• LHUF

hos dr lugnt varför upplever jag att sonen har tungt att få ut luft och är andfådd? förkylningsastma?

förkylningsastma? varför upplever jag det som han är andfådd och att få ut luft??

LHUF
    Idag 11:11
    Sonen har varit förkyld från förra söndagen med först feber och hosta rätt högt upp, fick öroninflammation och PC på torsdagen. Slutade kuren i måndags. Har alltså inte varit på fsk på över en vecka, hostan minskade med penicillinet. Men i måndags tyckte jag att näsan började rinna igen och att hostan kom tillbaka men sitter längre ned. Inatt upplevde jag att han hade jobbigt att få ut luften han andades in. Bokade tid på närakuten imorse, men han sa att han lät lite lite rosslig längre ned men syret var på 96 % precis som förra v och pulsen bra. Han sa att det ev kan vara början till förkylningsastma om det upprepar sig vid flera tillfällen.

Men varför upplever jag det som att han var andfådd och hade svårt att få ut luften? Är det bara inbillning? Blir tokig

Men han hostar inte på nätterna längre iaf men det kommer ju igång på morgonen sedan..

Tilde 080319, Hugo 110203,Lukas 140715

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden hos dr lugnt varför upplever jag att sonen har tungt att få ut luft och är andfådd? förkylningsastma?
  • Amanda84

Om han har svårt att andas, så lita på den känslan. En tumregel för astma kan vara att huden liksom "sugs" in mellan revbenen när han andas. Om det inte går över, så besök barnkliniken/barnakuten där de är bra på sådant här.

Vi besökte läkare tre gånger samma vecka på grund av sonens problem med andningen. Två läkare sade där med att det kan vara början på förkylningsastma, men konstaterade mest att de hade framför sig en "väldigt snorig unge." Då hade jag ändå andra gången gjort en nässköljning hemma (koksaltlösning sprutad genom näsan för att läkaren skulle se att det inte hade med snorighet att göra) för att de inte skulle skylla på det igen.

Dagen efter gav jag upp. Sonen hade fortfarande svårt att andas och vi åkte in till barnakuten. Vi blev inlagda på studs, stannade ett och ett halvt dygn och fick sedan åka hem med astmamediciner. Sjuksköterskorna där sade att det var ganska vanligt att det blev så här, eftersom allmänläkarna över lag har lite sämre utbildning på just förkylningsastma hos små barn.

• LHUF

Men om syresättningen är ok så borde det ju vara lugnt? Dom är rätt bra på barn på den närakuten så hoppas dom har rätt.

• Amanda84
    LHUF skrev 2016-03-09 13:44:54 följande:

Men om syresättningen är ok så borde det ju vara lugnt? Dom är rätt bra på barn på den närakuten så hoppas dom har rätt.

Om syresättningen är okej så borde det ju vara lugnt, precis som du säger, men du kan ju alltid vara lite extra uppmärksam och om det inte går över så är det ju bara att kontakta sjukvården igen.
  • LHUF

Ja absolut kommer jag göra det, han är rätt pigg också, men det är kanske så att han är på g att få förkylningsastma.. Min dotter fick vi söka 3 ggr för innan hon fick medicin att ha hemma..

Svar på tråden hos dr lugnt varför upplever jag att sonen har tungt att få ut luft och är andfådd? förkylningsastma?