Hitta sig själv, finna trygghet. Hur?
Hej! Hur hittar man sig själv? Jag tror att jag är i en liten tidig 30-årskris och funderar på detta så otroligt mkt. Credd till den som orkar läsa denna långa text :)
Jag har vuxit upp med en pappa, mamma och bror. Min pappa har mått dåligt sedan han var liten och han har tidvis druckit, dock efter att vi har somnat och inga kopiösa mängder, men han har haft ångest och dämpat detta med alkohol. Han har troligen ADHD också. Hans personlighet har liksom varit "den roliga killen" på fester osv, men han har inte haft några andra intressen. Han har totalt gett upp på sitt liv för många år sedan och bara vart hemma och druckit och rökt. Sedan fick han alkoholdemens och lungcancer och gick bort för ett par veckor sedan, vilket är tungt. Men det är en annan historia... Min existensiella kris har inte med hans bortgång att göra för jag har haft den över ett år.
Min mamma har inte direkt haft någon stark personlighet heller... Hon är världens snällaste men har inte haft några intressen eller liknande, utan mest sett till att alla andra mår bra och inte tänkt så mkt på sig själv. Min bror har aspberger syndrom. Världens raraste kille, han har haft sina intressen, men har också varit mkt intresserad av att vara "som alla andra" och är som jag rätt så ombytlig tror jag.
Jag känner liksom att jag inte haft någon direkt trygg, fast människa att liksom "ta efter" eller vad man ska säga. Vilket har lett till att även jag ofta har varit väldigt ombytlig. Jag har inte vetat vad jag vill arbeta med eller så, vilket har lett till att jag pluggat grejer som bara lett till att jag inte velat jobba där sedan = känsla av misslyckande. Nu pluggar jag något som jag tror är mer rätt i alla fall, så jag hoppas att det blir bra :) Haft olika perioder, exempelvis "rocker"-period för att mina vänner haft det. Haft intressen som man "borde" ha. Gillat grejer, kläder osv som andra gillat. Har aldrig riktigt vetat vem JAG är och vad jag verkligen tycker om att göra/ha på mig osv.
Nu är jag 28 år och jag funderar på detta ofta och det har liksom blivit som en giftig tanke i mig som jag tänker på hela tiden och jag blir galen. Det är det första jag tänker på på morgonen och sedan hela dagen konstant tills jag ska lägga mig. Jag har i mångt och mycket liksom "blivit den jag vill vara", då jag har varit så fast besluten att inte bli som min pappa har jag förtryckt många känslor och istället agerat på sätt som jag VILL agera. Egentligen är jag nog en rätt så lat och oengagerad person, men jag har inte velat vara en sådan person så jag har sett till att göra massa saker ändå.
Tidigare har jag varit "musiktjejen" för att jag sysslade med det. Jag har varit "festtjejen" men slutade festa för jag vet att det inte är bra för mig. Då mådde jag bra när jag kände att jag "hade nåt" som var jag liksom. Då sökte jag snabba kickar, var ute och festade och raggade karlar. Nu har jag världens mest underbara karl vid min sida och borde vara lyckligare än någonsin, men känner mig som sagt rätt så osäker i mitt eget skinn. Har aldrig haft pojkvän tidigare heller så den situationen är rätt ovan för mig, men jag vet att det är han jag vill vara med :)
Nu har jag liksom släppt festandet och bekräftandesökandet och ställer mig frågan: Vem är jag egentligen? Hur vet jag det? Hur hittar jag mig själv? Vad är falskt och vad är sant om mig? Dessa frågor snurrar i mitt huvud och jag blir knäpp. Jag har ett fint liv med en underbar pojkvän som sagt, fina vänner, utbildar mig osv. Men denna tanke äter upp mig och jag undrar hur jag ska bli lycklig om jag inte kommer fram till vem jag är. Är jag hemma tittar jag bara på TV. Försöker hitta på grejer också för att göra något, men känner egentligen ingen lust till någonting.
Överanalyserar säkert också en himla massa, men när väl tanken fått snurr verkar det inte finnas något stopp Skulle väl typ behöva åka och leva med munkar i tre månader och bara fundera I guess...
Jag har försökt att skriva upp saker jag vet att jag gillar och inte gillar. Det borde ju berätta en del om vem jag är. Försöker också vara spontan och bara reagera på saker som faller sig naturligt, men i och med att jag överanalyserat detta om vem jag är så till den milda grad så känns det nästan som jag inte kan leva i nuet längre. Att jag tänker på varje litet ord, varje liten rörelse jag gör. Som att jag liksom granskar mig själv. Och det hindrar mig från att leva i nuet. Vilket gör att jag mer och mer drar mig undan från folk för jag tycker ibland nästan att det är obehagligt att umgås med människor. Förut var jag social och älskade människor, det har liksom försvunnit mycket vilket gör mig ledsen :(
Om det är någon tapper själ som har orkat läsa igenom detta inlägg så undrar jag nu följande:
Finns det någon som har något mer tips på hur man "hittar sig själv"? Eller känner sig trygg i sig själv? Tror ni att man har en fast grundidentitet eller är det något som alltid formas? Vi kanske kan hjälpas åt att ge varandra tips på hur man stärker sin självkänsla och självbild? :)
Kram kram
/Karin