cutepoison skrev 2017-01-19 08:45:20 följande:
Ser att det är en gammal tråd men chansar att skriva. Min son är 5 månader nu och jag mår fortfarande dåligt efter förlossningen. Har inget i sig med hans vikt att göra men så här i efterhand förstår jag inte varför ingen gjorde något. Jag hade under hela graviditeten lite högre sf mått än vad man ska men min barnmorska sa aldrig något och jag var ju förstföderska så jag visste inget. Vi skämtade här hemma att barnet nog skulle bli stort för jag vägde 4,2 vid födseln och min man 4,5. När födseln närmade sig frågade jag min barnmorska om hon trodde att barnet var stort och hon klämde och kände (har fått veta i efterhand att man inte kan veta genom att göra så). Nää, sa hon. Jag tror det blir under 4 kg. Jag var ändå orolig då jag ökade ytterligare sf mått och då sa hon att hon trodde max 4,5. Då sa jag att jag ville bli igångsatt om jag gick över tiden en endaste dag. Jag ville inte föda ett barn som väger 4,5 men det fick jag inte. Jag tjatade om ett tillväxtultraljud men fick inte det heller. Såklart gick jag över fullt ut så sattes igång på 43+0. Blev akutsnitt till slut och han vägde 4590 g.
Har förstått efteråt att han nog gick upp en del de sista två veckorna men är det någon som vet varför vissa får så"stora barn? Är så trött på kommentarer kring det också. Han är helt perfekt och vi har kämpat så länge att få honom men jag orkar inte höra "OJ, vägde han såååååå mycket!!!" längre. Som att det var något fel på honom. Får höra det än idag. Och så skriver folk på facebook att deras barn har kommit till världen och vägde 3 kg typ. Han var väldigt svullen när han föddes, gick ner mer än 10% och hade svårt att gå upp i vikt sen. Nådde födelsevikten först efter 5 veckor. Känns som om det är mitt fel, något jag gjorde under gravidteten. Åt mycket skitmat och stressade. Kan det ha påverkat hans vikt? Han har väldigt ont i magen och tänker att han fått problem med tarmarna, typ läkande tarm? Är det någon annan som känner igen sig? Skulle vilja prata med folk som känner/varit med om ungefär samma sak. Skriv i så fall till mig! Vill så gärna ha ett till barn men är livrädd att det ska bli samma sak.
Jag fick en stor bebis förra gången på drygt 5kg. Totalt gick jag upp 14 och det fanns inga indikationer på att han skulle bli stor. SF-måttet var helt normalt.
Nu väntar vi syskon och den här gången har de lovat att ha bättre koll, så gott det går. Jag har gjort glukosbelastning men min kropp har inga problem att hantera socker så jag har inte grav-diabetes (och hade inte förra gången heller). Och om några veckor blir det tillväxt-UL.
Så vissa får nog bara stora barn. Min ena syster har också fått stora bebisar, en på 4,7 och en på 4,9.