• flygrl

Vilken powerbank ska jag köpa?

Kom på jag skulle behöva en sk powerbank för kunna ladda på iPhone mm när eluttag saknas. Eller om jag skulle köpa en liten smidig för normal vardag och en mer kraftfull för resor mm?

Kom med tips på små smidiga men ändå bra powerbanks (minst 2000 mAh) & lite kraftfullare men inte för stora i formatet (typ mer än 5000 mAh). Viktigt e att den inte ska va låst till viss typ av kontakt utan man ska kunna plugga i valfri usb laddkabel. Sen vore möjlighet till direktladdning perfekt (använda powerbank som nätladdare typ).

Vad e mer bra tänka på? Powerbank som man sätter in vanliga batterier i (AA tex) e det nåt och satsa på??

Berätta gärna var man kan köpa det ni tipsar om!

Vill köpa nu i dagarna så gärna snabba tips.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken powerbank ska jag köpa?
  • sportpappa

Köp en med så stor kapacitet som möjligt och som kan leverera en strömstyrka på 2 A. Undvik de som bara ger 1 A ut. Sliter onödigt mycket på batteriet och det tar längre tid att ladda.
    De yttre måtten korrelerar inte helt med kapaciteten så kolla på lite olika och se hur stor och tung du kan tänka dig.

Jag har en på 10000 mAh som är 3 år gammal nu och är ganska tung, men har ungefär samma yttermått som telefonen men är minst dubbelt så tjock.
    Om jag skulle köpa en ny idag så hade jag nog köpt den här:
    www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/powerpack/linocell-powerbank-med-dubbla-usb-portar-10000-mah-p96512

Det finns även lite mindre och lättare version som kanske passar dig:
    www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/powerpack/linocell-powerbank-6000-mah-p96515

Mitt tips är att du går in på Kjell & Company och klämmer och känner på de som de har och ser om någon passar dig.

• flygrl
    sportpappa skrev 2016-03-10 22:09:44 följande:

Köp en med så stor kapacitet som möjligt och som kan leverera en strömstyrka på 2 A. Undvik de som bara ger 1 A ut. Sliter onödigt mycket på batteriet och det tar längre tid att ladda.
    De yttre måtten korrelerar inte helt med kapaciteten så kolla på lite olika och se hur stor och tung du kan tänka dig.

Jag har en på 10000 mAh som är 3 år gammal nu och är ganska tung, men har ungefär samma yttermått som telefonen men är minst dubbelt så tjock.
    Om jag skulle köpa en ny idag så hade jag nog köpt den här:
    www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/powerpack/linocell-powerbank-med-dubbla-usb-portar-10000-mah-p96512

Det finns även lite mindre och lättare version som kanske passar dig:
    www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/powerpack/linocell-powerbank-6000-mah-p96515

Mitt tips är att du går in på Kjell & Company och klämmer och känner på de som de har och ser om någon passar dig.

Tack för ditt fylliga och informativa svar. Jag vet att du e kunnig på sånt här så dina tips väger tungt. Ska kolla på Kjell & Co nu i helgen. Klämma & känna som dom vore värsta avocados ha ha.

Asså jag frågar ju just för jag vill skaffa en BRA powerbank. Finns ju såna och köpa överallt nuförtiden men både kvalité och funktion verkar variera mycket. Ett problem jag sett hos kompisar e att laddningen funkar dåligt och inte alls ger så mycket som utlovats.
    Hittade inget på Kjells hemsida om dom kan direktladda också. Vet du om dom kan det?

Har du testat en sån där man lägger i vanliga batterier?
    Typ den här på Clas Ohlson:
    m.clasohlson.com/se/Powerbank-USB-Exibel/38-4518
    Tänkte mig eventuellt en sån som komplement. Eller e det inget och ha?

Ha ha...dom kallar Clas Ohlson för gubbdagis men mig kan man också stjälpa av där faktiskt
  • Pentra

För något år sedan, när jag förberedde inför semester, så skaffade jag mig en Xtorm. Den är en powerbank som är av lite kraftigare modell och som kan laddas med både elström och solceller, vilket var viktigt för mig. Anledningen till att jag valde just denna är att den då var en utav få solcellsladdare som även klarade av att ladda surfplattor samt att den hade fått bra betyg. Solpanelerna är på 3.5 Watt och batteriet på 6000 mAh. -> www.iphonebutiken.se/xtorm-lava-charger-solcellsladdare-3755.html&utm_medium=textlink&utm_source=adrecord ... Med vänlig hälsning, Pentra

• flygrl
    Pentra skrev 2016-03-11 22:54:58 följande:

För något år sedan, när jag förberedde inför semester, så skaffade jag mig en Xtorm. Den är en powerbank som är av lite kraftigare modell och som kan laddas med både elström och solceller, vilket var viktigt för mig. Anledningen till att jag valde just denna är att den då var en utav få solcellsladdare som även klarade av att ladda surfplattor samt att den hade fått bra betyg. Solpanelerna är på 3.5 Watt och batteriet på 6000 mAh. -> www.iphonebutiken.se/xtorm-lava-charger-solcellsladdare-3755.html&utm_medium=textlink&utm_source=adrecord ... Med vänlig hälsning, Pentra

Tack för ditt tips! :)
    Den verkar bra och rejäl med bla. dubbla usb-portar. Solceller e ju ingen nackdel och det va en rejäl panel man kunde fälla upp såg jag.

Brukar du ladda mha solen? Även här i Sverige?
    Kan man direktladda med den alltså ladda mobilen direkt från elnätet via Xtorm?
    Känns den så tålig och rejäl som den ser ut och va?

Hälsar vänligt till dig med!
  • Pentra

Om powerbanken är helt urladdad så tar det 4 timmar att ladda den via nätet eller 8 timmar i solen. Under sommaren och soliga dagar så har jag laddat den med solens hjälp, men nu under vintertid så har jag i stort sett bara laddat den via nätström. Och det går alldeles utmärkt att ha mobilen eller surfplattan ansluten under laddningen. Då laddas alla samtidigt, fast då tar det förstås längre tid. Själv så brukar jag på kvällen koppla ena sidosladden på powerbanken till mobilen och den andra sidosladden kopplar jag till nätet via en kontakt med USB-uttag; då laddas båda samtidigt över natten och allt är fulladdat när jag går upp. Jag tycker att denna känns både tålig och rejäl, men det står i instruktionen att den skall hållas borta från vatten och fukt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• sportpappa
    flygrl skrev 2016-03-11 20:56:34 följande:
    Tack för ditt fylliga och informativa svar. Jag vet att du e kunnig på sånt här så dina tips väger tungt. Ska kolla på Kjell & Co nu i helgen. Klämma & känna som dom vore värsta avocados ha ha.

Asså jag frågar ju just för jag vill skaffa en BRA powerbank. Finns ju såna och köpa överallt nuförtiden men både kvalité och funktion verkar variera mycket. Ett problem jag sett hos kompisar e att laddningen funkar dåligt och inte alls ger så mycket som utlovats.
    Hittade inget på Kjells hemsida om dom kan direktladda också. Vet du om dom kan det?

Har du testat en sån där man lägger i vanliga batterier?
    Typ den här på Clas Ohlson:
    m.clasohlson.com/se/Powerbank-USB-Exibel/38-4518
    Tänkte mig eventuellt en sån som komplement. Eller e det inget och ha?

Ha ha...dom kallar Clas Ohlson för gubbdagis men mig kan man också stjälpa av där faktiskt
    Jag kan inte se någon anledning till att det inte går att ladda upp powerbanken och en mobil samtidigt, men det får man nog testa.

Angående att ha en som tar vanliga batterier så får man kolla upp vilket uteffekt den har. Helst vill man ju ha 2 A vilket ger 10 W ut eftersom USB har spänningen 5 V.
  • flygrl
    Pentra skrev 2016-03-11 23:57:33 följande:

Om powerbanken är helt urladdad så tar det 4 timmar att ladda den via nätet eller 8 timmar i solen. Under sommaren och soliga dagar så har jag laddat den med solens hjälp, men nu under vintertid så har jag i stort sett bara laddat den via nätström. Och det går alldeles utmärkt att ha mobilen eller surfplattan ansluten under laddningen. Då laddas alla samtidigt, fast då tar det förstås längre tid. Själv så brukar jag på kvällen koppla ena sidosladden på powerbanken till mobilen och den andra sidosladden kopplar jag till nätet via en kontakt med USB-uttag; då laddas båda samtidigt över natten och allt är fulladdat när jag går upp. Jag tycker att denna känns både tålig och rejäl, men det står i instruktionen att den skall hållas borta från vatten och fukt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Tack för ytterligare info. En väldigt bra powerbank verkar det va.
    Att jag undrade om den e tålig och rejäl handlar om jag vill ha en i hyfsad kvalité som inte pajar för den e för plastig och inte håller ihop ordentligt. Däremot tänker jag ju hålla den borta från regn osv.
  • flygrl
    sportpappa skrev 2016-03-12 11:31:30 följande:
    Jag kan inte se någon anledning till att det inte går att ladda upp powerbanken och en mobil samtidigt, men det får man nog testa.

Angående att ha en som tar vanliga batterier så får man kolla upp vilket uteffekt den har. Helst vill man ju ha 2 A vilket ger 10 W ut eftersom USB har spänningen 5 V.
    Hann inte in på Kjell i helgen men ska fråga om sånt här när jag e där.
    Jag har blivit noga med kolla om dom har 2 A ut pga det du skrev. Vill absolut ha det! En sån man pluggar i AA batterier hade jag mer tänkt som komplement till en mer avancerad powerbank.

Tack för du tar dig tid hjälpa mig med det här!
  • flygrl
    LenaLarson10 skrev 2016-03-15 20:52:41 följande:

Va inne på savly.se och såg att Ica har just nu en bra deal på en ganska bra power bank.. 4000 MaH, 2 USB uttag, 118 kr, valfritt USB.. köpte själv en från fyndiq med 12000 mah, va riktigt dålig. Laddda inte ens fullt på mobilen innan den dog..

www.savly.se/belkin-power-pack-4000-for-118-kr-inklusive-frakt/

Tack för ditt tips också. Jag kollade upp det då när du postat det och visst e det bra pris för den powerbanken. Belkin e ett kvalitets märke!
  • flygrl

@Alla: Update!
    Tack alla tre som tipsat mig. Det blev ingen av dom ni tipsat om men infon jag fick hjälpte mig i mitt val tex. det där med 2 A uttag. Hade Xtorm inte kostat så mycket hade jag troligen köpt en. Kanske blir det en sån längre fram. Solenergi gillar jag

Det blev den här till slut från Netonnet. 10 400 mAh, dubbla 2,1 A uttag och snygg design för 199 spänn känns ok. Hoppas den håller va den lovar nu bara.

www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/portabelstrombank/enerplex-jumpr-prime-10400-mah/226879.11743/

Svar på tråden Vilken powerbank ska jag köpa?