• Mittpunkt

Förbjuda tiggare på privat fastighet?

En majoritet tycks vara trötta på dessa stackare som portvakter när man ska handla. Kommuner är fega att göra något sittförbud. På en privat fastighet som butiker är måste det vara helt annorlunda, att skylta om förbud vid ingångar och bestämma själv?

• Svar på tråden Förbjuda tiggare på privat fastighet?
  • Aikido

Det betraktas som allmän plats. Oavsett vem som äger marken.

• Mittpunkt
    Aikido skrev 2016-03-17 17:15:19 följande:
    Det betraktas som allmän plats. Oavsett vem som äger marken.
    Allmän mark är en sak men de sitter vid ingångarna under tak.
  • Aikido

Så länge det är utanför butiken (och de inte sitter i vägen) är det ok.

• Mittpunkt
    Aikido skrev 2016-03-17 17:22:12 följande:
    Så länge det är utanför butiken (och de inte sitter i vägen) är det ok.
    Allt under tak brukar tillhöra butiken och marken utanför tillhöra en annan. Verkar märkligt om en butiksägare inte får disponera det man hyrt när någon stör bort kunder.
    Får man inte ha en tiggarfri butik?
  • Lena

Stör tiggarna genom mer än att sitta där bör det inte vara några problem att få bort den personen.

• Frontline

Ställ massor med saker under taket och ha enbart en plats så man kan gå in.
    Sen kan dom sitta där i regn och rusk och se plågade ut...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mittpunkt
    Lena skrev 2016-03-17 17:57:11 följande:
    Stör tiggarna genom mer än att sitta där bör det inte vara några problem att få bort den personen.
    De stör dom flesta med sin närvaro
  • Mittpunkt
    Frontline skrev 2016-03-17 18:04:44 följande:
    Ställ massor med saker under taket och ha enbart en plats så man kan gå in.
    Sen kan dom sitta där i regn och rusk och se plågade ut...
    Inte regn och rusk så ofta
  • glutten
    Mittpunkt skrev 2016-03-17 18:12:18 följande:
    De stör dom flesta med sin närvaro
    Nej, det gör de inte.
  • Aylae

Jag känner mig ständigt skyldig när jag går och handlar. Det sitter alltid någon utanför och ser så miserabel ut.

• volvo142

vet en affär i umeå som har nått sånt där sitter det aldrig tiggare vet att han fått mycket kritik.

• Aikido
    Mittpunkt skrev 2016-03-17 17:47:07 följande:
    Allt under tak brukar tillhöra butiken och marken utanför tillhöra en annan. Verkar märkligt om en butiksägare inte får disponera det man hyrt när någon stör bort kunder.
    Får man inte ha en tiggarfri butik?
    Som sagt. Utanför betraktas som allmän plats. Om de stör eller sitter i vägen får de avhysas. Att bara sitta still och säga hej eller hålla upp en lapp räknas knappast som störande.
  • volvo142
    Aikido skrev 2016-03-17 20:02:08 följande:
    Som sagt. Utanför betraktas som allmän plats. Om de stör eller sitter i vägen får de avhysas. Att bara sitta still och säga hej eller hålla upp en lapp räknas knappast som störande.
    men varför får inga sitta i Umeå på ica supermarket teg var det så förut iallafall. Var som sagt en artikel om det aldrig sett en tiggare där sen dess.
  • Bestemor

Jag stör mig inte på att de sitter där.

Däremot tycker jag det är fruktansvärt att folk har det så fattigt i sina hemländer att de inga andra val har.

Ingen normalt funtad människa kan på fullt allvar tro att det är helt frivilligt och att de tjänar mycket pengar.

Om ni tror de tjänar mycket på det och att det är lätt, så sätt er med en pappermugg utaför en affär.

• Rataxes

Privatisera gatorna.

Man ser aldrig någon sitta inne i galleriorna som är privat mark.

De handlare/markägare som av någon outgrundlig anledning vill ha folk som tigger utanför sina affärer kan fortfarande få ha det.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Mittpunkt
    Rataxes skrev 2016-03-17 21:52:39 följande:
    Privatisera gatorna.

Man ser aldrig någon sitta inne i galleriorna som är privat mark.

De handlare/markägare som av någon outgrundlig anledning vill ha folk som tigger utanför sina affärer kan fortfarande få ha det.
    Exakt, alla butiksområden är privat mark, allemansrätten gäller inte där.
  • Aikido
    volvo142 skrev 2016-03-17 21:35:48 följande:
    men varför får inga sitta i Umeå på ica supermarket teg var det så förut iallafall. Var som sagt en artikel om det aldrig sett en tiggare där sen dess.
    Ingen aning. Fråga butikschefen där. Han eller hon borde väl veta.
Svar på tråden Förbjuda tiggare på privat fastighet?