Oförskämd kompis med hem...
Idag hade min son en kompis med hem från skolan. Denna kompis har vi inte haft med oss hem tidigare. De har dock lekt hemma hos den kompisen en gång, men detta var första gången de lekte hemma hos oss. Barnen är precis fyllda 8 år. Från skolan skulle vi åka med bil. Föreslog att kompisen skulle sitta i min sons bilstol så kunde min son sitta fram (det sitter en lillasyster där bak i en annan stol). Men killen vägrade, han skulle minsann inte sitta i någon bilstol, det behövde han inte för mamma och pappa minsann. Så fort vi kommer hem, med betoning på ´så fort vi kommer hem... Jag hann inte ens få av mig ytterkläderna innan killen säger att han vill ha en macka. Sedan går han rakt in i vårt kök med skorna på och börjar öppna skåp och lådor i jakt på bröd. Jag säger till att han ska ta av skorna och säger att de inte får någon macka då vi ska äta middag inom 10-15 minuter (jag har redan förberett middag). Ska bara värmas på spisen. Då tjatar han och får min son med på noterna. Jag ger mig då dundrar på.... de får en macka. Ber dem sedan gå ut och leka till maten är klar. Men nej det vill inte killen på besök. Min son brukar leka ute varje dag nu då det inte är mörkt längre då vi kommer hem. De går motvilligt ut 10 minuter. Sedan äter vi. Killen klagar på maten och vill ha ketchup, ketchup i massor. Han får ketchup. Han äter jättelite och lämnar sedan bordet utan att säga något, tallrik och allt står kvar och han går igen runt i köket och öppnar skåp och kylskåp. Jag säger till att det inte är ok att göra så hos någon annan. Han bara säger ok och börjar då gå mot trappan, på väg till övervåningen. Jag ber honom då komma tillbaka då vi andra sitter och äter ännu. Motvilligt gör han det, sitter dock ej utan går runt oss i köket då vi äter trots att jag ber honom sitta ner. När vi alla ätit klart ber besökaren om en Ipad. Det enda han vill göra är att vara inne och kika på en Ipad, spela och kolla filmer på Youtube säger han. Inget vi gör dagligen, inget mina barn alls gör själva surfar på youtube alltså. Ber dem gå upp och leka på barnets rum, men de vill inte besökaren. Till slut gör de det i alla fall en stund. Sedan kommer de ner och frågar efter Ipad igen. Till slut får de kika på den, under min uppsikt. Min dotter har dagen innan bakat en sockerkaka tillsammans med mig och en kompis. Vi har lovat smaka den idag som efterrätt (inger heller vi gör dagligen men men...) Killen får en bit som alla andra, men pillar bara och säger att den inte var god. Tråkigt. Är jag knäpp eller har jag rätt att känna att denna pojke inte har normalt hyfs? Frustrerande och inte en man vill ta med hem igen liksom. Någon med liknande erfarenheter?