• hggeli

Tidigt ultraljud!!

Hejsan,

Är det någon som har haft samma erfarenhet, vi gjorde ultraljud i vecka 5+0 ca och man såg absolut ingenting. 
    Gravidprover verkar stiga som normalt och läkaren sa att det är ganska vanligt att det är svårt att se något såhär tidigt, men jag blir livrädd. De bokade in återbud om 9 dagar och jag går nu och är supernervös.
    Har någon haft samma erfarenhet?? Läkarna sa att mina tarmar dessutom låg lite i vägen så de skymmer vissa partier där graviditeten kan ligga, läkarna verkade trygga så jag hoppas hoppas hoppas allt ska vara bra.
    Dela gärna med er av liknande erfarenheter ....

Kram Elin <3 =)
  • Svar på tråden Tidigt ultraljud!!
  • hggeli

2013 januari : Men åhh så söt du är :D att du oroat dig! tack för din omtanke! och är så skönt att det gick såpass bra, fast jag nojjar ändå lite för att de flyttat mig bakåt även om läkare sa det är helt normalt och det verkar helt normalt.
    Var i 6+0 när hon tittade, läk och alltså nu i vecka 6+3.
    Idag har jag börjat känna lite illamående vilket jag ju inte gjort tidigare och i vecka 6+3 började det sist också, exakt. Så kanske stämmer :) Men ändå lite konstigt att de bara såg säcken för dig först o sen hjärtat efter bara en vecka. Tycker som att de borde sett hjärta nu också efter 10 dar , när man bara såg säcken först...men kanske tittade läkare slarvigt, man vet ju aldrig eller så är pyre lite trött i starten bara. Jag hoppas jag hoppas. Ja hon säger ju det nog är helt normalt, men nog är ju ändå 10 dagar till väntan för att kika igen jobbig....puuh det tar på mig, och förmågan att njuta av graviditeten. Även om läkare i princip sagt att hon vet det är normalt.

• hggeli
    2013januari: Hur mår du nu då? :D Kan tänka mig bebbe är riktigt livlig i vecka 27 . Så spännande. Längtar så komma förbi vecka 26 typ. Vi väntade ju barn förra året först men fick en infektion o miste honom i vecka 21, var riktigt tufft, så gör ju också denna grav extra nervös.
  • hggeli

Skogstjejen19: Tack för svar från dig också och tabell och bild på ditt ul. Jag håller med ibland kan de mäta helt tokigt och faktiskt tror jag titta lite slarvigt också...så man kanske ska ta det med en nypa salt. Såg en tjej på youtube där läk fick leta och vända på ultraljudet för att hitta hjärtat då det var i vecka 7 typ och jag hade en ung läkare kan ju hända hon bara var lite osäker eller att det var några dagar för tidigt..men det skrämmer mig ju lite att de inte såg ett hjärta än. Nejdå tabellen skrämmer mig inte alls, har kikat lite själv också efter storlekar och det verkar stämma överens som läkare sa att vi var i vecka 6+0 eller 5+6.

Jag oroar mig lite för att det faktiskt ska vara nått fel när de flyttat mig bakåt så långt men det är nog som du säger det kan ta tid för spermie vänta på ägg och sen för det hela att vandra till livmodern, så om båda dem tagit lite extra tid så bör det ju kunna bli 10 dagar bakåt :)

Ska försöka bara njuta och nu är det bara 6 dagar tills vi får kika igen. Skrämmer mig lite varför de ens vill se igen, men jag tror de vill lugna mig nu när de började såhär ...ahh växer det så borde det ju vara normalt. Gud jag hoppas hoppas hoppas !

Vad kul för dig med barn i juli igen, då är du i 4:e, 5:e månaden nu :D spännande! Och mkt liv i magen för dig med kan jag tänka mig?

• hggeli

Kram på er båda och tack för engagemang! <3 :) Ska meddela på torsdag också vad de säger! Ser vi inte ett hjärta då, då antar jag hoppet är ute...men ja, jag försöker lita på läkarens ord, först kände jag att jag var helt lugn när hon var så säker, men näe jag oroar mig ändå usch...nästa grav ska jag inte göra ultraljud förrän vecka 9!! Eller kanske 11-12 hehe. 

• hggeli

Jag fick aldrig se fröet detta ultraljud, bad henne skriva en bild men hon glömde. Det var så stressigt också, de hade råkat be mig komma på en röd dag så fick vänta 9.5 timmar, förjäkligt tycker jag! var läkaren innan som sagt till mig att komma och på 'fel' dag. Hon var så stressad så ides inte börja tjata om att få se men nästa ultraljud vill jag då se, man är ju så himla nyfiken,..nästa gång gjorde vi klart var en vardag så då ska jag se till få bild med oss hem =) och be dem visa vad de ser och berätta ordentligt.

• skogstjejen19

På mitt vul var jag i vecka 7+3 enligt hans knäppa mätning, och han kollade länge innan han såg hjärtat, blev så orolig.

Dom vill titta igen för din skull!

Ingen av er mår ju bra av att inte veta <3

Ja den lilla växer och så sa dom till mig när jag var, så länge den växer som den ska mellan vul så är det normalt.

Nu när jag tänker efter var jag nog på 3 vul denna gång.

Ett där dom bara såg en uppklarning dvs vecka3-4 eller så sen 14 dagar senare såg dom en hinnsäck och sen 14 dagar senare ändå då såg dom hjärtat måste dubbelkolla med maken när han vaknar.

Hade helt förträngt det, eller så hittar jag på nu ;) haha måste kolla upp de där.

Mina att jag var så orolig för det stämde ju inte, då sa dom att så länge som vi hittar ett växtmönster så är det lugnt.

Jag törs inte tro att det blir barn i sommar, har haft en så orolig graviditet med moderkakan å allt, men varje vecka som går mot att barnet kan räddas gör mig tryggare och tryggare, ja tills det blir ett bakslag dvs...

Ska på ul om 14 dagar, en flödesmätning i navelsträngen. Sen blir det ul 4 veckor efter ett tillväxtul. Känner mig övervakad och även de gör mig orolig, varför liksom.... Fast fattar ju att det är för att se så barnet mår bra, men oron att dom vill ha sån koll får mig att fundera på både det ena och de andra..

Kram kram

hggeli skrev 2016-04-01 01:22:18 följande:

Skogstjejen19: Tack för svar från dig också och tabell och bild på ditt ul. Jag håller med ibland kan de mäta helt tokigt och faktiskt tror jag titta lite slarvigt också...så man kanske ska ta det med en nypa salt. Såg en tjej på youtube där läk fick leta och vända på ultraljudet för att hitta hjärtat då det var i vecka 7 typ och jag hade en ung läkare kan ju hända hon bara var lite osäker eller att det var några dagar för tidigt..men det skrämmer mig ju lite att de inte såg ett hjärta än. Nejdå tabellen skrämmer mig inte alls, har kikat lite själv också efter storlekar och det verkar stämma överens som läkare sa att vi var i vecka 6+0 eller 5+6.

Jag oroar mig lite för att det faktiskt ska vara nått fel när de flyttat mig bakåt så långt men det är nog som du säger det kan ta tid för spermie vänta på ägg och sen för det hela att vandra till livmodern, så om båda dem tagit lite extra tid så bör det ju kunna bli 10 dagar bakåt :)

Ska försöka bara njuta och nu är det bara 6 dagar tills vi får kika igen. Skrämmer mig lite varför de ens vill se igen, men jag tror de vill lugna mig nu när de började såhär ...ahh växer det så borde det ju vara normalt. Gud jag hoppas hoppas hoppas !

Vad kul för dig med barn i juli igen, då är du i 4:e, 5:e månaden nu :D spännande! Och mkt liv i magen för dig med kan jag tänka mig?

• hggeli
    På mitt vul var jag i vecka 7+3 enligt hans knäppa mätning, och han kollade länge innan han såg hjärtat, blev så orolig.

Dom vill titta igen för din skull! 

Ingen av er mår ju bra av att inte veta <3

Ja den lilla växer och så sa dom till mig när jag var, så länge den växer som den ska mellan vul så är det normalt.

Nu när jag tänker efter var jag nog på 3 vul denna gång. 

Ett där dom bara såg en uppklarning dvs vecka3-4 eller så sen 14 dagar senare såg dom en hinnsäck och sen 14 dagar senare ändå då såg dom hjärtat måste dubbelkolla med maken när han vaknar.

Hade helt förträngt det, eller så hittar jag på nu ;) haha måste kolla upp de där.

Mina att jag var så orolig för det stämde ju inte, då sa dom att så länge som vi hittar ett växtmönster så är det lugnt.

Jag törs inte tro att det blir barn i sommar, har haft en så orolig graviditet med moderkakan å allt, men varje vecka som går mot att barnet kan räddas gör mig tryggare och tryggare, ja tills det blir ett bakslag dvs...

Ska på ul om 14 dagar, en flödesmätning i navelsträngen. Sen blir det ul 4 veckor efter ett tillväxtul. Känner mig övervakad och även de gör mig orolig, varför liksom.... Fast fattar ju att det är för att se så barnet mår bra, men oron att dom vill ha sån koll får mig att fundera på både det ena och de andra..

Kram kram

Skogstjejen19: Ja jag hoppas det är så, att de vill titta igen för att stilla min oro mest, för hon hörde hur himla orolig jag vart, då de inte såg hjärtat.
    Ja det kan nog va himla svårt se hjärtat så tidigt och jag måste försöka lita på läkaren om hon säger det är helt normalt bli tillbakaflyttad så mkt som ca 10 dagar och som du säger så har det ju ett växtmönster. Det känns jätteskönt då du skriver det, för det stämmer helt med växtmönstret mellan vul och det är nog därför som läkaren var så säker på att det är normalt, men jag oroar mig såklart ändå. Uscha uscha, längtar tills på torsdag och förhoppningsvis få se ett litet hjärta picka och sedan kunna gå vidare och bara va lycklig över graviditeten. 
    Visst det är ändå risker såhär tidigt och hela graviditeten igenom, men jag ska försöka njuta sen så mkt jag kan om vi får se ett hjärta nästa gång o de säger allt är lugnt. Jag försöker njuta nu också, men kan inte helt slappna av än. 
    Jag har frågat på familjeliv om någon blivit tillbakaflyttad 10 dagar som jag, tycker det låter så himla långt =) ahh men det låter ju ca som oss de vul du fått göra, men lite längre mellan varje gång. De kanske satte lite för tidigt, 10 dagar. För hjärtat ser man när embryot är ca 4 mm tror jag. Vårt var nästan 3, mellan 2-3 mm sa hon och jag antar att några dagar senare kan man se hjärtat , så nästa gång alltså. Känns skönt du skrev det var 14 dagar mellan dina, för jag tänkte att 10 dagar är så himla länge och det kanske borde vuxit mer..men det känns ju tryggt din erfarenhet.
    Ahh jag hoppas detta blir bra. Men visst är det så, man har svårt helt tro att det faktiskt ska bli barn. Det är skrämmande vara gravid, för man längtar och väntar så mycket =) min make är mkt mer avslappnad än jag. 
    Varför gör de så många undersökningar? Jag har inderal , blodtrycksmedicin, en mkt låg dos. Så för mig kommer de också göra extra blodflöde osv och min läkare har lovat att min medicin inte är någon fara, eller i princip har de iaf sagt att de inte är oroliga och att jag inte ska vara det, men åter igen, haha. Jag oroar mig lite ändå =) men är iaf bra de gör extra kontroller , nu har vi ju tappat ett barn i vecka 21 också pga infektion, vilket skrämmer. Är ju enormt ovanligt det händer och vi fick en 8 procent risk det händer igen, vilket inte är så hög, men den finns ju ändå där och jaa. Det är lite otäckt. 
    kramisar <3 ha en fin dag =)
  • skogstjejen19

Mig kollar dom för jag hade urakut havandeskapsförgiftning med förra.

Inte de igen tack!

Trevlig helg och hoppas veckan rusar på <3

hggeli skrev 2016-04-02 14:04:51 följande:

På mitt vul var jag i vecka 7+3 enligt hans knäppa mätning, och han kollade länge innan han såg hjärtat, blev så orolig.Dom vill titta igen för din skull! Ingen av er mår ju bra av att inte veta <3Ja den lilla växer och så sa dom till mig när jag var, så länge den växer som den ska mellan vul så är det normalt.Nu när jag tänker efter var jag nog på 3 vul denna gång. Ett där dom bara såg en uppklarning dvs vecka3-4 eller så sen 14 dagar senare såg dom en hinnsäck och sen 14 dagar senare ändå då såg dom hjärtat måste dubbelkolla med maken när han vaknar.Hade helt förträngt det, eller så hittar jag på nu ;) haha måste kolla upp de där.Mina att jag var så orolig för det stämde ju inte, då sa dom att så länge som vi hittar ett växtmönster så är det lugnt.Jag törs inte tro att det blir barn i sommar, har haft en så orolig graviditet med moderkakan å allt, men varje vecka som går mot att barnet kan räddas gör mig tryggare och tryggare, ja tills det blir ett bakslag dvs...Ska på ul om 14 dagar, en flödesmätning i navelsträngen. Sen blir det ul 4 veckor efter ett tillväxtul. Känner mig övervakad och även de gör mig orolig, varför liksom.... Fast fattar ju att det är för att se så barnet mår bra, men oron att dom vill ha sån koll får mig att fundera på både det ena och de andra..Kram kram

Skogstjejen19: Ja jag hoppas det är så, att de vill titta igen för att stilla min oro mest, för hon hörde hur himla orolig jag vart, då de inte såg hjärtat.

Ja det kan nog va himla svårt se hjärtat så tidigt och jag måste försöka lita på läkaren om hon säger det är helt normalt bli tillbakaflyttad så mkt som ca 10 dagar och som du säger så har det ju ett växtmönster. Det känns jätteskönt då du skriver det, för det stämmer helt med växtmönstret mellan vul och det är nog därför som läkaren var så säker på att det är normalt, men jag oroar mig såklart ändå. Uscha uscha, längtar tills på torsdag och förhoppningsvis få se ett litet hjärta picka och sedan kunna gå vidare och bara va lycklig över graviditeten. 

Visst det är ändå risker såhär tidigt och hela graviditeten igenom, men jag ska försöka njuta sen så mkt jag kan om vi får se ett hjärta nästa gång o de säger allt är lugnt. Jag försöker njuta nu också, men kan inte helt slappna av än. 

Jag har frågat på familjeliv om någon blivit tillbakaflyttad 10 dagar som jag, tycker det låter så himla långt =) ahh men det låter ju ca som oss de vul du fått göra, men lite längre mellan varje gång. De kanske satte lite för tidigt, 10 dagar. För hjärtat ser man när embryot är ca 4 mm tror jag. Vårt var nästan 3, mellan 2-3 mm sa hon och jag antar att några dagar senare kan man se hjärtat , så nästa gång alltså. Känns skönt du skrev det var 14 dagar mellan dina, för jag tänkte att 10 dagar är så himla länge och det kanske borde vuxit mer..men det känns ju tryggt din erfarenhet.

Ahh jag hoppas detta blir bra. Men visst är det så, man har svårt helt tro att det faktiskt ska bli barn. Det är skrämmande vara gravid, för man längtar och väntar så mycket =) min make är mkt mer avslappnad än jag. 

Varför gör de så många undersökningar? Jag har inderal , blodtrycksmedicin, en mkt låg dos. Så för mig kommer de också göra extra blodflöde osv och min läkare har lovat att min medicin inte är någon fara, eller i princip har de iaf sagt att de inte är oroliga och att jag inte ska vara det, men åter igen, haha. Jag oroar mig lite ändå =) men är iaf bra de gör extra kontroller , nu har vi ju tappat ett barn i vecka 21 också pga infektion, vilket skrämmer. Är ju enormt ovanligt det händer och vi fick en 8 procent risk det händer igen, vilket inte är så hög, men den finns ju ändå där och jaa. Det är lite otäckt. 

kramisar <3 ha en fin dag =)
  • hggeli

Skogstjejen19: Ahh ok, då förstår jag. Viktigt att de kollar upp ordentligt då. När fick du den? Det brukar va relativt sent i graviditeten va? Brukar man då skynda på förlossning eller göra kejsarsnitt?? 
    Är det större risk man får det igen om man haft det tidigare?

Kram och tack <3 Jag hoppas med att det kommer gå snabbt till torsdag så vi får svar. Nu känns det som att det är the final answer. Jag hoppas hoppas att vi ser hjärtat picka. Håll tummar och tår för oss =)

• skogstjejen19

Förra graviditeten kom det i vecka 32

Vi får se om jag klara mig denna gång, men det är vanligt att man får det igen om man haft det.

Det är en "bra" sjukdom den kommer inte förens efter vecka 28 oftast.

Känns bra för då han man ju kommit långt och överlevnadschanserna är stora om det blir akut.

Man snittar helst inte vid havandeskapsförgiftning bäst för kroppen att fatta att graviditeten är över är genom att ha en vaginal förlossning.

Sen sist fick jag så högt blodtryck så det är riskabelt att snitta bara för det höga trycket.

Dom startade mig i vecka 36 sist

Kommer nog inte gå så mycket längre denna gång heller hoppas jag.

Jag blev så väldigt sjuk väldigt snabbt sist så får jag ökat tryck kommer dom sätta igång mig tidigare.

Håller allt jag kan hålla!!!

hggeli skrev 2016-04-03 11:21:19 följande:

Skogstjejen19: Ahh ok, då förstår jag. Viktigt att de kollar upp ordentligt då. När fick du den? Det brukar va relativt sent i graviditeten va? Brukar man då skynda på förlossning eller göra kejsarsnitt?? 

Är det större risk man får det igen om man haft det tidigare?

Kram och tack <3 Jag hoppas med att det kommer gå snabbt till torsdag så vi får svar. Nu känns det som att det är the final answer. Jag hoppas hoppas att vi ser hjärtat picka. Håll tummar och tår för oss =)

• hggeli

Åhh huga. Förstår det känns nervöst! Jag hoppas verkligen allt kommer gå bra.
    Har insett att vara gravid är en himla resa, allt som oftast inte en dans på rosor som man kan tro. Jag har faktiskt börjat blogga, just för att skriva av mig lite av all spänning och oro, har märkt jag använder dessa forum så ofta också. Tänker att där kanske folk kan kommentera också och tipsa och kanske får ur mig lite av spänningen plus eventuellt kan dela med mig till andra som går igenom nått liknande.
    Här är en länk om du eller nån vill läsa.

cait3sith.vimedbarn.se/

kraamisar! och bra det oftast blir symptom för dig efter vecka 28. eller vid havandeskapsförgiftning. I de veckorna klarar ju sig barnet nästan alltid fint! Men det är klart man ju helst vill gå nästan hela vägen. Det är ju allra bäst för barnet.

• hggeli

Hallå där ni som svarat och stöttat. Ville bara berätta att det inte var vår tur denna gång.
    Fick veta idag att det är ett MA, missed abortion. Förstår inte hur läkaren kunde påstå det växt sist, hon t.om sa hon garanterar det. Har inte växt på minst 20 dagar såg vi när vi tittade idag. Hon sa fel, men kanske var lika, vart lättare vänta då jag trodde allt var bra.
    Nu har vi fått med tabletter hem så kroppen skall stöta ut graviditeten. Den har tydl missat vad som hänt.
    Kanske vår tur nästa gång. Jag hoppas det, blir tredje gången gillt.
    Kramar och lycka till , till er. <3

• skogstjejen19

Massor av kramar!!

Lät ju så positivt <3

Kram kram kram kram

hggeli skrev 2016-04-07 18:46:29 följande:

Hallå där ni som svarat och stöttat. Ville bara berätta att det inte var vår tur denna gång.

Fick veta idag att det är ett MA, missed abortion. Förstår inte hur läkaren kunde påstå det växt sist, hon t.om sa hon garanterar det. Har inte växt på minst 20 dagar såg vi när vi tittade idag. Hon sa fel, men kanske var lika, vart lättare vänta då jag trodde allt var bra.

Nu har vi fått med tabletter hem så kroppen skall stöta ut graviditeten. Den har tydl missat vad som hänt.

• 2013januari
    hggeli skrev 2016-04-07 18:46:29 följande:

Nej vad ledsen jag blir. Gått in och kollat hela tiden.. Stor kram till dig och hoppas att kroppen snabbt blir gravid igen nu när den nyss varit det!
  • hggeli

Tack bägge!
    Ja läkaren sist sa ju som fel, hade inte alls vuxit och jag såg aldrig skärmen då hade jag sett det direkt. Dock var det kanske tur jag hoppades de sista 10 dagarna vi väntade på vul. Usch så läskigt känns så otryggt nu.
    Både när nått hänt oss tidigt och sent i graviditet. Aldrig kan jag slappna av nästa gång :( men men...jag antar jag inte är den enda. Men det är enormt trist när man väntar och längtar! dock bättre det händer så tidigt än sent.
    kram till er <3

Svar på tråden Tidigt ultraljud!!