• Anonym (Ledsen mamma)

Hur delas vårdnaden upp??

Jag och min sambo har precis separerat, på mitt initiativ. Vi har en dotter på tre år. Hon har varit med mig i stort sett varje dag sedan hon föddes. Det är hon och jag liksom. Hon har varit med mig överallt och mycket bara för att pappan har tyckt det varit jobbigt att ha henne. Nu när vi separerat säger han att han ska ha henne varannan vecka och han har bestämt att han skulle hämta henne i fredags efter förskolan och att jag skulle hämta henne fredagen därpå. Hon brukar vara ledig fredagar och då brukar vi hitta på något roligt som tex åka och bada, hälsa på någon, åka till lekland eller liknande. Det är ju slut på det nu då om hon ska lämnas på förskolan då. Tycker också det är för lång tid för henne att vara skild från framförallt mig då det är jag som gjort det mesta med henne. Pappan har prioriterat sitt arbete i första hand och kommit och gått som han vill. Jag skulle hellre se att han hämtade henne på onsdag eller torsdag eftermiddag varannan vecka och ev hade henne någon dag den andra veckan så blir det inte så långt för henne att vara skild från någon av oss. Kan han verkligen göra så här att han nu helt plötsligt kan bestämma helt själv hur och var han ska ha henne? Har jag nu efter att gjort allt i tre år ingenting att säga till om?? Alltså jag säger inte att han inte ska få ha henne men vill inte ha denna fördelningen med varann vecka. Är det bara en som bestämmer sånt??

• Svar på tråden Hur delas vårdnaden upp??
  • Kasperina

Sonen var 3 när vi separerade, han hade en jättebra relation med oss båda, men pappan hade aldrig hämtat på dagis, handlat kläder eller lagat mat åt barnet (en av många saker vi bråkade om).
    Vi har fortfarande ett 2+2+3-schema som någon beskrev efter drygt 4 år och det funkar bra, även om schemat med fasta vardagar och varannan helg som någon beskrev är något jag börjat fundera på.

Första helgen pappan hade sonen ringde han och frågade vad han egentligen äter, sen har pappan tagit ansvaret och lagar numer betydligt bättre mat än vad jag gör Obestämd
    Vill han verkligen så kommer han att växa med uppgiften!

• Anonym (.......)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-03-17 21:56:14 följande:

Fick hem dottern nu ikväll och gud vad jag saknat henne och hon säger att hon saknat mig. Att hon tycker att vi inte setts på länge. Hon säger också att hon saknar pappa. Känns så jäkla fel att bara för att vi inte kan kommunicera så drabbar det henne. Ska försöka få till nåt annat än vecka /vecka. Och för att alla ska vara lugna så ja,jag tycker att pappan ska ha henne med,ja,han kommer säkert fixa att ta hand om henne,ja jag har och har haft eget företag. Gick upp tidigt på morgonen, gjorde saker vid datorn, som alltså skulle göras i företaget,hon var med mig på lagret och hjälpte mig packa. Och hon tyckte det var kul med! Jag tittar inte på så mycket tv utan kan jobba lite på kvällen istället. Allt för att hinna med dottern så mycket som möjligt. Hon var på förskolan kortare dagar för att jag inte ansåg att hon skulle vara där så långa dagar. Så kan man jobba också även om det inte är alla förunnat att göra så. Men så har jag slitit och byggt upp företagen själv med. Nu håller jag på att bygga upp en redovisningsbyrå, just för att kunna jobba hemifrån. Stort tack till er som förstår hur jag känner, kram från mig!

Då jag arbetat med nystartsföretag och då främst egna företagare så har jag svårt att tro att det är möjligt att starta och driva företag utan att arbeta mer än 40 timmar per vecka för att öht ha råd att plocka ut en lön. Även redovisningsbyråer brukar kräva många timmars arbete för en vettig inkomst.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (.......) skrev 2016-03-18 18:46:58 följande:

Då jag arbetat med nystartsföretag och då främst egna företagare så har jag svårt att tro att det är möjligt att starta och driva företag utan att arbeta mer än 40 timmar per vecka för att öht ha råd att plocka ut en lön. Även redovisningsbyråer brukar kräva många timmars arbete för en vettig inkomst.

Orkar inte med massa jävla påhopp!! Du har ingen aning om hur mycket jag plockar ut i lön, du har ingen aning om ifall jag har pengar kvar från försäljning av mina tidigare företag och du har framförallt ingen aning när jag går upp, går och lägger mig och hur många timmar jag jobbar! Så lägg av!! Ursäkta tonen men blir jävligt trött på sura påhopp!!
  • Anonym (Mnn)
    Anonym (:/) skrev 2016-03-17 08:01:53 följande:

Varför skulle han inte få varannan vecka?!

Det är barnet som har rätt till båda föräldrarna. Du får se det som att det är hans tur att få en god relation med barnet oxå. Du får lägga dina hönserier och känslor åt sidan och se till barnets bästa, och deg är en god relation till er båda.

Man kan inte "få" varannan vecka inom en gemensam vårdnad eftersom den bygger på samarbete. Redan här är du ute och snurrar.

Det är alltså pappans "tur" att få en god relation till barnet - varför har han inte sett till att skaffa sig det innan som fungerande föräldrar gör?

En förälder som saboterar barnets möjlighet att vara ledig från förskolan utav ren princip (och för att jävlas med sitt ex) ser inte till sitt barns bästa.

En 3-åring mår inte självklart bäst av att bo 50/50 och klarar ofta inte av att vara ifrån sin primära vårdnadshavare en hel vecka i sträck.

Ditt resonemang är förkastligt på alla punkter och du saknar kunskap om både lagstiftning och barnpsykologi. Barn är inga ägodelar som ska delas upp mellan föräldrarna enligt någon sorts jäkla rättviseprincip.
  • Anonym (Ledsen mamma)

Till Anonym (Mnn), tack! Vi tänker helt lika där! Har en liten 3-årig tjej här hemma som är nedstämd,ingen glimt i ögonen,säger att hon längtat efter mig varje dag,säger också att hon längtar efter pappa, hon känns väldigt ledsen och trött och det känns som hon tycker att jag svikit henne och lämnat henne i sticket när vi inte sågs på en vecka och hon fick bo hos sin farmor med pappan. Hönseri eller ej,jag känner henne väl eftersom vi är så nära varandra. Det känns inte så bra i hjärtat varjefall. Ska försöka få till kortare byten så hon inte behöver vara ifrån någon av oss så länge.

• Anonym (Mnn)

En sak gör mig jäkligt konfunderad. Dessa föräldrar som inte har intresserat sig för sina barn tidigare, varför uppstår det helt plötsligt ett brinnande intresse vid en separation?

Allt som oftast handlar det om att jäklas med den andre föräldern och att slippa betala underhåll. Sällan finns det några goda avsikter bakom det hela. Att maskera detta med att säga "men det är väl bra att hen vill bygga upp en relation till sitt barn?" är 100 % trams! Att bygga upp en relation till sitt barn handlar inte om att till varje pris ha halva tiden. En vettig förälder inser att när man bygger något så börjar man med en tegelsten, inte en hel jävla vägg!

Varför kräver dessa föräldrar halva tiden. Jo för att de inte har någon insikt eller förståelse för sitt barns behov och känslor. För att utveckla detta behöver man nämligen umgås med och lära känna sitt barn - det är så förbannat självklart att det känns dumt att skriva det! Vad är det för människor som inte vill vara med sina barn för att det är "för jobbigt?". Du har varit med om att sätta ett barn till världen - ta för tusan ansvar! Klarar du inte det - sök hjälp!

Sluta dalta med dysfunktionella föräldrar! Det är sorgligt om man p.g.a. känslomässiga brister inte klarar av att knyta an till sitt barn men det ska inte barnet behöva lida för.

Ett barn är inte något som ska användas som "tröstpris" för att man blivit dumpad. Ett barn ska till största delen få ha sitt liv så som de hade det innan separationen. Förändringar ska införas successivt med hänsyn till barnets mognad. Har mamma och pappa delat 50/50 när det gäller ansvaret innan så mår säkert barnet bäst av att vistas 50/50, annars inte. Att helt hänsynslöst börja slänga barn fram och tillbaks oavsett ålder och utan att ta hänsyn till vem som haft det primära ansvaret tidigare är helt vansinnigt!

Jag ser fram emot en lagstiftning där man betonar BARNETS rätt till sina föräldrar och inte som det är nu - tvärtom!

• Anonym (Mnn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-03-19 21:20:49 följande:

Till Anonym (Mnn), tack! Vi tänker helt lika där! Har en liten 3-årig tjej här hemma som är nedstämd,ingen glimt i ögonen,säger att hon längtat efter mig varje dag,säger också att hon längtar efter pappa, hon känns väldigt ledsen och trött och det känns som hon tycker att jag svikit henne och lämnat henne i sticket när vi inte sågs på en vecka och hon fick bo hos sin farmor med pappan. Hönseri eller ej,jag känner henne väl eftersom vi är så nära varandra. Det känns inte så bra i hjärtat varjefall. Ska försöka få till kortare byten så hon inte behöver vara ifrån någon av oss så länge.

Det är inte "hönseri" att ta hänsyn till sitt barns känslor - det kallas föräldraskap.
  • Anonym (been there)
    Anonym (Mnn) skrev 2016-03-19 21:26:00 följande:

En sak gör mig jäkligt konfunderad. Dessa föräldrar som inte har intresserat sig för sina barn tidigare, varför uppstår det helt plötsligt ett brinnande intresse vid en separation?

Allt som oftast handlar det om att jäklas med den andre föräldern och att slippa betala underhåll. Sällan finns det några goda avsikter bakom det hela. Att maskera detta med att säga "men det är väl bra att hen vill bygga upp en relation till sitt barn?" är 100 % trams! Att bygga upp en relation till sitt barn handlar inte om att till varje pris ha halva tiden. En vettig förälder inser att när man bygger något så börjar man med en tegelsten, inte en hel jävla vägg!

Varför kräver dessa föräldrar halva tiden. Jo för att de inte har någon insikt eller förståelse för sitt barns behov och känslor. För att utveckla detta behöver man nämligen umgås med och lära känna sitt barn - det är så förbannat självklart att det känns dumt att skriva det! Vad är det för människor som inte vill vara med sina barn för att det är "för jobbigt?". Du har varit med om att sätta ett barn till världen - ta för tusan ansvar! Klarar du inte det - sök hjälp!

Sluta dalta med dysfunktionella föräldrar! Det är sorgligt om man p.g.a. känslomässiga brister inte klarar av att knyta an till sitt barn men det ska inte barnet behöva lida för.

Ett barn är inte något som ska användas som "tröstpris" för att man blivit dumpad. Ett barn ska till största delen få ha sitt liv så som de hade det innan separationen. Förändringar ska införas successivt med hänsyn till barnets mognad. Har mamma och pappa delat 50/50 när det gäller ansvaret innan så mår säkert barnet bäst av att vistas 50/50, annars inte. Att helt hänsynslöst börja slänga barn fram och tillbaks oavsett ålder och utan att ta hänsyn till vem som haft det primära ansvaret tidigare är helt vansinnigt!

Jag ser fram emot en lagstiftning där man betonar BARNETS rätt till sina föräldrar och inte som det är nu - tvärtom!

För mig som nyligen varit i svängarna så tyckte jag däremot att det trycktes många gånger på barnets rätt till sina båda föräldrar och inte en förälders rätt till kontakt med sitt barn. Men det kanske beror på vilka socialsekreterare man träffar osv. Jag hade kanske tur i det fallet.
  • micromat
    Anonym (Mnn) skrev 2016-03-19 21:26:00 följande:

Så jävla bra.. Det gäller egentligen alla sorters umgängen och boenden. Man ska se till Barnets bästa. Det är barnet som har rätt till sin förälder, inte föräldern som har rätt till barnet..
  • Anonym (.......)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2016-03-19 20:17:52 följande:

Orkar inte med massa jävla påhopp!! Du har ingen aning om hur mycket jag plockar ut i lön, du har ingen aning om ifall jag har pengar kvar från försäljning av mina tidigare företag och du har framförallt ingen aning när jag går upp, går och lägger mig och hur många timmar jag jobbar! Så lägg av!! Ursäkta tonen men blir jävligt trött på sura påhopp!!

Påhopp??
  • FIame

50/50 är bästa uppdelningen. Sen kan ni köra tätare intervaller.

• Anonym (Mnn)
    FIame skrev 2016-03-20 06:32:24 följande:

50/50 är bästa uppdelningen. Sen kan ni köra tätare intervaller.

Ok. Vidareutveckla gärna detta.
Svar på tråden Hur delas vårdnaden upp??