• Yauki123

Recension av företag på sida som delvis är till för recensioner

Hej

Ett företag jag har relationer till har hoppat på mig efter att jag skrivit vad jag tycker om dem på en hemsida som är till för att reklamföra denna typ av företag. Jag meddelade inte dem om att jag skulle göra inlägget men har tidigare varit tydlig med vad jag tycker, nu anser dem att jag förstör deras varumärke och att det kommer bli svårare för dem framöver.

Jag har uttryckt mig ärligt men med en lagom ton / vårdat språk, dock gav jag dem 1/5 eftersom jag upplevt dem som en katastrof och de satt mig i en dålig sits.

Idag vid ett möte hängdes jag ut inför hela gruppen där hon delade ut en utskriven kopia, dem hängde ut mig genom att förklara hur många i branshen jag fått emot mig och skrev att dem kontaktat en advokat.

Finns det något brott som kan begås på denna typ av sidor, exempelvis om jag skulle skriva en recension om cdon på en sida där dem lagt ut annons men fältet för kommentarer och omdöme ligger öppet för allmänhet?

Själv tycker jag mitt inlägg var ärligt och jag anser att man får välja de sidor man annonserar på utefter vad man klarar för konkurrens. Har dem i sin tur begått något brott jag kan anmäla dem för genom att trycka ner på mig inför gruppen på ett så otrevligt sätt?

Tack för svar! :)
  • Svar på tråden Recension av företag på sida som delvis är till för recensioner
  • Kjell2

Är du anställd och er relation är inom ramen för din arbetgivare? Då kan det tänka sig att även din arbetgivare har synpunkter på att du förstör relationen med en samarbetspartner.

Nej, det är inte direkt olagligt att hänga ut dig på mötet och vara otrrevlig
    Ja, det finns möjligheter för företaget att driva ett skadeståndsärende mot dig. Troligtvis kommer de inte gör det, blir ofta ännu mer negativt publicitetet av en sån process.

• Yauki123

Har kollat lite närmare på saken, dem räknas som "juridiska personer" och kan därmed inte förtala mig enligt BrB kap 5. lägger dem en annons på en sida som tillåter / har ett fält för omdömmen måste dem ju kunna ta det eller?

• Kjell2
    Yauki123 skrev 2016-03-17 13:10:37 följande:

Har kollat lite närmare på saken, dem räknas som "juridiska personer" och kan därmed inte förtala mig enligt BrB kap 5. lägger dem en annons på en sida som tillåter / har ett fält för omdömmen måste dem ju kunna ta det eller?

Om du sprider felaktig elle överdriven information som förorsaker företaget skada kan det vara grund för ett skadeståndsanspåk. Men återigen, det lär knappast driva den processen. Däremot kan de dra sig ur fortsatt samarbete eller ha synpunkter hos din eventuell arbetsgivare.

Har man ett samarbete , framförallt affärsmässigt,  bör kritik hanteras mellan parterna, inte på internet.

• Yauki123

Okej, är med på din poäng där. Det handlar om en utbildning jag går och personen i fråga är utbildningssamordnare och jag är elev

• Kjell2
    Yauki123 skrev 2016-03-17 16:11:24 följande:

Okej, är med på din poäng där. Det handlar om en utbildning jag går och personen i fråga är utbildningssamordnare och jag är elev

Hur tänkte du när du skrev negativt om en skola där du går? Vad trodde du skulle hända?
  • Yauki123

Är man arg över någonting är det lätt att man inte tänker så mycket, och jag måste erkänna att det inte var så smart som det kanske kändes då. Men jag tyckte att det blev fel och att vi inte fick vad vi skulle och ville då inte att fler skulle hamna i samma sits.

Svar på tråden Recension av företag på sida som delvis är till för recensioner