pizza, så skulle jag köra panpizza.
    Som är lite bättre att hålla värmen.
    Sen är inte Kinamat så dumt att köpa, och portionerna är oftast stora.
    Bara köpa nån extra ris, så är man väl täckt.

Det är säkert för att jag gör ganska lata piroger. Steker färs med lite kryddor, klickar ut på smördeg, river över lite ost och knölar ihop dem, och så brukar jag servera med färdig tacosalsa. (Är inte jätteambitiös i köket.)
  • klyban
    maritbinge skrev 2016-03-11 10:24:58 följande:
    Det är säkert för att jag gör ganska lata piroger. Steker färs med lite kryddor, klickar ut på smördeg, river över lite ost och knölar ihop dem, och så brukar jag servera med färdig tacosalsa. (Är inte jätteambitiös i köket.)

Gör en paj, så blir det än mer lat Flört
    Hmm, piroger, det är nått mer som jag måste göra snart, kom på för en stunds sedan jag inte gjort kåldolmar på jätte länge.

Blir lätt så när man haft så många olika projekt på mat det senaste.
    Som lagat mat från alla möjliga konstiga ställen i världen, som Vietnam, Guam, Angola, Brasilien, Italien, Frankrike, Spanien osv...
    Och bara mat som jag vi aldrig ätit innan, har krävt en hel del forskning.
    Sen kanske det inte alltid blivit 100% autentiskt, men bra nära.
    Och har hittat en massa gott, en är pho, det är riktigt jävla gott.
    Men krävs en del smakarbete, då jag märkte att det inte vara bara var att få ihop ingredienserna.

Och Chicken Tinaktak Från Guam var riktigt gott.
    www.annieschamorrokitchen.com/beef-tinaktak/
    Omöjligt att hitta Dashida för mig, så tog Thai buljong i påse med köttsmak.
    Gjorde den även på köttfärs.

Anka i sherry ifrån Spanien var en annan som fick oss att äta tills vi storknade.
    Även Hjärtmusslor i sherry och tomat, var en höjdare som gjorde vi satt och slickade tallrikarna efteråt.

• Aniiee
    maritbinge skrev 2016-03-11 10:13:00 följande:

maritbinge skrev 2016-03-11 10:14:02 följande:

Wups, nu såg jag att du redan hade bestämt vad du ska bjuda på. Sorry!

=P

Som sagt, hamburgare. Restaurang (inte bar, dock, med ett gäng ungar under 12) hade varit en bra idé, om jag inte hade gått med dropp i helgen =/. Så jag får snällt stanna hemma (hemsjukvård FTW).

Några påsar chips tycker jag låter toppen just nu. Gimme =P
Svar på tråden Enkel födelsedagsmeny - tips tack