• Tom Araya

Bättre skola - hur?

Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
    Vad bör man göra åt det?
    Hur ska skolan lyckas förbättra sig och vad är egentligen bra respektive dåligt?
    Vilket ansvar har föräldrar och elever i utvecklingen?

www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19175087.ab

www.dn.se/valet-2014/reinfeldt-lagger-skulden-for-svaga-skolresultat-pa-s/

www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/ledarskap-organisation/strukturella-faktorer/strukturella-orsaker-till-sjunkande-skolresultat-1.189964

www.aftonbladet.se/nyheter/article17949767.ab

www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

www.dn.se/stories/sveriges-fallande-skolresultat/

• Svar på tråden Bättre skola - hur?
  • Oschlaka
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-22 12:18:24 följande:
    Där jag bor finns inga långtidsarbetslösa men däremot välbärgade familjer med två heltidsarbetande föräldrar. Många av dessa barn är jättestökiga och det är allt annat än lugnt i skolan. Barnen är bortskämda på alla sätt och har inte fått någon grundläggande uppfostran. Förr var det lugnt i de finare stadsdelarnas skolor i vår stad, för då var en förälder hemma eller jobbade deltid och hade tid att engagera sig i barnen. Nu är det inte så längre.
    Varför inte föräldrar som är långtidsarbetslösauppfostrar sina barn, som borde ha tid , det vet jag inte. Om jag skall gissa, kanske har de inte själva fått en god uppfostran , så de vet inte vad det innebär?
    Jag håller med dig om det sista du har skrivit om att vissa föräldrar inte kan uppfostra för de själva är trasiga.

Men att välutbildade människors barn skulle vara stökiga och att de skulle representera skolan i allmänhet håller jag inte ett dugg med dig om.
    Välbärgade innebär inte välutbildade. Det förklarar i så fall varför de är som de är i ditt område. Du bor i område med få välutbildade med andra ord
  • Oschlaka
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-22 12:23:04 följande:
    Ja, jag vet inte. Risken är att vi ökar kraven på och kanske stärker institutionerna ännu mer, för att kompensera för föräldrarnas bristande förmåga/tid/kunskap/intresse.
    Det vore en farlig väg , tror jag,  för då visar samhället ännu mer att barnen inte är familjernas ansvar, och föräldrarna kommer minska sitt engagemang i barnen ännu mer, är jag rädd för.
    Vi måste stärka familjerna, som en central enhet i samhället, tror jag.
    Vi måste betona föräldrarnas ansvar.
    Jag vet inte hur....???
    Vilka institutioner tänker du på? 
    Stärka föräldrar? hur då? Lycka till!
    Man kan inte lära en gammal hund att sitta!

Många föräldrar förtjänar inte att vara föräldrar tyvärr och de ökar i antal för varje dag tyvärr. 

Jag har lösning på allt detta så klart men måste gå i så fall den långa och tråkiga vägen...Politik!
  • Tom Araya
    Oschlaka skrev 2019-03-22 11:54:39 följande:
    Håller med dig!
    En av de stora eller största problemen är att många föräldrar inte är vuxna!
    Vad gör vi där?
    Främst måste föräldrar ändra sin inställning till fostran och deras eget ansvar i hur deras barn beter sig, bemöter motgångar och hanterar utmaningar.

Men eftersom samhället till stor del bekräftar dessa föräldrar så måste hela samhället förändras.

Idag är det fult att ställa krav, att väcka lusten för tävlan och att sträva efter framgång hos barn, allt ska vara så jävla kravlöst.
    Jag tror det är skadligt.
    Sedan ska man såklart inte gå till överdrift och framförallt får barn inte slås ut under utvecklingsprocessen, utan det måste finnas ett väl avvägt stöd kombinerat med utmaningar, utifrån ett brett spektrum av grundläggande förmågor.
  • Oschlaka
    Tom Araya skrev 2019-03-22 17:51:39 följande:
    Främst måste föräldrar ändra sin inställning till fostran och deras eget ansvar i hur deras barn beter sig, bemöter motgångar och hanterar utmaningar.

Men eftersom samhället till stor del bekräftar dessa föräldrar så måste hela samhället förändras.

Idag är det fult att ställa krav, att väcka lusten för tävlan och att sträva efter framgång hos barn, allt ska vara så jävla kravlöst.
    Jag tror det är skadligt.
    Sedan ska man såklart inte gå till överdrift och framförallt får barn inte slås ut under utvecklingsprocessen, utan det måste finnas ett väl avvägt stöd kombinerat med utmaningar, utifrån ett brett spektrum av grundläggande förmågor.
    helt rätt!
    Men det lät roligt om samhället grejen som du nämner :)
    Vem är samhälle då om samhälle ska förändras  :)
  • tvillingmammaVastmanland
    Oschlaka skrev 2019-03-22 16:40:50 följande:

Vilka institutioner tänker du på? 

Stärka föräldrar? hur då? Lycka till!

Man kan inte lära en gammal hund att sitta!

Många föräldrar förtjänar inte att vara föräldrar tyvärr och de ökar i antal för varje dag tyvärr. 

Jag har lösning på allt detta så klart men måste gå i så fall den långa och tråkiga vägen...Politik!

Institutioner, då menar jag främst förskolan men även skola, fritids och BUP.

Det skulle behövas en informationskampanj om hur viktiga föräldrar är för barnens fysiska och psykiska hälsa.
  • KurtKoben

Det finns många anledningar till att det gått som det gjort med skolan.
    När jag gick i skolan, så fanns det ingen klass på merän typ 16-18 ungar. Nu är de långt större, vilket kräver ännu mer av lärarna för att lyckas hålla ordning.
    Sedan så skämdes man ju som tusan att göra dåligt ifrån sig och komma man hem med dåliga resultat på proven, så lästen man ju ännu mer till nästa gång. Nu med det fria skolvalet och alla andra ändringar i utbildningssystemet, så har det blivit en ren förskjutning i det hela, där det snarare är lärarna som skäms för att sätta dåliga betyg och man går på, ifall resultaten blir dåliga. 
    Det hela har ledet till en långt stökigare skola, där lärarna både ska försöka hålla ordning utan egentligen våga göra något för att inte riskera sitt jobb och sätta betyg så ingen blir ledsen, varken föräldrarna eller eleverna. Sedan då med en ofta ganska dålig lön.
    Förr när man hörde någon säga att de jobbade som lärare, så såg man ju upp till den personen och ansåg den som väldigt duktig och smart, men idag när någon säger att de jobbar som lärare, så undrar man ju mer över hur deras skolresultat varit pga detta karriärsval.

• Oschlaka
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-23 08:08:58 följande:
    Institutioner, då menar jag främst förskolan men även skola, fritids och BUP.

Det skulle behövas en informationskampanj om hur viktiga föräldrar är för barnens fysiska och psykiska hälsa.
    Det finns redan många "kampanjer" idag men de är frivilliga
    Många vill inte dit för det väcker mycket skit i de själva!
    Bup har sådana och det finns många även inom socialförvaltningen och även frivilliga organisationer.

Många vill tjäna pengar och vill inte lägga tid på sådana saker som gynnar de och deras barn

Problemet ligger där, de flesta vill ha pengar till nästan vilket pris som helst!!!
    Och av det skapas politik, dvs olika starka individer som kan kan tillgodose dessa människors krav/önskningar
    Olika partier representerar olika populationer av människor. 
    Låter man människor ha fri vilja , ja då blir det sådana tokigheter.
    Vilken människa vill inte ha fri vilja????
    Jag avstår gärna från min om det skapar hälsa fred kärlek på jorden.
  • Oschlaka
    KurtKoben skrev 2019-03-23 09:10:06 följande:

Det finns många anledningar till att det gått som det gjort med skolan.
    När jag gick i skolan, så fanns det ingen klass på merän typ 16-18 ungar. Nu är de långt större, vilket kräver ännu mer av lärarna för att lyckas hålla ordning.
    Sedan så skämdes man ju som tusan att göra dåligt ifrån sig och komma man hem med dåliga resultat på proven, så lästen man ju ännu mer till nästa gång. Nu med det fria skolvalet och alla andra ändringar i utbildningssystemet, så har det blivit en ren förskjutning i det hela, där det snarare är lärarna som skäms för att sätta dåliga betyg och man går på, ifall resultaten blir dåliga. 
    Det hela har ledet till en långt stökigare skola, där lärarna både ska försöka hålla ordning utan egentligen våga göra något för att inte riskera sitt jobb och sätta betyg så ingen blir ledsen, varken föräldrarna eller eleverna. Sedan då med en ofta ganska dålig lön.
    Förr när man hörde någon säga att de jobbade som lärare, så såg man ju upp till den personen och ansåg den som väldigt duktig och smart, men idag när någon säger att de jobbar som lärare, så undrar man ju mer över hur deras skolresultat varit pga detta karriärsval.

På vilket sätt har det fria skolval ökat stökiga elever?
    Vilka ändringar syftar du på i utbildningssystemet?
    Hur vet du att lärarna skäms att sätta låga betyg?

Det andra du skrivit har du helt rätt i
  • Oschlaka

Vi får inte glömma att stökiga barn är inte stakiga bara i skolan.
    Stökiga barn är stökiga överallt!

Där faller resonemanget att det är pga dåliga lärare.

• tvillingmammaVastmanland
    Oschlaka skrev 2019-03-23 18:01:12 följande:

Vi får inte glömma att stökiga barn är inte stakiga bara i skolan.

Stökiga barn är stökiga överallt!

Där faller resonemanget att det är pga dåliga lärare.

Jag frågade två lärare jag känner i sextioårsåldern, lärare på gymnasie respektive högstadiet, varför de tror att skolan blivit sämre. Jag fick svaret, skolan har inte blivit sämre, det är eleverna som blivit sämre. Jag skrattade åt detta svar...det var några år sen, nu skrattar jag inte löngre. Jag tror helt enkelt att de har rätt, eleverna har blivit sämre för att vi har fått föräldrar som inte tar sin föräldraroll på allvar. Och ingen får ju säga något om föräldrar...nåde den som skuldbelägger föräldrar. Så fort ett barn mår dåligt , inte klararkraven i skolan eller uppför sig illa,, då kräver skola och föräldrar unisont att

BUP skall reda ut situationen , med lämplig diagnos och gärna också en medicin. Inte undra på att BUP inte längre mäktar med.
  • Oschlaka
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-03-23 18:49:24 följande:
    Jag frågade två lärare jag känner i sextioårsåldern, lärare på gymnasie respektive högstadiet, varför de tror att skolan blivit sämre. Jag fick svaret, skolan har inte blivit sämre, det är eleverna som blivit sämre. Jag skrattade åt detta svar...det var några år sen, nu skrattar jag inte löngre. Jag tror helt enkelt att de har rätt, eleverna har blivit sämre för att vi har fått föräldrar som inte tar sin föräldraroll på allvar. Och ingen får ju säga något om föräldrar...nåde den som skuldbelägger föräldrar. Så fort ett barn mår dåligt , inte klararkraven i skolan eller uppför sig illa,, då kräver skola och föräldrar unisont att

BUP skall reda ut situationen , med lämplig diagnos och gärna också en medicin. Inte undra på att BUP inte längre mäktar med.
    helt rätt 
  • Tom Araya
    Oschlaka skrev 2019-03-22 22:52:14 följande:
    helt rätt!
    Men det lät roligt om samhället grejen som du nämner :)
    Vem är samhälle då om samhälle ska förändras  :)
    Samhället är ju vi alla, befolkningen, myndigheter o.s.v.

Hur ett helt samhälle kan ändras handlar om att informera, föra fram fakta och påverka attityden från myndighets och vetenskapliga håll.
    Det borde inte vara konstigare eller svårare än att vi övregripande ändrat våran inställning till så mycket annat, som exempelvis kosten, aga eller kvinnors rättigheter.
Svar på tråden Bättre skola - hur?