• myrslok

Ni som fått stora barn

Ni som fått stora barn (över 4,5kg). Visste ni att barnen skulle bli strora? klarade ni av en vanlig vaginal förlossning? va ert andra barn större än det första? Isåfall var det många år mellan barnen?

mitt första vägde 4445g och är gravid igen. Barnets pappa va stor när han föddes också, så tänkte om barnet väger närmre 5 kg vore det ju bra att bli igångsatt lite tidigare kanske.

• Svar på tråden Ni som fått stora barn
  • JoelBus

Visstja. Mina första barn föddes 05 och 07, samma pappa. Trean föddes 15 med en annan pappa. Han är 2 meter lång och har 47 i skostrl. Så att vårt barn skulle bli stort var ganska väntat.

• Anonym (Gick toppen)

Har fått tre barn
    1:an 4600 g
    2:an 4800
    3:an 4300

Alla föddes 11-14 dagar efter BF och ingen viktuppskattades till mer än 3800-4000. Alla förlossningar gick bra utan skador och startade av sig själva. Den sista vred sig dock inte riktigt rätt utan kom med pannan först men det gick hyfsat det med. Har inte spruckit nämnvärt, skulle aldrig ha velat bli igångsatt även om jag visste. Har man dessutom fött ett stort barn innan så borde det ju inte behöva vara värre nästa gång. En kompis fick ett på 5500 g första barnet och det gick också toppen.

• fyxo

Barn nr

1. 3,2 kg i v 37+0

2. 4,1 kg i v 38+2

3. 3,9 kg i v 39+0

4. 4,2 kg i v 41+3

5. 4,7 kg i v 38+2.

6. 4,1 kg i v 38 +0.

Nr 5 som var så stor hade jag inga bekymmer alls med att vid vaginal förlossning. Var nog däremot den enklaste. Sprack inget.

• cutepoison

Ser att det är en gammal tråd men chansar att skriva. Min son är 5 månader nu och jag mår fortfarande dåligt efter förlossningen. Har inget i sig med hans vikt att göra men så här i efterhand förstår jag inte varför ingen gjorde något. Jag hade under hela graviditeten lite högre sf mått än vad man ska men min barnmorska sa aldrig något och jag var ju förstföderska så jag visste inget. Vi skämtade här hemma att barnet nog skulle bli stort för jag vägde 4,2 vid födseln och min man 4,5. När födseln närmade sig frågade jag min barnmorska om hon trodde att barnet var stort och hon klämde och kände (har fått veta i efterhand att man inte kan veta genom att göra så). Nää, sa hon. Jag tror det blir under 4 kg. Jag var ändå orolig då jag ökade ytterligare sf mått och då sa hon att hon trodde max 4,5. Då sa jag att jag ville bli igångsatt om jag gick över tiden en endaste dag. Jag ville inte föda ett barn som väger 4,5 men det fick jag inte. Jag tjatade om ett tillväxtultraljud men fick inte det heller. Såklart gick jag över fullt ut så sattes igång på 43+0. Blev akutsnitt till slut och han vägde 4590 g. 

Har förstått efteråt att han nog gick upp en del de sista två veckorna men är det någon som vet varför vissa får så"stora barn? Är så trött på kommentarer kring det också. Han är helt perfekt och vi har kämpat så länge att få honom men jag orkar inte höra "OJ, vägde han såååååå mycket!!!" längre. Som att det var något fel på honom. Får höra det än idag. Och så skriver folk på facebook att deras barn har kommit till världen och vägde 3 kg typ. Han var väldigt svullen när han föddes, gick ner mer än 10% och hade svårt att gå upp i vikt sen. Nådde födelsevikten först efter 5 veckor. Känns som om det är mitt fel, något jag gjorde under gravidteten. Åt mycket skitmat och stressade. Kan det ha påverkat hans vikt? Han har väldigt ont i magen och tänker att han fått problem med tarmarna, typ läkande tarm? Är det någon annan som känner igen sig? Skulle vilja prata med folk som känner/varit med om ungefär samma sak. Skriv i så fall till mig! Vill så gärna ha ett till barn men är livrädd att det ska bli samma sak. 

• Fru Ve
    cutepoison skrev 2017-01-19 08:45:20 följande:

Ser att det är en gammal tråd men chansar att skriva. Min son är 5 månader nu och jag mår fortfarande dåligt efter förlossningen. Har inget i sig med hans vikt att göra men så här i efterhand förstår jag inte varför ingen gjorde något. Jag hade under hela graviditeten lite högre sf mått än vad man ska men min barnmorska sa aldrig något och jag var ju förstföderska så jag visste inget. Vi skämtade här hemma att barnet nog skulle bli stort för jag vägde 4,2 vid födseln och min man 4,5. När födseln närmade sig frågade jag min barnmorska om hon trodde att barnet var stort och hon klämde och kände (har fått veta i efterhand att man inte kan veta genom att göra så). Nää, sa hon. Jag tror det blir under 4 kg. Jag var ändå orolig då jag ökade ytterligare sf mått och då sa hon att hon trodde max 4,5. Då sa jag att jag ville bli igångsatt om jag gick över tiden en endaste dag. Jag ville inte föda ett barn som väger 4,5 men det fick jag inte. Jag tjatade om ett tillväxtultraljud men fick inte det heller. Såklart gick jag över fullt ut så sattes igång på 43+0. Blev akutsnitt till slut och han vägde 4590 g. 

Har förstått efteråt att han nog gick upp en del de sista två veckorna men är det någon som vet varför vissa får så"stora barn? Är så trött på kommentarer kring det också. Han är helt perfekt och vi har kämpat så länge att få honom men jag orkar inte höra "OJ, vägde han såååååå mycket!!!" längre. Som att det var något fel på honom. Får höra det än idag. Och så skriver folk på facebook att deras barn har kommit till världen och vägde 3 kg typ. Han var väldigt svullen när han föddes, gick ner mer än 10% och hade svårt att gå upp i vikt sen. Nådde födelsevikten först efter 5 veckor. Känns som om det är mitt fel, något jag gjorde under gravidteten. Åt mycket skitmat och stressade. Kan det ha påverkat hans vikt? Han har väldigt ont i magen och tänker att han fått problem med tarmarna, typ läkande tarm? Är det någon annan som känner igen sig? Skulle vilja prata med folk som känner/varit med om ungefär samma sak. Skriv i så fall till mig! Vill så gärna ha ett till barn men är livrädd att det ska bli samma sak. 

Nej vet du jag tror det ofta är genetiskt detta hur stort barnet blir (om mamman inte har diabetes, då kan det vara orsaken). Man kan inte göra så mycket. Jag har skrivit lite högre upp i tråden. Är nu gravid igen i v.34 och jag vet inte exakt hur stor denne lill* blir (är en tredje pojke i alla fall). Men magen är på mindre än normalkurvan den här gången och min viktuppgång är endast 4-5 kilo. Så jag tror på ett mindre barn än de två senaste. Min "etta" var ju den som var stor, "tvåan" var mindre, mer åt det normala. Har iofs haft lite skillnad mellan graviditeterna gällande illamående och ätande. Med första mådde jag inte illa alls och gick upp 14 kg. Med tvåan mådde jag dåligt till v.17 och det slutade på +11 kg. Men jag vet inte om det påverkar barnets vikt sådär jättemycket.
  • Anotherone
    cutepoison skrev 2017-01-19 08:45:20 följande:

Jag fick en stor bebis förra gången på drygt 5kg. Totalt gick jag upp 14 och det fanns inga indikationer på att han skulle bli stor. SF-måttet var helt normalt.

Nu väntar vi syskon och den här gången har de lovat att ha bättre koll, så gott det går. Jag har gjort glukosbelastning men min kropp har inga problem att hantera socker så jag har inte grav-diabetes (och hade inte förra gången heller). Och om några veckor blir det tillväxt-UL.

Så vissa får nog bara stora barn. Min ena syster har också fått stora bebisar,  en på 4,7 och en på 4,9.

• cameleon

Min tjej (enda barnet) vägde 4515 när hon föddes, det blev akut snitt eftersom det drog ut på tiden, hade haft värkar i två dygn + att hon hade bajsat så jag fick en infektion i livmodern.
    Jag gick upp 11 kilo under graviditeten, trodde inte att jag skulle få ett så stort barn eftersom jag själv är ganska petite.

• cutepoison
    cameleon skrev 2017-01-19 11:48:56 följande:

Min tjej (enda barnet) vägde 4515 när hon föddes, det blev akut snitt eftersom det drog ut på tiden, hade haft värkar i två dygn + att hon hade bajsat så jag fick en infektion i livmodern.
    Jag gick upp 11 kilo under graviditeten, trodde inte att jag skulle få ett så stort barn eftersom jag själv är ganska petite.

Okej! Men då kan det inte vara genetiskt heller, om du är liten. Hur stor var pappan till barnet när han föddes? Det känns verkligen som att mitt leverene gjorde honom stor och möjligtvis att genetiken spelade in också då eftersom vi båda var stora när vi föddes. Men det är klart jag kan leva bättre om jag blir gravid igen men om det barnet skulle bli mindre skulle jag få så dåligt samvete tror jag mot mitt första barn. 

Känner igen ditt namn, var inte inte du med i juli eller augustitråden? Kommer inte ihåg vilken. Får jag fråga hur mycket din tjej väger idag drygt ett halvår efteråt? 
  • cameleon
    cutepoison skrev 2017-01-19 15:09:27 följande:
    Okej! Men då kan det inte vara genetiskt heller, om du är liten. Hur stor var pappan till barnet när han föddes? Det känns verkligen som att mitt leverene gjorde honom stor och möjligtvis att genetiken spelade in också då eftersom vi båda var stora när vi föddes. Men det är klart jag kan leva bättre om jag blir gravid igen men om det barnet skulle bli mindre skulle jag få så dåligt samvete tror jag mot mitt första barn. 

Känner igen ditt namn, var inte inte du med i juli eller augustitråden? Kommer inte ihåg vilken. Får jag fråga hur mycket din tjej väger idag drygt ett halvår efteråt? 
    Vi var/är båda med i julitråden :)

Sist vi var på BVC vägde hon prick 8 kilo och var 69 cm lång. Men det var precis en månad sedan så det lär ha hänt en hel del efter det :)

Jag har för mig att Cate's pappa vägde 3000-nånting gram när han föddes.

Jag åt mycket socker/onyttigt under min graviditet så det beror säkert på mig att hon blev så stor!
  • cutepoison
    cameleon skrev 2017-01-19 16:17:43 följande:
    Vi var/är båda med i julitråden :)

Sist vi var på BVC vägde hon prick 8 kilo och var 69 cm lång. Men det var precis en månad sedan så det lär ha hänt en hel del efter det :)

Jag har för mig att Cate's pappa vägde 3000-nånting gram när han föddes.

Jag åt mycket socker/onyttigt under min graviditet så det beror säkert på mig att hon blev så stor!
    Ah samma här, åt jätte mycket onyttigt. Gick upp ca 16 kg.... 

Men hon gick aldrig ner i vikt? För han väger ca 8 kg nu men då tog det ju 5 veckor innan han nådde födelsevikten igen efter att han gått ner. Och det var jätte många som påpekade då att "ja de brukar ju gå ner en del när de väger såååå mycket som han gjorde". Känns så okul. 
  • cameleon
    cutepoison skrev 2017-01-19 17:51:29 följande:
    Ah samma här, åt jätte mycket onyttigt. Gick upp ca 16 kg.... 

Men hon gick aldrig ner i vikt? För han väger ca 8 kg nu men då tog det ju 5 veckor innan han nådde födelsevikten igen efter att han gått ner. Och det var jätte många som påpekade då att "ja de brukar ju gå ner en del när de väger såååå mycket som han gjorde". Känns så okul. 
    Hon gick ner 700 g några dagar efter födseln, jag kunde ju varken amma eller ta hand om henne pga komplicerad förlossning så hon fick ersättning redan på sjukhuset men tydligen inte tillräckligt. Ett par veckor senare hade hon gått upp till födelsevikt igen.

Jag gick över tiden 2 veckor och läkaren sade att det också berodde på att hon var större.
  • cutepoison
    cameleon skrev 2017-01-19 21:39:43 följande:

Jag har aldrig fått någon kommentar om att hon är stor. Är väl kanske ingen som vågar öppna käften Skrattande

Haha du kanske är tuffare än jag. Alla menar ju såklart inte illa när de säger heller, det fattar jag, men jag tar lätt åt mig. Igår sa en kompis "Oj vad knubbig han blivit. Vilken dubbelhaka! Min dotter är inte alls lika knubbig". Fast det är hon. De väger lika mycket. Men jag orkar inte ens kommentera längre för hon har hakat upp sig på att de väger lika och hennes dotter är 3 veckor äldre. Men det hon inte tänker på är att hennes dotter bara vägde 3 kg när hon föddes så hon har egentligen gått upp mer i vikt sen födseln än min son. 
  • Anonym (Japp)

3 barn, nu 12, 11 och 4.

1an: 4,3 (tjej)

2an: 4,2 (tjej)

3an: 4,8 (kille)

Jag är ganska liten och var det även som nyfödd, deras pappa är dock lång.

Gick över tiden 14 dagar med de två första och bad därför att slippa gå över med nr 3 pga vikt. Men Nix. Gick över lika mycket med nr 2 och när vi kom in för igångsättning var det fullt.. Det slutade med att vi fick igångsättning dag 18. Slutade med akut kejsarsnitt.

Tror inte det nödvändigtvis är vikten som avgör- däremot huvudmåttet. Vi fick veta att vår son tillhörde landets 2% största bebishuvuden.

Men: jag ser alla mina förlossningar som positiva upplevelser och fina minnen.

Svar på tråden Ni som fått stora barn